PDA

View Full Version : Harjoitellaan suomea


teresia
29-05-2005, 20:14
Heippa kaikille!

Täällä foorumilla on paljon ihmisiä, kenelle suomi ei ole äidinkieli(niin kuin itsellekin). Vaikka osamme puhua sitä melko sujuvasti, kirjoittaminen on edelleenkin vaikeata. Harjotellaanko tällä palstalla? Ja enemmän edistyneet sekä suomenkieliset kaverimme voivat korjata ja opastaa :)

~Aurora~
29-05-2005, 20:33
Heippa kaikille!

Täällä foorumilla on paljon ihmisiä, kenelle suomi ei ole äidinkieli(niin kuin itsellekin). Vaikka osamme puhua sitä melko sujuvasti, kirjoittaminen on edelleenkin vaikeata. Harjotellaanko tällä palstalla? Ja enemmän edistyneet sekä suomenkieliset kaverimme voivat korjata ja opastaa :)

No, vaikkapa sitä, että osaamme koska

Verbi on osata

osaan osaamme
osaat osaatte
osaa osaavat

ja etenpäin...

ei ole äidinkieltä - koska ei ole + partitiivi

Juu, juu mä haluaisin edistyä tässä hommassa. :za:

space_monkey
29-05-2005, 20:44
Hämmentääkseni soppaa hieman lisää, minä taas lisäisin siihen verbin "olla": "...Vaikka osamme ON puhua sitä melko sujuvasti...", koska onhan se nyt melkoinen taakka. :)

Ja "äidinkieli" oli ensimmäisessä viestissä ihan oikeassa sijamuodossa.

teresia
29-05-2005, 21:04
No, vaikkapa sitä, että osaamme koska

Verbi on osata

osaan osaamme
osaat osaatte
osaa osaavat

ja etenpäin...

ei ole äidinkieltä - koska ei ole + partitiivi

Juu, juu mä haluaisin edistyä tässä hommassa. :za:

niin, juuri tätä minä tarkoitankin. Kyllä, minä näitä verbiä osaAn taivuta ja kielikurseillä minulla ei ollut mitään ongelmiä niiden kanssa. Mutta nyt, kun kielioppi on takana ja puhun paljon enemmään kuin kirjoitan, nämä kaksois A:t ja E:t jäävät välillä pois :)
Sanasta äidinkieli olen aivan eri mieltä. Se on oikeassa muodossa, ei aina "ei ole" jälkeen tulee partitiivia, riippuu siitä, mitä tarkoitetaan :)

Mutta tämän palstan tarkoitus ei korjata muiden virheitä, koska siitä ei tule mitään kuin riita (valitettavasti)

Puhutaan joistain aiheesta, vaikka Miten teillä meni viikonloppu? :) Siitä lähdetään liikeille ja katsotaan mihin joudumme :)

teresia
29-05-2005, 21:14
Hämmentääkseni soppaa hieman lisää, minä taas lisäisin siihen verbin "olla": "...Vaikka osamme ON puhua sitä melko sujuvasti...", koska onhan se nyt melkoinen taakka. :)

No, älähän nyt :) Minä kun joskus katson, miten ihmiset kirjoittavat venäjää täällä foorumilla (itse asiassa venäläiset) miuta itkettää :)

Olen asunut Suomessa vain kolme vuotta, kyllä minulla on vielä aika oppia! :)

~Aurora~
29-05-2005, 21:16
Ja "äidinkieli" oli ensimmäisessä viestissä ihan oikeassa sijamuodossa.

Sä oot oikeassa Teresian kanssa.
Mutta tämän palstan tarkoitus ei korjata muiden virheitä, koska siitä ei tule mitään kuin riita (valitettavasti).

Jo, kyllä ilman opetusta. :girla2:

Nyt minulla on suunnitelma mennä katsomaan televisiota. Kanavalla kolme on elokuva "Signs", jota mä haluan katsoa.

