PDA

View Full Version : sanoa suoraan.


kissa
30-10-2003, 22:18
Nyt tulee tekstiä, josta osa teistä ei varmasti pidä. Toivon, että ymmärrätte, että en kirjoita tätä ilkeydestä. Haluan, että näette tätä asiaa toiselta puolelta, ette aina vain omalta puoleltanne.

Tällä keskustelupaikalla on yksi kestävä, ikuisesti suosittu teema:

"Suomalaiset käyttäytyvät rumasti ja syrjivät meitä, koska olemme venäläisiä."

Meille ei anneta työtä, koska olemme venäläisiä.

Meitä ei palvella, koska olemme venäläisiä.

Meille sanotaan rumasti, koska olemme venäläisiä.

Kaikki eivät ole ystäviämme, koska olemme venäläisiä.

Tiistaina satoi vettä, koska olemme venäläisiä.

Täti bussissa oli pahalla päällä, koska olemme venäläisiä.

Koulussa ei ole lapsilla kivaa, koska olemme venäläisiä.

Ettekö te voi juoda keittiössä teetä ilman sitä, että valittaisitte tai haukkuisitte suomalaisia ja meidän rakentamaamme yhteiskuntaa? Jos oikein yritätte, keksittekö jotain positiivista - nyrjähtääkö aivot, tuleeko rasitusvamma?

Te ihmettelette, miksi suomalaiset eivät ole teille kilttejä. Kuunnelkaa itseänne! Te ette käyttäydy yhtään kauniimmin.

------------------------------

Toinen asia, joka teidän täytyy ymmärtää on SODAT.

Sodista on VASTA 60 vuotta aikaa. Se on lyhyt aika Suomelle ja suomalaisuudelle.

Jokaisesta suvusta on kuollut joku, haavoittunut joku, kadonnut joku. Lähes jokaisen 20 -vuotiaan isoisä on ollut sodassa. Jokaisen isoäiti on pelännyt.

Minun isoäitini melkein kuoli Turun pommituksissa. Isoisäni veli tapettiin.

Jokaisen suomalaisen taustalla on sota. Koko kansa muistaa.

Te, jotka nyt olette nuoria, ETTE OLE VASTUUSSA SODISTA. Te ette ole tappaneet suomalaisia. Sodat eivät ole teidän syytänne!

Mutta teidän täytyy ymmärtää, että kun suomalaiselle sanoo "Venäjä!", ensimmäinen sana, joka suomalaiselle tulee mieleen on "Sota." Ensimmäinen sana ei ole "Smetana", "Tshaikovski", "mukava tyyppi" tai "teekuppi".

Se on fakta, mitä te ette voi muuttaa. Teidän täytyy vain hyväksyä se.

Kahden, kolmen tai neljän sukupolven päästä tilanne voi jo olla toinen.

Kuten jo sanoin, en kirjoita tätä ilkeydestä. En halua loukata ketään. Toivon, että pysähdytte hetkeksi ja ajattelette.

kissa

JULA
30-10-2003, 22:49
"Sitä saa, mitä tilaa." Jos minä kohtelen ihmisiä hyvin, niin minuakin kohdellaan samalla tavalla. Riippumatta kansallisuudesta.

Itse olen kokenut syrjintää joskus kauan sitten, kun tulin asumaan Suomeen. Se tapahtui meidän silloisen pienen paikkakunnan koulussa.

Muutettuani sieltä pois olen tavannut ihmisiä, jotka ovat pääosin suvaitsevasia. Missään virastossa minua ei ole koskaan kohdeltu huonosti sen takia, että olisin ulkomaalainen.

Zeta
30-10-2003, 22:52
kissa

Oot sä tänään kuumeessa?

Näyttää kyllä siltä, ettet ilmeisesti lukenut meidän keskusteluja. ;) Musta ainakin tuntuu, että venäjä on sulle aivan vieras kieli, vai mitä?

"Tällä keskustelupaikalla on yksi kestävä, ikuisesti suosittu teema:

"Suomalaiset käyttäytyvät rumasti ja syrjivät meitä, koska olemme venäläisiä.""

Mistä sä tälläisen oot keksinyt? Luulet sä, ettei ihmisillä oo muuta keskusteltavaa? Pistä silmälasit päälle, hyvä ihminen. Näytä mulle edes yhden sellaisen keskustelun, missä valitaan siitä, ettei sumalaiset ovat meille "venäläisille" kilttejä.

"Ettekö te voi juoda keittiössä teetä ilman sitä, että valittaisitte tai haukkuisitte suomalaisia ja meidän rakentamaamme yhteiskuntaa?" - Nämä sanat ovat typerintä, mitä olen ikinä lukenut tai kuullut. :D

JULA
30-10-2003, 22:56
P.S. Suomi.ru:lla on sen sijaan sellaisia ihmisiä, jotka erottelevat ihmisiä kansallisuuksien mukaan.

DIQUA
30-10-2003, 23:06
kissa

Noo.. Taas propaganda puhetta! Esimerkiksi itse toin suomalaiselle mitään muita, kun hyvää ja silloin, kun joku ”urheilupuku”, kutsu mut rysäksi mull on oikeus sanoa hänelle: No mitäs sitten chuhna?

Zeta
30-10-2003, 23:09
DIQUA

Ja sitten yrität vielä selittää, mitä "chuhna" tarkoittaa ;)

DIQUA
30-10-2003, 23:17
kissa Ja vielä: Älä sekoita koko porukan samaan kasaan. Mä en koskaan puhu liika tästä teemasta. Jos joku sanoo mulle paskaa kadulla, annan vaan turpaan ja jatkan matkani. Ja tällä forumilla on vain niistä puhutaan kuka on ryssän vihaaja ja niitä ei kannattaa myöskin sekoittaa normaaliin ihmisen seuraan. Suomi on erilainen, niin kun Venäjäkin.
Zeta

Se on sama ruuma kun ryssä.

Zeta
30-10-2003, 23:19
DIQUA
Mä tiedän. Mutteihän kaikki suomalaiset ymmärrä, mitä se tarkoittaa ;)

DIQUA
30-10-2003, 23:22
Zeta Jos joku "punainen karjalainen":D sanoo sinulle ryssä, hän tiedää mitä chuhnakin tarkoittaa, mutta must parempi vedää suoran turpaan ja heti unohtaa koko juttu ;)

Shveshka
30-10-2003, 23:43
Tosi kiva, että suomalaiset ovat huomaneet meidän keskustelupaikan. Tervetuloa!
Yksi asia kiinnostaa minua jo pitkään. Miksi neuvostoliitolaiset eivät ole vihoissaan saksalaisille vaikka heilläkin "jokaisesta suvusta on kuollut joku, haavoittunut joku, kadonnut joku". Minun isäni on sotaveteraani, mutta minä en ole koskaan kuullut häneltä mitään pahaa saksan kansasta. Liittyykö se siihen, että meillä ei ollut propagandaa Saksaa vastaan? Entä miksi Suomessa se on vielä päinvastoin ja monet suomalaiset (ei kaikki) ovat vihaisia meille?
Olisi mielenkiintoista tietää mitä mieltä te olette ym asiasta. Älkä ottako henkilökohtaisesti, minä vain haluan kuulla suomalaisen mielipidettä.

DIQUA
31-10-2003, 01:49
Shveshka

Oikein huomioitu :)

kissa:

"Ettekö te voi juoda keittiössä teetä ilman sitä, että valittaisitte tai haukkuisitte suomalaisia ja meidän rakentamaamme yhteiskuntaa? Jos oikein yritätte, keksittekö jotain positiivista - nyrjähtääkö aivot, tuleeko rasitusvamma? "

Sä olet ihan selvästi, propagandan uhri!
:eek: :drug: :lol: :smoke: (oikein silmiin katsotaan)

Lesi
31-10-2003, 07:44
Jätkä kai ei tajua poliitikkalaista peliä, jolla valtion strateegia pimenee kokonaisuuden natsijien kansa sopimuksesta sodan aikana, suojattavaksi itseä! Täysin perinteisesti sanottu suoraan ja turpaan vetoa odottaessa.
--Дорогие Форумчане--
неужели Вы так наивно и с легцой болтаете, не задумываясь что их тоже к вам тянет? Они тоже желают знать нашего * больше, беды насущие и их пережитки, дни наши светлые и их светлой глазури рецепт, рецензии комунальные и как это мы с ними справляемся!
Мы здесь живём и тем самым все едины, неся житейские невзгоды сообща, будь то коренные и их дополняющие, у всех одна судьба! Вот только трудно этим овцам(у государства на поводу) суть понять, что Мы-Они Всё Едино было, будет. А коль уж это не понять и единогласия общага не добившись, так долго ж нам придётся праздневствов совместных и весёлых ждать! Курантов бой нам тоже давит по мозгам, стараясь мы пытаемся забыть!

NEVAr
31-10-2003, 08:39
Miksi neuvostoliitolaiset eivät ole vihoissaan saksalaisille vaikka heilläkin "jokaisesta suvusta on kuollut joku, haavoittunut joku, kadonnut joku". Minun isäni on sotaveteraani, mutta minä en ole koskaan kuullut häneltä mitään pahaa saksan kansasta. Liittyykö se siihen, että meillä ei ollut propagandaa Saksaa vastaan? Entä miksi Suomessa se on vielä päinvastoin ja monet suomalaiset (ei kaikki) ovat vihaisia meille?


Kissahan sanoi että se on lyhyt aika Suomelle ja suomalaisuudelle. Venaäjällä on pitkä historia, johon on mahtunut paljon sotia. Ei siellä voi vihata kaikkia (ranskalaisia, saksalaisia, puolalaisia, ruotsalaisia...). Ja Suomella on sen sijaan ollut yksi ainoa tuhoisa sota Neuvostoliitton kanssa, eikä kovin kauan sitten. Nämä ovat kaksi eri asiaa.


Tällä keskustelupaikalla on yksi kestävä, ikuisesti suosittu teema:
"Suomalaiset käyttäytyvät rumasti ja syrjivät meitä, koska olemme venäläisiä."

Ihan totta. Suomalaisia joskus haukutaan täällä ihan aihettomasti, mutta siihen yleensä syyllistyvät nuoret (=tyhmät) forumilaiset.

Shveshka
31-10-2003, 09:40
Venaäjällä on pitkä historia, johon on mahtunut paljon sotia. Ei siellä voi vihata kaikkia (ranskalaisia, saksalaisia, puolalaisia, ruotsalaisia...). Ja Suomella on sen sijaan ollut yksi ainoa tuhoisa sota Neuvostoliitton kanssa, eikä kovin kauan sitten. Nämä ovat kaksi eri asiaa.
En ole samaa mieltä. Vaikka Venäjällä on "pitkä sotahistoria", kolmelle viimeisille sukupolville "sota" tarkoittaa 2. maailmaan sotaa. Neuvostoliiton aikana noin puolet kaikista elokuvista oli sodasta ja ne olivat jopa suosittuja.
Edelliset sodat ovat meille VAIN historia. Se on minun mielipide.

DIQUA
31-10-2003, 09:42
NEVAr "Kissahan sanoi että se on lyhyt aika Suomelle ja suomalaisuudelle. Venaäjällä on pitkä historia, johon on mahtunut paljon sotia. Ei siellä voi vihata kaikkia (ranskalaisia, saksalaisia, puolalaisia, ruotsalaisia...). Ja Suomella on sen sijaan ollut yksi ainoa tuhoisa sota Neuvostoliitton kanssa, eikä kovin kauan sitten. Nämä ovat kaksi eri asiaa."

Talvisota, ei ainoa sota, josta suomalaiset muistelevat. Esim. pohjois- suomessa saksalaiset tuhoisivat kylät kokonaan kylän asukkaan kansa. Tylsät suomalaiset ovat vihaisena Venäjälle ja venäläiselle vähän eri syystä, ja kisalle ei turhaan kannata itkua tästä. Koulutetut ja positiiviset suomalaiset ihmiset ei koskaan sanoo, että Venäjältä tulee pelkkä sotaa tai muita roskia. Minulla on riittä suomalaista kavereita jotka eivät sanoo eikä ajattelevat noin. Totta se, että propagandan teosta vaikea vastustaa, mutta, kuitenkin,- kannattaa joskus avaa omat silmätkin.

Shveshka
31-10-2003, 10:13
Minun mielestäni tämä viha venäläisille on syntynyt paljon aikaisemmin kuin 60 v sitten.
Olen lukenut Raija Orasen kirja Miljonääri rikkaan venäläisen tehtailijan perheestä, joka muutti suomeen vallankumouksen aikana (he myöhemmin lähtivät ranskaan). Heidän poikansa halusi saada suomalainen ystävä, mutta poika, johon hän halusi tutustua, sanoi ja teki hänelle vain pahaa. Kun venäläinen poika kysyi miksi suomalaiset ovat niin vihaisia venäläisille, Harry (suomalainen poika) vastasi, että Suomella on voimaa vain jos suomalaisilla on yhteinen vihollinen (= viha) ja tämä vihollinen on Venäjä.

vega
31-10-2003, 10:30
kissa Moi!
Olen ihan eri mieltä.
Olen ukrainalainen ja minun mielestä suomalaiset ovat samat ihmiset kuin muut.
Kyllä inhottava kun joku luulle itsensä visana vain siksi koska hän on suomalainen.
Ja luule mua huorana vain siksi koska olen nuori ja hyvä näköinen.
Muutenkin ihmiset joka tietävät mua ihan eri mieltä – koska minä tai muut ulkomaalaiset jo rikkoneet heidän enäköluulot.
Kuitenkin minä olen edelleen sinä mieltä että suomalaiset tosi kivoja ihmisiä ja viihdyn heidän kansa.

Jos joilla on sodan vihaa jäi niin syvälle toivotan tutustua 2 maailman sodan Ukrainan historian.
Jos vain osaa vertaila, ymmärtää ero.

Anteeksi virheistä, olisin tyytyväinen saada palautetta.

Shveshka
31-10-2003, 11:56
kissa
Meille ei anneta työtä, koska olemme venäläisiä.
Sanoisin, että meille (ulkomaalaisille, ei vain venäläisille) annetaan työtä, jota suomalaiset eivät halua ottaa. Tai jos suomalaiset haluavat merkittävästi suurempi palkkaa samasta työstä. Omasta kokemustani: sain nykyisen työpaikkani, koska muut työnhakijat pitivät tarjottu palkka liian pienenä. Nyt meillä on toinen työpaikka vapaana, johon samasta syystä emme voi saada työntekijää (vaikka meillä on erinomainen porukka ja paljon ison talon etuja).
PS. Olen varma, että en pääsisi työhaastatteluun, jos minulla ei olisi työkokemusta suuremmassa saksalaisessa yrityksessä ja jos minun tuleva esimies ei olisi naimisissa ulkomaalaisen kanssa.

D_F
31-10-2003, 13:27
Первоначальное сообщение от NEVAr


Ihan totta. Suomalaisia joskus haukutaan täällä ihan aihettomasti, mutta siihen yleensä syyllistyvät nuoret (=tyhmät) forumilaiset.

joopa joo, ei vaan. vanhat(=viisaat)kin syyllistyy siihen.

KillerBee
31-10-2003, 15:25
DIQUA

Talvisota, ei ainoa sota, josta suomalaiset muistelevat. Esim. pohjois- suomessa saksalaiset tuhoisivat kylät kokonaan kylän asukkaan kansa. Tylsät suomalaiset ovat vihaisena Venäjälle ja venäläiselle vähän eri syystä, ja kisalle ei turhaan kannata itkua tästä. Koulutetut ja positiiviset suomalaiset ihmiset ei koskaan sanoo, että Venäjältä tulee pelkkä sotaa tai muita roskia. Minulla on riittä suomalaista kavereita jotka eivät sanoo eikä ajattelevat noin. Totta se, että propagandan teosta vaikea vastustaa, mutta, kuitenkin,- kannattaa joskus avaa omat silmätkin.

Voi voi, minusta tuntuu ettei sinun kannattaa kirjoittaa suomeksi jos et osaa.
Minulla on riittä suomalaista kavereita jotka eivät sanoo eikä ajattelevat noin.

Minulla on riittävästi suomalaisia kavareita jotka eivät sanoo eivätkä ajattelee näin. <<<Näinkö sen piti mennä?

Shveshka
31-10-2003, 15:48
KillerBee
Min&auml;k&auml;&auml;n en osaa riitt&auml;v&auml;sti suomea enk&auml; usko, ett&auml; minun i&auml;ss&auml; on mahdollista oppia vieraskielt&auml; t&auml;ydellisesti (vaikka en ole vanha :)). Tarkoitatko, ett&auml; meid&auml;n ei kannattaa (on kielletty)kirjoittaa suomeksi kunnes opimme suomea viel&auml; pari vuotta?

DIQUA
31-10-2003, 17:05
KillerBee

Kiitos opetuksesta, mutta jos seuraavan kerran tulee tarvetta siitä, minulla on Wordissa automaattinen korjaus :D

Kuitenkin, sä ymmärsit mitä tarkoitin..;)

"Minulla on riittävästi suomalaisia kavareita jotka eivät sanoo eivätkä ajattelee näin. <<<Näinkö sen piti mennä?"

Näin pitäisi mennä kieli tentissä..:)

kissa
31-10-2003, 18:12
No, tapahtuuhan täällä foorumilla jotain! :)

Shveshka:

"Yksi asia kiinnostaa minua jo pitkään. Miksi neuvostoliitolaiset eivät ole vihoissaan saksalaisille vaikka heilläkin "jokaisesta suvusta on kuollut joku, haavoittunut joku, kadonnut joku". Minun isäni on sotaveteraani, mutta minä en ole koskaan kuullut häneltä mitään pahaa saksan kansasta. Liittyykö se siihen, että meillä ei ollut propagandaa Saksaa vastaan? Entä miksi Suomessa se on vielä päinvastoin ja monet suomalaiset (ei kaikki) ovat vihaisia meille?
Olisi mielenkiintoista tietää mitä mieltä te olette ym asiasta. Älkä ottako henkilökohtaisesti, minä vain haluan kuulla suomalaisen mielipidettä."

Suomen ja Venäjän yhteinen historia on pitkä ja intensiivinen.

Eräs historianopettajani sanoi: "Suomen historia voidaan tiivistää yhteen lauseeseen: missä kulkee itäraja?"

Venäjältä on tullut myös paljon positiivisia asioita. Suomi kehittyi valtavasti Venäjän vallan alla, toisin kuin Ruotsin vallan alla. Oli autonomia. Koulutusta oli. Suomen kielen asema parani. Rakennettiin paljon, esim. Helsinkiä.

Minä en ole Mummilta ja Pappalta koskaan kuullut pahaa sanaa venäjän kansasta. Toki he sanoivat venäläisiä ryssiksi, mutta vanhoilla ihmisillä se tulee luonnostaan, koska heidän lapsuudessaan ei ryssää mielletty loukkaukseksi (esim. laukkuryssät = kiertävät kauppiaat). Kun toin sukuun venäläisen miehen, kaikki ovat suhtautuneet hyvin ja kauniisti ja pitävät miehestäni paljon :)

Ja ryssittelykin loppui siihen.

Mummi ja Pappa ovat kertoneet tarinansa syyttelemättä ketään, koruttomasti ja asiallisesti. Pieneen lapseen nuo tarinat ovat tehneet suuren vaikutuksen.

En väitä, että kaikki suomalaiset vihaisivat Venäläisiä. Sanon vain, että jokaisessa suvussa on omat sotatarinansa.

Syvällä Suomen kansan mielessä Venäjä merkitsee vaaraa. Tämä ei ole kiinni siitä, onko henkilö positiivinen, koulutettu tai fiksu. Kyse on alitajunnasta, koko kansan tuhatvuotisesta muistista - sitä ei voi pyyhkiä pois mielestään, vaikka yrittäisi olla moderni ja positiivinen, suvaitsevainen.

Kyse ei ole vihasta ja rasismista. Eikä propagandasta.

kissa

DIQUA
31-10-2003, 18:31
Yksi suomalainen kertoo se, että jos joku henkilö sanoo ryssä, hän tarkoittaa kiusatta sut riippumatta siitä, vanha rouva / herra, tai nuorempi hölmö. Se on ihan sama kun jossain Vaasassa, joku voi sanoa, - siellä asuville ruotsalaiselle,- hurri. Tämä ihminen joka kertoo siitä, itse sota veteraani.

kissa
31-10-2003, 18:41
Vega:

"kissa Moi!
Olen ihan eri mieltä.
Olen ukrainalainen ja minun mielestä suomalaiset ovat samat ihmiset kuin muut.
Kyllä inhottava kun joku luulle itsensä visana vain siksi koska hän on suomalainen.
Ja luule mua huorana vain siksi koska olen nuori ja hyvä näköinen."

Tällainen käytös ei varmaan johdu siitä, että olet ukrainalainen.

Se voi johtua siitä, että kuten kaikissa kansoissa, Suomessakin on muutama h***etin tyhmä ihminen. Minultakin on kysytty hintaa, on käyty otettu kiinni pahasti ja sanottu rumasti - ja minä olen niin suomalaisen näköinen, ettei voi enemmän suomalaisennäköinen olla!

"Jos joilla on sodan vihaa jäi niin syvälle toivotan tutustua 2 maailman sodan Ukrainan historian.
Jos vain osaa vertaila, ymmärtää ero."

Toistan edelleen: kyse ei ole vihasta.

Mutta varmasti Ukrainan kansa muistaa 2. maailmansodan, ikuisesti muistaa. Sitä ei voi unohtaa, vai voiko? Kestää monta sataa vuotta, ennenkuin suhtautuminen entisiin vihollisiin on täysin luonnollista ja normaalia. Ymmärräthän?

"Anteeksi virheistä, olisin tyytyväinen saada palautetta."

Jos ei saisi virheitä tehdä, kaikki olisivat aina hiljaa :) Ja olisi tylsää.

Ystävällisesti,
kissa



Killerbee:

"Voi voi, minusta tuntuu ettei sinun kannattaa kirjoittaa suomeksi jos et osaa."

Voi voi, minusta tuntuu, (pilkku!) ettei sinun kannata (yksi a, yksi t) kirjoittaa suomeksi, (pilkku!) jos et osaa (mitä?)

"Minulla on riittävästi suomalaisia kavareita jotka eivät sanoo eivätkä ajattelee näin <<< Näinkö sen piti mennä?"

Luultavasti sen piti mennä näin:

Minulla on riittävästi suomalaisia kave(e, ei a)reita, (pilkku!) jotka eivät sano (yksi o), (pilkku) eivätkä ajattele näin.

Ei aivan ylioppilastasoa tuo sinunkaan kielesi ole. Joten parempi pitää turpa kiinni ja antaa toisten keskustella.

vähemmän ystävällisesti,
kissa.

DIQUA:

Haluaisin sanoa sinulle paljon samaa, kuin sanoin Shveshkalle.

Venäjältä ei tule pelkkää pahaa, kuka niin on väittänyt?

Mutta ei ole fiksua pistää silmät kiinni ja kuvitella, että sodat eivät vaikuta enää. Te kitisette, että teihin ei suhtauduta nätisti: tässä saattaa olla yksi syy - miksi te ette hyväksy sitä?

Sodat eivät olleet teidän syytä - ellei forumilaisten joukossa ole kuolleesta herätettyä Stalinia ;) Mutta vielä, paljon myöhemmin, sodat vaikuttavat meihin ja sodat vaikuttavat teihin. Väistämättä.

kissa
31-10-2003, 18:47
"Yksi suomalainen kertoo se, että jos joku henkilö sanoo ryssä, hän tarkoittaa kiusatta sut riippumatta siitä, vanha rouva / herra, tai nuorempi hölmö. Se on ihan sama kun jossain Vaasassa, joku voi sanoa, - siellä asuville ruotsalaiselle,- hurri. Tämä ihminen joka kertoo siitä, itse sota veteraani."

Tietenkin on loukkaavaa, jos VENÄLÄISELLE sanoo ryssä.

Mutta KESKENÄÄN minun isovanhempani ja muut vanhat sukulaiset puhuivat ryssistä. Mitä sanoja heidän olisi pitänyt käyttää muistellessaan nuoruuttaan - "neuvostoliittolainen"? Heidän lapsuudessaan ryssä oli tavallinen sana.

Samalla tavalla kuin Neekeri oli tavallinen sana suomessa siihen aikaan. Nythän sitä ei saa sanoa ääneen, ei yhtään, ei missään.

Korostan, että miehelleni kukaan suvustani ei ole sanonut "ryssä". Kyse ei ole loukkaamisesta.

kissa

Harri
31-10-2003, 21:57
Heh. Omat isovanhempani kuulu(i)vat myös siihen "poliittisesti epäkorrektiin" ryhmään joille "ryssä" ja "neekeri" ovat täysin neutraaleja sanoja. Itseasiassa se on hyvin virkistävää kuultavaa, eikä siitä heidän seurassaan kannata mitään kohtausta saada. Itse käytän molempia ja sen lisäksi "hurrittelen" ihan vapaasti rakkaita länsinaapureitamme, tosin norjalaiset ovat "norskeja" tai "turskia". Ne on sanoja, ei enempää.

Mutta niinkuin aina kyse on identiteetistä tai sen hakemisesta. Joillakin se on ja joillain se on vielä kovasti kehitysvaiheessa. Koskee sekä yksilöitä että kansoja.
Diqua voisi rauhoittua vähän sen turpaanvedon kanssa.

Lyhyehkö artikkeli "ryssävihasta" ja identiteetistä - se on tosiaan keksitty kauan ennen sotia, niinkuin mainittiin:
http://carelia.onego.ru/2001-12/146.html

SEGE
01-11-2003, 20:38
Privet kaikille! Kissa kirjoitti pitkän listan syytteitä. Se on totta että Talvisota vaikuttaa edelleen ihmisiin.Se on ikuinen verta vuotava haava Suomen ja Venäjän suhteissa.Siitä ei pääse mihinkään.
Mutta miksi suomalaiset ylläpitää sitä VIHAA tahallaan? Suomalaisissa perheissä lapsille kerrotaan,tai he kuulee vanhempien puheista venäläisistä pelkkää negatiivistä:ryssä,ryssä on paha,ryssä on ryssä vaikka voissa paista,ryssä hyökkäsi tänne ja n.ed. Mihin tämä johtaa? Syvään vihaan,alitajuntaa myöten. Olisi hyvä aika herätä ja ymmärtää että Suomeen hyökkäsi Stalinin hirmuvalta eikä Venäjän kansa!
Juuri siksi venäläiset ei vihaa saksalaisia,koska kaikki ymmärtää että natsi,fasisti ja neofasisti ovat eri asia kun saksalainen.
Kissa voisi yrittää ymmärtää miltä tuntuu olla Suomessa muukalaisena ja vieläpä venäjänkielisenä.
Lyhyesti itsestä:olen syntynyt Suomalaisena Neuvostoliitossa,Petroskoissa.Asunut Tallinnassa.Suomessa olen vuodesta1990.Puhun suomea hyvin.Silti aina törmään negatiiviseen suhtautumiseen suomalaisten puolelta heti kun selviää että en ole aitoa suomalainen. Olen käynyt läpi monet kriisit ja syvät masennukset,pääsin niistä yli ja yritän jatkaa elämääni kahden identiteetin voimalla. Mielestäni pitäisi yrittää ymmärtää toisiamme ja tuoda esille enemmän hyvää molemmista kulttureista.
Ehkä olen naiivi idealisti. Vihan kylvääjiä Suomessa on tosi paljon. Tiedän mistä puhun.Olen 7 vuotta töissä palvelualan ammatissa missä näkee ja kuulee tosi paljon.

