View Full Version : Mikä on venäjäks tykätä?
teekkari
21-08-2005, 21:01
Lyubit, nravitsa. Tykätä tulee ruotsin kielestä, tycka om någonting
~Aurora~
22-08-2005, 13:55
No, lyubit... ehkäpä se ei ole sama juttu. Siis tykätä on nuorison slengi. Se voi sanoa pitää jostakin yleiskielellä.
Minä tykkään susta. Venäjäksi on А ты мне нравишься. :)
Нравится... mutta jossain tapauksissa "люблю" on parempi käännös.
~Aurora~
26-08-2005, 00:49
Нравится... mutta jossain tapauksissa "люблю" on parempi käännös.
Mutta .... missä tapauksissa ? :)
Hmmm... pitää miettiä!
Esim. "Minä tykkään todella paljon katsoa amerikkalaista stand-upia iltaisin".
Вместо "мне очень нравится" я перевёл бы "я люблю смотреть американский stand-up(?) по вечерам".
Makukysymys :D
OpiskelijaParka
26-08-2005, 22:49
Hmmm... pitää miettiä!
Вместо "мне очень нравится" я перевёл бы "я люблю смотреть американский stand-up(?) по вечерам".
Pienimmälläkään itsesuojeluvaistolla varustettu suomalainen valitsee tuon любить-verbin, koska se on yksinkertaisempi käyttää.
Mutta nyt päästään asiaan venäjän kielessä. Sanakirja analysoi verbin перевёл perusmuodoksi перевести. Toinen sanakirja viittaa verbiin перевозить merkityksessä 'kuljettaa yli' (?). Kuuluuko tämä verbi tähän asiayhteyteen ollenkaan? Toinen sanakirja taasen viittaa verbiin переводить mikä sopii asiayhteyteen.
Onko käyttämäsi verbin jäsennykseni oikea ja miten noita verbejä käytetään tässä yhteydessä tarkoittamaan 'ilmaisisin'?
~Aurora~
27-08-2005, 22:01
Hmmm... pitää miettiä!
Minä luulin, että sä sanoit sen monta kertaa moneissa erilaisissa tapauksissa naisille. :molotok:
По-душка
27-08-2005, 22:12
Pienimmälläkään itsesuojeluvaistolla varustettu suomalainen valitsee tuon любить-verbin, koska se on yksinkertaisempi käyttää.
Mutta nyt päästään asiaan venäjän kielessä. Sanakirja analysoi verbin перевёл perusmuodoksi перевести. Toinen sanakirja viittaa verbiin перевозить merkityksessä 'kuljettaa yli' (?). Kuuluuko tämä verbi tähän asiayhteyteen ollenkaan? Toinen sanakirja taasen viittaa verbiin переводить mikä sopii asiayhteyteen.
Onko käyttämäsi verbin jäsennykseni oikea ja miten noita verbejä käytetään tässä yhteydessä tarkoittamaan 'ilmaisisin'?
переводить ---> перевел
перевозить ---> перевез
я перевел бы ---> kääntäisin
verbi переводить ja sen perusmuoto перевести tarkoittaa kääntää
verbi перевозить ja sen perusmuoto перевезти tarkoittaa kuljettaa
so ilmaisu 'я перевёл бы' tarkoittaa 'olisin kääntänyt ... englannista suomeen jne'
Любить-verbi ei ole niin yksinkertainen.. Venäjän kielessä любить ei ole niin painava verbi kuin suomen rakastaa. Jos suomeksi sanoo esim. "Minä rakastan tätä vaniljajäätelöä!" (suomeksi tarkoittaa että jäätelö on aika lailla ykkössuosikki) niin kääntäessään tätä venäjään "Я люблю это ванильное мороженое" merkitys vähän muuttuu. Koska, я могу любить ванильное мороженое, шоколадное и даже фруктовое. Ongelmasta päästään eroon kääntämällä vaikka "я очень люблю" tai vielä parempi käännös on mielestäni "я обожаю".
:lamo:
Minä luulin, että sä sanoit sen monta kertaa moneissa erilaisissa tapauksissa naisille. :molotok:
En tajua.. :help:
~Aurora~
29-08-2005, 19:35
En tajua.. :help:
No sepä se.... :coquet: Tietysti että sä voit rakastaa jätskiä ja tykätä siitä samalla tavalla. No... naisia ei ole jätskiä. :sla:
Siksi mä kysyin missä tapauksissa ..... sä voit sanoa mä tykkään susta tai mä rakastan sua. No ei se mitään. :sp:
No... naisia ei ole jätskiä. :sla:
Silti heitä voi nuolla... :sla:
Siksi mä kysyin missä tapauksissa ..... sä voit sanoa mä tykkään susta tai mä rakastan sua. No ei se mitään. :sp:
Mä sanon vaikka.. Rakastan sinua, Aurora! :love:
oletpas sinä ralphi oikea casanova, opetatko mulle juttuja, ehkä, enties, vaikkapa jotain vinkkejä . ;)
По-душка
30-08-2005, 12:28
oletpas sinä ralphi oikea casanova, opetatko mulle juttuja, ehkä, enties, vaikkapa jotain vinkkejä . ;)
kelpuutatko minut opettajaksesi?
kelpuutatko minut opettajaksesi?
suostutko?