Teresia... Montako vuotta sinä opit suomea ?

Nefertiti
29-05-2005, 21:21
ja minä, ahkerana ihmisenä, tulin juuri töistä.

:)

space_monkey
29-05-2005, 21:24
... miuta itkettää :)
...

Kotipaikkaa et ole profiiliin laittanut, mutta ylläolevan perusteella veikkaan Itä-Suomea. :)

teresia
29-05-2005, 21:26
Nyt minulla on suunnitelma mennä katsomaan televisiota. Kanavalla kolme on elokuva "Signs", jota mä haluan katsoa.

Teresia... Montako vuotta sinä opit suomea ?

Kävin kielikurseillä 8 kuukautta (osa oli kielioppi ja sitten historia, atk, liikunta ja matematiikka). Asun Suomessa 3 vuotta ja periaatteessa opiskelen koko aika :) Entäs sä?

Signs on ihan hyvä elokuva, mutta voi nukahtaa keskellä :)

teresia
29-05-2005, 21:32
Kotipaikkaa et ole profiiliin laittanut, mutta ylläolevan perusteella veikkaan Itä-Suomea. :)

Aivan oikein :) Imatra on kotipaikkani :) Yritän välttää etelä-karjalan murretta, mutta ei seaina onnistu. olisi kiva joskus oppia stadin slangiakin :)

teresia
29-05-2005, 21:34
ja minä, ahkerana ihmisenä, tulin juuri töistä.

:)

Nefertiti, miksi käyt töissä sunnuntaisin? :)

Nefertiti
29-05-2005, 21:39
Teresia, no kun jotkut fiksut ihmiset tykkää järjestä palaverit sunnuntaina :)

mitä sille voi.

teresia
29-05-2005, 21:42
Teresia, no kun jotkut fiksut ihmiset tykkää järjestä palaverit sunnuntaina :)

mitä sille voi.

Tänään on niin huono ilma, että voi palaverissa istua ilman mitään ongelmia, jos siitä maksetaan palkkaa (vai maksetaanko?) :)

Nefertiti
29-05-2005, 21:48
tää on hyväntekeväisyyttää..

mun yritys osallistuu "katulapsi" -projektiin... :)

space_monkey
29-05-2005, 21:53
Järjestämällä katulapsille viikonloppupalavereita? :)

Nefertiti
29-05-2005, 22:02
ei nyt ihan sentään tällaista :)

He peruskorjaa Pietarisa talon katulapsille.

AlinaR
29-05-2005, 23:20
Kotipaikkaa et ole profiiliin laittanut, mutta ylläolevan perusteella veikkaan Itä-Suomea. :)
juu....mie ja Teresia oomme ihanast karjalaisest kaupungist miss ihmiset puhhuu mie ja sie...heheheh. Ja myö ollaa muuteksee nähty pari-kolme kertaa hänen kanss miu työmaalla (ihan lupasakka ja kivannäköinen nuori likka ).....et sillä vissiin.
:)

Ralphie
30-05-2005, 00:19
Mä haluun kanssa harjoitella.

teresia
30-05-2005, 09:00
juu....mie ja Teresia oomme ihanast karjalaisest kaupungist miss ihmiset puhhuu mie ja sie...heheheh. Ja myö ollaa muuteksee nähty pari-kolme kertaa hänen kanss miu työmaalla (ihan lupasakka ja kivannäköinen nuori likka ).....et sillä vissiin.
:)

:) :) :)

Kyl, tä murre ajaa miut hulluksi joskus. Sit ku puhutaan kavereiden kanssa, ei oo mitään ongelmia, mut heti ku rupean kirjoittamaan jotakin, tuu niin paljon virheitä Töissäkin pari kertaa kävi sille, että työkaverit nauroivat miun kirjoituksille: ei tölle saa kirjoittaa, vain puhua :)