Amerikansuomalaisten jälkeläinen.

kissa
01-11-2003, 22:18
Suomalaiset ylläpitävät vihaa TAHALLAAN?

Herranjestas, sodista on kulunut vasta 60 vuotta!

Sopisiko se paremmin, että pistetään silmät kiinni ja korvat tukkoon ja kuvitellaan, että historia on vain positiivista hyminää? Jos ei pahasta puhuta, sitä ei ole olemassa - niinkö?

Mummoni kesämökille tippui yksi pommeista. Siihen kohtaan kallioon jäi hirvittävä kolo. En pienenä tajunnut, että tuossa kolossa on mitään omituista, enkä kiinnittänyt mitään huomiota vääntyneeseen rautapalaan, joka kolossa makasi vuodesta toiseen. Myöhemmin hahmotin tuossa ruosteisessa raudassa pommin takaristikon, kun siitä minulle kerrottiin.

Emmekö me saa kunnioittaa sukumme vainajia?

Eikö sodissa kaatuneita saa muistella? He antoivat henkensä itsenäisyytemme takia, nuoret ihmiset. Nuoremmat, kuin minä nyt. Eikö heille saa olla julkisesti kiitollinen?

Onko sekin sitä, että ylläpidetään vihaa tahallaan?

Olen pahoillani, Sege, että olet kärsinyt suomalaisen kohtelusta ja suhtautumisesta. Minä en puolusta ryssittelyä ja tätä "ryssä on ryssä, vaikka voissa paistais" - mentaliteettia, mielestäni se on sivistymätöntä ja turhaa.

Mutta on selvää, että uudet suhteet suomalaisten ja venäläisten välille on luotava "puhtaalta pöydältä".

Ei auta, että pistetään silmät kiinni ja kuvitellaan, että pöytä on puhdas. Se ei ole!

Sodat ovat tosiasia. Te ette pääse sodista yli, ettekä ympäri. Kun olette suomalaisen kanssa tekemisissä, sodat ovat meidän ja teidän välillä vaikeana asiana, josta ei puhuta.

Minäkin olen naivi idealisti. Uskon, että YKSILÖtasolla on mahdollista selvittää tämä sotien trauma. Se vaatii sitä, että te pystytte keskustelemaan asiasta ja olemaan vilpittömästi pahoillanne tapahtuneesta. SUOMALAISELTA se vaatii SAMAA. Valtiotasolla on aivan selvää, että talvisodan syyllinen löytyy idästä. Mutta YKSILÖtasolla on vain kuolleita lapsia, veljiä ja isiä, pommitusten uhreja ja painajaisia - ja tarinoita niistä kaikista.

Niin kauan, kun te ette ole valmiit tähän keskusteluun, on turha vikistä, että suomalaiset ovat tuhmia teille!

Suomalaisillekin olisi terveellistä kuulla venäläisten sotakokemuksista: vihollinen ei ollutkaan kasvotonta massaa, vaan joukko yksilöitä, joilla oli jokaisella äiti. Erittäin tehokas oli se talvisota-dokumentti, joka tuli televisiosta ... oliko se viime keväänä?

Pöytä ei ole puhdas, pöytä on suorastaan hävyttömän likainen! Puhdistetaanko se, vai jatketaanko sokkoleikkejä?

kissa

SEGE
01-11-2003, 23:03
Sorry vaan! Et ymmärtänyt mitä halusin sanoa.Miksi pitää vihata venäjän kansaa ja kaikkia venäjää puhuvia ihmisia? Sodassa fasismia vastaan kaatui yli 20 miljoonaa Neuvostoliiton kansalaista.Silti venäläiset ei vihaa saksalaisia ihmisinä.

kissa
02-11-2003, 01:04
No, sori samoin.

Et sinäkään tainnut ymmärtää, mitä minä sanoin. Lue viestini uudelleen, tarkasti.

Ensimmäiseksi: "viha" on väärä sana.

Toiseksi: Yhtä venäläistä ihmistä, yksilöä, henkilöä ei Suomessakaan "vihata". Kokemasi ryssittely ei johdu siitä, että SINUA vihataan.

Venäjä nähdään kokonaisena, suurena. Kansa on vain massaa, jolla ei ole kasvoja. Yksi venäläinen ihminen ei ole persoona, vaan hän edustaa koko Venäjää ja kaikkea siihen kuuluvaa.

Venäjä merkitsee kansan kollektiivisessa muistissa vaaraa, hyökkäystä ja jotain vierasta, pelottavaa. Sillä muistilla on pidempi historia, kuin 60 vuotta. Puhutaan tuhansista vuosista.

Kolmanneksi: Kun venäläisen tuntee paremmin, ihmisenä, yksilönä, hän ei edusta enää koko Venäjää.

Neljänneksi: Tiedän, miksi venäläiset eivät vihaa saksalaisia ihmisinä. On loogisesti mahdotonta vihata ihmistä, jota ei henkilökohtaisesti tunne ja josta ei ole edes kuullut juttuja. Tuskin venäläiset tietävät jokaisen Saksan kansalaisen elämäntarinat ja tuntevat jokaisen saksalaisen persoonana?

Ihminen vihaa omaa mielikuvaansa vihollisesta. Mielikuva "yleisvihollinen", jota ei oikeasti ole olemassa.

Uskon kuitenkin, että sota Saksaa vastaan elää Venäjän kansan muistissa. Samalla tavalla, kuin talvisota elää suomalaisten muistissa.

Ette kai te ole unohtaneet kuolleitanne?

kissa

finn2
02-11-2003, 01:35
sanoa suoraan.
Nyt tulee tekstiä, josta osa teistä ei varmasti pidä. Toivon, että ymmärrätte, että en kirjoita tätä ilkeydestä. Haluan, että näette tätä asiaa toiselta puolelta, ette aina vain omalta puoleltanne.

Tällä keskustelupaikalla on yksi kestävä, ikuisesti suosittu teema:

"Suomalaiset käyttäytyvät rumasti ja syrjivät meitä, koska olemme neekeri."

Meille ei anneta työtä, koska olemme neekeri.

Meitä ei palvella, koska olemme neekeri.

Meille sanotaan rumasti, koska olemme neekeri .

Kaikki eivät ole ystäviämme, koska olemme neekeri.

Tiistaina satoi vettä, koska olemme neekeri.

Täti bussissa oli pahalla päällä, koska olemme neekeri.

Koulussa ei ole lapsilla kivaa, koska olemme neekeri.
tuntu että heillä tilanne on paljon pahempi kuin meillä

SEGE
02-11-2003, 01:44
1.Venäjällä kunnioitetaan veteraaneja ja kaatuneita sodassa fasismia vastaan(ja koko Europassa).
2.Yksikään suomalainen ei ole ryssitellyt minua suoraan.Pokka ei riitä.Se tehdään selän takana. Näjen sen silmistä. Niissä näkee yleensä ihmisen sielun.
3.Tottakai sota fasismia vastaan elää venäläisten ihmisten muistissa ja vahvasti. Mutta ne ei vihaa nykypäivän saksalaisia.

Lesi
02-11-2003, 07:04
Eli t&auml;m&auml; pitk&auml; teema tekee vain sellainen tulos, ett&auml; "Perinteinen suojaus - vihata kaikkia ulkopuoleista!" T&auml;m&auml;kin vaikuta sanoista- ryss&auml;; turska; nekru ja mit&auml; sanoitte ruotsalaiseilta sel&auml;n takana, kuin kroppanne on aika l&ouml;ys&auml;? Me muuttuneet, asumme ja t&ouml;&ouml;skntelemme jo yli 10 vuotta ja tilanne j&auml;&auml; ennalla, haistoin alkkuvaiheissa ja jatkan haistaa t&auml;&auml; t&auml;n&auml;&auml;nkin, eli tilanne EI parantanut parempaan puoleen, silla tavalla nuoresuus tulossa sama negatiivinen (vaikka suom.kavereiden keskell&auml;. Matkustanut paljon ja siell&auml; Ne "pudotettuja", ei uskalta ylim&auml;&auml;r&auml;st&auml; sanoa j&auml;rkev&auml;&auml; ajattelevana. Olin n&auml;hnyt kev&auml;l&auml; noin klo 13.oo (Lahdesta) telkarista YLE1 ja kuulin mielipideet UPM Kymmene /Kari Keskola vissi/- ven&auml;j&auml;puolisen kauppialta yleis dramaatinen arvonta- mies varmaan ei saanut riitt&auml;v&auml;sti lahjoitusta, ett&auml; neuvottanut yleis&ouml; Leninin ajasta alkaen, yhen saapas miest&auml; liitt&auml;nyt, tietokonet 70-luvun ja t&auml;n p&auml;iv&auml;n asiapitoja. Vaikka syntynyt Ven&auml;j&auml;n kansalaisena (syntyest&auml; rikollinen) ja Eesti kultuurilaisella (pehme&auml;mp&auml; tuntuinen), voisin sit&auml; miest&auml; langata HETI - v&auml;&auml;r&auml;ulkon&auml;&ouml;st&auml; ja pahakielenpidosta, yliom`arvonnasta ja yleis&ouml;n aivoen m&auml;t&auml;yksest&auml;. Minulla syntynyt oma ja huono kriteeri, ett&auml; kuin tunnen negatiivist&auml; - alan puhua v&auml;&auml;r&auml; suomea, antamaan n&auml;hd&auml;&auml; olento. Haluan yhdist&auml;&auml; ja parantaa uskollisuus ja kansojien suhdeet! Enk&auml; pyyd&auml;&auml;n aanteksia virheist&auml; puolen vuoden suom.kielen opetuksestaja 11vuoden sis.ty&ouml;kokemuksesta!!!!

_______________________________________Servo________

DIQUA
02-11-2003, 07:32
Haluaisin sanoa Harrille, että olen tosi rauhallinen ihminen ja turppaanvedot ei ole minun teemani(vaikka jos joku sanoo, että olen ryssä ja varsinkin jos tämä henkilö aikuinen rouva tai herra).Eri asia se, että hän itse yritä antaa turpaan minulle(kyllä minulla painavat kädet) Mä asun Suomessa jo vuodet ja arvoisin, että koulutuksesta riippuu mitä lähtöhenkilö sanoo toiselle ja mun suomalaiset ystävät eivät koskaan käytä nämät roskapuheet kun: - Ryssät pois suomesta, ryssät ovat huonoja(siis Dostoevsky, Prokofjev,Stravinsky,Mendeleev) j.n.p..

Kaikille Rauhaa!

Suomu
02-11-2003, 07:53
OLen sit&auml; mielt&auml;, t&auml;m&auml;n teeman perustajalla painajaiset varmaan perheen kuuluva: miehens&auml; ei anna arvoa(pussaile sen, se pehmenee)/kohtellisuutta (kyll&auml;stynyt kirpiksen vaattet, alkaa vaadia, se tykk&auml; tuntua itsea herrana ostamassa sinulle lahjoja)! Joku muu syy - Ei kannata, emmeh&auml;n koskee ampiaista tai hai-kalaa, mustalaista tai somali, koska jokaisella on oma el&auml;m&auml;n tapa ja se reagoi mukaan. OLemme syv&auml;llisesti tuntolliseja ja kai kaikki se tiet&auml;&auml;, koskemassa syd&auml;mest&auml; asti. Ty&ouml;kaveri harrasta kiipeily, tutustunut rysk&auml; tytt&ouml;n ka. Kysyy,-" miten sanoa <kaunis peffu>? Vastaan,- "Ei kannata sellaista sanoaa, jotakin kaunist&auml; kivij&auml; tai pilveist&auml;, varusteista tai koukkuista." J&auml;tk&auml; silt&auml;kin sanoi tyt&ouml;lle,-"Krasivaja popochka!", sai turpaan ja suuhdet loppu, vaikka ne pid&auml;nnyt toiselta kovoja kai. Perinteisesti TYHM&Auml;.........

__________________________________________Servo______

kissa
02-11-2003, 11:25
*huokaa syvään*

Siis. Peruspointtini ovat nämä:

1. Suomalaisen mielessä Venäjä on iso möykky. Möykky on sotien syytä.

2. Kun suomalainen tapaa venäläisen, venäläinen edustaa tuota möykkyä.

3. Kun suomalainen tutustuu paremmin venäläiseen, hän huomaa, että venäläinen ei olekaan sama, kuin möykky. Venäläinen on erilainen, venäläinen on yksilö.

4. Venäläisen on hyvä ymmärtää, että on olemassa möykky. On helpompi ymmärtää suomalaista silloin.

Mitä pahaa on tässä?

Ajattelin, että te osaisitte keskustella aiheesta rauhallisesti ja kauniisti. Olin väärässä.

Vähän raaputin pintaa, ja alta paljastui kiukkuisia, vihaisia ihmisiä. Te valitatte ja itkette aivan samalla tavalla, kuin ennustin ensimmäisessä viestissäni. Väitätte, että ei täällä kukaan valita ja että suomalaiset ovat kaikki mukavia ... ja kahden sivun päästä kaikki on muuttunut. Suuri itku, syytöksiä, valitusta.

Minä en ole mennyt henkilökohtaisiin loukkauksiin. Teiltä se näyttää onnistuvan ja hyvin. Terveisiä vaan Suomulle. Minulla on tapana elättää itse itseni ja olen ylpeä siitä, että minulla on työtä. Mieheni ostaa minulle lahjoja ja minä ostan lahjoja hänelle.

Te ette halua ymmärtää mitään, mitä sanoin - nautitteko te siitä, että olette "väärinkohdeltuja"? Kuuluuko se teidän imagoon?

Tälläisen kuvan te jätätte itsestänne, tänne julkiselle foorumille. Suomalaisten luettavaksi. Istukaa alas ja miettikää.

Olen kovin pettynyt.

Suomalaisten kanssa voi jutella, kunhan puhutaan kengistä ja meikeistä. Valitettavasti minua ei sellaiset asiat oikein kiinnosta.

Teillä OLI suomalaisia tällä foorumilla - onko enää? Minä epäilen, että ei ole. Ei tämän jälkeen.

Okei. Jatketaan harjoituksia.

"Meidän naiset ovat nätempiä, kuin suomalaiset naiset!"

kissa

Zeta
02-11-2003, 12:32
:o :o :o :o

tylsää...

kissa, onko patriotismi niin paha asia? Eikö suomalaisten mielestä suomalaiset naiset ovat kaikista kauneimmat??? Ettekö syö suomalaista makkaraa juuri sen takia, koska se on "kotimainen" (vaikka esim. saksalainen makkara on maultaan parempi)?
Kyllä suomalaisetkin ovat patriotteja, vaikka he asuvat jossain muussa maassa.

Itse en ole patriootti ;) Pidän Suomesta paljon enemmän kuin Venäjästä, enkä halua takaisiin Venäjälle.

Nyt ehkä ymmärät, miksi mulla oli sellainen reaktio sun puheisiin.

SEGE
02-11-2003, 13:13
Ei täällä kukaan itke ja valita.Ymmärtääkseni tällä foorumilla venäjän kieltä äidinkielenä puhuvat, eri suunnista entistä Neuvostoliittoa Suomeen muuttaneet ihmiset(hyvin erilaiset)
yrittävät keskustella ja vaihtaa mielipiteitä. Osalla on hyviä kokemuksia,toisilla huonoja. Suurin osa tekee töitä ja opiskelee.
Korkeasti koulutetuilla(ylikoulutus?)on vaikeuksia saada töitä.
Maahan muuttajan elämä on kaikkea muuta kun helppoa ja ruusuista.Mutta me pärjätään! Suomalaiset mielestäni valittavat paljon enemmän...

P.S. Oletteko nähneet elokuvan "Käki" ? Kannattais kattoo.

kissa
02-11-2003, 13:19
Hei Zeta :)

On hienoa, että olet viihtynyt Suomessa. Se on todella mukavaa kuulla :)


Pyysit minua näyttämään yhdenkin keskustelun, jossa valitetaan, että suomalaiset eivät ole meille kilttejä. Kelaa tätä vähän ylöspäin, niin siinä on :)


Ei patriotismi ole paha asia!

Ostan kaupassa aina suomalaisen tuotteen (jollei se ole aivan törkeän kallis) (joskus on), jos sellainen on tarjolla.

Minä en oikeastaan syö makkaraa lainkaan ...

... mutta ymmärrän, mitä tarkoitat. Sitkeästi ostetaan kotimaista makkaraa, vaikka se maistuisi pahville. Sitten syödään sitä hampaat irvessä ja ajatellaan: "hyvää, kotimaista!" Se on eräänlaista isänmaallisuutta, sekin.

Joskus kotimainen on kyllä parempaa. Espanjan tomaatit maistuvat omituiselle :P

Mutta patriotismi ei automaattisesti tarkoita sitä, että vihaa venäläisiä ...

... minä olen kovin patrioottinen henkilö ja olen valinnut venäläisen miehen! Mielestäni siinä ei ole mitään ristiriitaa. Jos rakastaa kotimaataan, ei automaattisesti vihaa kaikkia muita maita.

Maailman kauneimmista naisista en tiedä, mutta maailman komein mies tulee Venäjältä. Hän istuu nyt olohuoneessa katsomassa televisiota.

kissa

Sinichka
02-11-2003, 17:14
Первоначальное сообщение от kissa
Nyt tulee tekstiä, josta osa teistä ei varmasti pidä. Toivon, että ymmärrätte, että en kirjoita tätä ilkeydestä. Haluan, että näette tätä asiaa toiselta puolelta, ette aina vain omalta puoleltanne.

Tällä keskustelupaikalla on yksi kestävä, ikuisesti suosittu teema:

"Suomalaiset käyttäytyvät rumasti ja syrjivät meitä, koska olemme venäläisiä."

Meille ei anneta työtä, koska olemme venäläisiä.

Meitä ei palvella, koska olemme venäläisiä.

Meille sanotaan rumasti, koska olemme venäläisiä.

Kaikki eivät ole ystäviämme, koska olemme venäläisiä.

Tiistaina satoi vettä, koska olemme venäläisiä.

Täti bussissa oli pahalla päällä, koska olemme venäläisiä.

Koulussa ei ole lapsilla kivaa, koska olemme venäläisiä.

Ettekö te voi juoda keittiössä teetä ilman sitä, että valittaisitte tai haukkuisitte suomalaisia ja meidän rakentamaamme yhteiskuntaa? Jos oikein yritätte, keksittekö jotain positiivista - nyrjähtääkö aivot, tuleeko rasitusvamma?

Te ihmettelette, miksi suomalaiset eivät ole teille kilttejä. Kuunnelkaa itseänne! Te ette käyttäydy yhtään kauniimmin.




Nyt tulee tekstiä, josta kissa ei varmasti pidä.

Mitä voisin sanoa. Tekstin on kirjotaannut ihminen joka ei tykkää venäläisistä ( en halua puhua vihasta, se on kuitenkin liian voimakas sana). Hän on kirjoittanut sen aika selvästi että on kyllästynyt venäläisiin Suomessa. Ja hänellä on tosi väärä käsitys siitä, mitä venäläiset ajattelevat.
Itsestäni voin sanoa:
Minulle ei kukaan käyttäydy rumasti eikä syrjä minua.
Minulla on työ. Vakituinen. Ja on ollut monta vuotta.
Minä aina saan hyvää palvelua.
Minulle ei kukaan puhu rumasti.
Minulla on paljon suomalaisia ystäviä.
Tiistaina satoi vettä, entä sitten? Vai syytäkö kissa venäläisiä tästä asiasta aina, jos kerran luule että venäläiset syytäisivät suomalaisia?
Täti bussissa oli pahalla päällä, se voi olla kiukullinen suomalaisellekin, eikös totta?Ja tuskin kissa tykkäisi jos hänelle olisi joku vihainen bussissa. Vai tykkäisitkö sitten?
Tytär tykkää koulusta ja siellä on kiva, vai kissa tietä sen paremmin?

Kissa etkö voi olla kotona onnellisena miehen kanssa ilman sitä, että valittaisit tai haukkuisit venäläisiä ja sitä mitä he ajattelevat? Jos oikein yrität, keksi jotain positiivista - nyrjähtääkö aivot, tuleeko rasitusvamma?

Sinä ihmettelet, miksi venäläiset eivät ole aina tyytyväisiä. Kuuntele itseä! Sinä et käyttäydy yhtään kauniimmin.

En tykkää sellaisista ihmisistä (ei venäläisistä, eikä suomalaisista, eikä kenestäkään muusta), jotka luulevat että he tietävät kaikki asiat paremmin kuin muut. Millä oikeudella kissa nyt päättä, että nain ajattelevat kaikki venäläiset, jotka asuvat Suomessa?
Minä rakastan Suomea, minä tykkään suomalaisesta, mutta en sellaisesta kuin kissa. Jotka haluavat vain melua tyhjästä.
Kissa, ensi kerta, ennen kun syytät kaikkia jostain, ajattele, ja vasta sitten kirjoitta.

Zeta
02-11-2003, 17:38
kissa
Näytä sellaiset keskustelut, jotka oli tällä keskustelupalstalla ennen "sanoa suoraan" - aihetta. Älä käske mua kelaamaan tätä keskustelua ylöspäin - nämä puheet ovat kirjoitettu jo myöhemmin ;)

kissa
02-11-2003, 17:50
Minusta tuntuu, että KUKAAN EI EDES LUE, mitä kirjoitan. Minä en jaksa enää selittää samoja asioita uudelleen ja uudelleen.

Eli:

Suomalaisilla on kansallinen trauma. Se trauma on tullut sodasta.

Kun suomalainen tutustuu venäläiseen yksilönä, hän huomaa, että kaikki venäläiset eivät istu pensaassa kivääri kädessä, 1940 -luvun asepuku päällä. Venäläinen voi olla ihan mukava.

Toivon, että venäläiset ymmärtäisivät tämän trauman olemassaolon.

------------------------
Tiedoksi SEGElle, Ladalle ja muille tuolta venäjänkieliseltä puolelta.

Minä tiedän, että suomalaiset taistelivat saksalaisten kanssa. Siitä puhuttiin minulle ala-asteella. Saksalaisten hirmutöistä ja natseistakin puhuttiin. Ei jäänyt minulle epäselväksi.

Minä tiedän myös, että Stalin tappoi enemmän ihmisiä, kuin Hitler. Siperiasta tiedän.

Ja minä tiedän, että sodissa kuoli venäläisiä, kuoli paljon. Minä olen lukenut siitä, kuinka Pietaria piiritettiin. Sitä ei ollut mukava lukea, koska se oli kauheaa.

Suomalaiset ovat tappaneet myös toisiaan (punaiset - valkoiset). Ei siitäkään olla ylpeitä.

------------------------

Noin. Nyt voitte jatkaa potkimista ja turpiin-antamista. Tähänhän voisi laittaa sellaisen vuorolappusysteemin, joka on pankeissa ja apteekeissa! :D

kissa

Zeta
02-11-2003, 18:09
kissa

No niin.. Nyt esiin tulee traumat. Ja (sorry) masokistiselta se trauma näyttää ;) Onks suomalaisilla tapana repiä vanhat haavat taas auki joka kerta, kun se on mahdollista? Tuntuu siltä, että on.

Jos ei, niin sitten tämä "trauma" on vain keksitty syy. Ei sitä vältämättä olekaan. Kansalla pitäisi vain olla joku, jota vois syyttää.

Sinichka
02-11-2003, 18:11
Первоначальное сообщение от kissa


Suomalaisilla on kansallinen trauma. Se trauma on tullut sodasta.



Kissa. Sanon vielä kerran. Älä sun sanoja laitta kaikille suuhun.
Jos sinulla on trauma, älä luulla että kaikilla suomalaisilla on trauma.
Meidän firman omistaja on oikein mukava suomalainen mies, joka oli ottanut minut töihin kauan sitten, vielä ennen viimeistä lamaa. Hänen isänsä kuoli Talvisodassa, ja äiti jäi yksin neljän lasten kanssa. Johtajan sisko on ollut meillä joskus pirtajana, mutta laman aikana lähti varhaiseläkkeelle. Hän on mun paras suomalainen ystävä, vaikka on vanhempi kuin mun äiti, ja vaikka venäläiset olivat tappanet hänen isänsä.
Kissa mä luulen, että vain sun päässä on trauma, eikä missään muualla.
Sorry.

Zeta
02-11-2003, 18:21
Kissa, kuten näet, emme hauku suomalaisia. Edes sun puheiden jälkeen. Koko aihe on muuttunut tylsäksi. Sua varmaan harmittaa, kun et saanut haluttua tulosta ;)

kissa
02-11-2003, 19:01
Sinichka, älä sinäkään pistä sanoja minun suuhuni.

Osoita, missä olen sanonut, että kaikki suomalaiset vihaavat venäläisiä.

Osoita, missä olen itse sanonut, että vihaan venäläisiä. Etsi!

Kansallinen "trauma" ei tarkoita sitä, että kaikki suomalaiset vihaavat venäläisiä.

Minun mummollani on varmasti trauma siitä, kuinka hänen kaupunkiaan pommitettiin ja hän lähes kuoli. Mutta pahaa sanaa hän ei ole sanonut miehelleni, joka on venäläinen.

Onpa se hienoa, ettette EDES minun puheiden jälkeen hauku suomalaisia. Pitäisikö siitä antaa mitali?

Kerro, mikä minun puheissani antaisi aiheen haukkua suomalaisia?

Miten olen loukannut teitä?

Puhumalla suoraan?

Olet oikeassa, Zeta - en saanut haluamaani tulosta: avointa, suoraa keskustelua.

kissa

tanja
02-11-2003, 19:32
No niin. Onhan täällä paljonkin suomalaisia kävijöitä, jotka ymmärtävät venäjän kieltä. Ei kannata aina olla aliarvioimassa ihmisiä!Olen itse seurannut näitä keskustelupalstoja, joten olen samaa mieltä kissan kanssa, että kyllä te venäläiset valitatte ja monesta asiasta. En tietenkään kaikkia yleistä.

Ja mitä tulee siihen, kyllä noissa foorumeissa suomalaisia haukutaan. Jos joku siellä nyt on valittanut, että ei ole töitä, koska on venäläinen, niin henkilö voi mennä tutkimaan Suomen työttömyystilastoja ja miettiä sitten johtuuko se vain siitä, että on venäläinen! Onhan Suomessa paljon suomalaisiakin työttömiä. Ja jos Suomessa ja suomalaisessa yhteiskunnassa on niin paha elää ja asua, voitte vaihtaa maata tai vaikkapa palata Venäjälle, jos asiat siellä sitten paremmin on!

Zeta
02-11-2003, 19:47
tanja

No niin. Tultiin siihen, mistä aloitettiin.

Et seurannut tätä keskustelua.
Olet juuri sellainen suomalainen, joista täällä puhuttiin. Lue koko keskustelu, niin näet sen itsekin.

Harri
02-11-2003, 19:52
Tämä keskusteluhan lähti kun mopo paapan lapasesta - nyt alkaa jo pikkuhiljaa hahmottua mopon suuntakin.