По-душка
30-08-2005, 13:14
suostutko?
onko tarvetta?
näyttääkö siltä että olis?
По-душка
30-08-2005, 13:21
mitä luulet?
Voi vitsi. Taas puhutaan D_F:n kokemattomuudesta. Kerro jo, oletko kokematon vai et? :lol:
mitä luulet?
luulen että tiedän, mitäs susta tuntuu?
Voi vitsi. Taas puhutaan D_F:n kokemattomuudesta. Kerro jo, oletko kokematon vai et? :lol:
no totta kai olen ;)
По-душка
30-08-2005, 13:33
luulen että tiedän, mitäs susta tuntuu?
mistä tällaisia luuloja?
no totta kai olen ;)
missä asiassa?:)
teekkari
30-08-2005, 13:38
onko tarvetta?
Hei! Mulle ja!!!!!
По-душка
30-08-2005, 13:39
Hei! Mulle ja!!!!!
Oletko ilmoittautunut?
Oh, come on! Ei D_F mikään kokematon ole! Näin komea ja puhelias äijä kuin hän on (heteron näkökulmasta), se on täysin mahdotonta. D_F on pelaaja siitä pahimmasta päästä... :D I know it... ;)
По-душка, ethän sä halua tulla hyväksikäytetyksi? :) ...ei susta koskaan tiedä :D
Oh, come on! Ei D_F mikään kokematon ole! Näin komea ja puhelias äijä kuin hän on (heteron näkökulmasta), se on täysin mahdotonta. D_F on pelaaja siitä pahimmasta päästä... :D I know it... ;)
Mitäs me? Me vain katsotaan sitä peliä sivusta. Onhan se mielenkiintoista katsottava. :D En usko, että kenelläkään olisi harhaluuloja D_F:a kohtaan. :lol:
mistä tällaisia luuloja?
johtuuko se kokemattomuudestani taas?
missä asiassa?:)
missä sinä haluaisin minun olevan? ;)
Mitäs me? Me vain katsotaan sitä peliä sivusta. Onhan se mielenkiintoista katsottava. :D En usko, että kenelläkään olisi harhaluuloja D_F:a kohtaan. :lol:
paitti että itellani ;)
По-душка
30-08-2005, 14:44
johtuuko se kokemattomuudestani taas?
miksi taas?
По-душка
30-08-2005, 14:45
По-душка, ethän sä halua tulla hyväksikäytetyksi? :) ...ei susta koskaan tiedä :D
Haluan tulla hyväksi todetuksi...
miksi taas?
sitä minäkin ihmettelen, kun et vastaa vaan kysyt.
По-душка
30-08-2005, 14:50
sitä minäkin ihmettelen, kun et vastaa vaan kysyt.
eiks meillä on tänään kysymysten aamu? milloin on vastausten päivä ja tunnustusten ilta?
eiks meillä on tänään kysymysten aamu? milloin on vastausten päivä ja tunnustusten ilta?
kerro vaan ;) tuun siine
teekkari
30-08-2005, 16:41
Oletko ilmoittautunut?
Eeen... Miten? Kenelle?
По-душка
30-08-2005, 21:09
Eeen... Miten? Kenelle?
Iskemiskoulutukseen haetaan tämän kautta. Ilmoittautumisessa on annetava seuraavat tiedot:
- tärkeät fyysiset strategiset tiedot
- vuositulot
- varallisuus
- ikä
- karvoitustilanne
- turmeltuneisuusaste
- huumoritajun venymisprosentti
Tiedot käsitellään luottamuksellisen julkisesti. Tuloksista ilmoitetaan myös näillä sivuilla.
teekkari
30-08-2005, 21:53
Iskemiskoulutukseen haetaan tämän kautta. Ilmoittautumisessa on annetava seuraavat tiedot:
- tärkeät fyysiset strategiset tiedot
- vuositulot
- varallisuus
- ikä
- karvoitustilanne
- turmeltuneisuusaste
- huumoritajun venymisprosentti
Tiedot käsitellään luottamuksellisen julkisesti. Tuloksista ilmoitetaan myös näillä sivuilla.
Jaa.... mutta avatar sulla on hyvin sexy.