AlinaR
30-05-2005, 09:12
Ja kaikista eniteen huomaa kuinka paljon murre on tarttunut puhetapoihimme kun lähtee pääkaupunkinseudulle ja alkaa sen takia erottua joukosta suuta avamaalla. Heh, olin hurmannut erästä valokuvaajaa rautatorin tunnelistä kun punaposkisena ja kiireisinä kysyin "teetkö sie miusta kuvaa nopsakkasti ko miulla on kamalan kiire konsulaattiin". Sain kuvia ja kutsun kahville paremmalla ajalla kun vierailen Helsingissä ensi kerralla.
Se mitä tulee asiapapereitten kirjoittamiseen töissä pyrkin rakentamaan oikeitä selkeitä lauseita alan etikeettin mukaisesti. Voin listätä jotain omaa juttua kun vastaanottajana on tuttu tapaus.
Ja nyt olis korkea aikaa vaihtaa satiini yöpaita työasuun ja suunnata duuniin.
:)

~Aurora~
30-05-2005, 11:12
Kävin kielikurseillä 8 kuukautta (osa oli kielioppi ja sitten historia, atk, liikunta ja matematiikka). Asun Suomessa 3 vuotta ja periaatteessa opiskelen koko aika :) Entäs sä?

Signs on ihan hyvä elokuva, mutta voi nukahtaa keskellä :)

Just niin mä heräsin .... lepotaaaa.... kahvia, kahvia ja Hesari suuhun. :) Sen jälken pitäs juosta metrolle.
Mä olen opiskellut suomea 4 vuotta erilaisiissa kouluissa ja kurssissa. Tykkään enemmän kielipalvelukursseista Helsingin Yliopistossa. Nykyaikana mä oon siellä opiskelemassa Suomen kulttuuria ja kieltä. Ihanaaa ja mahtavaa, että mä oon taas student. :xbangdesk
Murteita... murteita... erillaisia sanoja ja merkityksiä samasta asiasta.

For example: Arvo Turtiainen (Arska istuu Skattan Nokalla ja tekee laulun)

Kun mutsi minun kolasi
niin fatsi minun kaveras:
saat sinä lähteä himtsosta vek.

Oli fimtsika slabaria
risaset plääkät
tällä kundilla klabissa

Mut emmä ollu skagi
vaikka olinkin snadi,
minut Röbassa ja Herulissa tsennatiin.

No... ja etenpäin. Se on Helsingin slangi. :golova: En mä osaa puhua noin hasusti.

Ralphie
30-05-2005, 11:49
Se on Helsingin slangi. :golova: En mä osaa puhua noin hasusti.

Stadin slangi yleisesti ottaen minusta kuullostaa tyhmältä. Se on jotenkin teennäinen. Toisaalta, se on myös hyvin erikoinen, koska se on hedelmäsalaatti ruotsinkielisistä, venäjänkielisistä ja enganninkielisistä sanoista. Jossain tilanteissa toimii hyvin, esim. Riku Rantalan slangia Madventures-ohjelmassa kuuntelen oikein mielelläni.

Madventures (http://www.stranded.to/madventures/)

space_monkey
30-05-2005, 11:55
Eih?n tuota vanhaa slangia en?? puhu varmaan kukaan. (Nyky??n meitsit rokkaa aissii ja dissaa fossiileja. :))

PS. T?m?nkertaisen skandisotkun ^^ tarjoaa Konqueror. :)

Gala
30-05-2005, 13:22
Mistä täällä voi keskustella? :)
Asun Suomessa vain 3 kk ja menen suomen kielen kursille syyskuussa....ja kun ajattelen,että kuluu ainakin pari vuotta ennen kun voisin puhua hyvin...uuuu.....pitkä aika...

teresia
30-05-2005, 13:45
Mistä täällä voi keskustella? :)
Asun Suomessa vain 3 kk ja menen suomen kielen kursille syyskuussa....ja kun ajattelen,että kuluu ainakin pari vuotta ennen kun voisin puhua hyvin...uuuu.....pitkä aika...