Jos nyt oikein käsitin, niin ilmeisesti Kissaa oli alkanut ottamaan aivoon tämä aika usein ilmenevä Myyttinen Venäläisyys (rekistöröity tavaramerkki) ja sen holtiton käyttö mitä ihmeellisimmissä yhteyksissä. Yleensä se tarkoittaa että jokin kosminen epäoikeudenmukaisuus on tapahtunut ja sen voi kuitata MV:n piikkiin. Mitä MV sitten oikeasti on (tai onko sitä edes olemassa) ja mihin kaikkeen sitä voi mahdollisesti hyödyntää onkin jo niin laaja keskustelunaihe että sen pohtimiseen voidaankin käyttää reinkarnaatio jos toinenkin.

Ensimmäisessä viestissä kävi kuitenkin semmoinen pikku moka että yhdeksi selitykseksi voisi nousta mahdollisesti sota - tämä ei pidä paikkansa: MV:tä ilmenee kaikkialla maailmassa missä kaksi tai useampi venäläinen innostuu pohdiskelemaan asioita.

Paljon mielenkiitoisempi ja huomattavasti oleellisempi aihe onkin se, miksi suomalaiset ja venäläiset eivät (noin niikuin isompina ryhminä) tiedä toisistaan oikestaan hevonvi__ua. Siihen sota ja sen aiheuttamat kansalliset traumat ovatkin jo paljon järkeenkäyvämpi lähtokohta.

Myyttiselle Venäläisyydelle (tm) ei sen sijaan ole toistaisesti löydetty järkevää tieteellistä selitystä.

Sinichka
02-11-2003, 19:54
Первоначальное сообщение от kissa
Sinichka, älä sinäkään pistä sanoja minun suuhuni.

Osoita, missä olen sanonut, että kaikki suomalaiset vihaavat venäläisiä.

Osoita, missä olen itse sanonut, että vihaan venäläisiä. Etsi!


Kissa, vielä kerran: älä sun sanoja laitta muille suuhun.
Ja haluan kysyä sinulta myös:
missä olen sanonut sinusta, että sä sanoisit: kaikki suomalaiset vihaavat venäläisiä?
missä olen sanonut, että vihaat venäläisiä? Etsi!
Jos kerran keskustelet minun kanssa, lue ensin, mitä kirjoitan.
Mä puhuin koko aikaa vain hyvää Suomesta ja suomalaisesta. Sen sijan sä vain haukuit venäläisiä.
Ja minä kirjoitin, että en käytäisi sana VIHA.
Sen sijan sinä käytät vallan vain tätä sanaa. Ja sen jälkeen haluat sanoa, että sinussa ei ole vihaa? Mä tunnen sun vihan sanoen välissä, ei sitä tarvitse edes etsiä.
Sä koko aika puhut jostain vihasta ja jostain traumasta. Rauhoitu hyvä ihminen. Sä keksit itsellesi jonkun vihollisen ja nyt sun pää on ihan sekaisin. Siis niin vihaista suomalaista kun tuo kissa en ole tavannut koskaan Suomessa, vaikka olen asunut täällä 18,5 vuotta.
Jos ihminen, ja tässä tapauksessa yksi suomalainen kissa, olisi sujut itsensä kanssa, ei hän koskaan syytäisi toisia ihmisiä jostain todella keksityistä asioista, josta hän ei tiedä tippakaan.

DIQUA
02-11-2003, 19:54
tanja Missä maassa asua ja kenelle ja miten valittaa, jos joku työnantaja ei ota töihin, eri teeman keskustellut. Kaikille kannattaa vaatia selvitystä, - millä perusteillä näin päättyy, että juuri sinä(tai minä j.n.e.) ei saanut työpaikkaa. Kysymyksessä on vain se, että täällä asuvat venäläiset(suuri osana), saavat työpaikkoja, opiskelevat eri kouluissa ja suuri osa ei joutuu esim. siivoustöihin. Hyvää Tanja! Jos joku valittaa, puhuu sen heille, eli ei kannattaa kasata koko forumin porukan saman säkkipussiin. Kiitos!

tanja
02-11-2003, 19:56
Zeta, kuulehan luin koko keskustelupalstan läpi. Mitä minuun tulee olen sellainen suomalainen, jolla nyt sattuu olemaan paljon venäläisiä ystäviä. Tiedän paljonkin näistä sodista ja muista historiallisista vaiheista Venäjän ja Suomen välillä.

Ja voin myös sanoa sinulle sen, että parhaillaan työskentelen maahanmuuttajien parissa, myös venäläisten.Tällä hetkellä kartoitan suomalaisten ennakkoluuloja ja asenteita venäläisiä ja yleensä Venäjää kohtaa. Joten minulle nämä teidän foorumit ovat erittäin hyödyllisiä.

Zeta
02-11-2003, 20:05
kissa

Anteeksi, mutta kirjoituksistasi ei aina saa selvää, mistä sinä haluat puhua.

Miten olet loukannut meitä? No sanomalla asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Sinä et voi tuntea joka ikisen "venäläisen" (entisen Neuvostoliittolaisen), joka täällä asuu, etkä sitä, mitä se ajattelee.

Etsitkö todisteitä sinun väitteisiin? (siihen, "ettemme voi juoda teetä ilman, että..." jne)
Kukaan ei pysty todistaa sinulle sen, etteivät kaikki ajattele sitä, mitä kirjoitit. Sillä sä et kuitenkaan usko. Sä vaan jauhat ja jauhat tätä asiaa loputtomiin. Tai kunnes sulle sanotaan jotain rumaa. Sitten sä oot onneliinen: "No niin! Te ootte paskoja, kuten olen väitänytkin."

Sorry, jos kirjoitin rumasti.

Sinichka
02-11-2003, 20:12
tanja
tanja. Oletko varmasti oikeassa paikassa ja oikeassa ajassa? Mun tuntuu, että olet eksynyt.
Suurin osa tämän forumin kävijöistä ovat töissä. Mä olen asunut Suomessa 18,5 vuotta ja niistäkin mä olin työtön vain vuoden, silloin kun lapsi oli syntynyt. Mutta en istunut silloinkaan kotona, vain kävin suomen kielen kurssilla. Millä oikeudella sinä, ja tuo kissa haukutte nyt minua ja muita, jotka ovat monta vuotta asuneet Suomessa, ovat käyneet töissä, ovat maksaneet veroja, josta tekin nautitte.
Jos teidän tarkoitus tulla tänne forumiin oli vain se, että voisitte haukkua kaikkea venäläisiä, menkää pois vaan. On todella häpeällistä, että ihanien suomalaisten keskellä on semmoisia mörköjä.

tanja
02-11-2003, 20:21
Sinichka. Jos osaat lukea suomen kieltä, niin lue tarkkaan. Sanoin vain kommenttini siitä, että kyllä te venäläisetkin suomalaisia haukutte ja valitatte täällä, mutta kirjoitin myös, että eivät kaikki venäläiset tee niin! Ja sanoin, että jos joku venäläinen on valittanut, ettei saa työtä venäläisyyden takia, niin voi miettiä, että on suomalaisiakin tyttömiä!Eli työttömyys ei johdu kansallisuudesta!

Jos olet ottanut kommenttini henkilökohtaisesti, niin pyydän anteeksi, että olet pahoittanut mielesi. Toki arvostan ihmisiä, jotka tekevät työtä, niinhän teen itsekin.

Shveshka
02-11-2003, 20:34
Hyvät suomalaiset ja venäläiset ystävät!

Tästä keskustelusta ei ikinä tule mitään hyvää.

Miksi emme voi puhua muista asioista? Niitä on paljon: lapset, perhe, taide...
Olen joskus käynyt suomalaisissa forumeissa, mutta minulle on vähän vaikea osallistua joihin kun en osa suomea riittävästi. Tämä suomenkielinen keskustelupalsta on meille hyvä mahdollisuus harjoittella vieraskieltä ja saada uusia (suomalaisia ja venäläisiä ) ystäviä.

Yst. terveisin,
Shveshka

Sinichka
02-11-2003, 20:37
tanja ja kissa myös.
haluan vain huomata, jos te käytätte teidän tekstissä sanan venäläisiä, se tarkoita kaikkea venäläisiä.
siis jos te haluatte puhua osasta venäläisistä, puhukaa sen tärkkään, ja kirjoittakaa sen myös selvästi: että jotkut venäläiset, tai osa venäläisestä ovat niin ja niin esim. huonoja ja niin edelleen...
Silloin kun te puhutte vain venäläisistä, ja syytätte heitä jostain, samalla te syytätte esimerkiksi minua myös ja muita venäläisiä, jotka ovat kunnon kansalaisia ja heille, ja minulle on todella loukkaava kuula itsestä niin paljon pahaa, mitä ei ole olenkaan totta.
Olen nyt todella pettynyt ainakin kahteen suomalaisiin.

tanja
02-11-2003, 20:57
Sinichka Jos satuit huomaaman kirjoitin kyllä ihan selvällä suomen kielellä. Tiedän kyllä oikein hyvin, mikä ero on venäläisellä ja venäläisillä. Ja voin vain kysyä, että mitä pahaa minä olen sinusta puhunut? Jos tälle linjalle mennään, niin voin minäkin sanoa, että olen pettynyt ainakin yhteen venäläiseen, joka laittaa sanoja toisten suuhun tai ei ymmärrä mitä kirjoitetaan.

Zeta
02-11-2003, 21:03
Первоначальное сообщение от tanja
No niin. Onhan täällä paljonkin suomalaisia kävijöitä, jotka ymmärtävät venäjän kieltä. Ei kannata aina olla aliarvioimassa ihmisiä!Olen itse seurannut näitä keskustelupalstoja, joten olen samaa mieltä kissan kanssa, että kyllä te venäläiset valitatte ja monesta asiasta. En tietenkään kaikkia yleistä.

Ja mitä tulee siihen, kyllä noissa foorumeissa suomalaisia haukutaan. Jos joku siellä nyt on valittanut, että ei ole töitä, koska on venäläinen, niin henkilö voi mennä tutkimaan Suomen työttömyystilastoja ja miettiä sitten johtuuko se vain siitä, että on venäläinen! Onhan Suomessa paljon suomalaisiakin työttömiä. Ja jos Suomessa ja suomalaisessa yhteiskunnassa on niin paha elää ja asua, voitte vaihtaa maata tai vaikkapa palata Venäjälle, jos asiat siellä sitten paremmin on!

Luepa itse, tanja, mitä kirjoitit. Olen samaa mieltä Sinichkan kanssa.

Sinichka
02-11-2003, 21:06
Первоначальное сообщение от tanja
olen samaa mieltä kissan kanssa, että kyllä te venäläiset valitatte ja monesta asiasta.

Первоначальное сообщение от tanja
voitte vaihtaa maata tai vaikkapa palata Venäjälle, jos asiat siellä sitten paremmin on!

tosi söpöä tekstiä. kiitos.

tanja
02-11-2003, 21:19
Mennäänkö katsomaan tuonne venäjän kieliselle palstalle, mitä siellä meistä suomalaisista kirjoitetaan. Eikä kannata ottaa lauseesta irrallisia sitaatteja, koska lauseen ymmärtämisessä saattaa tulla ongelmia. Mitä Sinichkaan tulee, itse juuri kommmentoit ja vääristelit sanontojamme tuolla ja lisäilit sitten omiasi joukkoon. Missähän kohti olen syytellyt ja sanonut , että kaikki venäläiset ovat työttömiä. kiitos vain itsellesi. Teidän venäläisten joukosta löytyy onneksi sellaisia ihmisiäkin, jotka eivät väristele sanojani. Joten kiitos vain itsellesi Sinichka. Eipä ole kehuttavaa omassa käytöksessäkään!

Zeta
02-11-2003, 21:22
Первоначальное сообщение от tanja
Mennäänkö katsomaan tuonne venäjän kieliselle palstalle, mitä siellä meistä suomalaisista kirjoitetaan.

No mennään... Anna vaan linkkejä. Ja siitä keskustellaan.

Sinichka
02-11-2003, 21:22
Первоначальное сообщение от tanja
Missähän kohti olen syytellyt ja sanonut , että kaikki venäläiset ovat työttömiä

olenko mä jotain puhunut työttömyydestä? Missä? Hmmm...

kissa
02-11-2003, 21:23
Sinichka.

"Ja minä kirjoitin, että en käytäisi sana VIHA.
Sen sijan sinä käytät vallan vain tätä sanaa."

Nämä ovat omista kirjoituksistani:


"Ensimmäiseksi: "viha" on väärä sana."

"Kansallinen "trauma" ei tarkoita sitä, että kaikki suomalaiset vihaavat venäläisiä."

"Mutta patriotismi ei automaattisesti tarkoita sitä, että vihaa venäläisiä ..."

"Venäjältä on tullut myös paljon positiivisia asioita. Suomi kehittyi valtavasti Venäjän vallan alla."

"Minä en ole Mummilta ja Pappalta koskaan kuullut pahaa sanaa venäjän kansasta."

"En väitä, että kaikki suomalaiset vihaisivat Venäläisiä."

"Te, jotka nyt olette nuoria, ETTE OLE VASTUUSSA SODISTA. Te ette ole tappaneet suomalaisia. Sodat eivät ole teidän syytänne!"

"Toistan edelleen: kyse ei ole vihasta."

_________________

Itse sinä olet kirjoittanut näin:

"missä olen sanonut, että vihaat venäläisiä? Etsi!"


"Sä koko aika puhut jostain vihasta ja jostain traumasta. Rauhoitu hyvä ihminen. Sä keksit itsellesi jonkun vihollisen ja nyt sun pää on ihan sekaisin. Siis niin vihaista suomalaista kun tuo kissa en ole tavannut koskaan Suomessa, vaikka olen asunut täällä 18,5 vuotta."

"Ja sen jälkeen haluat sanoa, että sinussa ei ole vihaa? Mä tunnen sun vihan sanoen välissä, ei sitä tarvitse edes etsiä."

kissa

Sinichka
02-11-2003, 21:34
kissa

kyllä kirjoitin sen vasta sen jälkeen, kun olin kyllästynyt, että koko aikaa puhuit vain vihasta. ja sen jälkeen kun olin sanonut että puhut vain vihasta, joten anoin esimerkin, näytin sulle miksi sun tekstissä on niin paljon viha.
itse ennen siitä kirjoitin: Первоначальное сообщение от Sinichka
en halua puhua vihasta, se on kuitenkin liian voimakas sana

Mitä paha venäläiset ovat tehneet teille tanja ja kissa, että te haukutte venäläisessä foorumissa venäläisiä. Onko teillä olenko järkeä päässä?

kissa
02-11-2003, 21:48
"Mitä paha venäläiset ovat tehneet teille tanja ja kissa, että te haukutte venäläisessä foorumissa venäläisiä. Onko teillä olenko järkeä päässä?"

Missä kohtaa minä olen haukkunut venäläisiä?

Itse sinä olet sanonut meitä "möröiksi". Sitä voisi kutsua jo haukkumiseksi, eikö?

Luojan kiitos kaikki venäläiset ovat yksilöitä ja erillisiä ihmisiä. Hyvällä onnella näitä Sinichkoita on joukossa vain yksi!

kissa

Zeta
02-11-2003, 21:52
Lastentarhaa...

:bastard:


:gy:

Sinichka
02-11-2003, 21:56
Первоначальное сообщение от kissa


Missä kohtaa minä olen haukkunut venäläisiä?


Ai missä. OK . Lue vaikka tuon tekstin:

Первоначальное сообщение от kissa
Nyt tulee tekstiä, josta osa teistä ei varmasti pidä. Toivon, että ymmärrätte, että en kirjoita tätä ilkeydestä. Haluan, että näette tätä asiaa toiselta puolelta, ette aina vain omalta puoleltanne.

Tällä keskustelupaikalla on yksi kestävä, ikuisesti suosittu teema:

"Suomalaiset käyttäytyvät rumasti ja syrjivät meitä, koska olemme venäläisiä."

Meille ei anneta työtä, koska olemme venäläisiä.

Meitä ei palvella, koska olemme venäläisiä.

Meille sanotaan rumasti, koska olemme venäläisiä.

Kaikki eivät ole ystäviämme, koska olemme venäläisiä.

Tiistaina satoi vettä, koska olemme venäläisiä.

Täti bussissa oli pahalla päällä, koska olemme venäläisiä.

Koulussa ei ole lapsilla kivaa, koska olemme venäläisiä.

Ettekö te voi juoda keittiössä teetä ilman sitä, että valittaisitte tai haukkuisitte suomalaisia ja meidän rakentamaamme yhteiskuntaa? Jos oikein yritätte, keksittekö jotain positiivista - nyrjähtääkö aivot, tuleeko rasitusvamma?

Te ihmettelette, miksi suomalaiset eivät ole teille kilttejä. Kuunnelkaa itseänne! Te ette käyttäydy yhtään kauniimmin.



Первоначальное сообщение от kissa


Kuten jo sanoin, en kirjoita tätä ilkeydestä.
jahaaaa, uskon, uskon....

kissa
02-11-2003, 22:06
Niin on. Lastentarha.

Nyt kaduttaa, että sanoin mitään. Olisi pitänyt pysyä meikeissä ja kengissä ja mekoissa - ei aloittaa mitään mistään vakavasta ja tärkeästä aiheesta. Luulin, että onnistuisi kunnon keskustelu - ei onnistunut alkuunkaan, ei yhtään.

Ajattelin, että kun "kissa nostetaan pöydälle" ja puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä, tapahtuu positiivista edistystä.

Hohhoijaa.

Ei tapahtunut. Kukaan ei kuunnellut ketään. Kaikilla oli kiire kirkua esiin omia epävarmuuksiaan.

On asioita, joista ei saa puhua ja minä taisin puhua juuri niistä. Jos olisin fiksu ihminen, olisin hiljaa, kuten muutkin. Mutta sellainen ei sovi suomalaiselle. On töksäytettävä oma mielipide, maksoi mitä maksoi.

Tapelkaa te tappelunne loppuun. Minä en enää tuollaista kirkumista jaksa.

kissa

Sinichka
02-11-2003, 22:17
Ja Luojan kiitos kaikki suomalaiset ovat yksilöitä ja erillisiä ihmisiä. Hyvällä onnella näitä kissoja ja tanjoja on joukossa vain harva!
Ja toistan vielä kerran, sen takia, kun te olette niin hidasti ymmärtäväisiä: minä itse rakastan Suomea, se on minun toinen kotimaa, ja en lähde täältä minnekään, vaikka mitä puhuisitte. Minä tykkään suomalaisista (vaikka joskus joukossa on musta lammas, kuten nuo kaksi, mutta ei se niin kauhea asia loppuun lopuksi ole, luulen että ne on liian nuoret vielä ja tyhmiä, saa suuttua).Olen asunut Suomessa 18,5 vuotta, käynyt töissä 17,5 vuotta , saman aikaan olen opiskellut ja kasvattanut lasta.
Ja teillä ei ole oikeutta haukkua kenellekään venäläiselle, ennen kun tiedätte heidän elämästä jotain.
Muuten tästä asiasta voimme keskustella raastuvassa.

Harri
02-11-2003, 22:27
kissa

Kyllä minä nyt ymmärrän mitä alunperin olit hakemassa, mutta kun oli vähän reippaanlainen (mutta ei nyt ihan täysin vääräkään) yleistys syy- ja seuraamussuhteissa, niin siksi se on kenen tahansa helppo dumata - edes ilman mitään perusteluita.
Oma pointtini oli vaan: 1: sodat ei ole syy ainaiseen venäläiseen "kenen vika?"-marmatukseen 2: siihen tottuu, kun joutuu joka päivä venäläisten kanssa duunissa puuhastelemaan :D 3: "ryssäviha" (harvinainen nykyään, ilmenee pikemminkin toisinaan fobiana) on *myös* institutionaalinen ilmiö, jolla on olemassa pitkät perinteet. 4: miten siitä kollektiivisesti eroon olisi aika hyvä keksinto, sillä yksilötasolla se ei ole kovinkaan kummoinen ongelma.

Eikä sinun tarvitse mitään minun puolestani mitään anteeksipyydellä, parempi että sanoo vaan jos on jotain mielessä.

kukka
02-11-2003, 22:32
Sinichka, onko sinulla sitten oikeus haukkua meitä suomalaisia? mene itseesi ja katso peiliin. onneksi venäläisten joukosta löytyy myös mukavia ihmisiä. ja kenethän aiot raastupaan viedä?

Sinichka
02-11-2003, 22:59
Первоначальное сообщение от kukka
Sinichka, onko sinulla sitten oikeus haukkua meitä suomalaisia?
osatko lukea? jos osat, lue:

Первоначальное сообщение от Sinichka

Itsestäni voin sanoa:
Minulle ei kukaan käyttäydy rumasti eikä syrjä minua.
Minulla on työ. Vakituinen. Ja on ollut monta vuotta.
Minä aina saan hyvää palvelua.
Minulle ei kukaan puhu rumasti.
Minulla on paljon suomalaisia ystäviä.
Tiistaina satoi vettä, entä sitten? Vai syytäkö kissa venäläisiä tästä asiasta aina, jos kerran luule että venäläiset syytäisivät suomalaisia?
Täti bussissa oli pahalla päällä, se voi olla kiukullinen suomalaisellekin, eikös totta?Ja tuskin kissa tykkäisi jos hänelle olisi joku vihainen bussissa. Vai tykkäisitkö sitten?
Tytär tykkää koulusta ja siellä on kiva, vai kissa tietä sen paremmin?

En tykkää sellaisista ihmisistä (ei venäläisistä, eikä suomalaisista, eikä kenestäkään muusta), jotka luulevat että he tietävät kaikki asiat paremmin kuin muut. Millä oikeudella kissa nyt päättä, että nain ajattelevat kaikki venäläiset, jotka asuvat Suomessa?
Minä rakastan Suomea, minä tykkään suomalaisesta, mutta en sellaisesta kuin kissa. Jotka haluavat vain melua tyhjästä.
Kissa, ensi kerta, ennen kun syytät kaikkia jostain, ajattele, ja vasta sitten kirjoitta.

ja vielä :
Первоначальное сообщение от Sinichka

minä itse rakastan Suomea, se on minun toinen kotimaa, ja en lähde täältä minnekään, vaikka mitä puhuisitte. Minä tykkään suomalaisista (vaikka joskus joukossa on musta lammas, kuten nuo kaksi, mutta ei se niin kauhea asia loppuun lopuksi ole, luulen että ne on liian nuoret vielä ja tyhmiä, saa suuttua).Olen asunut Suomessa 18,5 vuotta, käynyt töissä 17,5 vuotta , saman aikaan olen opiskellut ja kasvattanut lasta.


Первоначальное сообщение от kukka
ja kenethän aiot raastupaan viedä?
sen hän näkee sitten jos ja kun saa kutsun.
vai mitä, kissa=kukka? tästä keskustelusta mä lähden nyt, ja toivon että jotain oppisitte.
On venäläisiä jotka ovat monta vuotta tehneet hirveästi työtä Suomen hyväksi, jotka rakastavat Suomea ja tykkäävät suomalaisista, mutta yhdellä lauseella olitte samaistuneet heidät siihen pienneeseen joukkoon, joka ei tee työtä, ja joka ei ole tyytyväinen oloista Suomessa.
Toistan vielä kerran, ajatelkaa ensin, ja vasta sitten kirjoittakaa.
En lue enää tätä palsta. Joten miettikää rauhassa.olitte haukkuneet todella väärälle henkilölle.

kissa
02-11-2003, 23:09
Sinichka on hyvä ja vie asian raastupaan :D Kai tällä forumilla on jossain osoitteeni, jotta osaavat laittaa kutsun oikeaan paikkaan?

Hassua kyllä, tätä ihmistyyppiä olen tavannut suomalaisissakin.

Ehkä tämä positiivinen edistys, jota toivoin, onkin se, ettei Sinichka "enää lue tätä palstaa" ja "lähtee nyt"?

Harri,

sinäpä olet fiksu ja hauska mies :) On kiva, että ymmärsit, mitä ajoin takaa. Olisin kyllä voinut laittaa aloitusviestini varovaisemminkin - mutta varovaisuus ei ole koskaan ollut minun hyveitäni.

Harmittaa koko juttu.

Mutta tiedämpähän tästä lähtien, että näin ei kannata yrittää keskustelua venäläisten kanssa. Ei näin, eikä tästä aiheesta.

Oppia ikä kaikki,

kissa

DIQUA
02-11-2003, 23:17
Ikävä kyllä kaikille vihaajalle, että enemmistö ex neuvostoliitosta ovat täällä kentällä(eikä pihalla). Mielestäni parempi sanoa kerran anteeksi, kun jatkaa puhumaan roskia toiselle.
Se on niin, kun höpöhöpö... Sorry. :)

HaeMHuk
02-11-2003, 23:24
LOL, seurasin tämän palstan jonkun ajan, tässä syntyi ”tappelu” tyhjästä paikasta. :) Monet ovat lukenet vaan ensimmäisen kissan viestin ja sitten vastasivat sen mukaan, vaikka toisella sivulla kissa selitti mitä tarkoitti.

Minulla on semmoinen tunne, että tästä keskustelusta ei tule mitään hyvä. Eiköhän lopetetaan? :)

Ja nyt samaa venäjäksi:

Похоже не все поняли о чём базар. Многие судили по первому посту kissы, хотя на другой страницы она попыталась объяснить свою позицию. А может это я не так понял? :)

Короче, по-моему из этого "делового" разговора ничего хорошего не выйдет. Может лучше "сложить оружие" и разойтись? Хватит уже лохматить бабушку. :)

kukka
02-11-2003, 23:26
Sinichka, kannattaisi varmaan sinunkin keskittyä paremmin. Minä ja kissa olemme eri henkilöitä. Onhan se tietenkin hienoa, että minua luullaan sinuksi Kissa. Kyllä osaan lukea, mutta osaan lukea myös kirjoittamasi vastaukset Kissalle, joten eipä niissä paljon kehuttavaa ole!

kissa
02-11-2003, 23:41
Kiitos, Naemnuk ...

pistetään riita poikki.

Venäläiselle yleisölle sanon, että:

Olen pahoillani, jos esitin ENSIMMÄISESSÄ viestissäni asiani jotenkin töykeästi. Olisin voinut sanoa samat asiat fiksumminkin ja kohteliaammin.

Näin onnistui kädenojennus. Pistäkää paremmaksi ;)

kissa

Zeta
03-11-2003, 00:03
kissa

:kiss: :kiss: :kiss:

:lady:

kukka
03-11-2003, 00:12
Hienoa!

По-душка
03-11-2003, 00:16
[QUOTE]Первоначальное сообщение от kissa
[Harri,

sinäpä olet fiksu ja hauska mies :)

Niin minustakin. Osaa ainakin ajatella vähän rakentavammin kuin jotkut muut.;)

SEGE
03-11-2003, 13:02
No joo! Kyllä meni överiks tämä "keskustelu"...
Pyydän anteeksi että käytin liian voimakasta sanaa "viha".
Mutta "syytelista" oli liian raju ja suututti monia ihmisiä.

Otetaas iisisti ja ollaan ihmisiks. Rock,Rauha ja Rakkaus!