По-душка
30-08-2005, 22:25
Jaa.... mutta avatar sulla on hyvin sexy.
avatar ei ole ainoa sexypaikkani
teekkari
30-08-2005, 22:30
Epäilemättä...
mistä oo puhe??????????
Siitä mistä heillä ilmeisesti on puute... :flirt:
mikä se toinen on?
missä sinä haluaisin minun olevan? ;)
Eihän tässä ole kysymys siitä, mitä minä haluaisin. :lol:
Ja jos sä kerran olet kokematon jossain asiassa, miksi et korjaa sitä? Tekemällä oppi.:D
По-душка
31-08-2005, 15:10
mikä se toinen on?
kieli............
ja taas en ymmärä mistä oo puhe????!!!!!!!
teekkari
31-08-2005, 16:29
Vaikka olet nero?
Eihän tässä ole kysymys siitä, mitä minä haluaisin. :lol:
Ja jos sä kerran olet kokematon jossain asiassa, miksi et korjaa sitä? Tekemällä oppi.:D
ai eivvai? miksi sitten kysyt? ;)
kieli............
suomen kieli?
~Aurora~
31-08-2005, 20:13
Silti heitä voi nuolla... :sla:
Voi Ralphie ! Tykkäätsä enemmän nuolla naisia vai jätskiä ? :)
Mä sanon vaikka.. Rakastan sinua, Aurora! :love:
Eikä mua. Onko sulle niin helppoa sanoa rakkauden sanat toisellekin ? ;)
По-душка
31-08-2005, 22:28
suomen kieli?
onko suomen kieli sexy?
По-душка
31-08-2005, 22:46
minä kysyn
kysyt mitä?
Voi Ralphie ! Tykkäätsä enemmän nuolla naisia vai jätskiä ?
Riippuu naisesta ja jäätelöstä.. Ingmanin Iso tuutti on tosi hyvä, mutta toisaalta esim. mun ex-tyttöystävä Lotta oli myös älyttömän hyvännäköinen herkkupala. Tilanteesta riippuen. Joskus tekee mieli molempia samaan aikaan ;)
Eikä mua. Onko sulle niin helppoa sanoa rakkauden sanat toisellekin ? ;)
Minä sanon mitä vaan miellyttääkseen naisia :D Älä ota vakavasti! ;)
Edelleen.. Siitä mistä puute.
onko suomen kieli sexy?
Jokainen kieli on sexy tavallaan, mutta suomen kieli on vähemmän sexy kuin esim. espanja tai italia. Minä olen hulluna siihen kun espanjalainen chiksi puhuu englantia españa-aksentillä :D
Yo tomo la mejor cerveza! :alco:
teekkari
01-09-2005, 01:27
onko suomen kieli sexy?
Venäjä on sexympi.
По-душка
01-09-2005, 13:56
mun ex-tyttöystävä Lotta oli myös älyttömän hyvännäköinen herkkupala.
Miksi Lotta on nyt entinen tyttöystäväsi? Oliko hän liian
iso pala haukattavaksi/nuoltavaksi?
Miksi Lotta on nyt entinen tyttöystäväsi? Oliko hän liian
iso pala haukattavaksi/nuoltavaksi?
Not your business.
По-душка
01-09-2005, 15:29
Not your business.
taisin heittää liian paksua huulta, sorry.
huuleni ovat muuten sexy ja
OpiskelijaParka
02-09-2005, 01:58
переводить ---> перевел
перевозить ---> перевез
я перевел бы ---> kääntäisin
Kiitos. Nyt minä osaan käyttää sanakirjaa paremmin. En ymmärtänyt, kun se ensin arveli minun kirjoittaneen sanan väärin mutta toisaalta tarjosi jäsennystä (совершенный вид глагола).
OpiskelijaParka
02-09-2005, 02:14
Любить-verbi ei ole niin yksinkertainen.. [/I].
:lamo:
Minä vitsailin нравитъся-verbin vaatimasta datiivista jne. любить-verbissä ei ole kuin yksi palatalisointi muistettavana.
Kiitoksia обожать-verbin merkityksen selventämisestä.
taisin heittää liian paksua huulta, sorry.
huuleni ovat muuten sexy ja
Voit heittää mun puolesta paksua huulta vaikka joka päivä, jos huulesi ovat edes vähän Angelina Jolien arvoiset.. :cherries:
mmmm angie
Fan like me? :D
Fan like me? :D
something like that ;)
По-душка
03-09-2005, 16:54
Voit heittää mun puolesta paksua huulta vaikka joka päivä, jos huulesi ovat edes vähän Angelina Jolien arvoiset.. :cherries:
Kummat niistä?
Kummat niistä?
:nakaz:
..............
[russian.fi, 2002-2014]