Saa keskustella ihan mistä vaan! :)

Sinä puhut nyt jo oikein hyvin(tai ainakin kirjoitat :) ). Mistä sinä opit?

Oletko ajattellut mennä kesäksi johonkin yritykseen työharjoitteluun? Minä kun muutin Suomeen kevällä, menin kesäksi työharjoitteluun kesäkahvilaan , siellä kieli tarttui paljon nopeammin kuin kursseilla :)

~Aurora~
30-05-2005, 14:06
Eih?n tuota vanhaa slangia en?? puhu varmaan kukaan. (Nyky??n meitsit rokkaa aissii ja dissaa fossiileja. :))

PS. T?m?nkertaisen skandisotkun ^^ tarjoaa Konqueror. :)

Se oli vain pikku esimerkki miten tavalla voi puhua. Jo, se on vanha slangi. Mitä tarkoittaa
meitsit rokkaa aissii ja dissaa fossiileja. :taunting:

Toisaalta, se on myös hyvin erikoinen, koska se on hedelmäsalaatti ruotsinkielisistä, venäjänkielisistä ja enganninkielisistä sanoista.

Se oli hyvin sanottu hedelmäsalaatti.

saska
30-05-2005, 14:45
Onx Moskovassa joku koulu missä on A-kielenen SUOMIII?????

Gala
30-05-2005, 15:22
Saa keskustella ihan mistä vaan!
Sinä puhut nyt jo oikein hyvin(tai ainakin kirjoitat ). Mistä sinä opit?

Oletko ajattellut mennä kesäksi johonkin yritykseen työharjoitteluun? Minä kun muutin Suomeen kevällä, menin kesäksi työharjoitteluun kesäkahvilaan , siellä kieli tarttui paljon nopeammin kuin kursseilla
Kiitos
Mutta oon opiskellut suomea itse ja kirjoitan hyvin vain sanakirjan avusta :)
Joo,se olisi hyvä mennä jonnekin kesäharjoitteluun..mutta asun pienessä kylässä,jossä ei ole paljon työpaikkoja...mä etsin,etsin,etsin...kuka etsii-aina löytää!!:)

Ralphie
30-05-2005, 16:35
PS. T?m?nkertaisen skandisotkun ^^ tarjoaa Konqueror. :)

Come on, vaihda Firefoxiin! :)

D_F
30-05-2005, 19:00
no mikä vika on explorerissa? mulla on joku päivitys, et pop-upsia ei ole. mitä muuta kaipaatte?

По-душка
30-05-2005, 19:12
Mä haluun kanssa harjoitella.

Mitä sä haluut harjoitella ja kenen ka?

По-душка
30-05-2005, 19:13
mitä muuta kaipaatte?

kaikenlaista... mitä pystyt tarjoamaan?

space_monkey
30-05-2005, 19:50
Aurora, en m? nyt oikeasti noin puhu. :) Enk? kehtaa k??nt??, www.slangi.netist? l?ytyy kuitenkin tekstin?ytteit? rap -slangista.

no mik? vika on explorerissa? mulla on joku p?ivitys, et pop-upsia ei ole. mit? muuta kaipaatte? Tuu laittaa suomalaiset fontit Linuxin X-serveriin. :) Explorerissa ei pysty avaamaan v?lilehti?.

D_F
30-05-2005, 20:35
elä multa kysy mitä siellä pysty avaa. mut kaikki mulle tärkeät sivut kyllä pysty, niitä ei ole paljon kyllä. ;)

D_F
30-05-2005, 20:36
kaikenlaista... mitä pystyt tarjoamaan?
kysytnää synnyttää tarjonnan ;) tarkennetaanko mitä tarkoittaa "kaikenlaista"?

Gala
30-05-2005, 21:08
mun pitää mennä kouluun huomenna...sen vuoksi oon surullinen...kolme tuntia istun ja hyvä on,jos ymmärrän vaikkapa 50 %...
Mitä vois tehdä että ymmärtää enemmän??