Keksikää teema mikä kiinnostaisi kaikkia,mutta ei johtais riitelyyn.

Ehdotan esimerkiksi kertoa matkustus kokemuksista.
Moskova,Pietari,Tallinna,Riika.. Monella löytyis varmaan hauskojakin muistoja?

D_F
04-11-2003, 09:33
Olen lukenut teidän väittelyjä ja ne saivat minut pohtimaan asiaa. Olisin voinut lisätä monet asiat, sekä suomalaisten näkökulmaan, että venäläiseen (viimeisestä on itsellä kokemusta, niin saatan olla enemmän pro-venäläinen) mutta ajattelen pysyä asialla tällä kertaa, etten olisi liian monisanainen. Väittelyissä kävi ilmi seuraavat seikat:

· Ongelma on, sen molemmat puolet hyväksyy. Ongelmana voidaan pitää venäläisten ryssätely ja epäkunnioittava suhtautuminen muutenkin. Tässä tapauksessa Kissa esittää monet syyt siihen. Syyt voidaan ottaa huomioon (toivottavasti otetaankin). Kissan aloituksessa ongelma aloitettiin käsitellä vähän semmoisella enemmän makro-tasolla (suomi- venäjä = suomen kanssa – venäjän kanssa). Ok sitten, mutta miksi mennään henkilökohtaisuuksiin (minulla on venäläinen mies ja minun mummot ei sanoo ryssä-sanaa (tai sitten sanoo mutta ”ei millään pahalla”) tai minulla on paljon venäläisiä kavereita)? Samaa pääte myös Sinichkalle (minä asun suomessa 18,5 (hyvää tarkkuus ei 19v eikä 18 vaan just ja just, ootsä päivän tarkkuudella sitä ajatellut laskea, sorri en millään pahalla, se on vain vähäsen epäilyttävää, tai ei ihan epäilyttävä (en epäilekään että olet asunut 18,5 v, mutta... mutta miksi olet niin tarkkaa?) ja minulle kukaan koskaan ei sanonut mitään, mutta yleensä sanotaan). Eli minun ehdotus on seuraava: jos me pysytään tässä teemassa vielä, niin ei mennä turhan henkilökohtaiseksi. Eli vielä kerran ongelma ON, ja ongelma on kansojen välillä.

D_F
04-11-2003, 09:33
· Osapuolet: suomalaiset, venäläiset (venäjän kileliset). Vaikka täällä oli semmoiset ehdotukset ei yleistetä koska ihmiset ovat erilaisia, niin onkin, mutta minun mielipide on just tässä asiassa pitäisi yleistä. Koska jos ei yleistetä niin osapuoliksi jää vain perussuomalaisten kansanpuolue, skinit (ja muut ”suomi suomalaisille”) ja ne venäläiset jotka henkilökohtaisesti kokeili huonoa kohtelua, eli ne joille suoraan tai selän takana on sanottu: ryssä tai jotain vastaava).
· Ratkaisu. Onko siihen ratkaisua? Tarvitaanko ratkaisua? Ketä se koskee? Pysytäänkö ”minä en nimitä ketään ryssäksi, se ei koske minua” tai ”minua ei kutsuttu ryssäksi ja minulla on hyviä suomalaisia kavereita” vai ruvetaanko jotenkin vaihtamaan näitä asenteita parempaan suuntaan? Vai annetaanko näiden ”historiallisien traumojen” olla vaan rauhassa ja (kuin on jo sanottu oikein) masokistisesti niistä aina muistellaan, koska Suomi on niin nuori maa ja, sen 80 vuoden itsenäisenä olemisen historiassa, 60 vuotta ei ole niin pitkä aikaa kuin venäläisille, joilla on paljon pidempi historia? Tai kauanko me vielä ryöstetään näitä ”pahoja suomalaisia” joka mahdollisessa ja mahdottomassa paikassa (kaduilla, tullilla, miliisillä, vakuutus yhtiöissä), vain sen takia että ne oli joskus venäjän vallan alla, tyhmiä tai hitaita, ja muutenkin ne on rikkaita että vois ottaa jotain? Toisalta venäläiset, haluaisin kysyä mitä me tehdään, että meitä voitaisi kunnioittaa? Kaikki edellä mainittu? Että suomalaisturistit lakkasi ostamasta Viipurin matkoja meidän ”hyvien kansalaisien” takia... Aihe pohtimiselle. Ainakin minun mielestä se ei teke kunnia meille kaikille vaikka me ei syyllistetä siihen suoraan. (HUOM! Tässä minä yleistän tahollani! En missään nimessä sano, että jokainen täällä tekee tai on tehnyt jotain, mutta siitä on linkki sinne ”Нациoнальная особенность или в семье не без урода”). Teen tässä vaiheessa pienen poikkeuksen jä syytän venäläisiä. (kenen syy ja mitä tehdä J)

D_F
04-11-2003, 09:34
· JOS ruvetaan vaihtamaan, niin miten me voidaan sen tehdä? Niin kuin sanottu, venäläiset käyvät kouluissa ja töissä, maksavat veroja. Eivät ryöstä ketään, eikä vedä turpaan (poikkeuksella) (DIQUA ;) ). Yrittävät olla ystävällisiä ja ”kunnon kansalaisia” (tai ei kansalaisia). Mitä suomalaisista? HUOM! Kissa, tanja, en kysy mitä nimenomaan te teette, vaan yleensä? Pyöritätte Nelosella 4Pop ohjelmat nimellä ”Kotiryssä on pop”? Kiva ohjelma ei muuta sanottava. Tässä vaiheessa voisin lisätä, tai/ja yksilöidä, että olen itse nähnyt epäkunnioitusta sekä toiselta että toiselta puolelta (löytyy esimerkkejäkin jos kiinnostaa). Olisin halunnut löytää ongelmalle ratkaisun ja oikeasti olen tavannut monia suomalaisia ja muuttanut heidän mielipiteitä Venäjästä ja venäläisistä, valitettavasti, joskus epäonnistuinkin (Sä oot ihan oookoo jätkä, ei mulla oo mitään sua vastaan mut ne muut ryssät...).

· En syytä ketään mutta jätän kysymyksen avoimeksi ja odotan vastausta innoissani.



PS minun kielitaitoa ASIALLISET kommentit hyväksytään ja arvostetaan. Kommentit tyypiltään: jos et osa kirjoittaa – älä, eivät kelpaa.

Sinichka
04-11-2003, 09:56
Первоначальное сообщение от D_F
Samaa pääte myös Sinichkalle (minä asun suomessa 18,5 (hyvää tarkkuus ei 19v eikä 18 vaan just ja just, ootsä päivän tarkkuudella sitä ajatellut laskea, sorri en millään pahalla, se on vain vähäsen epäilyttävää, tai ei ihan epäilyttävä (en epäilekään että olet asunut 18,5 v, mutta... mutta miksi olet niin tarkkaa?
Ai miksi? No kun se ei ole 18 eik&auml; 19.
Jos haluat ihan tarkkaan tiet&auml;&auml;, 5.1.2004 on 19 vuotta kun olen muuttanut. Ja jos oikein lasken se on 18 vuotta ja 10 kuukautta. Onko nyt parempi olo? Ja miksik&ouml; muistan sen? No siksi, ett&auml; helmikuussa sen j&auml;lkeen kun olin muuttanut oli syntynyt mun tyt&auml;r, ja helmikuussa h&auml;n t&auml;ytt&auml; 19 vuota. Vai luuletko ett&auml; m&auml; en muistaisi kuinka vanha mun tyt&auml;r on? Viel&auml;k&ouml; kysymyksi&auml;?

Chuhna
04-11-2003, 10:45
D_F
Kiitos ettei minun tarvitse kirjoittaa sen enemp&auml;&auml;.
T&auml;&auml;ll&auml; palstalla toki liian usein menn&auml;&auml;n henkil&ouml;kohtaisuuksiin unohtaen itse asiaa miltei kokonaan. Mutta ongelma tosi on olemassa ja ik&auml;v&auml; kyll&auml;, ett&auml; molemmat tahot n&auml;kee sit&auml; usein vain mustavalkoisena kuvana.

D_F
04-11-2003, 11:53
To Sinichka,

no nii, hei älä oo huolissas mun olosta, kyseliv vaan sen takia, että se sun tarkkuus täällä on ihan tarpetoonta. IMHO. en luule ettet muista sun lasten syntymäpäivät, pointi on vain se että niin kuin sanoin se ei tässä vaiheesa ole tärkeä kauan sä täällä asut tai miten vanha sun tytär oo. Eli sori vaan taas jos on syntynyt jotain epäselvyyksia mun hOOnon suomen takia.

Sinichka
04-11-2003, 13:19
Первоначальное сообщение от D_F

vaan sen takia, että se sun tarkkuus täällä on ihan tarpetoonta.

No hei, hei, m&auml; en ymm&auml;rr&auml; olenkaan miksi sua huolestuttaa mun tarkkuus, joka ei ollut mik&auml; tarkkuus. Kirjoitin 18,5 kun tiesin ett&auml; se ei ole en&auml;&auml; 18. Muistin ett&auml; olin muuttanut Suomeen tammikuussa. Ja sen takia tiesin ett&auml; ei ole viel&auml; 19 vuotta, kun se tulee vasta tammikuussa. Siis en viitsinyt laskea ja kirjoitin 18,5. Mun mielest&auml; m&auml; en ollut tarkka olenkaan. Kun my&ouml;hemmin, (sun huomautuksen j&auml;lkeen), laskin, virhe oli 4 kuukautta. Vai onko sekin kauheasti tarkkaan. Onko niin, ett&auml; saisin kirjoitta vain 18 tai 19? En ymm&auml;rr&auml; olenkaan mit&auml; paha siin&auml; on, ett&auml; kirjottiin 18,5 , kun todellisuudessa olin asunut 18v ja 10kk?

И по-русски. Тебе что, больше нечего делать, как придираться к словам?Даааа, уж...
Обьясню ещё по-русски на всякий случай. Я не помнила точно сколько я живу в Финляндии, единственное знаю, что переехала в январе. Прошлым январём было 18 лет, следующим значит будет 19. Для меня сколько я тут живу считaется очень легко, по рождению дочери, она родилась в феврале после переезда.Т.е. не надо даже задумыватьса сколько лет тут живу, если помню сколько лет дочери :) .Далее.Не подсчитывая точно сколько тут живу написaла 18,5, чем очень насолила Д-Ф. Ему очень не понравилось, что я упомянула цифру 18,5 (хотя после точного подсчёта получилось, что я живу тут 18 лет и 10 месяцев). И он стал сомневаться, что я столько живу в Финляндии.Вот если бы я написала 18, или 19, он бы не сомневался, как он написал, а тут 18,5 ...проблемаС.Не даёт покоя человеку.

ps.Просто поражаюсь какие ерундовые вещи могут людей беспокоить. Это надо же из мухи слона сделать. Вот ужас-то какой, что написала 18,5.А вообще говорят, если человек никому не верит, то он сам нечестен.

DIQUA
04-11-2003, 15:23
Sanottaessasi suoraan, täytyy olla valmiina sille, että vastaus myös tulee suoraan. Ks. Pääkirjoitus.

Antz
04-11-2003, 15:34
Sinichka> pyydän sinua olla kirjoittamatta venäjäksi keskustelupalstan suomenkielisessä osassa.

Eli huomioikaa että kaikki venäjäksi kirjoitetut tekstit suomenkielisessä osassa tulemme poistamaan.

alexi
30-11-2003, 19:05
" Ryssä leippäni vei" - (jos muistan oikein) mene erässä kappalessa jonka kuulin minun työjohtajan autossa. Vaikka meillä erittäin hyvät välit. Kulttuurissa niin paljon eroa. Ei ne ehkä tahallaan tekee, vaan sen takia että eivät käsittä - se loukata meitä.

kissa
30-11-2003, 23:05
Vastaukseni DF:n fiksuun ja asialliseen viestiin on viipynyt. En halunnut jatkaa aiheesta heti, koska oli juuri tapeltu. Nyt on aikaa kulunut ja vastaan mielelläni :) Toivon, etten tällä kertaa loukkaa ketään.

_______
DF:

"· Osapuolet: suomalaiset, venäläiset (venäjän kileliset). Vaikka täällä oli semmoiset ehdotukset ei yleistetä koska ihmiset ovat erilaisia, niin onkin, mutta minun mielipide on just tässä asiassa pitäisi yleistä. Koska jos ei yleistetä niin osapuoliksi jää vain perussuomalaisten kansanpuolue, skinit (ja muut ”suomi suomalaisille”) ja ne venäläiset jotka henkilökohtaisesti kokeili huonoa kohtelua, eli ne joille suoraan tai selän takana on sanottu: ryssä tai jotain vastaava)."
_______

Minusta osapuolina ovat kaikki suomalaiset ja ne venäläiset, jotka asuvat suomessa, aikovat muuttaa tänne tai ovat suomalaisten kanssa tekemisissä.

Puhun kaikista suomalaisista. Omat ajatuksensa voi tarkistaa ottamalla selvää faktoista.

Ennakkoluulot ovat myyttejä, usein niissä on totuutta vain hyvin vähän. Ennakkoluulot puhuvat vieraasta porukasta, kuin kaikki siinä porukassa olisivat ihan samanlaisia. On varmasti venäläisiä, jotka ovat sellaisia ja on venäläisiä, jotka ovat täysin päinvastaisia!

Ihminen on laiska. Ei ole mitään syytä ajatella, ennenkuin on pakko.

Ei ole mitään syytä miettiä omaa suhdetta Venäjään ja venäläisiin, ennenkuin törmää venäläiseen - ja sitten toimii ajattelematta, niinkuin vaistot sanovat. "Ryssä! Ääk! Aleksanteri, rautatie, talvisota!"

On myös niitä suomalaisia, jotka eivät edes halua ajatella. Tuntuu tärkeältä, kun on jokin vahva mielipide - mikä tahansa mielipide. On mukavaa potkia pienempiä porukassa. Sellaiset ihmiset ovat ns. hölmöjä ja heitä löytyy jokaisesta maasta - Venäjältäkin.

Myös venäläisillä on ennakkoluuloja suomalaisia kohtaan. Ei aina ole niin, että enemmistö on paha ja vähemmistö hyvä. Mikään ei ole niin mustavalkoista, niin selvää!

Tässä olisi medialla tärkeä tehtävä. Se kaksiosainen talvisotadokumentti, joka tuli televisiosta joskus, oli hieno ja fiksu dokumentti. Olisi hyvä, jos sellaisia lähetettäisiin lisää. Molemmilla puolilla on propaganda vääristänyt mielipiteitä. Nyt olisi hyvä aika tutkia asioita ilman propagandaa.

_______
DF:

"Tai kauanko me vielä ryöstetään näitä ”pahoja suomalaisia” joka mahdollisessa ja mahdottomassa paikassa (kaduilla, tullilla, miliisillä, vakuutus yhtiöissä, vain sen takia että ne oli joskus venäjän vallan alla, tyhmiä tai hitaita, ja muutenkin ne on rikkaita että vois ottaa jotain? Toisalta venäläiset, haluaisin kysyä mitä me tehdään, että meitä voitaisi kunnioittaa? Kaikki edellä mainittu? Että suomalaisturistit lakkasi ostamasta Viipurin matkoja meidän ”hyvien kansalaisien” takia... Aihe pohtimiselle. Ainakin minun mielestä se ei teke kunnia meille kaikille vaikka me ei syyllistetä siihen suoraan. (HUOM! Tässä minä yleistän tahollani! En missään nimessä sano, että jokainen täällä tekee tai on tehnyt jotain, mutta siitä on linkki sinne ”Нациoнальная особенность или в семье не без урода”). Teen tässä vaiheessa pienen poikkeuksen jä syytän venäläisiä. (kenen syy ja mitä tehdä J)"
________

Minusta suomalaisten ennakkoluuloihin ja asenteisiin ei paljon vaikuta se, ryöstetäänkö suomalaisia Viipurissa vai ei.

Tärkeämpää on se, mitä tapahtuu Suomessa, meidän omassa maassa. Tärkeämpää on, miten Suomessa asuvat venäläiset käyttäytyvät.

Pallo on teillä.

kissa

kissa
30-11-2003, 23:12
"Vai annetaanko näiden ”historiallisien traumojen” olla vaan rauhassa ja (kuin on jo sanottu oikein) masokistisesti niistä aina muistellaan, koska Suomi on niin nuori maa ja, sen 80 vuoden itsenäisenä olemisen historiassa, 60 vuotta ei ole niin pitkä aikaa kuin venäläisille, joilla on paljon pidempi historia?"

Onkohan Venäjällä pidempi historia? Kalevalan runot ovat tuhansia vuosia vanhoja ja niistä puhutaan loistokkaasta menneisyydestä. Suomen historiaa on vääristelty Ruotsin vallan aikana paljon. Sieltä on pyyhitty pois kaikki, mikä viittaa vanhaan valtaan. Ruotsalaisten propaganda menee näin:

"Suomessa istuttiin luolissa ja sanottiin ör-ör-ör. Sitten tulivat ruotsalaiset ristiretkelle ja sivistivät Suomen. Siitä alkaa Suomen historia."

Mutta ei siitä sen enempää.

Suomen ja Venäjän yhteinen historia on myös pidempi kuin 60 vuotta.

Suomalaiset eivät muistele "masokistisesti" sotia sen tähden, että se on hauskaa. Sotien muistaminen on puhdasta itsesuojeluvaistoa.

kissa
30-11-2003, 23:15
1042 Venäjän suuriruhtinaan Jaroslavin poika Vladimir, Novgorodin ruhtinas, hyökkää yhdessä novgorodilaisten kanssa suomalaisia (jam [= hämäläisiä]) vastaan.

1123 Venäjän suuriruhtinaan Mstislavin poika Vsevolod, Novgorodin ruhtinas hyökkää novgorodilaisten kanssa suomalaisia (jem) vastaan.

1142 Länsisuomalaiset (jem) hyökkäävät Novgorodin alueelle.

1143 Karjalaiset (korela) hyökkäävät meritse länsi-suomalaisia (jem) vastaan, mutta pakenevat menetettyään kaksi laivaa.

1149 Länsisuomalaiset (jem) hyökkäävät tuhannen miehen sotajoukolla vatjalaisten alueelle. Novgorodilaiset tuhoavat suomalaisten sotajoukon.

1186 Novgorodilaiset hyökkäävät länsisuomalaisia (jem) vastaan.

1191 Novgorodilaiset hyökkäävät laivoilla yhdessä karjalaisten kanssa länsisuomalaisia (jem) vastaan.

1227 Novgorodin ruhtinas Jaroslav Vsevolodinpoika lähtee meren yli sotaretkelle länsisuomalaisia (jem) vastaan.

1228 Länsisuomalaiset (jem) tekevät kesällä yli 2000 miehen laivastolla sotaretken Laatokalle venäläisiä vastaan. Laivasto kuitenkin tuhoutuu ja vain harvat pääsivät pakenemaan, sillä venäläiset sulkevat pakotien Nevalla.

1240 Ruotsalaisten, norjalaisten, varsinaissuomalaisten (sum) ja hämäläisten (jem) sotaretki Nevalle. Venäläiset torjuvat hyökkäyksen.

1256. Venäjän suuriruhtinas Aleksanteri Nevski tekee sotaretken Suomeen

1276. Novgorodin ruhtinas Dmitri valloittaa Karjalan.

1292. Venäläiset tuhoavat Suomea.

1301. Venäläiset tuhoavat ruotsalaisten Nevalle perustaman Landskronan linnan.

1311. Venäläiset tuhoavat Suomea ja polttavat Vanajan kaupungin.

1318. Venäläiset tuhoavat Suomea ja polttavat Kuusiston linnan sekä ryöstävät Turun.

1323. Pähkinäsaaren rauha.

1348-1350. Sota Novgorodia vastaan.

1495-1497. Vanha viha. Ruotsin ja Venäjän välinen sota, jossa Suomea tuhotaan pahasti.

1555-1557. Sota Venäjää vastaan.

1595. Täyssinän rauha. Suomen itäraja Jäämereen.

1617. Stolbovan rauha. Pitkä sota Venäjää vastaan päättyy. Käkisalmen Karjala ja Inkerinmaa Suomen yhteyteen.

1656-1658. Sota Venäjää vastaan.

1700-1721. Suuri Pohjan sota.

1714-1721. Suomi venäläisten miehittämänä (Iso viha). Kansan kärsimykset sanoinkuvaamattomat. Uudenkaupungin rauhassa
1721 mm. Viipuri liitetään Venäjään.

1741-1743. Pikku viha eli hattujen sota Venäjää vastaan. Suomi
venäläisten miehittämä.

1743. Turun rauha. Raja Kymijoelle.

1788-1790. Sota Venäjää vastaan. Suomalaiset upseerit muodostavat rauhan aikaansaamiseksi itsenäisyyshenkisen

1808-1809. Suomen sota.

1809. Porvoon valtiopäivät. Haminan rauha. Suomi liitetään autonomisena suuriruhtinaskuntana Venäjään

1867-1868. Nälkävuodet. Satatuhatta suomalaista menehtyy.

VENÄJÄLTÄ TULI MYÖS PALJON HYVÄÄ, tässä muutamia esimerkkejä:

1858. Ensimmäinen suomenkielinen oppikoulu perustetaan Jyväskylään.
1860. Suomenkielisten kirjojen painattamiskielto kumottiin.
1862. Helsinki-Hämeenlinna rautatie valmistuu.
1862. Suomi sai 1860 oman rahan,
1863. (30.7.) Keisari allekirjoitti Hämeenlinnassa Snellmanin esityksestä käskykirjeen suomen kielen oikeuksista.
1865. Määrättiin suomen kielen käyttämisestä oikeus- ja virkakunnissa. Suomen kieli tehtiin opetuskieleksi oppikouluissa ja lukioissa yhdessä tai useammassa aineessa.

1867-1868. Nälkävuodet. Satatuhatta suomalaista menehtyy.

1904. Diktaattorin valtuudet saanut kenraalikuvernööri Bobrikov ammutaan.

1905. Suurlakko. Ensimmäinen sortokausi loppuu.

1908. Toinen sortokausi alkaa.

Venäjän marraskuussa tapahtuneen bolshevikkivallankumouksen jälkeen Suomi julistautuu itsenäiseksi 6.12.
Venäjän uusi hallitus tunnustaa 31.12. Suomen itsenäisyyden, samoin monet länsimaat, mm. Ranska ja Saksa.

1918 Vapaussota alkaa tammikuussa. Se muuttuu pian sisällissodaksi,

1939 Neuvostoliitto hyökkää Suomeen ja talvisota alkaa

1941 Jatkosota alkaa.

1944-1948 Vaaran vuodet. Suomalaiset elävät miehityksen ja vallankaappauksen pelossa.

1944-1952 Sotakorvaukset maksetaan.

SEGE
30-11-2003, 23:23
Moi Kissa! Hyvä että palasit. Jatketaan keskustelua hieman rauhallisemmalla tasolla. Viimeisestä jäi paha maku...
Ehkä olis järkevin avata uusi palsta ja yrittää löytää yhteisymmärrys...

D_F
30-11-2003, 23:45
mikä vika on tässä palstassa? joopa joo palstat täynnä historiallisia faktoja... hyvin mielenkiintoista.

AlinaR
30-11-2003, 23:51
onpa sinulla hyvät evät, olet lukenut historiaa, hyvä tyttö!

Olen törmännyt Suomessa asumiseni kautta vähäiseen ryssävihaan, mutta jostain syystään osasin sen niellä, mutta ei aina purematta. Kuitenkaan en voi syyttää suomalaisia yleisesti siitä että jotkut heistä sattuvat vihamaan meitä, suurin osaa ihmisistä ymmärtävät ja suhtautuvat ihan normaalisti, välittämättä mistä maasta on kotoisin. Se on sivistystä. Olen kiitollinen suomalaisille, että osasivat ottaa minut hyvin vastaan yhteiskuntaansa, pitävät minusta huolen, kunnioittavat minua ja uskovatkin....ja syystäkin, koska kunnioitan tätä maata, tässä on minun ja lapseni tulevaisuus, tässä on meidän kotimaa.
Kenenkään ei ole helppoa aloittaa puhtaalta pöydältä, kielitaitomattomana, työttömänä vaikka kuin korkeasti koulutettu omassa synnyinmaassa. Mutta tosiasioita on hyväksyttävä, ei Suomessa asiat niin huonosti ole, ettei ihmisen jätetään pulaan.
Omasta hyvinvoinnista täytyy huolehtia ensinäkin itse, läheisten avulla. Se että kotona ei ole hyvin asiat, ei ole kenenkään syytä, vaikka syntipukkeja etsitäänkin silloin ahkerasti. Ei minulle tule mieleen syyttää suomalaisia vihoittelusta venäläisiä kohtaan silloin kuin omat asiat jostain syystä menee pieleen, mutta kuin ne menee pieleen ja henkisesti on heikko, puheet yleistymisestä ja ennakkoluulot vaikuttavat tosi paljon henkiseen minään. Onneksi asioilla tapana järjestyä ja on ystäviä, suomalaisiakin, jotka ymmärtää ja kannustaa eteenpäin.

kissa
30-11-2003, 23:56
Tästä nähdään, että sotien juuret ovat syvällä.

Tätä historiaa ei voi ohittaa. Siitä ei pääse yli, siitä ei pääse ympäri. Teidän kannattaisi ymmärtää, että venäläisten ja suomalaisten suhteita rasittaa tällainen historia. Jos suomalainen käyttäytyy huonosti, ei kannata heti huutaa "fasisti! Rasisti!" Silloin te ette näe mitään muuta, kuin nykyhetken ja oman itsenne. Koettakaa nähdä asia "laajasti", katsokaa kauas.

Minä uskon siihen, että kansalla on yhteinen muisti. Jokainen sukupolvi liittää tuohon muistiin jotain omasta elämästään. Pelko Venäjää kohtaan on syvällä Suomen yhteisessä muistissa.

Mutta Suomen suhde Venäjään on ristiriitainen. Venäjän vallan aikana (alussa) Suomi kehittyi todella paljon. Suomen kieltä arvostettiin ja ruotsalaisten valta väheni. Hassua, mutta ilman Venäjän valtaa Suomi ei olisi itsenäinen nyt ;)

Olisi naivia ja hölmöä ajatella, että Venäjä ei enää ikinä hyökkää tänne. Ihan varmasti hyökkää - ennemmin tai myöhemmin, mutta hyökkää kuitenkin!

Teidän voi olla vaikeata uskoa, mutta ainakin minulla tuo pelko on todellinen. Se on ollut todellinen muillakin ikäisilläni, joiden kanssa olen aiheesta jutellut. Täällä pelättiin Zhirinovskia viime vuosikymmenellä - me hankimme ulkomaanpassit, kun Venäjällä oli vaalit.

_________
DF:

"· JOS ruvetaan vaihtamaan, niin miten me voidaan sen tehdä? Niin kuin sanottu, venäläiset käyvät kouluissa ja töissä, maksavat veroja. Eivät ryöstä ketään, eikä vedä turpaan (poikkeuksella) (DIQUA ). Yrittävät olla ystävällisiä ja ”kunnon kansalaisia” (tai ei kansalaisia). Mitä suomalaisista? HUOM! Kissa, tanja, en kysy mitä nimenomaan te teette, vaan yleensä? Pyöritätte Nelosella 4Pop ohjelmat nimellä ”Kotiryssä on pop”? Kiva ohjelma ei muuta sanottava. Tässä vaiheessa voisin lisätä, tai/ja yksilöidä, että olen itse nähnyt epäkunnioitusta sekä toiselta että toiselta puolelta (löytyy esimerkkejäkin jos kiinnostaa). Olisin halunnut löytää ongelmalle ratkaisun ja oikeasti olen tavannut monia suomalaisia ja muuttanut heidän mielipiteitä Venäjästä ja venäläisistä, valitettavasti, joskus epäonnistuinkin (Sä oot ihan oookoo jätkä, ei mulla oo mitään sua vastaan mut ne muut ryssät...)."

· En syytä ketään mutta jätän kysymyksen avoimeksi ja odotan vastausta innoissani."
________

Minä en tiedä vastauksia näihin kysymyksiin. Minä en ole niin viisas - minulla on vain mielipiteitä, yhden ihmisen mielipiteitä.

Maksakaa veroja, käykää töissä, kunnioittakaa Suomen lakeja.

Olkaa kärsivällisiä. Nähkää asiat laajasti - olkaa fiksuja silloin, kun suomalainen ei sellainen ole.

Joku valitti täällä, että hänelle oli joku aivoton täti sanonut: "Älkää puhuko kovaa venäjäksi. Ihmiset eivät pidä siitä".

Minä väittäisin, että tehkää päinvastoin. Puhukaa venäjäksi ja puhukaa kovaa. Jos se häiritsee jotain hienoa "tätiä", se on tädin ongelma - ei teidän.

Ryssittelijöiden kanssa ei kannata ruveta tappelemaan. Jättäkää sellaiset omaan arvoonsa - he eivät osaa käyttäytyä, he eivät osaa ajatella, se on heidän häpeä.
_________

DF, on hienoa, että olet muuttanut suomalaisten mielipiteitä venäläisistä.

Älä välitä siitä "mutta ne muut ryssät" -osasta. Ihmisen ei ole helppo muuttaa mielipidettä, se on nöyryyttävää. Kun sinä olet "ookoo jätkä", he eivät enää voi katsoa venäläisiä "yhtenä porukkana", ja ennakkoluulo on alkanut murtua.

Kunnioituksella,
kissa.

Гладиатор
30-11-2003, 23:58
Provokaatio teki tehtävänsä, suomalaisittain tyypillisen holhoava, mutta kohtelias kirjoitelma. ”Te venäläiset olette, kyllä, kelpoja ihmisiä, mutta vähän tyhmiä ja alempiarvoisia”.

Sitaatti (Alueuutiset, päätoimittajan Antti Kaurannen pääkirjoitus 23.2.2002)

”Ongelma lienee kuitenkin se, ettei täysin vieraasta kulttuurista tulevaa kyetä kovin helposti kasvattamaan suomalaisille tavoille. Sopeuttamisprosessi ei ole aivan yksinkertainen, ja jos entiselle homo sovieticukselle joudutaan opettamaan aivan kaikki, uudesta moraalista lähtien, sopeuttamistoimi saattaa viedä arvaamattoman pitkän ajan."

Hei, mikä on arvostettu suomalainen moraali? Onko eduskunnan edessä valehtelevan, koko kansan valitseman, pääministerin moraali sopiva meille? Onko Halmen moraali sopiva venäläisille? Onko koko kansan valitseman edustajan (huumekäyttäjän, rattijuopon, laittoman aseen hallussapitäjän ym.) moraali lähellä sydäntänne. Kuvitelkaa, millaisia ovat tavalliset kansalaiset, verrattuna parhaimmistoon. Eikö näinä päivinä ole häpeällistä olla suomalainen?

Tuon jutun kirjoitti koulua käynyt, sivistynyt, lehden päätoimittaja. Mistä, sitten, voi puhua kukkien, kissojen, ja muiden eläimien ja kasvien kanssa. Eikä äidinkielen oikeinkirjoituksen taitaminen ei tee ihmisestä avarakatseisempaa, valitettavasti.

Jos ihminen on rasisti, hän etsii oikeutta omalle näkemykselleen. Siihen kelpaa mikä tahansa syy: sota, rakkaus, sateinen päivä tai vaikka aamuinen kankkunen… Koko kansan harrastus, jota ylläpitävät valtio, media ja yksittäiset kansalaiset. Suomalaiset tappavat maanmiehiään ihan joka päivä, mutta positiivista suhtautumista suomalaisiin se ei horju. Historiallisten tapahtumien muiston nimissä voi olla hyvällä omallatunnolla rasisti.

kissa
01-12-2003, 00:16
Oho!

Jo te ehditte.

SEGE, edellisestä jäi paha maku ja paljon mustelmia. Muutaman mustelman olin kyllä ansainnutkin :D

DF:
"mikä vika on tässä palstassa? joopa joo palstat täynnä historiallisia faktoja... hyvin mielenkiintoista."

Historiallisia faktoja ja yksi 40 -luvulle juuttunut, omiaan höpöttävä suomalainen. Oi, riemua! Voiko palsta tästä enää paremmaksi muuttua? ;)

AlinaR,

ihana kuulla, että sinulla on positiivisia kokemuksia Suomesta ja suomalaisista. Olen pahoillani, että kaikki eivät ole osanneet käyttäytyä hyvin :(

Sinulla on fiksuja ajatuksia ja hyvä asenne. Juuri sellaista ihailen ja toivon molemmille osapuolille enemmän.

Kello on paljon. Pitää mennä nukkumaan - huomenna on arkipäivä ja arkiset työt. Hyviä öitä ja kauniita unia!

kissa

D_F
01-12-2003, 00:18
"Olisi naivia ja hölmöä ajatella, että Venäjä ei enää ikinä hyökkää tänne. Ihan varmasti hyökkää - ennemmin tai myöhemmin, mutta hyökkää kuitenkin!"


Ohoh, no tuohon voisin vastata, että historiallisesti sodittu monista syistä, alueellinen laajentuminen on yksi niistä. Siitä oli kyse kaikissa Suomi-Venäjä sodissa, nyt minä ainakaan en näe mitään syytä aloitta uusi sota laajentumisesta. Ja jos ruvetaan puhumaan semmoisesta hölmöstä kuin Zhirinovsky… eihän se edes päässyt presidentiksi, eikä koskaan pääse. Hänen puolueen kannatus on vain 9% viimeisten uutisten mukaan, se on jo kuvaava.

Гладиатор
01-12-2003, 00:20
Hei, kansan muisti, kohta keskustelu siirtyy tuonpuoleiseen. Eli jokaisessa suomalaisessa on ryssävihageeni vuodesta 1042.

Meidän firmassa, samassa huoneessa istuu suomea äidinkielinään puhuva, geneettisesti venäläinen, suomen kansalainen, ja geneettisesti suomalainen, venäjää äidinkielinään puhuva, entinen venäjän kansalainen, täydessä sovussa. Se siitä kansan muistista.

AlinaR
01-12-2003, 00:26
sanoin monille suomalaiselle että en voi kantaa suuren vastuun historiamme mokista, en pysty enkä halua.
Tämä väittely on mieleenkiintoinen mutta loputon, tosi loputon.
öitä!

Гладиатор
01-12-2003, 00:37
"1900-luvun historia ja myös 2000-luvun alku osoittavat karmaisevasti, että yhden totuuden saarnaaminen on vaarallista ja yhden vaihtoehdon maailma on kammottava - oli tämä vaihtoehdoton maailma sitten rakennettu äärimuslimien koulutusleireiltä tai länsimaiden johtajien kirjoituspöydiltä. Vuoden 2001 syyskuun 11. ja sitä seuranneiden hyökkäyssotien jälkeen on entistä selvempää, että kulttuurien monimuotoisuuden ymmärtäminen ja erilaisten perusteltujen näkökulmien avoin esittäminen on hedelmällisin lähestymistapa nykymaailmaan."

Näkökulmia poikkitieteiseen kulttuuri-, yhteiskunta- ja aluetutkimukseen.
Jussi Pakkasvirta, Renvall-instituutti, Helsingin yliopisto.

Spetsnaz
01-12-2003, 01:04
kissa
Vielä vähän historiasta, kun joku unohti mainita.
1809-1905
Suomen suur-ruhtinaskunnan aika oli suomen kulttuurin lähtökohta. Suomen kieli, kirjallisuus, taide jne. syntyivät ja kehittyivät silloin. Ruotsin vallan aikoina kehittyminen oli varsin mitätön. Miksi se tapahtuu? Eikös ”ryssät” ovat tuoneet aina vain pahoja asioita?

1945-1990
Toisen maailman sodan jälkeen NL tilasi miltei kaikki keski- ja suurkokoiset Itä-meren laivat Suomen telakoista. Tarvitsenko sanoa että se oli todella suuri positiivinen potku suomen kansantaloudelle WW2 jälkeen. Voin etsiä myös luvut, jos se kiinnostaa, mutta en olisi väärä jos sanon että Suomen kansantalouden nousun syy WW2 jälkeen oli lähinnä kauppa NL:n kanssa. Jostain syystä suomalaiset aina unohtavat tästä seikasta.

kissa
01-12-2003, 11:08
AlinaR,

en ole väittänyt, että teidän pitäisi kantaa vastuu Venäjän ja Suomen historiasta. Sanon vain, että tämä historia on olemassa ja vaikuttaa vielä nykypäivänäkin.

Pitäisikö minun kantaa vastuu historiasta? Hyökkäsihän Suomikin muutaman kerran.

KENENKÄÄN EI PIDÄ KANTAA VASTUUTA HISTORIASTA. Mutta historiaa pitää ymmärtää. Nykypäivää pitää katsoa historian kautta.


Spetsnaz,

en unohtanut mainita tätä. Jos lukisit viestini ensin, kun kommentoit?

Nämä ovat omista viesteistäni:

"VENÄJÄLTÄ TULI MYÖS PALJON HYVÄÄ, tässä muutamia esimerkkejä:

"1858. Ensimmäinen suomenkielinen oppikoulu perustetaan Jyväskylään.
1860. Suomenkielisten kirjojen painattamiskielto kumottiin.
1862. Helsinki-Hämeenlinna rautatie valmistuu.
1862. Suomi sai 1860 oman rahan,
1863. (30.7.) Keisari allekirjoitti Hämeenlinnassa Snellmanin esityksestä käskykirjeen suomen kielen oikeuksista.
1865. Määrättiin suomen kielen käyttämisestä oikeus- ja virkakunnissa. Suomen kieli tehtiin opetuskieleksi oppikouluissa ja lukioissa yhdessä tai useammassa aineessa.

Mutta Suomen suhde Venäjään on ristiriitainen. Venäjän vallan aikana (alussa) Suomi kehittyi todella paljon. Suomen kieltä arvostettiin ja ruotsalaisten valta väheni. Hassua, mutta ilman Venäjän valtaa Suomi ei olisi itsenäinen nyt."

Mainitsin vain muutaman esimerkin. Historiikki, josta vuosilukuni otin, antoi hyvin paljon erilaisia pieniä tapahtumia. Valitsin niistä muutaman kuvaavan, jotta kokonaiskuva hahmottuisi.

Toisen maailmansodan jälkeen Suomi joutui maksamaan NL:lle valtavat sotakorvaukset. Siinä ei muutamat laivat paljon painaneet.

Mutta en ala kinaamaan tästä. Toivon vain, että tällä kertaa luette, mitä kirjoitan. Viimeksi se taisi jäädä vähän heikoille, eikö?


Gladiator,

Minulla ei ole mitään muslimeja, eikä venäläisiä vastaan.

En sano mitään. Sinulla on sinun mielipiteesi ja kunnioitan sitä.

Mutta tätä en voi vastustaa:

"Provokaatio teki tehtävänsä, suomalaisittain tyypillisen holhoava, mutta kohtelias kirjoitelma."

On sinulla elämä heikoissa kantimissa, jos sinua pystyy 160 -senttinen suomalainen rääpäle HOLHOAMAAN netin kautta, telepaattisesti. Ryhdistäydy, mies!

:D

kissa

henaro_1
01-12-2003, 15:28
Mielest&auml;ni Suomalaisten suhtautuminen ven&auml;l&auml;isiin ei niink&auml;&auml;n johdu historiasta vaan sodanj&auml;lkeisest&auml; propagandasta.

Nimitt&auml;in edelleen tuntuu ett&auml; jotkut Suomalaiset ovat sotimassa talvisotaa.

Tavallisten ihmisten mielipide kun on muokatavissa haluaisimme sit&auml; tai ei.

karlusha
01-12-2003, 16:24
Haluaisin vain huomata nykypäivän tapahtumista-Suomi viedään NATO:on.Kuka-USA,Saksa,Englanti.Miksi?-Pitää löytää enemmän maksajia Naton uusien jäsenten aseiden uusimiseen ja uusia ostajia omille ylimääräisille aseille.Lisäksi olisi niin houkuttelevaa repiä jotakin Venäjältä jos siellä alkaa "vallankumous" tai muu sekasorto....Ikävä kyllä Suomi uudelleen tarjoutuu palvelijaksi...En tarkoita Suomen kansaa, vaan osaa sen johtajia.Amerikkalaiset lentokoneet jo pyörineet Venäjän rajan tuntumassa,Tallinnaan pian tulee NATOn laivasto ja kumma kyllä suomalaisten ampumatarvikkeet on yhteensopivia Naton kalustoon jo aikoja sitten...Onko tämä vain pelkoa? Ei-jos "Länsi" kiinnostuu uudelleen Venäjän "Trojan antimista" kuin vuonna 1939 se pettää kaikkia liittolaisia (eikö riitä Baltian maiden,Suomen ja Tsekkoslovakian esimerkkiä?).Ja teknologisen katastrofin riski kasvaa jod joukot vastakkain rajoilla....Toisin sanoin uudelleen sekä Venäjällä että Suomessa on ihmisiä,jotka ovat valmiita tienaamaan verellä...

kissa
01-12-2003, 16:32
Henaro 1,

propagandalla on varmasti suuri osuus suomalaisten suhtautumisessa venäläisiin.

Propagandaa käytettiin kuitenkin eniten sodan AIKANA, ei sen JÄLKEEN. Sotien jälkeen oltiin nätisti ja hiljaa.

Se, että talvisotaa ja jatkosotaa muistellaan, ei ole propagandaa. Omasta historiasta on puhuttava, jotta ymmärtää omat juurensa. Omien juurien tunteminen on osa henkistä sivistystä.

Mutta ennakkoluulot ja yleistäminen eivät ole sivistystä. Ne ovat typeryyttä.

Nyt tarvittaisiin uutta propagandaa, eräänlaista ANTIPROPAGANDAA. Molemminpuolisessa suhtautumisessa pitäisi tehdä suursiivous - mutta ei sillä tavalla, että roskat lakaistaan maton alle ja tavarat työnnetään takaisin kaappiin.

Esimerkki suursiivouksesta ja antipropagandasta:

On tullut ilmi ikäviä asioita Suomen toimista jatkosodan aikana. Täältä on luovutettu 3000 ihmistä natsisaksaan, suurin osa neuvostoliittolaisia sotavankeja (myös juutalaisia ja kommunisteja joukossa). Nämä ihmiset tapettiin, vietiin tuhoamisleireille tai lähetettiin kuolemaan itärintamalle.

Tällaisista asioista ei ole ennen puhuttu. Nyt puhutaan ja se on hyvä.

kissa

kissa
01-12-2003, 16:57
Karlusha,

Tämä maailmanmeno huolestuttaa minuakin. Henk.koht olen hyvin amerikkalais- ja NATOvastainen. Mielestäni Suomen pitäisi pysyä puolueettomana.

NATOSTA haluttaisiin kansanäänestys, mutta sitä ei järjestetä, sillä kansa saattaisi olla "väärää" mieltä. Suomi viedään NATOON, vaikka väkisin. Se on ikävää.

USA:n maailmanpolitiikka on pelottavaa. Bushin puheet ovat valhetta ja propagandaa alusta loppuun. Toiminta on häikäilemätöntä. Toivon, että sinun ajatuksesi ja ennustuksesi eivät toteudu!

Ensimmäinen kerta, kun kuulen mielipiteitä näistä asioista tällaisesta näkökulmasta, Venäjän puolelta. Näkökulma on uusi ja antaa paljon ajateltavaa. Kiitos.

kissa

AlinaR
01-12-2003, 17:17
Tänään oli hieno työpaiva, vaikka kaveri jäi sairastaa flunsaa ja piti hoitaa hänen hommia. Meillä firmassa suurin osa ihmisistä melko suvaitsevainen ja osaa antaa arvoa erillaisuudelle. Joskus huomavat ku jotkut asiakkaat (olen myynti-alalla) katsoo vinoon ku rupean kertomaan tuoteesta murtaen eikä ottaa sen takia tosissaan. Niin työkaverit sanoneet hävettäneen sellaisia tapauksia, ja kannustavat olla murehdimatta mokomasta. Ja niinhan minä teen, minua vaikea loukata koska minun itsetunto on vakaa ja teen työtäni hyvin.

Ei kannata ottaa itseseen minkä et aiheuttanut. Suomalaisista olen muuten oppinut elämään päivä kerrallaan, hätäilemättä ja koheltelematta.

Ikävä juttu toi koulukiusaminen ja yleistäminen mutta tässäkin asiassa kannustan nuoria ihmisia olemaan rohkeina ja omana erillaisena itsenä, vastaa omista asioista ensinäkin itselle eikä tarvitsee olla tilivelvollinen omasta tavasta ja pukeutumisesta kenellekään. Luovuus varhaisessa kasvuvaiheessa ei tässä maassa kovin kehittynyt ja pelko erottua joukosta on valtavan suuri, mikä on huolestuttavaa. Koulu ja muut kasvatuslaitokset on puun ja kuoren välissä suhteseen kurinpitoisuuteen ja ojennukseen, siinä on annettu liikaa vapautta ja se vapaus tekeekin ihmisestä suojamattoman entistä enemmän. Mutta onneksi tänä päivänä kiusamisestä puhutaan paljon ja koululle annettiin enemmän valtuuksia puuttua ongelmatilanteseen, näin minä ainakin ymmärsin.

Noh, tulipa kirjoitettua tällä kertaa, halusin vain jotain kantaa ottaa tähänkin keskusteluun.

Poikani muuten sanoi lopettavansa venäjän tunnin opetusta, minkä hän jo ehtinyt käydä kuutisen vuotta. Murrosikä tuottaa äiskälle (siis minulle) huolia ja tuntuu että loppu keinot. On juteltu asiasta perusteellisesti ja argumentoinut tulevaisuuden hyödyt ja plussat, ei auta. Mitä neuvoksi voisitte antaa, kysyisin Kissalta tai Annelta mielipiteen tähän kysymykseen.

kissa
01-12-2003, 23:09
Minulla ei ole vielä omia lapsia, joten en näistä kasvatusasioista tiedä - mutta mielelläni sanon mielipiteeni :) Minulla on on aina mielipiteitä. Vahvoja mielipiteitä vähäisellä harkinnalla ;)

Oletan, että poikasi on yläasteella? Vai onko jo lukiossa?

Tärkeää on, osaako poikasi venäjää "äidinkielenä", eli onko hän oppinut kielen sinulta? Kuuleeko hän venäjää kotona, edes TV:stä tai radiosta? Jos näin on, venäjänkielen taito ei katoa, vaikka ehkä vähän huononee, jos hän lopettaa sen opiskelun muutamaksi vuodeksi.

Murrosiässä kapinoidaan sitä vastaan, mikä on vanhemmille tärkeää tai mikä "symboloi" vanhempia. Sinulle on varmasti tärkeää, että poika osaa venäjää?

Ehkä ei kannattaisi liikaa painostaa. Silloin vastustus vain kovenee ja jutusta tulee murrosikäisen sisulla "elämän ja kuoleman" kysymys. Järkipuhe ei ainakaan mene perille, hyödyt ja haitat ei kiinnosta :(

Voi olla myös, että kyse ei olekaan murrosikäisen kapinoinnista. Onko poika itse harkinnut päätöstään järkevästi? Onko hänellä huono kielipää - haluaisiko hän keskittyä enemmän johonkin matemaattiseen aineeseen? Ehkä hänen täytyy tehdä lukujärjestyksessään valintoja ja venäjänkielen takia pitäisi jättää jokin toinen, mieluisampi aine pois?

Jos poika lopettaa opiskelun nyt, onko hänellä myöhemmin mahdollisuus jatkaa sitä? Kurssimuotoisessa lukiossa se ainakin on mahdollista - ainakin meillä oli mahdollisuus valita kursseja riippumatta siitä, kuinka monta vuotta oli jo lukiota käynyt. Minäkin suoritin ensimmäisen vuoden terveystiedon neljäntenä vuonna.

En tiedä, pitääkö silloin käydä kaikki venäjänkurssit ensimmäisestä alkaen, vai voidaanko järjestää jokin tasokoe? Ainakin minun aikanani lukion venäjänkielen ryhmä oli niin pieni, että oli mahdollisuus aika yksilölliseen opetukseen. Se on myös paljon opettajan persoonasta ja hyvästä tahdosta kiinni.

Se, että osaa monta kieltä, on valtavan hieno ja hyödyllinen asia. Kyllä sen aikuinen ihminen ymmärtää, kun on murrosikä mennyt ohitse. Älä hätäile - niinkauan kun huumeisiin ei kosketa ja ystäväpiirissä on edes vähän järkeä, asiat ovat hyvin :)

Tsemppiä!

kissa

ps. minä halusin aloittaa venäjänopiskelun jo yläasteella, mutta ryhmää ei saatu kokoon - oli liian vähän halukkaita :( Pääsin opiskelemaan venäjää vasta lukiossa. Toivon, että osaisin venäjää paremmin - haluaisin, että tulevat lapseni oppisivat perheen isännän ja hänen sukunsa kielen. Ammattikorkeakoulussa, jota nyt käyn, ei ole mahdollisuutta "edistyneempiin" venäjänkielen opintoihin. Voi harmi! :(

AlinaR
01-12-2003, 23:25
Kiitos kissa neuvoista!:)
Tosiaan juteltiin tänä iltana vielä yläastelaisen poikani kanssa ja päätettiin että näin on parempi, ettei käy jonkun aikaa venäjän kielen tunneilla. Juttelin myös opettajansa kanssa ja hän ymmärsi sekä suositteli pitää breikkia jonkun aikaa. En minä pakota poikia, niitä minulla on kaksi ja ne ovat tärkeitä olentoja minun elämässäni, en halua että terveet ja mahtavat välit menisi poikki minun tahtoni vuoksi. Itse lapsuudessani olin sellaisen pakottelun uhri, vieläkin nousee karva pystyyn siitä kaikesta.

Sinun kissa kannattaa ehkä käydä muissa teemoissa ja rohjeta kirjoittaa myös venäjäksi, jos vain olet niin pitkälle päässyt?

Kaikkea hyvää sinulle ja kiitti!

Chuhna
02-12-2003, 08:13
Se, ett&auml; talvisotaa ja jatkosotaa muistellaan, ei ole propagandaa. Omasta historiasta on puhuttava, jotta ymm&auml;rt&auml;&auml; omat juurensa.
Muistokin voi olla erillainen. Esimerkiksi miksei Suomessa koskaan puhuta toisesta maailmansodasta vain ainoastaan jatkosodasta? Eik&ouml; Suomi ollutkaan natsi-Saksan liittolainen nimeenomaan toisessa maailmansodassa? Miksi t&auml;ll&auml;isi&auml; tosiasioita pit&auml;isi kiert&auml;&auml;? Tuskin t&auml;ll&auml;inen historian muokkaminen autaa ymm&auml;rt&auml;&auml; omat juurensa oikein. P&auml;invastoin, se vain ruokkii vihaa Ven&auml;j&auml;&auml; kohti uusissa sukupolvissa loputtomasti. Onko siin&auml; j&auml;rke&auml;?

kissa
02-12-2003, 09:36
Chuhna,

kyllä minulle on koulussa puhuttu II maailmansodasta samalla kun puhuttiin jatkosodasta. On puhuttu Hitleristä, on puhuttu Saksasta.

Nyt tuosta ajasta puhutaan vielä enemmän. Kerroinhan, että Suomesta lähetettiin 3000 onnetonta Saksaan tuhottavaksi. Se oli väärin tehty, eikä siitä saa olla hiljaa.

Minusta tuntuu, että Venäjälläkin muistellaan sotia ja niitä vaikeita aikoija kovin valikoivasti. Puhutaan siitä, kuinka "me tuhosimme Hitlerin, haa!" mutta ollaan hiljaa sitten, kun on puhe Stalinista ja Siperiasta.

Minä olen kuullut luvun 30 miljoonaa kuollutta, kun puhutaan Stalinista. Arvioita on monia. Mitkä luvut on teille kerrottu? Olisi kiva verrata - ehkä totuus on jossain siinä välissä.

kissa

kissa
02-12-2003, 09:52
AlinaR,

ihanaa kuulla, että asia selvisi :)

Ehkä uskallankin kirjoittaa venäjäksi joskus - uskalsin jo mieheni avulla vähän silloin, kun viimeksi tapeltiin. Mutta pelko, että teen virheitä, on suuri! Te taidatte olla paljon rohkeampia kuin minä :( Luen venäjää aika sujuvasti (sanakirjan kanssa) ja kuuntelen arkijuttelua.

Puhutko sinä pojille venäjää? Onko teillä kaksikielinen perhe? Minä haluaisin (mahdollisille) tuleville lapsilleni kaksi vahvaa kieltä: suomen ja venäjän. Onko sinulla kokemuksia tästä? Olisi todella mukavaa ja mielenkiintoista kuulla!

kissa

Chuhna
02-12-2003, 10:28
kissa
En puolustele NL:a miss&auml; tapauksessa enk&auml; pid&auml; historian opetusta Ven&auml;j&auml;n kouluissa riitt&auml;v&auml;sti rehellisen&auml;. Itse vihaan NL:a, Stalinia, Leninia ja kommunismia ylip&auml;&auml;t&auml;n, mutta ven&auml;j&auml;n kansa ja kommunismi kuitenkin eiv&auml;t ole yht&auml; ja samaa asia. Olen k&auml;ynyt koulua NL:ssa enk&auml; haluaisi, ett&auml; lapseni saisi vastavaa valikoitua historian opetusta Suomessakin. Siksi kirjoitinkin, koska v&auml;lill&auml; joutuu toteamaan, ett&auml; moni suomalainen edelleen sotii Ven&auml;j&auml;&auml; vastaan muistamatta omia synttej&auml;.
Mielipiteni on, ett&auml; NL:n hallitus ja poliitikot olivat rikollisia. Mutta my&ouml;s Suomen poliitikot koskaan eiv&auml;t olleet enkeleit&auml;. Eik&ouml;s se olisi hyv&auml; peruste lopettamaan kansanvihaa ja suhtautua ihmisiin niiden inhimillisten arvojen perusteella?

henaro_1
02-12-2003, 12:27
kissa,
Sanoisin n&auml;in ett&auml; vaikka Ven&auml;j&auml;ll&auml; puhutaan sodasta valikoivasti, ja vaikka sodassa 20 miljoonaan kaatuneiden ven&auml;l&auml;isten sukulaiset muistavat kunnialla omaisiaan, mielest&auml;ni varsinaisesta saksalaisiin kohdistuvasta vihasta ja ennakkoluuloista olla p&auml;&auml;styy jo 20-30 v. sitten. Ryss&auml; vihaa l&auml;mmitelev&auml;t kirjoitukset ja ohjelmat tulevat edelleen mediasta.
Kun aikoinaan vastaava tilanne oli Ruotsissa, ja kohdistui siell&auml; asuviibn Suomalaisiin niin valtion tasolla oli massamedian edustaille huomautettu asiasta. Mielest&auml;ni niint&auml;m&auml; jatkuu niin pitk&auml;&auml;n kun valtio tukee tai on puuttumatta asiaan.