~Aurora~
30-05-2005, 21:40
mun pitää mennä kouluun huomenna...sen vuoksi oon surullinen...kolme tuntia istun ja hyvä on,jos ymmärrän vaikkapa 50 %...
Mitä vois tehdä että ymmärtää enemmän??

Pitäs kysyä tovereiltani ! Ei tarve olla surussa. Kaikki menee hyvin. Me ollaan sun kanssasi. :girla2:

teresia
30-05-2005, 21:41
mun pitää mennä kouluun huomenna...sen vuoksi oon surullinen...kolme tuntia istun ja hyvä on,jos ymmärrän vaikkapa 50 %...
Mitä vois tehdä että ymmärtää enemmän??
Mikä koulu sulla nyt on, että sä et ymmärrä mitään? älä stressaa liikaa, pikku hiljaa se alkaa tartumaan :)

Jouduin kerran aivan alussa käymään palvelukoulutuksessa, joka kestii 5 tuntia ja oli tarkoitettu suomalaisille. Mä ymmärsin suuren pirtein, mistä opettaja kertoi, mutta en osanut vielä silloin puhua hyvin. Viimeisellä tunnilla opettaja jakoi artikkeleja sanomalehdista, antoi vähän aika lukea niitä ja sitten ilmoitti, että jokaisen pitää tehdää pieni esitelmä luokan edessä. Arvapas mikä noloa se oli minulle, kun mä tulin eteen ja en voinut sanoa sanakaan. Ajattelin, että kuolen siinä :) Mutta onneksi ratkaisu löytyi ja kertoin kaikki englanniksi :)

Mutta hei! Kaikki puutarhaystävät ja ammatilaiset, tarvitsen nyt apua! Lauantaina siirsin köynnösruusun paikasta A paikaan B. Nyt se näyttää kuolevana. Voisiko joku neuvoa, mitä voi tehdä tässä tilanteessa?

Gala
30-05-2005, 21:50
Pitäs kysyä tovereiltani ! Ei tarve olla surussa. Kaikki menee hyvin. Me ollaan sun kanssasi. :girla2:
Aha...se on helppo sanoa..mutta kaikki toverit ovat suomalaiset...ja he jostain syystä ajattelevat että osaan hyvin suomea :)
Mä opiskelen perhepäivähoidon kursilla ja siinä on paljon termija..vähän auttaa se että oon opiskellut Pietarissa samassa kursilla..mutta se oli aivan kauan..
no,katsotaan,olihan vain 3 oppituntia :)

Gala
30-05-2005, 21:55
Mutta hei! Kaikki puutarhaystävät ja ammatilaiset, tarvitsen nyt apua! Lauantaina siirsin köynnösruusun paikasta A paikaan B. Nyt se näyttää kuolevana. Voisiko joku neuvoa, mitä voi tehdä tässä tilanteessa?
En ole puutarhaystävä,mutta mulla on paljon kukkia talossa kukkaruukuissa..
Miksi luulet että se näyttää kuolevana?Ei se kukkii vai kuiva vai?

teresia
30-05-2005, 21:59
Kaikki lehdet ovat alaspäin ja pehmeät

AlinaR
30-05-2005, 22:16
Oletko kaivannut tarpeeksi isoa kuoppaa?
Onko juuret pahasti vaurioituneet siirrosta?
Oletko kastellut kuoppaa ennen kuin istutit sinne köynnösruusua?
Oletko laittanut kanankakkaa?

En ole kyllä mikään asiantuntija enkä tiedä itsekään oikeata vastausta. Mutta nyrkkisääntö kukkien siirrosta ruukusta toiseen on se että pienemästä isompaan ...ja kait se pätee myös avomaalla.
Toivottavasti se tokenee vielä.

Ralphie
30-05-2005, 23:21
no mikä vika on explorerissa? mulla on joku päivitys, et pop-upsia ei ole. mitä muuta kaipaatte?

Paljon muutakin. Firefoxissa on todella paljon ominaisuuksia, se on turvallinen, siinä on välilehtiä ja sitä voi muokata mieleiseksi. Esim. kahteen laajennukseen olen jo hieman koukussa. Adblock blokkaa kaikki bannerit/mainokset/flashit surfatessa ja Forecastfox näyttää mulle sääennusteen suoraan selaimessa.

Mitä sä haluut harjoitella ja kenen ka?

Näitä kielihommia voisi harjoitella lisää. Se voit olla sinä tai sitten joku muu näistä pihalla olevista neidoista täällä. Autan mielelläni.. ;)

По-душка
30-05-2005, 23:52
kysytnää synnyttää tarjonnan ;) tarkennetaanko mitä tarkoittaa "kaikenlaista"?

se tarkoittaa yhtä ja toista. onko sulla kumpaakin?

По-душка
30-05-2005, 23:53
Näitä kielihommia voisi harjoitella lisää. Se voit olla sinä tai sitten joku muu näistä pihalla olevista neidoista täällä. Autan mielelläni.. ;)

Mistä me ollaan pihalla?

Ralphie
31-05-2005, 00:26
Mistä me ollaan pihalla?

Eiköhän naiset ovat aina pihalla vähän kaikesta.. :D

D_F
31-05-2005, 08:05
se tarkoittaa yhtä ja toista. onko sulla kumpaakin?

riippuu siitä, mitä sä ymmärrät sanonnalla "yhtä ja toista" ;) on mulla yhtä... ja toista..

teresia
31-05-2005, 09:09
Eiköhän naiset ovat aina pihalla vähän kaikesta.. :D

Ei sen enempään kuin miehet :)

teresia
31-05-2005, 09:15
Oletko kaivannut tarpeeksi isoa kuoppaa?
Onko juuret pahasti vaurioituneet siirrosta?
Oletko kastellut kuoppaa ennen kuin istutit sinne köynnösruusua?
Oletko laittanut kanankakkaa?

En ole kyllä mikään asiantuntija enkä tiedä itsekään oikeata vastausta. Mutta nyrkkisääntö kukkien siirrosta ruukusta toiseen on se että pienemästä isompaan ...ja kait se pätee myös avomaalla.
Toivottavasti se tokenee vielä.

- olen
- juuret oli hyvässä kunnossa
- en kastellut (pitikö?), mutta kastelin heti istutuksen jälkeen, veteen oli sekoitettu ruusulannoite
- kanankakka en laittanut, mutta laittoin turvemulta ja tuhka, pitäisi olla vastaava

Toivoin itsekin, et ei oo kaikki vielä menetty, mutta ajattelin jos se vaati nyt erikoishoitoa, ehkä joku tietäisi minkäläistä :)

AlinaR
31-05-2005, 09:16
2teresia
Mitenkäs köynnöruusu jäkselee?

Minulla on arkivapaa töistä ja kohta lähden hierojalle käsiteltäväksi. Eikös ole ihana tunne kun toinen käsittelee vartaloa, taikka partusrissa kampaaja käsittelee hiuksia ja hieroo päänahkaa taitavilla käsillään mielyttävin tavoin. Onko kukaan jo oppinut arvostamaan kosketuksen ihmettä?

AlinaR
31-05-2005, 09:19
Ai sinä jo vastasitkin...Voi olla että kestää ennen kuin kasvi juurtuu uuteen istutuspaikkaan ja alkaa taas viihtymään siinä, saavuttamalla kasvuvoimaa sinun avulla.

space_monkey
31-05-2005, 09:31
Whee!
Ralphie (The Artist Formerly Known As Icecubus) täyttää vissiin tänään vuosia? Onnea!

teresia
31-05-2005, 15:06
Minulla on arkivapaa töistä ja kohta lähden hierojalle käsiteltäväksi. Eikös ole ihana tunne kun toinen käsittelee vartaloa, taikka partusrissa kampaaja käsittelee hiuksia ja hieroo päänahkaa taitavilla käsillään mielyttävin tavoin. Onko kukaan jo oppinut arvostamaan kosketuksen ihmettä?