Mit&auml; koskee propaganda niin pelottavan ja pahan Ryss&auml;n kyva on luotu ven&auml;j&auml;n vallankumouksen j&auml;lkeen. Eli hyvin paljon ennen sotia...

HaeMHuk
02-12-2003, 19:41
Первоначальное сообщение от Chuhna
Itse vihaan NL:a, Stalinia, Leninia...
Leninhän antoi Suomelle itsenäisyyden. :)

Servo
02-12-2003, 19:46
Voihan taas!

Гладиатор
02-12-2003, 21:14
KIssa

Gladiator,

Minulla ei ole mitään muslimeja, eikä venäläisiä vastaan.

En sano mitään. Sinulla on sinun mielipiteesi ja kunnioitan sitä.

Mutta tätä en voi vastustaa:

"Provokaatio teki tehtävänsä, suomalaisittain tyypillisen holhoava, mutta kohtelias kirjoitelma."

On sinulla elämä heikoissa kantimissa, jos sinua pystyy 160 -senttinen suomalainen rääpäle HOLHOAMAAN netin kautta, telepaattisesti. Ryhdistäydy, mies!

:D

kissa [/B][/QUOTE]

Kissa, jos pystyt ottamaan vastuun koko Suomen historian puolesta näin herkässä kysymyksessä, ole valmis ole ole valmis otta vastaan mys palautetta!! Älä selitä suomalaisten rasististä asennetta sotilla!!

Tilastollisesti venäläiset Suomessa on vihatuin kanssa. Olen kyllästynyt näihin sanapeleihin - vihattu, tykätty. Olemme aikuisia, siis tiedämme mitä se tarkoittaa.

Sinä tyrkytät omaa mielipidettä talvisodasta, ynnä muuta paskasta, (sota on aina paskaa) perustellaksesi, suomalaisten vihamielisyyttä köyhempiä kansoja kohtaan.

Vain yksi fakta, Suomen Gallupin mukaan, vähiten pidetty kanssa Suomessa on venäläiset. Sun selityksesi on sota. OK, naurettavaa, kun se onkin. Toiseksi ja kolmanneksi vihatuimmat Suomen Gallupin mukaan (sori, sun näkemyksesi mukaan vähiten pidetyt kansat) ovat - somalit ja Irakin, Turkit ja Iranin kurdit.

VOITKO SELITTÄÄ, Suomen ja Somalian tai Suomen ja kurdien välisten sotien ajankohdat, ja kuolleiden näissä sodissa suomalaisten lukumäärä.

AlinaR
02-12-2003, 21:27
kissa
Silloin kuin perheemme oli vielä ehjänä, puhuttiin suomea enemmäkseen, kun ex-mieheni ei venäjää osannut. Ja minullakin oli hirveä hinku oppia suomea tullaakseen toimeen ympäristöni kanssa. Kuitenkin kun kotona olin kotirouvana, niin luonnollisesti puhuin lapsille venäjää, luimme ja lauloimme, sekä kävimme venäjänkielisessä kerhossa, joka oli silloin vielä runsaslukuisena ja järjestänyt kivoja juttuja ja juhlia lapsille,sekä teema-iltoja aikuisille. Töihin lähtiessä ja toisen lapsen puheongelmien seurauksena, piti puhua vain yhdellä kielellä, jota lapseni dysfasiaa voisi hoitaa pois. Kyllä,välillä täytyy uhrautua....lasten vaudikkaan kasvun myötä huomaan että mielenkiinto venäjän kieleen vaihtuu, jos toinen laiskottelee ja kapinoi niin toinen, jolta se oppiminen jäännyt pois haluaakin oppia edes perus asioita, varsinkin ku venäjän kanavalta tulee paljon viihdettä mitä kiinnostaa.
Jos ja kun saatte lapsen(t) niin kannustaan toki molempien kielten säilyttämistä vaikka välillä meneekin sekaisin. Se on rikkautta!
Minun vanhin poikani,aavistan, kapinoi sen takia,että venäjän kieli on neljänenä ainekielenä englannin, ranskan sekä ruotsin lisäksi. Hän on kieli-ihmisiä, vaikka äiti ei ole :(

Kirjoita venäjäksi vaikka yksinkertaisia lauseita aluksi venäjänkielisille palstoille, siitä se lähtee!!!!

hyviä ja hauskoja kokemuksia, kissa!

Harri
02-12-2003, 21:40
http://www.histdoc.net/history/ru/dopolni.html

No siitäpä löytyy se syy Talvisotaan ihan kirjallisena. Sekä suomalaisilla ja venäläisillä sotaveteraaneilla on aivan täysi oikeus olla raivoissaan, mutta eipä kenties toisilleen. Erona nyt on ehkä se että toisilla osapuolista oli pätevämpi syy minkä takia he olivat kuolemassa sinne hankeen.

Jatkosota onkin sitten monimutkaisempi juttu. Mutta se nyt on varma että Wiesenthal-keskuksesta tulee satojen miljoonien korvausvaatimukset vaikka pelkästään siitä syystä että juutalaisia kohdeltiin ihan tavallisina sotavankeina. Gotta keep the holocaust industry running, baby.

Oikeastaan semmoinen pointti mitä ei ihmeemmin ole vielä keskustelussa käsitelty kaiken muun historian seassa on se sodanjälkeisen ajan "suomettumisen" syyt ja sen ajan merkitys tähän "kollektiiviseen muistiin" - oli sitä sitten tai ei. Kuitenkin suuri osa ihmisistä on syntynyt tuona aikana ja sillä on huomattavasti kokreettisempi merkitys suomalaisten venäjä-mielikuviin. Itseasissa tähän on huomattava osuus Norjalla ja heidän niin vallan nerokkaalla NATO-jäsenyydellä.
No, mutta kuitenkin... joka tapauksessa Suomen media on jämähtänyt tiukasti tuohon aikakauteen ja on lähes mahdotonta saada mitään puolueetonta informaatiota Hesarista (sukunimi Erkko tulee taas varmaan tutuksi Elina Sanan käynnistämien tutkimusten yhteydessä, by the way...) tai YLEltä...
En minä nyt mikään russofiili ole, mutta suomalaisten hölmöys tulee taas loistavasti esille lukiessa jotain ympäripyöreitä artikkeleita Suomen Kuvalehdessä tms. jostain Jablokosta jne.
Semmoista päivää ei taida tullakaan että kaikkien ogliarkkien bisneshistoria ja yhteydet käsiteltäisiin perinpohjaisesti... Mainittiinko edes Hodorovskin osakkeiden siirtoa Rothchildeille (HALOO!? Herätys!) missään???

Voi olla että oma näkemykseni painottuu aika kansallissosialistiselle maailmankatsomukselle, mutta se nyt on vain yksi lähtökohta asioiden tarkasteluun :)

Гладиатор
02-12-2003, 21:42
KISSA
"
Gladiator,

Minulla ei ole mitään muslimeja, eikä venäläisiä vastaan.

En sano mitään. Sinulla on sinun mielipiteesi ja kunnioitan sitä.

Mutta tätä en voi vastustaa:

"Provokaatio teki tehtävänsä, suomalaisittain tyypillisen holhoava, mutta kohtelias kirjoitelma."

On sinulla elämä heikoissa kantimissa, jos sinua pystyy 160 -senttinen suomalainen rääpäle HOLHOAMAAN netin kautta, telepaattisesti. Ryhdistäydy, mies"


Älä ole huolissasi! Olen hyvin vahvoissa kantimissa!! En ole edes venäläinen. Hyvin toimeen tuleva naapurivaltion kansalainen, mutta äidinkielenä on venäjän kieli. Suomi on jotenkuten hallussa (kuten huomaat) ja kuskaamme noin kolmen miljoonan euron arvosta päivässä tavaraa Venäjälle Suomen kautta, josta Suomeen jaa hyvin monelle suomalaiselle työttömälle ja OPISKELIJALLE melkein ilmaista rahaa.

kissa
02-12-2003, 21:44
Minun mielestäni "pelottavan ja pahan Ryssän" kuva on syntynyt itsestään, ilman propagandaa satojen, satojen, satojen vuosien aikana. Se on seurausta jatkuvista sodista.

Uskon, että tämä 1800 -luvun venäjänvallan aikainen "hyvän ja edistyksellisen Venäjän" kuva oli siihen aikaan uutta. Sekin syntyi itsestään, kun Suomi hyötyi Venäjänvallasta taiteen, tieteen ja kirjallisuuden alalla.

Venäjävastaisuus kasvoi sortovuosina, kun saavutetusta hyvästä ei haluttu luopua.

Nuorelle, itsenäiselle Suomelle "ryssäviha" oli osa itsenäistymisprosessia. Sotien aikana propaganda oli suorastaan törkeää, erittäin voimakasta.

Nykyään olen huomannut, että median suhtautuminen Venäjään on varovaisen positiivista. Korostetaan, kuinka tärkeä kauppakumppani Venäjä on ja toivotaan suomalaisten opiskelevan lisää venäjänkieltä. Sotia tarkastellaan ihan uudessa valossa: enää ei ole mustaa, eikä valkoista. Omista virheistä ja omasta julmuudesta voidaan puhua, myös yhteyksistä natsi-Saksaan.

Se kaikki on mielestäni hyvää kehitystä.

Henaro, minkälaisia ohjelmia tarkoitat, kun puhut "ryssävihaa lämmittävistä" ohjelmista? Ovatko ne dokumentteja Venäjästä, esim. orpokodeista tai vankiloista - vai tarkoitatko dokumentteja sodista? Vai onko kyse jostain suomalaisesta, armeijan soittokunnan konsertista - tai jonkun veteraanin haastattelusta? Kysymys ei ole ilkeämielinen, vaan ihan vilpitön. En ymmärrä, minkälaisista ohjelmista puhut. :)


Chuhna,

olen samaa mieltä kanssasi. Suomen poliitikot eivät ole enkeleitä - eivät sinne päinkään!

Valehteleviä, rahanahneita pas***isia! Minä en ymmärrä, missä kohtaa vaaliprosessia tavallinen, fiksu ihminen muuttuu poliitikoksi.

"Siksi kirjoitinkin, koska välillä joutuu toteamaan, että moni suomalainen edelleen sotii Venäjää vastaan muistamatta omia synttejä."

Muistavatko venäläiset omia syntejään?

Mikä oli Suomen synti? Se, että jatkosotaan lähdettiin Natsisaksan kanssa - sekö, että Saksaan lähetettiin jopa 3000 ihmistä kuolemaan?

Moni venäläinen rakentaa edelleen imperiumia, muistamatta omia syntejään ...

... ei syntejä pidä yksin, hiljaa, pimeässä nurkassa "muistaa"! Niistä pitää PUHUA! Ne täytyy hyväksyä. Niistä pitää tehdä avoin, selvä ja suora asia.

Muistan omalta kouluajaltani, että ala-asteella ei sodista puhuttu kovinkaan yksityiskohtaisesti. Kirjoissa oli talvisodan kohdalla kuvia miehistä valkoisissa haalareissa ja sukset jalassa. Sen sijaan meidän opettajamme oli vanha mies, joka jaksoi joka-alvarin juhlassa kertoa juttua siitä, kuinka "Venäjän lentokoneet lensivät kotimme ylitse ... lähdimme evakkoon ... voi kurjuutta!"

Ja sitten pienet ala-astelapset lauloivat "Ma vartiossa seison, nyt yössä yksinäin ..."

Sen kyllä muistan, että yläasteella ja lukiossa Suomen yhteydet natsi-Saksaan yritettiin aina "selittää" paremmiksi. Löydettiin kaikenlaisia tärkeitä syitä, miksi näin oli. Jatkosodan historiatunnilla katsottiin elokuva "Tuntematon sotilas".

Kuitenkaan Suomen yhteyttä Saksaan ei peitelty. Kyllä siitä puhuttiin, asiallisesti ja lyhyesti, selitysten kanssa - mutta puhuttiin kuitenkin.

kissa

Гладиатор
02-12-2003, 21:54
Первоначальное сообщение от Harri
http://www.histdoc.net/history/ru/dopolni.html

Jatkosota onkin sitten monimutkaisempi juttu. Mutta se nyt on varma että Wiesenthal-keskuksesta tulee satojen miljoonien korvausvaatimukset vaikka pelkästään siitä syystä että juutalaisia kohdeltiin ihan tavallisina sotavankeina. Gotta keep the holocaust industry running, baby.



Kiva, kun suomalaisetkin voivat kokea oman, vaikka rikollisen hallituksen toiminnan seuraamukset nahoissaan (tai sitten lompakoissaan). Sitten ne ehkä ymmärtävät paremmin, ettei kaikki "venäläiset" (venäjänkieliset) ovat vastuussa Stalinin politiikasta.

Гладиатор
02-12-2003, 22:04
Первоначальное сообщение от kissa
Minun mielestäni "pelottavan ja pahan Ryssän" kuva on syntynyt itsestään, ilman propagandaa satojen, satojen, satojen vuosien aikana. Se on seurausta jatkuvista sodista.
kissa

Onko espanjalaisilla jäänyt vihamielisyyttä Espanjalaistautia vastaan? Kolmannes kansasta oli kuollut..?

kissa
02-12-2003, 22:13
Gladiator,

"Suomi on jotenkuten hallussa (kuten huomaat) ja kuskaamme noin kolmen miljoonan euron arvosta päivässä tavaraa Venäjälle Suomen kautta, josta Suomeen jaa hyvin monelle suomalaiselle työttömälle ja OPISKELIJALLE melkein ilmaista rahaa."

Tehkää Suomen kohdalla mutka!

Oliko muita ongelmia?

-------------------------


"Sinä tyrkytät omaa mielipidettä talvisodasta, ynnä muuta paskasta, (sota on aina paskaa) perustellaksesi, suomalaisten vihamielisyyttä köyhempiä kansoja kohtaan."

Se, että suomalaiset ovat rikkaampi kansa, on yksin ja ainoastaan suomalaisten ansiota. Suomalaiset eivät ole Venäjältä rahaa vieneet, vaan sinne sitä tuoneet - ensin sotakorvauksina ja sitten kaikenlaisina avustuksina.

Suomalaiset ovat vihamielisiä myös ruotsalaisia kohtaan - ja ruotsalaiset eivät ole köyhempiä.

"VOITKO SELITTÄÄ, Suomen ja Somalian tai Suomen ja kurdien välisen sotien ajankohdat, ja kuolleiden näissä sodissa suomalaisten lukumäärä."

Somaleita ja kurdeja kohtaan tunnetaan ennakkoluuloja, sillä he ovat vieraita ja "väärän värisiä", "vääränuskoisia" ja "omituisia". Sen lisäksi jostain syystä tilastoissa lukee, että he tekevät prosentuaalisesti enemmän rikoksia, kuin suomalaiset. Tässä on kyse kahden kulttuuriryhmän ensikohtaamisesta, osittain rasismista, osittain kykenemättömyydestä sopeutua uuteen kotimaahan ja sen lakeihin.

Venäläiset sensijaan ovat "oikean värisiä", melkein "oikean uskoisia" ja pitkän yhteisen historian perustella hyvin tuttuja. He ovat hyviä tekemään töitä (ainakin oma kokemukseni kertoo niin). MISTÄ SITTEN voisi tulla negatiivisia tunteita VENÄLÄISIÄ kohtaan?

Voisiko syy löytyä 1000 -vuotisesta sotahistoriasta?

Eeiiii ....

Oikea syy on se, että kaikki suomalaiset ovat geneettisesti paskiaisia ja rasisteja!

kissa

Гладиатор
02-12-2003, 22:19
Yle:n kanavat näyttävät melkein aina orpokoteja, köyhiä, kuolleita. Niitä on, ja paljonkin. Mutta mitä hyötyä tavalliselle suomalaiselle siitä, että hän näkee kauhuksia?

KISSA, VÄLTÄT HYVIN ONNISTUNEESTI, VAIKEAT KYSYMYKSET. VASTAAT VAIN HELPPOIHIN. ILMEISESTI, OLET VAIN SUPON AGENTTI, TAI OLET HYVIN TYHMÄ (TAI PERUSKOULUN KÄYNYT PENSKA, ILMAN KORKEAKOULUTUTKINTOA). SORI HENKILÖKOHTAISUUKSESTA, MUTTA NELJÄNNES SUOMALAISISTA, JOTKA KÄYTTÄVÄT PSYKIATRIEN PALVELUJA, JA NÄKEVÄT MAAILMAN TAPAHTUMAT ILTALEHDEN KANNEN KAUTTA) OTTAVAT JO PÄÄHÄN.

Гладиатор
02-12-2003, 22:21
Sun vastauksesi tuli ensin.

Sinichka
02-12-2003, 22:29
mä luulen kissa vihaa venäläisiä oikein paljon. sen takia tämä aihe ei anna hänelle nukkua rauhassa.
ja on hänen päässä joku vika, kun vaikka mä kirjoitin että tykkään suomalaisista, kyseli sen jälkeen: miksi vihat suomalaisia. :confused:

Гладиатор
02-12-2003, 22:29
Sotakorvaukset eivät olleet aidot rahalliset korvaukset, vaan kansan taloutta nostavat tavaraerätilaukset. Samaa luokkaa, kuin nykyään Venäjän Suomelle maksamat vanhat velat, nämä korvaukset vain nostavat maksajan taloutta, kuin mikä tahansa valtion tilaus. Oletko koskaan kuullut taloustieteistä, vain luetko vain iltasanomia :)?

Гладиатор
02-12-2003, 22:33
Kissa, kuinka usein suomalaiset haukkuvat RUOTSALAISIA kaupassa hurreiksi saamatta päin naama? Uskallan sanoa, ettei kovinkaan usein, koska poliisi ei puuttu vain valkoihoisten venäjänkielisten saamien haukkumisiin...

Гладиатор
02-12-2003, 22:38
Kissa, kerro, mitä eroa venäläisellä ja venäjänkielisellä, ja samalla onko eroa suomalaisella ja suomenkielisellä?

kissa
02-12-2003, 22:44
"Kiva, kun suomalaisetkin voivat kokea oman, vaikka rikollisen hallituksen toiminnan seuraamukset nahoissaan (tai sitten lompakoissaan). Sitten ne ehkä ymmärtävät paremmin, ettei kaikki "venäläiset" (venäjänkieliset) ovat vastuussa Stalinin politiikasta."

Ahaa!

Kuinkas paljon sitten Venäjä on maksanut korvausta Stalinin 30 miljoonan uhrin perheille?

Vai onko asia niin, että suomalaiset ovat vastuussa hallituksensa toimista 1940 -luvulla,

mutta venäläiset eivät ole vastuussa Stalinista?

Logiikka, hoi!

_____

"OLET VAIN SUPON AGENTTI, TAI OLET HYVIN TYHMÄ (TAI PERUSKOULUN KÄYNYT PENSKA, ILMAN KORKEAKOULUTUTKINTOA). SORI HENKILÖKOHTAISUUKSESTA, MUTTA NELJÄNNES SUOMALAISISTA, JOTKA KÄYTTÄVÄT PSYKIATRIEN PALVELUJA, JA NÄKEVÄT MAAILMAN TAPAHTUMAT ILTALEHDEN KANNEN KAUTTA) OTTAVAT JO PÄÄHÄN."

Ylioppilas, M:n paperit. Nyt korkeakouluopiskelija, vaikeapääsyisellä alalla.

Tietääkseni en ole Supon agentti. Mutta koska suomalaisilla on niin paljon mielenterveysongelmia, jokin skitsofreenisista sivupersoonistani saattaisi ollakin sellainen. Kuka tietää?

---------------

"Onko espanjalaisilla jäänyt vihamielisyyttä Espanjalaistautia vastaan? Kolmannes kansasta oli kuollut..?"

Ihan varmasti on sellaista vihamielisyyttä Espanjassa! Suomessakin vihataan ruttoa, ts. mustaa surmaa aktiivisesti ja päivittäin. Ruttoa kohtaan ilmenevä aggressiivisuus on muodostunut yhteiskunnalliseksi ongelmaksi.

:D

___________

"Onko koko kansan valitseman edustajan (huumekäyttäjän, rattijuopon, laittoman aseen hallussapitäjän ym.) moraali lähellä sydäntänne. Kuvitelkaa, millaisia ovat tavalliset kansalaiset, verrattuna parhaimmistoon. Eikö näinä päivinä ole häpeällistä olla suomalainen?"

On. Ihan itku pääsee, kun on niin häpeällistä.

Olkaa kiitollisia siitä, että teillä Venäjällä on kansan parhaimmistoa edustanut niin raitis, päihteetön ja hyvinkäyttäytyvä mies, kuin BORIS JELTSIN.

kissa

henaro_1
02-12-2003, 22:46
Henaro, minkälaisia ohjelmia tarkoitat, kun puhut "ryssävihaa lämmittävistä" ohjelmista? Ovatko ne dokumentteja Venäjästä, esim. orpokodeista tai vankiloista - vai tarkoitatko dokumentteja sodista? Vai onko kyse jostain suomalaisesta, armeijan soittokunnan konsertista - tai jonkun veteraanin haastattelusta? Kysymys ei ole ilkeämielinen, vaan ihan vilpitön. En ymmärrä, minkälaisista ohjelmista puhut.

Puhun ohjelmista joissa näytetään kuinka julmia ilkeitä ja pelottavia ovat ihmiset venäjällä. Eipä kauan sitten tuli telkkarista sarja nimeltään "venäläinen ystävä". Jos et muista niin siinä näytettiin kuinka mafiamiehet tappavaat ja huijavaat Suomalaisia liikemiehiä.
Kävin muuteen Suomen armeija niin tiedätkö mitään?
Ryssä on edelleen se hyäkkäävä puoli monessa intin harjoituksessa.

Ja kaiken lisäksi jos ajatella tänne vastamuuttaneitta inkerisuomalaisia joilla ei ole kieltä eikä tuttavuuksia niin arvaat varmaan mihin monet heistä törmäävät uudessa kotimaassa.
Jos tilanne ei muuttuu nopeasti niin 10 vuoden päästä täällä asuu noin 100 000 hyvin tyytymätöntä kansalaista, ja mihin se johtaa arvaat varmaan itsekkiin

Jos Suomalaiset eivät opi asumaan uusien perhejäsenien kanssa niin kun perheesä pitä asua, siitä seuraa pelkkä pahaa.
Mitä koskee ryssävihaa niin haluat tai ei mutta se on suurimmalta osin keksitty käsite. Ihmisten ennaakkoluulot auttavat ohjaamaan suurija joukkoja. Se on keksitty ja sitä käytetään kaikkialla. Ei Suomalaisten geeneistä lödy ryssävihageeniä joten se on opittu juttu. Kasvatuksen ja sivistyksen tuote.

Sinichka
02-12-2003, 22:49
Первоначальное сообщение от kissa


Olkaa kiitollisia siitä, että teillä Venäjällä on kansan parhaimmistoa edustanut niin raitis, päihteetön ja hyvinkäyttäytyvä mies, kuin BORIS JELTSIN.

kissa

niin, mitä mä sanoin. päässä on joku vika. ja vihaa venäläisiä.:mad:

Гладиатор
02-12-2003, 22:56
Kissa, jos Suomi olisi hävinnyt sodan Venäjää vastaan, olisivatko sen rikkaudet tallessa, jos se on vain suomalaisten ansiota, eikä historiallinen sattuma? Oletko lukenut semmoisesta? :)

USKALLAN VÄITTÄÄ, ETTÄ SUOMI NYKYISIN OLISI UKRAINAN TASOLLA.

Naurettavan helppo uhri ei voi perustella yhtään vastausta. Ilman iltasanomia.

Jos suomalainen mies tappaa somalialaisen vaimonsa se on ennakkoluuloa, mutta venäläisen vaimon tappaminen on historiallisesti oikeutettu teko!!!

Arvostan syvästi Jorma Ollilaa, Nokiaa, Valiota, UPM-Kymmenettä, Valiota, Mika Häkkistä ja Minna Canthia, marsalkka Mannerheimia

Pyydän anteeksi sanomisiani!!

Гладиатор
02-12-2003, 22:59
Sarkasmi ja absurdi!

teekkari
02-12-2003, 23:04
Первоначальное сообщение от Гладиатор
Sotakorvaukset eivät olleet aidot rahalliset korvaukset, vaan kansan taloutta nostavat tavaraerätilaukset. Samaa luokkaa, kuin nykyään Venäjän Suomelle maksamat vanhat velat, nämä korvaukset vain nostavat maksajan taloutta, kuin mikä tahansa valtion tilaus. Oletko koskaan kuullut taloustieteistä, vain luetko vain iltasanomia :)?

Hmmmm...
Nostaako Venäjä kansantalouttaan maksamalla velkansa pois Suomelle? Mielenkiintoinen teoria. Keyneskään ei olisi tätä voinut keksiä. Onko Andrei Illarionov ehdottanut jo tätä V.V. Putinille? Miten noin viisas valtio voikaan olla velkaa tyhmälle Suomelle?

Harri
02-12-2003, 23:07
Kiva, kun suomalaisetkin voivat kokea oman, vaikka rikollisen hallituksen toiminnan seuraamukset nahoissaan (tai sitten lompakoissaan). Sitten ne ehkä ymmärtävät paremmin, ettei kaikki "venäläiset" (venäjänkieliset) ovat vastuussa Stalinin politiikasta.


Se onkin mielenkiintoista nähdä miten suomalainen, varsinkin akateeminen antisemitismi räjähtäisi helposti taas kerran liekkeihin... Mutta "totuus ei pala tulessakaan", näinhän Elina Sanakin totesi uudessa Suomen Kuvalehdessä... jos kaivellaan kaikki haavat taas kerran auki, niin kyllähän se sopii. Se tarkoittaa myös vastausta kysymykseen: onko antisemitismille mitään perusteita, silloin tai nyt.

Гладиатор
02-12-2003, 23:13
Первоначальное сообщение от kissa
"Kiva, kun suomalaisetkin voivat kokea oman, vaikka rikollisen hallituksen toiminnan seuraamukset nahoissaan (tai sitten lompakoissaan). Sitten ne ehkä ymmärtävät paremmin, ettei kaikki "venäläiset" (venäjänkieliset) ovat vastuussa Stalinin politiikasta."

Ahaa!

Kuinkas paljon sitten Venäjä on maksanut korvausta Stalinin 30 miljoonan uhrin perheille?

Vai onko asia niin, että suomalaiset ovat vastuussa hallituksensa toimista 1940 -luvulla,

mutta venäläiset eivät ole vastuussa Stalinista?