Mieheni osaa hieroa hyvin, mutta tekee sen lian harvoin :( Elokuussa suunnittelen käydä hieronnassa Pietarissa loman aikana, Suomessa se on minulle lian kallista.
Parturissa oli aika positiivinen yllätys, kun se alkoi hieroa päätäni, tuntui tosi mukavalta...

Ralphie
31-05-2005, 17:13
Whee!
Ralphie (The Artist Formerly Known As Icecubus) täyttää vissiin tänään vuosia? Onnea!

Jep, profiilin mukaisesti 13 vuotta :D Kiitos, kiitos... :xapl: :xapl: :xapl:

Cielo
31-05-2005, 21:54
Jep, profiilin mukaisesti 13 vuotta

Nii-iii Ralphi ;)
minäki just huomasin pääsivulla,ett oot tänään päivän sankarimme :)
onnittelut :hali: :xbirthday
Paljon onnea ja rakkautta sulle,
sekä aurinkoisia, lämpimiä ja kesäisiä hetkiä Tampereella!!

P.S tutustu ny viihdonki sen naapuritytön kaa :)

Cielo
31-05-2005, 22:03
gljuki :D:D

По-душка
31-05-2005, 22:09
Eiköhän naiset ovat aina pihalla vähän kaikesta.. :D

Ulkoilma virkistää heidän muistinsa kummasti ja he pääsevät kärrylle ajoissa.
Rakas Ralphie!
Onneksi olkoon!
Koska kuulut Kaksosten klaaniin, täyttykööt kaikki toiveesi tuplasti!
:xbirthday :kiss: :kiss:

D_F
31-05-2005, 22:30
happy BD!!

По-душка
31-05-2005, 22:35
riippuu siitä, mitä sä ymmärrät sanonnalla "yhtä ja toista" ;) on mulla yhtä... ja toista..

onko ne hyviä harjoittelemisessa?

D_F
31-05-2005, 22:38
kaikkihan on suhteellista, kuten tiedät. tässä tapauksessa riippuu sinun harjoittelutyylistäs. kenties sellainen ei sopi mulle.

Ralphie
31-05-2005, 22:42
Kiitos kaikille!! :loveya:

По-душка
31-05-2005, 22:46
kaikkihan on suhteellista, kuten tiedät. tässä tapauksessa riippuu sinun harjoittelutyylistäs. kenties sellainen ei sopi mulle.

annatko siis minulle pakit? vai harkitsetko vielä?

D_F
01-06-2005, 08:21
kaikesta voi neuvotella ;) pidän kummisedän sanonnasta: "I will reason with them" ;)

~Aurora~
01-06-2005, 12:53
No, älähän nyt :) Minä kun joskus katson, miten ihmiset kirjoittavat venäjää täällä foorumilla (itse asiassa venäläiset) miuta itkettää :)

Olen asunut Suomessa vain kolme vuotta, kyllä minulla on vielä aika oppia! :)

Teresia onko sinulla suunnitelma päästä opiskelemaan johonkin ? Mä muistan, että sä kirjoitit tästä asiasta mutta en muista minne sä olet menossa opiskelemaan.

Kirjoitetaan enemmän suomeksi ja harjoitellaan suomea.

teresia
01-06-2005, 14:49
Teresia onko sinulla suunnitelma päästä opiskelemaan johonkin ? Mä muistan, että sä kirjoitit tästä asiasta mutta en muista minne sä olet menossa opiskelemaan.

Kirjoitetaan enemmän suomeksi ja harjoitellaan suomea.

Joo, olen hakenut tradenomiksi aikuiskoulutkseen. Se on iltaisin Lappeenrannan AMK:ssa. Kävin seillä haastatelussa ja nyt odotan tuloksia. Suunnittelin myös hakea yliopistoon kauppatieteiden maisteriksi, mutta en oo hakenut, kun luin koekirjat läpi, valitettavasti kielitaito ei oo kohdalla vielä.

Mitäs sie? onko suunnitelmia, mitä sie teet kurssien jälkeen? teillä on se hyvä puoli Hesassa, et kurssitarjonta on todella lajaa. Meillä täällä ei pääse kovin paljon valtsemaan kielikursseja: alku ja jatkokurssi, suomi + tietokone ajokortti ja se on vissi kaikki. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Onks siulla lapsia ja kuin monta vuotta oot asunut Suomessa? :)

~Aurora~
01-06-2005, 15:20
Joo, olen hakenut tradenomiksi aikuiskoulutkseen. Se on iltaisin Lappeenrannan AMK:ssa. Kävin seillä haastatelussa ja nyt odotan tuloksia. Suunnittelin myös hakea yliopistoon kauppatieteiden maisteriksi, mutta en oo hakenut, kun luin koekirjat läpi, valitettavasti kielitaito ei oo kohdalla vielä.

Mitäs sie? onko suunnitelmia, mitä sie teet kurssien jälkeen? teillä on se hyvä puoli Hesassa, et kurssitarjonta on todella lajaa. Meillä täällä ei pääse kovin paljon valtsemaan kielikursseja: alku ja jatkokurssi, suomi + tietokone ajokortti ja se on vissi kaikki. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Onks siulla lapsia ja kuin monta vuotta oot asunut Suomessa? :)

Kiitos vastauksestasi ! Minä opiskelen Helsingin yliopistossa Humanistisessa tiedekunnassa ja se kestää vieläkin .... vaikea sanoa. Muistaakseni on tullut sääntö, että saa opiskella vain 8 vuotta vaikkapa tutkonnon voi suorittaa (kandidaatin tai maisterin) viidessa vuodessa. Pääaineeni on Suomen kieli ja kulttuuri, sivuaineeksi minä otin Venäjän tutkimuksen Renvall-instituutista. Suunnitelmassani on paljon tavoitteita mitä mä haluaisin tehdä tai suorittaa. Minulla on paljon mahdollisuuksia yliopistossa. I love it. :wink:
Minä olen tavannut monia kuluisia ihmisia, jotka ovat tehneet oppikirjoja ulkomaalaisille. Se on mahtavaa keskustella heidän kanssa ja kuunnella mitä he puhuvat kaikesta. Nykyaikana minä odotan vastausta kesätyöpaikasta ja se on rasittavaa, että se pitäs odottaa ja odottaa. Minä toivon, että minä pääsen töihin kesäksi.
Tervetuloa Helsinkiin ! :)

P.S. Mä pääsen töihin syömään karkkia. Yeahhh baby, yeahhh! :xbanan:

OpiskelijaParka
08-08-2005, 19:50
Suomen kielen ihastuttavat yhdyssanasäännöt voi kuvata vaivaisella 20 sivulla kielioppia. Täällä voit käydä arpomassa omat vastauksesi, miten eräät yhdyssanat tulisi kirjoittaa:

http://www.lintukoto.net/testit/yhdyssanat/

Ei siis ihme, että loppujen lopuksi vain pieni osa lukion käyneistä suomalaisista hallitsee yhdyssanojen oikeinkirjoituksen.

Tuolta Lintukoto-sivustolta voi löytyä muutakin kiinnostavaa hupia.

Kuntien nimien taivutukset löytyvät täältä:
http://www.kotus.fi/kielitoimisto/nimisto/kunnat.shtml

Suomessa on 2.2 miljoonaa paikannimeä
http://www.kotus.fi/aineistot/nimiarkisto/paikannimet/suomenkieliset/
joista riittää varmasti hupia vähäksi aikaa kysellä natiivilta miten jonkun tuntemattoman peräkylän nimi taipuu.