Logiikka, hoi!

_____


Olkaa kiitollisia siitä, että teillä Venäjällä on kansan parhaimmistoa edustanut niin raitis, päihteetön ja hyvinkäyttäytyvä mies, kuin BORIS JELTSIN.

kissa

Eihän se edes ymmärä Neuvostoliiton ja Venäjän Federaattion eroa. Venäjäläiset ovat eniten kärsineet Neuvostohallitsijoiden toimista, mutta sille on kaikki samaa.

Muuten moldovalaiset, ukrainalaiset, latvialaiset, virolaiset, juutalaiset olivat hyökkämässä Suomeen silloin, koska kaikki olivat neuvostoliittolaisia, SIIS VENÄLÄISIÄ.

SUOMALAISELLE se riittää!!

P.S. Kas vaan, muistaakseni kukaan ei koskenut vielä Kekkosen dementiaan!

Sekoitetaan kaikki ainekset samaan kulhoon ja katsotaan, mikä hirviö syntyy seoksesta.. :)

Zeta
02-12-2003, 23:14
Harri
Vanhojen haavojen kaivelu on mun mielestä masokismia... :D
Vai ymmärsinkö kenties kirjoituksesi väärin?

Гладиатор
02-12-2003, 23:18
Первоначальное сообщение от teekkari
Hmmmm...
Nostaako Venäjä kansantalouttaan maksamalla velkansa pois Suomelle? Mielenkiintoinen teoria. Keyneskään ei olisi tätä voinut keksiä. Onko Andrei Illarionov ehdottanut jo tätä V.V. Putinille? Miten noin viisas valtio voikaan olla velkaa tyhmälle Suomelle?

Jos opiskelet LVI-alaa, sinulle se on uutta, mutta jos tunnet valtiollisten investointien vaikutusta kansantalouteen, ja että korvaukset määrittyvät maailmanmarrkkinahinnoin, huolimatta maksajan sisäisestä hintatasosta ja kustannuksista, tästä ei pitäisi syntyä kysymyksiä..

Kissa, älä leikki eri nimillä, sinä olet vissin ainoa suomalainen täällä..

Paitsi Harri, ehkä.. :)

Harri
02-12-2003, 23:29
Zeta


Vanhojen haavojen kaivelu on mun mielestä masokismia...
Vai ymmärsinkö kenties kirjoituksesi väärin?


Masokismia on pikemminkin epätäydellisen historian ylläpito ihan peruskoulun oppikirjoista alkaen - terveisiä myös sinne rajan toiselle puolelle täältä Natsilasta.

Jos aiempaa kirjoitusta tarkoitit, niin se oli kyllä kirjoitettu ihan tarkoituksella asenteellisesti. Gladiator sen kuitenkin näytti ymmärtävän.

Harri
02-12-2003, 23:37
Гладиатор


Kissa, älä leikki eri nimillä, sinä olet ainoa suomalainen täällää..


Itse olen samanlainen tapaus kun kissa, luen mutta en kirjoita. Oma kynnys on sen verran korkea.

Гладиатор
02-12-2003, 23:47
Первоначальное сообщение от Harri
Гладиатор



Itse olen samanlainen tapaus kun kissa, luen mutta en kirjoita. Oma kynnys on sen verran korkea.

Onneksi en ole ainoa, jolla on korkea kynnys kirjoittaa, mutta joka kirjoittaa kumminkin, muuten tämä palsta olisi tyhjä... :)

kissa
03-12-2003, 00:13
Sinichka,

me taisimme sopia, että tätä keskustelua jatketaan raastuvassa. Sinähän lupasit minut sinne viedä, etkö luvannut?

Olen erittäin innostuneena odottanut kutsua, mutta voi! mikä pettymys! Sitä ei ole tullut.

Onkohan se kadonnut postissa?

kissa

kissa
03-12-2003, 00:29
Gladiator,

"SORI HENKILÖKOHTAISUUKSESTA, MUTTA NELJÄNNES SUOMALAISISTA, JOTKA KÄYTTÄVÄT PSYKIATRIEN PALVELUJA, JA NÄKEVÄT MAAILMAN TAPAHTUMAT ILTALEHDEN KANNEN KAUTTA) OTTAVAT JO PÄÄHÄN."

"Suomalainen aivoton luonnonkappale."

"enemmistöllä kansasta näyttää olevan vain viisi grammaa aivoja pääkallossaan."


Oi, tässähän varmaan puhuu se "suuri, venäläinen sielu"!

Mitä eroa on Neuvostoliitolla ja Venäjän Federaatiolla?

Ei mitään, paitsi Neuvostoliiton tekosista on helpompi pestä kätensä!

Vähän raaputtaa venäläisen pintaa ja katso - mitä sieltä löytyy?

"Jos tilanne ei muuttuu nopeasti niin 10 vuoden päästä täällä asuu noin 100 000 hyvin tyytymätöntä kansalaista, ja mihin se johtaa arvaat varmaan itsekkiin"

Niin, ovatko ne sodat niin kaukana?


Tällä kertaa en pyydä anteeksi, sillä en ole tehnyt mitään väärää. Otan turpiini niinkauan, kuin te jaksatte minulle turpiin antaa.

Mutta asettukaa jonoon ja lyökää vuorotellen, niin ehdin vastata :) Senverran voitte arvostaa vähemmistön edustajaa, ettekö?

Mutta, ajatelkaamme positiivisesti: keskustelu pysyi asiallisena muutaman viestin verran! Ehkä seuraavalla kerralla asiallista keskustelua on jo muutama sivu :) Tämä ketju voisi venyä ehkä 15 sivuun. Seuraavan ketjun voisi nimetä selvyyden vuoksi näin:

"Sanoa suoraan 002 A".

kissa

Гладиатор
03-12-2003, 00:48
Первоначальное сообщение от kissa
Sinichka,

me taisimme sopia, että tätä keskustelua jatketaan raastuvassa. Sinähän lupasit minut sinne viedä, etkö luvannut?

Olen erittäin innostuneena odottanut kutsua, mutta voi! mikä pettymys! Sitä ei ole tullut.

Onkohan se kadonnut postissa?

kissa

Taas eläinmaailman edustaja yrittää! :) Ihmisten kanssa dialogi ei suju, mutta lintujen kanssa kissalla käy varmaan paremmin. Terävät kynnet tekevät tehtävänsä.

henaro_1
03-12-2003, 00:54
Itse olen samanlainen tapaus kun kissa, luen mutta en kirjoita. Oma kynnys on sen verran korkea.

Haluat puhua mutta olet vaitti, haluat toimia mutta pysyt liikumatta...

Käytäydyt kun vanha kiinalainen munkki...
Mutta oletko halukas olemaan kiinalainen, eikö Natsiassa kaikki perustu toimintaan?

Гладиатор
03-12-2003, 00:59
Первоначальное сообщение от kissa
Gladiator,

Oi, tässähän varmaan puhuu se "suuri, venäläinen sielu"!

Mitä eroa on Neuvostoliitolla ja Venäjän Federaatiolla?

Ei mitään, paitsi Neuvostoliiton tekosista on helpompi pestä kätensä!

Vähän raaputtaa venäläisen pintaa ja katso - mitä sieltä löytyy?

Tällä kertaa en pyydä anteeksi, sillä en ole tehnyt mitään väärää. Otan turpiini niinkauan, kuin te jaksatte minulle turpiin antaa.

Mutta asettukaa jonoon ja lyökää vuorotellen, niin ehdin vastata :) Senverran voitte arvostaa vähemmistön edustajaa, ettekö?

Mutta, ajatelkaamme positiivisesti: keskustelu pysyi asiallisena muutaman viestin verran! Ehkä seuraavalla kerralla asiallista keskustelua on jo muutama sivu :) Tämä ketju voisi venyä ehkä 15 sivuun. Seuraavan ketjun voisi nimetä selvyyden vuoksi näin:

"Sanoa suoraan 002 A".

kissa

Onks 002 A miehesi viisumin status? Tiedätkö, mitä tarkoittaa A1? Miksi vastauksesi aihe vaihtuu heti, kun tulee selkeä selitys
edelliseen?

Toni pistää maan järjestykseen! Niinkö?

Hyppäät heti heikkomman kimppuun, jos toiseen hyökkäminen ei
onnistu?

Minkä vähemmistön edustaja olet?

Гладиатор
03-12-2003, 01:21
Первоначальное сообщение от kissa
Gladiator,

Oi, tässähän varmaan puhuu se "suuri, venäläinen sielu"!

Mitä eroa on Neuvostoliitolla ja Venäjän Federaatiolla?

Ei mitään, paitsi Neuvostoliiton tekosista on helpompi pestä kätensä!

Vähän raaputtaa venäläisen pintaa ja katso - mitä sieltä löytyy?

Niin, ovatko ne sodat niin kaukana?

"Sanoa suoraan 002 A".

kissa

Kissa on tosi, tosi sairas!

Kerjäilee myötätuntoa suomalaisilta... Katso, miten huonosti ryssät kohtelevat minua, maanmiehiäsi.. :(, enkä sanonut mitään, paitsi että busseissa näkemäsi venäjänkielinen, vaikkapa australian, tai yhdysvaltojen kansalainen pohtii miten voisi ruveta sotimaan Suomea ja suomalisia vastaan...!

Vaikka täytyy myöntää, että raapiminen terävillä kynneillä tuntuu...

Muuten, en ole venäläinen, enkä edes Venäjän kansalainen, en ole koskaan asunut Venäjän Federaation alueella, enkä pidä Stalinista ja Talvisodasta, enkä yleensä sodista, en edes tappeluista..

Käy lääkärissä, on muitakin asiota elämässä, kuin vihollisten etsiminen! Perhe, työ, OKT ja paljon muuta!

Huomenna on taas uusi päivä ja luotan siihen, etten törmä teikäläiseen aamuruuhkassa (enemmistö väestöstä ovat kuitenkin normaaleja ihmisiä, vaikka teit&#228kin on paljon :)).

Harri
03-12-2003, 01:36
henaro_1


Haluat puhua mutta olet vaitti, haluat toimia mutta pysyt liikumatta...

Käytäydyt kun vanha kiinalainen munkki...
Mutta oletko halukas olemaan kiinalainen, eikö Natsiassa kaikki perustu toimintaan?


Siis kysymys siitä että miksi en kirjoita venäjänkielisille osioille on vain ihan esteettinen valinta. Kyllä minä sinne alan tuhertamaan, kunhan vain kieli alkaa sujua (joskus) luontevammin. Valitettavasti olen koneen ääressä vain parina iltana viikossa ja luen myös muita lautoja + postit yms yms.
Ei kyllä minulla mitään lisättävää moniin keskusteluihin olekaan, mutta eipä tuo näytä moniä venäjää äidinkielenään puhuvaakaan ihmeemmin häiritsevän... :)

Ilmeisesti nämä minun sarkastiset natsi-vertaukset ovat olleet hieman ontuvia jos joku nyt luulee että tällä kirjoittaa joku swastika otsassa koreileva skinipoika. :) Tuossa nyt vaan kissan ja Gladiatorin vauhdikkaassa (ja osittain täysin päättömässä) keskustelussa tuli esille tuo Suomen jatkosota ja sen vaietummat tapahtumat. Niitä tosin löytyy Suomen historiasta aiemmaltakin ajalta - sisällissota on aivan loistava esimerkki tapahtumista jotka mielummin haluttaisiin painaa villaisella. Sattuipa nyt vaan antisemitismi tulemaan havaituksi joidenkin suomalaisten ja venäläisten yhdistävänä tekijänä ja se on aika mielenkiintoinen osa historiaa jota ei pitäisi missään nimessä ohittaa.

No Natsilassa tosiaan mentiin ihan toiminnan tasolla historiallisesti merkittäviin mittasuhteisiin - valitettavasti ei nyt henkilökohtainen moraali anna varauksetonta ihailua kyseistä järjestelmää kohtaan. Kansallissosialismi oli ihan vakavasti otettava ideologia joskus 1900-luvun alkupuolella, mutta 30-luvulle päästäessä oli homma lähtenyt jo hanskasta. Toisaalta ei Stalinin hallintoakaan voi kutsua kovin sosialistiseksi.

Niin, koska näiden kahden välillä oli sitten valittava, niin paskaahan siitä jää rukkaseen joka tapauksessa.

Jos näiden kahden välillä pitäisi tänään valita, niin enpä taitaisi valita kumpaakaan.

Se ei kuitenkaan tee suomalaisista umpipahoja fasisteja. Mutta ei se kyllä tee juutalaisista mitään enkeleitäkään.

Mitenköhän sinä minun odottaisit sitten toimivan?

Гладиатор
03-12-2003, 01:41
Järkevän miehen puhetta.. :)

henaro_1
03-12-2003, 08:58
Mitenköhän sinä minun odottaisit sitten toimivan?

Toimi kun vanha kiinalainen munkki!

"Mutta ei se kyllä tee juutalaisista mitään enkeleitäkään."

Katsos kun sinun kirjoituksista näkyy juutailaisiin kohdistunut, jonkin asteen ennakkoasenne. Enkeleistä puheenolleen niin tiedätkö jotain kansallisuuta joissa ois enkeleitä? Ja minä en pysty löytämään selitystä 20 miljoonan juutalaisen tappamiselle.

Chuhna
03-12-2003, 09:26
Первоначальное сообщение от HaeMHuk
Leninhän antoi Suomelle itsenäisyyden. :)
Suomi julist&auml;ytyi itsen&auml;iseksi, Lenin vain oli my&ouml;nt&auml;nyt sen koska sill&auml; ei ollut muuta vaihtoehtoa eik&auml; voimaa mitenk&auml;&auml;n vastusta.

henaro_1
03-12-2003, 09:39
Suomi julistäytyi itsenäiseksi, Lenin vain oli myöntänyt sen koska sillä ei ollut muuta vaihtoehtoa eikä voimaa mitenkään vastusta.

Niin ja olihan Suomella iso osuus koko vallankumouksessa. Leeniniä suojeltiin Suomessa valtiovirkailija tavoin...

Parhaat poliisivoimat olivat valvomassa ja takaamassa Leeninin hyvinvointia esim. Helsingissä..

Vaihtoehdoista puheenollen tilannetta jossa on vain yksi vaihtoehto ei ole olemassa...

kissa
03-12-2003, 09:54
On aika jännää, että kun puhutaan Neuvostoliiton SAAVUTUKSISTA, niistä ollaan ylpeitä ja ne käsitetään omina. Me teimme tämän!

Mutta kun on kyse Neuvostoliiton "synneistä", niillä ei olekaan mitään tekemistä nykyisen Venäjän kanssa. Me emme ole tehneet tätä!

---------

"Kerjäilee myötätuntoa suomalaisilta... Katso, miten huonosti ryssät kohtelevat minua, maanmiehiäsi.."

Suomalaisilta? Täällä EI OLE suomalaisia - itse sanoit niin! Täällä on Harri ja teekkari - ehkä Anna Leskinen lueskelee jossain taustalla.

Ihanko minä saan valita, keneltä heistä kolmesta ottaisin vastaan myötätuntoa?

__________

Henaro,

"Kävin muuteen Suomen armeija niin tiedätkö mitään?
Ryssä on edelleen se hyäkkäävä puoli monessa intin harjoituksessa."

Jaa, miksiköhän niin on? Eikö se hyökkäys ole aina siitä suunnasta tullut?

Paitsi ...

täytyy tunnustaa, että kerran vuonna 1202 Suomeen hyökkäsi TANSKA! Pitäisikö laittaa aloite armeijan "risut ja ruusut" -laatikkoon, että n. joka 50. kerta harjoituksissa hyökkääjien pitää leikkiä tanskalaisia?

Tulisiko siitä parempi mieli?
___________

Gladiator,

"Onks 002 A miehesi viisumin status?"

Minä en tiedä, mikä on hänen viisuminsa status.

Tarkoitin tuolla numerolla sitä, että jos tämä viestiketju on "Sanoa Suoraan 001 A", niin seuraava viestiketju tätä aihetta olisi "Sanoa Suoraan 002 A".

Sillä tälläkertaa tämä saattaa kestää pitkään. Niin kauan minä tätä änkkään, kunnes joku teistä ymmärtää, mitä olen yrittänyt selittää. Ennen te ette minusta eroon pääse, niin olen päättänyt.

kissa

kissa
03-12-2003, 09:57
"Vaihtoehdoista puheenollen tilannetta jossa on vain yksi vaihtoehto ei ole olemassa..."

On se hienoa, että edes joku tietää tämän!

Samantiet voit varmaan kertoa, mitä vaihtoehtoja Suomella oli II maailmansodassa?

kissa

kissa
03-12-2003, 10:01
Juutalaisista vielä:

Minusta on hirveää ja kauheaa, kuinka heitä tapettiin natsien toimesta.

Mutta II maailmansodassa tapettiin paljon MUITAKIN, siinä kuoli hirvittävän paljon enemmän ihmisiä.

Stalinin vainoissa kuoli 5 -kertainen määrä. Onko näistä onnettomista ihmisistä tehty menestyselokuvaa, vieläkö niitä jaksetaan itkeä?

Onkohan asia niin, että juutalaisia itketään, koska heidät tappoi sodan häviäjä?

Historiahan on aina voittajien kirjoittamaa.

kissa

Chuhna
03-12-2003, 11:12
Muistavatko ven&auml;l&auml;iset omia syntej&auml;&auml;n?
Valittettavasti eiv&auml;t kaikki. Mutta usko pois, hyvin moni "ven&auml;l&auml;inen" ei hyv&auml;ksyy NL:n aikana tehty&auml; rikoksia ja muista omia syntej&auml;.

Mik&auml; oli Suomen synti? Se, ett&auml; jatkosotaan l&auml;hdettiin Natsisaksan kanssa - sek&ouml;, ett&auml; Saksaan l&auml;hetettiin jopa 3000 ihmist&auml; kuolemaan?
Vaikka. Mutta halusin ennen kaikkea sanoa sen, ett&auml; nyt sodat ovat ohi ja on yksinkertaisesti tyhm&auml; selitell&auml; niill&auml; kansanvihaa ja rasismia. Se vihaa on vain ja ainoastaan suomalaisten p&auml;&auml;ss&auml; ilman mink&auml;&auml;nlaista j&auml;rkev&auml;&auml; perustetta. "Ven&auml;l&auml;isten" seassa on paljon muitakin kansoja ja suurin osa "ven&auml;l&auml;isist&auml;" ovat ne eniten NL:n aikana k&auml;rsinyt ihmiset.
Moni ven&auml;l&auml;inen rakentaa edelleen imperiumia,
muistamatta omia syntej&auml;&auml;n ...
Synteist&auml; olen samaa mielt&auml;, mutta inperiumin rakentamista en huomannut. Vai tarkoitatko sin&auml;, ett&auml; jokaisella yli 100:sta ven&auml;j&auml;n kansoista on oikeus repim&auml;&auml;n osaa Ven&auml;j&auml;&auml;?
Henkil&ouml;kohtaiseti en hyv&auml;ksy (ei anakaan t&auml;ysin) Ven&auml;j&auml;n hallituksen politiikkaa, mutta ymm&auml;r&auml;n t&auml;ysin sen yrityst&auml; pit&auml;&auml; maan kasassa. Olisiko Suomen tai muun maan hallitus toiminnut toisin?
Sen kyll&auml; muistan, ett&auml; yl&auml;asteella ja lukiossa Suomen yhteydet natsi-Saksaan yritettiin aina "selitt&auml;&auml;" paremmiksi. L&ouml;ydettiin kaikenlaisia t&auml;rkeit&auml; syit&auml;, miksi n&auml;in oli. Jatkosodan historiatunnilla katsottiin elokuva "Tuntematon sotilas".

Kuitenkaan Suomen yhteytt&auml; Saksaan ei peitelty. Kyll&auml; siit&auml; puhuttiin, asiallisesti ja lyhyesti, selitysten kanssa - mutta puhuttiin kuitenkin.
Onko mielest&auml;si puolitotuus ja selittely paljon parempi kuin suora vale? Mielest&auml;ni juuri se on v&auml;&auml;rin, kuin yritet&auml; selitell&auml; ja puolustella omia tekosia siirt&auml;m&auml;ll&auml; kaikki syyt vastapuolelle. Sill&auml; loogikalla voi perustella NL:n hy&ouml;kk&auml;yst&auml;kin, koska silloinen Suomen hallitus oli ehdottomasti kielt&auml;ytynyt neuvottelemasta rajansiirt&auml;misest&auml; kauvemmas Leningradista. Eli selitell&auml; voi kaikkea.
Itse pid&auml;n NL:n hy&ouml;kk&auml;ysta rikoksena ja olen sis&auml;ll&auml;ni pahoillani siit&auml;, ett&auml; syntym&auml;maani teki sen silloin. Mutta pit&auml;isik&ouml; minun sen takia hyv&auml;ksy&auml; suomalaisten junttien haukumisia vai suhtautua ymm&auml;rtt&auml;v&auml;sti kansanvihaan? Varsinkin kun itse en ole ven&auml;l&auml;inen, vaan ven&auml;j&auml;nkielinen?
Ja muista yksi asia, yksityinen henkil&ouml; ei voi olla aina vastuussa maansa hallituksen tehdyist&auml; rikoksista. &Auml;l&auml; unohda, ett&auml; neuvostovaltaa tuli Ven&auml;j&auml;lle v&auml;kisin verisen ja pitk&auml;n kansallissodan kautta. Ja suuresta ja pitk&auml;aikaisesta propagandasta huolimatta aina oli paljon ven&auml;l&auml;isi&auml;, jotka eiv&auml;t hyv&auml;ksynet neuvostovaltiota ja sen politiikkaa.
Ja suomalaisista ei tulee koskaan sivistyskansaa, mik&auml;li eiv&auml;t oppii suhtautua ihmisiin ei niiden kansallisuuden tai ihonv&auml;rin perusteella, vaan inhimillisten ominaisuuksien perusteella.

Chuhna
03-12-2003, 11:22
Vaihtoehdoista puheenollen tilannetta jossa on vain yksi vaihtoehto ei ole olemassa...
&Auml;l&auml; yleist&auml; konkreettisia asioita. Ymm&auml;r&auml;t itsekin hyvin, ett&auml; siin&auml; tapauksessa ei ollut muuta j&auml;rkev&auml;&auml; vaihtoehtoa. Ei ollut resursseja eik&auml; mahdollisuutta Suomen itsen&auml;isyytt&auml; vastustamiseen. Ja sen lis&auml;ksi oli pakko sotilallisesti turvata Pietarin pohjoispuoli "valkoisten" hy&ouml;kk&auml;yksest&auml;.

kissa
03-12-2003, 11:52
"Synteistä olen samaa mieltä, mutta inperiumin rakentamista en huomannut. Vai tarkoitatko sinä, että jokaisella yli 100:sta venäjän kansoista on oikeus repimään osaa Venäjää?"

Myös Suomi oli tuollainen osa ja me revimme omamme pois ... Viro, Latvia ja Liettuakin olivat tuollaisia osia. Mielestäni jokaisella kansalla on oikeus itsenäisyyteen, jos he itsenäisyyttä haluavat. Jos Venäjässä pidetään väkivallalla ja väkisin kiinni jotain kansaa, tuo kansa EI OLE osa Venäjää, eikä tuon kansan oma maa Venäjän maata. Silloin minä pidän peukkuja tuon kansan mahdolliselle itsenäisyydelle.

Suomessa on omakohtaisesti todettu, että itsenäisyys on kansalle henkisesti tärkeää ja tuo paljon hyvää mukanaan. Ei tarvitse muuta, kuin verrata Suomen ja Venäjän nykyisiä elintasoja - itsenäisyys on hyvä asia.

Tosin, minä en tiedä paljoa Venäjän politiikasta - joten tämä äskeinen oli vain yksittäisen, tietämättömän henkilön mielipide.

"Mutta pitäisikö minun sen takia hyväksyä suomalaisten junttien haukumisia vai suhtautua ymmärttävästi kansanvihaan?"

Juuri tätä olen yrittänyt sanoa kokoajan!

Siis asian ydin:

Kansanvihan SYY on hyvä ymmärtää, koska silloin siihen voi puuttua.

YMMÄRTÄMINEN EI TARKOITA HYVÄKSYMISTÄ. Kansanvihaa ei pidä hyväksyä.

Kansanvihan syistä, eli sodista, pitää puhua fiksusti ja rauhallisesti, totuudenmukaisesti ja avoimesti. TULEHTUNUT HAAVA ei parane peittämällä ja piilottamalla. Se paranee vain avaamalla, puhdistamalla ja antamalla sille ilmaa!

Haava on tulehtunut, koska sana "sota" on edelleen näin arka ja kipeä. Myös venäläisten puolelta! Kun muutaman viestin lähettää sota-aiheesta, niin jo saa turpiinsa niin, että korvat soi.

Minä toivon, että venäläiset ja suomalaiset voisivat elää nätisti ja ystävällisesti keskenään. Rakastan venäläistä miestäni todella paljon ja haluan kasvattaa omat (mahdolliset, tulevat) lapseni tuntemaan venäläisen kulttuurin ja venäjän kielen.

______________

Kansanvihaa esiintyy myös venäjällä. Miten teillä suhtaudutaan näihin tummempiin Etelä-Venäjän ihmisiin? Eikö Moskovassa juuri poltettu jokin opiskelija-asunto, jossa asui ulkomaalaisia?

Näköjään venäläisten keskuudessa esiintyy kansanvihaa suomalaisiakin kohtaan - kuten voi nähdä Gladiaattorin viesteistä.

Tässä ei ole puhdas kumpikaan, kukaan ei ole enkeli. Toinen ei ole parempi, kuin toinen.

Kumpikaan puoli ei halua nähdä omia virheitään.

Kumpikaan puoli ei halua nähdä toisessa hyvää.

Mutta toista on aina hauska potkia isolla porukalla :D Gladiator kysyi, minkä vähemmistön edustaja minä olen. Tällä foorumilla minä olen suomalaisen vähemmistön edustaja, ettekä te ole suhtautuneet yhtään kauniimmin minuun, kun suomalaiset suhtautuvat teihin IRL.

Ette te näin helpolla minusta eroon pääse.

kissa

kissa
03-12-2003, 11:58
Chuhna:

"Älä yleistä konkreettisia asioita. Ymmärät itsekin hyvin, että siinä tapauksessa ei ollut muuta järkevää vaihtoehtoa. Ei ollut resursseja eikä mahdollisuutta Suomen itsenäisyyttä vastustamiseen. Ja sen lisäksi oli pakko sotilallisesti turvata Pietarin pohjoispuoli "valkoisten" hyökkäyksestä."

Gladiator:

"Kissa, jos Suomi olisi hävinnyt sodan Venäjää vastaan, olisivatko sen rikkaudet tallessa, jos se on vain suomalaisten ansiota, eikä historiallinen sattuma? Oletko lukenut semmoisesta?

USKALLAN VÄITTÄÄ, ETTÄ SUOMI NYKYISIN OLISI UKRAINAN TASOLLA."

-------------

No, onneksi Suomi sai itsenäisyytensä ja pärjäsi talvisodassa.

Luojan kiitos!

Muutenhan täällä oltaisiin Ukrainan tasolla, eikä täällä olisi mitään korkeampaa elintasoa, josta te pääsisitte nauttimaan!

Pitäisikö teidän mielestänne Suomen olla edelleen osa Venäjää?

Eikö teidän mielestänne Suomen itsenäisyys olekaan hyvä ja hieno asia?

Vai onko niin, että VENÄJÄN itsenäisyys on hyvä ja hieno asia, mutta naapurimaiden itsenäisyys on ikävä vahinko, jota ei olisi pitänyt tapahtua?

kissa

Antz
03-12-2003, 12:08
Olen poistanut/muokkaillut joitakin viestejä jotka minun mielestä olivat loukkaavia tiettyä keskustelijaa kohtaan.

Jos näette asiattomia viestejä; ilmoittakaa tästä moderatoreille Linkki ”Cообщить модератору”.

Eli ihminen ei ole tyhmä jos hän ei ole samaa mieltä Sinun kanssa.

Ei haukuta toisien mielipiteitä vaan tuodaan faktoja eli minkä takia Teidän mielestänne toinen keskustelija on väärässä.

Antz
03-12-2003, 12:14
Moni suomalainen ei välttämättä ymmärrä Neuvostoliiton ja Venäjän välistä eroa.
Itse kerron lyhyesti oman mielipiteen.

Vuonna 1917 kommunistit (lue=fasistit) kaatoivat tsaarin vallan ja tästä alkoi Venäjän helvetti. Osa patriooteista yritti taistella... osa pakeni maasta (myös Suomeen). Vertailkaa Venäjän esim. vehnän tuotantolukuja ennen 1917 ja 1917- ....

Neuvostoliiton saavutukset
Olen tavallaan ylpeä siitä että maalaispoika kävi avaruudessa, mutta en ole leipää tästä saanut.

sota

Tiettyyn aikaan liittyvät tietyt tavoitteet. En voi väittää ettei tsaarin olleessaan vallassa olisi yritetty saamaan rajaviivaa pitemmälle Pietarista. Ehkä toisin keinoin. Kyllähän Suomellakin oli yhdessä vaiheessa Suur-Suomi haaveissa, muistaakseni myös Pietarin valloittaminen liittyi kuviin.

kissa
03-12-2003, 12:31
Antz,

kiitos moderoinnista. Sinä olet saanut tällaisen suomalaisen rääväsuisen, kovaäänisen ötökän ristiksesi. Koeta kestää.

"Ei, ei! Miksi juuri MINUN foorumini?"

Sori .... :(

Chuhna,

kiitos asiallisista viesteistä. Keskustelu on fiksua niin kauan, kun ei mennä henkilökohtaisuuksiin - vaikka mielipiteet olisivatkin vahvoja ja kovin erilaisia, sanat teräviä ja ikäviä. Small-talkilla ja jutustelulla kengistä ja meikeistä ei ikinä opi mitään uutta.

kissa

Chuhna
03-12-2003, 13:34
My&ouml;s Suomi oli tuollainen osa ja me revimme omamme pois ... Viro, Latvia ja Liettuakin olivat tuollaisia osia. Mielest&auml;ni jokaisella kansalla on oikeus itsen&auml;isyyteen, jos he itsen&auml;isyytt&auml; haluavat. Jos Ven&auml;j&auml;ss&auml; pidet&auml;&auml;n v&auml;kivallalla ja v&auml;kisin kiinni jotain kansaa, tuo kansa EI OLE osa Ven&auml;j&auml;&auml;, eik&auml; tuon kansan oma maa Ven&auml;j&auml;n maata. Silloin min&auml; pid&auml;n peukkuja tuon kansan mahdolliselle itsen&auml;isyydelle.

Suomessa on omakohtaisesti todettu, ett&auml; itsen&auml;isyys on kansalle henkisesti t&auml;rke&auml;&auml; ja tuo paljon hyv&auml;&auml; mukanaan. Ei tarvitse muuta, kuin verrata Suomen ja Ven&auml;j&auml;n nykyisi&auml; elintasoja - itsen&auml;isyys on hyv&auml; asia.

Tosin, min&auml; en tied&auml; paljoa Ven&auml;j&auml;n politiikasta - joten t&auml;m&auml; &auml;skeinen oli vain yksitt&auml;isen, tiet&auml;m&auml;tt&ouml;m&auml;n henkil&ouml;n mielipide.
T&auml;m&auml; on tyyppillinen ei-ven&auml;l&auml;isten n&auml;kokulma. Ongelma on vain se, ett&auml; Ven&auml;j&auml; on ollut satoja vuosia monikansallinen maa. Suomi, Puola, Baltian maat ja muutama muu ovat historiallisesti hyvin irrallisia Ven&auml;j&auml;lt&auml; ja ovat l&auml;hinn&auml; poikkeuksia, toisin kun toiset ven&auml;j&auml;n kansat aina tai liian pitk&auml;n ajan asuivat ven&auml;l&auml;isten seassa ja yleens&auml; niill&auml; koskaan ei ollut omaa valtiota. Siin&auml; tapauksessa niiden itsen&auml;ystyminen ei voi olla niin yksinkertainen asiaa. On k&auml;yt&auml;nn&ouml;ss&auml; tosi vaikkea menn&auml; vet&auml;m&auml;&auml;n rajaa keskelle kaupunkeja, kyli&auml; ja perheit&auml;.
Olen melko varma, ett&auml; viitat Checheniaan. Sinusta niill&auml; on t&auml;ysoikeus itsen&auml;iseen valtion. OK, olen perinteisesti samaa mielt&auml;. Mutta palataan 90-luvun alkuun. Silloin Checheniassa asui noin 300 000 ven&auml;l&auml;isi&auml;, mik&auml; oli l&auml;hes 25% koko v&auml;est&ouml;st&auml; (muuten ei-chechenej&auml; (juutalaisia, ukrainalaisia, valkoven&auml;l&auml;isi&auml;, ingusheja yms oli viel&auml; enemm&auml;n). P&auml;&auml;kaupungissa Groznyssa ja pohoijsosissa ven&auml;l&auml;isi&auml; oli enemmist&ouml; (pohois osa oli liitetty Checheniaan Khruschevin aikana ja sen kyliss&auml; asuivat l&auml;hin&auml; vain ven&auml;l&auml;isi&auml; kosaakkoja). L&auml;hes kaikki n&auml;m&auml; ihmiset (nyky&auml;&auml;n Checheniassa asuu vain 17000 ven&auml;l&auml;isi&auml;) oli ajattu pois kodeista, suuri osa niist&auml; oli tapettu ja kidutettu. Onko mielest&auml;si t&auml;ll&auml;inen ITSEN&Auml;ISTYMINEN oikeutettu? Pid&auml;tk&ouml; peukkuja t&auml;ll&auml;iselle mahdolliselle itsen&auml;isyydelle? Valitettavasi kaikki ei ole niin yksinkertaista kun ehk&auml; haluaisit n&auml;hd&auml;. Kaikissa Ven&auml;j&auml;n kansallistasavalloissa suuri osa v&auml;est&ouml;st&auml; ovat ven&auml;l&auml;isi&auml;, tasavaltoijen rajat on vedetty ihan noin vaan hihasta (tai persest&auml;). Siksi t&auml;ll&auml;inen "mustavalkoinen" asentesi asiaan on tosi lapsellinen.

Muuten olen sun puolellasi. Ymm&auml;rt&auml;minen on ensimm&auml;inen askel ongelman ratkaisuun. Ja pyyd&auml;n anteeksi niiden puolesta, jotka loukkasivat sinua henkil&ouml;kohtaisesti ja my&ouml;s omasta puolestani jos saattoin loukata sua joillakin sanoilla.
Pit&auml;isik&ouml; teid&auml;n mielest&auml;nne Suomen olla edelleen osa Ven&auml;j&auml;&auml;?
Eik&ouml; teid&auml;n mielest&auml;nne Suomen itsen&auml;isyys olekaan hyv&auml; ja hieno asia?
Toivottavasti et kysynyt t&auml;m&auml;n minulta. Vai onko suomenkielen taitoni niin huono etten pystynyt ilmaista kantani?
Sitten viel&auml; kerran: en halua Suomea osaksi Ven&auml;j&auml;&auml;. Haluan lasteni el&auml;v&auml;n itsen&auml;isess&auml; ja kehittyv&auml;ss&auml; Suomessa. Ja se on minulle hyv&auml; ja hieno asia.

kissa
03-12-2003, 14:29
Chuhna,

ihanaa, että viimeinkin on jotain yhteisymmärrystä! Ihan sydäntä lämmittää tämä :)

"Olen melko varma, että viitat Checheniaan. Sinusta niillä on täysoikeus itsenäiseen valtion. OK, olen perinteisesti samaa mieltä. Mutta palataan 90-luvun alkuun. Silloin Checheniassa asui noin 300 000 venäläisiä, mikä oli lähes 25% koko väestöstä (muuten ei-chechenejä (juutalaisia, ukrainalaisia, valkovenäläisiä, ingusheja yms oli vielä enemmän). Pääkaupungissa Groznyssa ja pohoijsosissa venäläisiä oli enemmistö (pohois osa oli liitetty Checheniaan Khruschevin aikana ja sen kylissä asuivat lähinä vain venäläisiä kosaakkoja). Lähes kaikki nämä ihmiset (nykyään Checheniassa asuu vain 17000 venäläisiä oli ajattu pois kodeista, suuri osa niistä oli tapettu ja kidutettu. Onko mielestäsi tälläinen ITSENÄISTYMINEN oikeutettu?"

Minun mielestäni ITSENÄISTYMINEN on oikeutettua. Ymmärsin sinun sanoistasi, että sinunkin mielestä itsenäistyminen on oikeutettua.

Mutta venäläisten tappaminen ja kiduttaminen ei ole oikeutettua. Itsenäisyys pitää saada, mutta EI keinolla, millä hyvänsä! Vihaa Venäjää kohtaan ei pitäisi kääntää vihaksi omassa maassa asuvia venäläisiä vastaan.

Checheniaa ei kuitenkaan pitäisi pitää osana Venäjää keinolla, millä hyvänsä. En tiedä, kumpi siellä on saanut enemmän pahaa aikaan: checheenit venäläisille vai venäjän armeija checheeneille? Kummat siellä ovat terroristeja?

Minun idealistinen mielipiteeni on, että Chechenialle pitäisi antaa itsenäisyys ja siellä asuville venäläisille turvallinen asema normaalina vähemmistönä. Kuulostaa kauniilta? Minusta tuntuu, että Checheniassa asiat eivät ikinä suju niin "siististi", vaan veri tulee vuotamaan tulevaisuudessakin.

Olet oikeassa, että nämä asiat eivät koskaan ole musta-valkoisia. On helppo puhua omia mielipiteitään, idealistisia, kauniita ajatuksia - totuus ja käytännön elämä on aivan toista.

Aika kummallista, että Checheniasta ei enää puhuta uutisissa. Chechenia ei ole enää muodissa. Nykyään on muotia Irak ja G.W Bush. Ja edelleen on epävarmaa, kummalta puolelta ne terroristit löytyy.

---------

"Muuten olen sun puolellasi. Ymmärtäminen on ensimmäinen askel ongelman ratkaisuun. Ja pyydän anteeksi niiden puolesta, jotka loukkasivat sinua henkilökohtaisesti ja myös omasta puolestani jos saattoin loukata sua joillakin sanoilla."

Sinä olet kirjoittanut kautta linjan nätisti ja asiallisesti - etkä voi pyytää anteeksi toisten puolesta :)

He, jotka eivät kirjoittaneet nätisti, eivät ole luultavasti ilkeitä ihmisiä, vaan ymmärsivät minut ja tarkoitukseni ihan väärin. Sellaista sattuu, kun on vaikea ja arka aihe ja erilaisia mielipiteitä.

__________

"Sitten vielä kerran: en halua Suomea osaksi Venäjää. Haluan lasteni elävän itsenäisessä ja kehittyvässä Suomessa. Ja se on minulle hyvä ja hieno asia."

Tämä oli ihanaa kuulla :)

kissa

Chuhna
03-12-2003, 15:30
Minun mielest&auml;ni ITSEN&Auml;ISTYMINEN on oikeutettua. Ymm&auml;rsin sinun sanoistasi, ett&auml; sinunkin mielest&auml; itsen&auml;istyminen on oikeutettua.
Ymm&auml;rsit oikein, mutta kysyin onko T&Auml;LL&Auml;INEN ITSEN&Auml;ISTYMINEN oikeutettu? Ja my&ouml;nsit, ettei sit&auml; voi saada keinolla mill&auml; hyv&auml;ns&auml;. Olen min&auml;kin samaa mielt&auml;.
Checheniaa ei kuitenkaan pit&auml;isi pit&auml;&auml; osana Ven&auml;j&auml;&auml; keinolla, mill&auml; hyv&auml;ns&auml;. En tied&auml;, kumpi siell&auml; on saanut enemm&auml;n pahaa aikaan: checheenit ven&auml;l&auml;isille vai ven&auml;j&auml;n armeija checheeneille? Kummat siell&auml; ovat terroristeja?
En ole mik&auml;&auml;n asiantuntija (onko niit&auml; olleenkaan olemmassa?), enk&auml; pid&auml;n Ven&auml;j&auml;n sis&auml;politiikasta, enk&auml; luule, ett&auml; Ven&auml;j&auml; on t&auml;ysin "puhdas". Mutta en pid&auml; siit&auml; n&auml;k&ouml;kulmasta, ett&auml; Ven&auml;j&auml; on paholainen ja chechenit viiattomat uhrit, koska siin&auml; ei ole tippaakaan totuutta. Molemmat puolet tehneet paljon rikoksia ja mit&auml;&auml;n yksinkertaista tuomiota ei voi antaa.
Minun idealistinen mielipiteeni on, ett&auml; Chechenialle pit&auml;isi antaa itsen&auml;isyys ja siell&auml; asuville ven&auml;l&auml;isille turvallinen asema normaalina v&auml;hemmist&ouml;n&auml;. Kuulostaa kauniilta? Minusta tuntuu, ett&auml; Checheniassa asiat eiv&auml;t ikin&auml; suju niin "siististi", vaan veri tulee vuotamaan tulevaisuudessakin.
Niin olisi minunkin, jos ei olisi raakaa totuutta. Kyll&auml; on viel&auml; pitk&auml;&auml; aikaa siihen, ett&auml; Checheniasta tulisi rauhallinen ja suvaitsevainen valtio. Eik&auml; t&auml;m&auml; ole vain ja ainoastaan Ven&auml;j&auml;n tai ven&auml;l&auml;isten syyt&auml;. Toisaalta en haluaisi nyt jatkaa Chechenian aiheetta t&auml;&auml;ll&auml; palstalla, se on liian iso ja monimutkainen teema sivuaiheeksi. Jos kiinnostaa voit avata uusi aihe, esim. "Chechenia - valheet ja totuus". Olen melko varma, ett&auml; suurin osa suomalaisista ei tied&auml; t&auml;t&auml; koko tarina vuodesta esim. 89 alkaen. Olen itse kuullut suomalaisilta sellaisen version, ett&auml; "olipas kerran kaunis ja rauhallinen Chechenia, mutta heti kuin se halusi itsen&auml;ysty&auml;, paha ja ilke&auml; Ven&auml;j&auml; hy&ouml;kk&auml;si sen kimppuun". Ik&auml;v&auml; kuulla t&auml;ll&auml;isi&auml; lapsellisia tarinoita.

kissa
03-12-2003, 23:05
"Mutta en pidä siitä näkökulmasta, että Venäjä on paholainen ja chechenit viiattomat uhrit, koska siinä ei ole tippaakaan totuutta. Molemmat puolet tehneet paljon rikoksia ja mitään yksinkertaista tuomiota ei voi antaa."

Tästä olen aivan samaa mieltä. Veit sanat suustani :)

""olipas kerran kaunis ja rauhallinen Chechenia, mutta heti kuin se halusi itsenäystyä, paha ja ilkeä Venäjä hyökkäsi sen kimppuun"".

Minä luulen, että ajatellessaan Checheniaa, suomalaiset muistelevat omaa historiaansa ja omaa itsenäistymistään. He samaistuvat checheeneihin ja siirtävät checheeneihin mielikuvan itsestään. Itsenäisyys on suomalaiselle hyvin rakasta ja he tuntevat myötätuntoa niitä kohtaan, jotka eivät ole vielä itsenäisyyttä saaneet ja pitävät peukkuja.

Mutta siinä on vaara, että checheenejä idealisoidaan. Halutaan nähdä vain puoli totuutta - halutaan, että asia on yksinkertainen ja helppo käsittää. Yksinkertainen ja musta-valkoinen mielikuva saa aikaan suuremmat tunteet. Suuret tunteet ovat kivoja.

"Viattomat checheenit taistelevat kynsin ja hampain pahaa, suurta, pelottavaa Venäjää vastaan! Voi, niin mekin teimme - hei veljet!"

Tuollainen tunteilu, kun ei faktoja tunne tarkemmin, on typerää ja lapsellista. Siitä olet aivan oikeassa.

Olet oikeassa, ehkä Checheniasta pitäisi avata uusi ketju? Pitää olla uusia aiheita, mistä tapella ;) Minua ei kyllä henk.koht. Chechenia paljon kiinnosta - enemmän tämä Suomen ja Venäjän yhteinen lähimenneisyys ...

Olen myös sitä miettinyt, että ehkä Latvia, Liettua ja Viro saivat itsenäisyyden niin helposti, koska siellä ei ole maavaroja, eikä tärkeitä kulkuyhteyksiä. Checheniassa sen sijaan kulkee öljyputki (?) ja tärkeitä kuljetus- ja kulkuteitä.

Niinkuin minusta tuntuu, että Bushkin hyökkäsi Irakiin öljyn vuoksi ...

kissa

D_F
04-12-2003, 10:58
olin etsimässä ratkaisuja, mutta teitä se näköääm ei kiinosta yhtään. sama asia jauhetaan koko ajaan. siitä ei tule mitään... valitettavasti.

henaro_1
04-12-2003, 11:09
On han se hyv&auml;&auml; et&auml;&auml; kaksi ihmist&auml; l&ouml;ysiv&auml;t toisiaan. D_F &auml;l&auml; pahastu, sill&auml; totuus on jotain muuta.

D_F
04-12-2003, 11:42
...the truth is outta there....

Ptica
05-12-2003, 14:39
Mikä sua riivaa KiSSa?? Oon nyt lukenu sun juttujas täsä ja en oikee ymmärrä sun näkökantaa tähän mailmaan. Jos sul menee huonosti niin mekö tähän ollaan syypäitä? Ei tarvii tulla haukkumaan ja valittamaan tänne. Niinku moni jo sanos et käy siel lääkärillä tai kehotan jopa psykiatrii, ei millään pahalla mutta ei millään hyvälläkään.

karlusha
05-12-2003, 14:57
Olen myös sitä miettinyt, että ehkä Latvia, Liettua ja Viro saivat itsenäisyyden niin helposti, koska siellä ei ole maavaroja, eikä tärkeitä kulkuyhteyksiä. Checheniassa sen sijaan kulkee öljyputki (?) ja tärkeitä kuljetus- ja kulkuteitä.

Hei KISSA,
Olen vähemmistön edustaja,joka on asunut aikaisemmin Venäjällä.Haluaisin sanoa seuraavaa-myytti pienten valtioiden itsenäisuudestä on valitettavasti pelkkää myyttiä.Ja miten kansa elää on määrätty sen historiassa,kulttuurissa ja naapurissa.Chuhna on sanonut aivan oikein kaikesta.Suomen itsenäisyys on riippunut ikävä kyllä sekä Saksasta että USA:sta (myöhemmässä vaiheessa).Pelkään,että jos "itsenäisen valtion" johtajat jatkavat vanhaa peliä maan itsenäisyydelle tai ainakin turvallisuudelle voi olla paljon vaaroja tulevaisuudessa.

kissa
05-12-2003, 18:47
Ptica,

minulla menee hyvin, enkä syytä teitä mistään. En ota viestiäsi pahalla, mutta minusta on kummallista, että koet toisen ihmisen erilaiset mielipiteet haukkumisena ja valituksena. Lukiossahan sinä nyt olet, etkö? Luin viestisi, jossa kerroit olevasi pettynyt suomalaisen nuorten käytökseen. Olen pahoillani, että olet joutunut kokemaan huonoa käytöstä. Toivottavasti tilanne paranee :)


Karlusha,

Olet aivan oikeassa siitä, että pienen valtion itsenäisyys on aina vaarassa ja aina riippuvainen sen naapureista.

Mutta pelkkä illuusio ja myytti ei itsenäisyys ole. Juuri itsenäisyyden turvassa ovat suomalaiset rakentaneet Suomesta turvallisen ja hyvinvoivan (?) valtion. Me olemme saaneet pitää edes osan työmme hedelmistä itse, sillä meillä on ollut itsemääräämisoikeus. Tekin, jotka olette Suomeen muuttaneet, nautitte siitä työstä, jota ovat tehneet isovanhempamme ja vanhempamme. Itsenäisyys ostettiin kalliilla hinnalla ja kyllä se on sen arvoista!

Jos itsenäisyys on pelkkä myytti (ts. sitä ei ole oikeasti olemassa), miten Suomeen on voinut kehittyä korkeampi elintaso, kuin sen tiettyihin naapurimaihin? Ihan hyvää hyvyyttäkö ja jalosta mielestä naapurit ovat sen sallineet?

Puhut vaaroista, jotka odottavat "itsenäisyyttä" ja "turvallisuutta" tulevaisuudessa. Minkälaisia vaaroja tarkoitat? Taloudellisia, sotilaallisia?

En myöskään oikein ymmärtänyt, mitä tarkoitat tällä "itsenäisen valtion johtajien vanhalla pelillä". Ystävällisesti ja vilpittömästi pyydän, että selittäisit sitä vielä vähän, jotta voisin paremmin ymmärtää viestiäsi :)

kissa

Antz
05-12-2003, 22:42
Первоначальное сообщение от kissa


Olen myös sitä miettinyt, että ehkä Latvia, Liettua ja Viro saivat itsenäisyyden niin helposti, koska siellä ei ole maavaroja, eikä tärkeitä kulkuyhteyksiä. Checheniassa sen sijaan kulkee öljyputki (?) ja tärkeitä kuljetus- ja kulkuteitä.

Niinkuin minusta tuntuu, että Bushkin hyökkäsi Irakiin öljyn vuoksi ...

kissa

Kaikki Venäjän ns. SSR saivat itsenäistyä. Eli yhteensä 15, Suomen onni on ettei se ollut 16s Muuten sekin olisi itsenäistynyt 1991

Esim. Latviassa on öljysatamat joiden kautta kulkee Venäjän öljy. :) Ja paljon, paljon rahaa...

Kazahstanissa esimerkki Baikanur... :)

DIQUA
05-12-2003, 23:03
Kaikille ryssän vihäjälle, karjalan laskun perseesen:D
Hyvää Suomi! Onneks olkoon!!!!
P:C: Hölmöt vihaa ryssät, sen takia, etta ryssät antoivat suomen maalle itsenäisyyttä... Lopetetäänkö hölmöillemminen ja aloitetäänkö ystävyys?
Suomi ja Venäjä- PARHAAT YSTÄVÄT !!!!

D_F
06-12-2003, 00:01
DIQUA:

Ai meinaatko, että joku huomaa sinun viestisi? Minä ainakin sain sellaisen käsityksen tästä palstasta, tai tästä nimenomaisesta aiheesta, että täällä ei etsitä mitään ratkaisuja, eikä mitään yhteisymmärrystä. Täällä nautitaan väittelyn prosessista, osapuolista on kivaa ilmaista omia mielipiteittaan ilman mitään erityistä syytä. Ainoana syynä on taas se banaalinen väittely. Jos näin jatkuu niin taidan jättä visetimättä. Uusia hyviä aiheita ei tule, uusia hyviä perusteluja ei tulee, vaan kuin kerran jo sanoin same old shit, different toilet. Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille.

DIQUA
06-12-2003, 00:17
D_F
Nyt mä yritän esittää kotolisaatoriksi vaan...:)

kissa
06-12-2003, 00:39
"Ai meinaatko, että joku huomaa sinun viestisi? Minä ainakin sain sellaisen käsityksen tästä palstasta, tai tästä nimenomaisesta aiheesta, että täällä ei etsitä mitään ratkaisuja, eikä mitään yhteisymmärrystä. Täällä nautitaan väittelyn prosessista, osapuolista on kivaa ilmaista omia mielipiteittaan ilman mitään erityistä syytä. Ainoana syynä on taas se banaalinen väittely. Jos näin jatkuu niin taidan jättä visetimättä. Uusia hyviä aiheita ei tule, uusia hyviä perusteluja ei tulee, vaan kuin kerran jo sanoin same old shit, different toilet. Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille."

Keskustelun taso ei tyydytä sinua?

Mitä sinä olet tehnyt sitä kohottaaksesi? Hokenut tuota englanninkielistä fraasiasi "same shit, different toilet"?

Ovatko nämä asioita, joihin on mahdollista löytää yksi ja ainoa oikea vastaus?

Onko joillakin meistä tarjota jotain muuta kuin oma mielipiteensä - kenellä on lyödä pöytään Se Ehdoton Totuus?

Vastasin kysymyksiisi parhaani mukaan. Mitään kritiikkiä et ole esittänyt, et parannusehdotuksia - et lisäkysymyksiä. Toteat vain, että ei kelpaa, minä lähden.

Hyvää Itsenäisyyspäivää minunkin puolestani.

kissa

DIQUA
06-12-2003, 00:42
kissa
Onko sulla aina selläinen tapa...Siis ootko sä sodan sytkäri?:)

D_F
06-12-2003, 11:33
kissa, kerron sulle mitä täällä nyt tapahtuu:

- se on teidän vika!
- ei kun teidän!
- te ootte vastuussa!
- eikä me olla!
- oottepas!
- no, ei me olla!
- no mitäs esimerkkiksi sanotte tohon...(joku histor. fakta)?
- mitä te sitte tohon (histor. fakta)?
......

3 sivua... tommosta.... kaikki mitä mulla oli sanottava mä sanoin jo. mun viimeisen viestin jälkeen mä olin säännöllisesti lukemassa muita viestejä, mutta ei tehnyt mieltä vastata mihinkään viestiin. ne on kaikki samankaltaisia. mitään mielenkiintoista, johon vois vastata, tai asiallisesti kommentoida ei valitettavasti tullut. mä en ollut etsimässä yhtä ainoa oikea ratkaisua, enkä sanonut että mulla olis "Se Ehdoton Totuus", joka voisin lyödä pöytään. Se on totta, en esittänyt mitään kritiikkia ja syynä on se että ei ole enää mitään kritisoitettavaksi, kaikki viestin on smankaltaisia niin kuin sanoin jo. Kritisoin silloin kun ne oli vielä jotenin asialliset.

Antz
06-12-2003, 12:54
Luulen että "Sanoa suoraan" aihe on jo loppuun käsitelty.
Suljen tämän aiheen. Jos joku kuitenkin haluaa jatkaa keskustelua voin avata uudestaan.

Muistakaa että uusien aiheiden luonti on sallittua :)

Lähitulevaisuudessa keskustelupalstan rekisteröintilomake ja sivusto on myös suomen kielinen.