PDA

View Full Version : Yleistä jutustelua (chatti-ketju)


Страницы : 1 2 [3]

Ollikainen
17-06-2011, 22:38
Onpas teillä hauskaa....Avioeron jälkeen rakastelen vain yritykseni kanssa....

Naali
17-06-2011, 22:39
Mistä tietää, sopiiko ne yhteen? Pitääkö ensin varmistaa ja kysyä, mitä kokoa sinulla on? :D

Mittanauha on ystäväsi. Tosin kullit yleensä pienenevät kun mittanauhat otetaan esiin.

Ollikainen
17-06-2011, 22:40
Mistä tietää, sopiiko ne yhteen? Pitääkö ensin varmistaa ja kysyä, mitä kokoa sinulla on? :D
Kama-sutrassa on olemassa eri asennot eri koolle...:)

Ollikainen
17-06-2011, 22:41
Mittanauha on ystäväsi. Tosin kullit yleensä pienenevät kun mittanauhat otetaan esiin.
Lämpimät kädet on aina avuksi :D

tinto verano
17-06-2011, 22:41
vakipanolla tarkoitin vakikumppania. Mikä mielestäsi olisi riittävän erikoinen paikka pikapanolle? Kaupan sovituskoppi, hissi vai joku muu?
yleinen vessa, lol :xbe:

tinto verano
17-06-2011, 22:43
Onpas teillä hauskaa....Avioeron jälkeen rakastelen vain yritykseni kanssa....
etu- vai takaperin?

Naali
17-06-2011, 22:43
Onpas teillä hauskaa....Avioeron jälkeen rakastelen vain yritykseni kanssa....

Tsemppiä uuden tyttöystävän löytämiseen! Seksi yrityksen kanssa on aika pervoa.

По-душка
17-06-2011, 22:46
Onpas teillä hauskaa....Avioeron jälkeen rakastelen vain yritykseni kanssa....
*kosmos* väitti, että yrittänyttä ei laiteta eikä panna. Tässähän on meillä yrittäjä, joka pane yritystään.:) Saatko makeat orkut?

По-душка
17-06-2011, 22:50
etu- vai takaperin?
ryhmäpanoa verottajan kanssa :)

tinto verano
17-06-2011, 22:52
onpas teillä aihe! Näkyy heti että juhannus kohta- "virallinen" naimajuhla. Muistan kun tulin Suomeen oltiin ajamassa veneellä järvellä niin kalliolla pariskunta oli puuhissa ja kun huomasivat meitä niin kääntäneet selkänsä ja jatkaneet naintia. Kysyi että mikä moinen on ja sain vastauksen että juhannuksella kaikki naivat

tinto verano
17-06-2011, 22:54
ryhmäpanoa verottajan kanssa :)
wautsi- tää on lähellä sydäntä- ryhmäpano, paitsi veroviraston tantat eivät kiihottaa minua
Playboy:n kansitytöt ovat mieleen

Naali
17-06-2011, 23:01
onpas teillä aihe! Näkyy heti että juhannus kohta- "virallinen" naimajuhla. Muistan kun tulin Suomeen oltiin ajamassa veneellä järvellä niin kalliolla pariskunta oli puuhissa ja kun huomasivat meitä niin kääntäneet selkänsä ja jatkaneet naintia. Kysyi että mikä moinen on ja sain vastauksen että juhannuksella kaikki naivat

Pari vuotta sitten Hesarissa oli juttu siitä että juuri juhannuksena ihmiset eivät yleensä pääse kuksimaan.

Luonto ja seksi eivät sitäpaitsi sovi yhteen, ei ole yhtään kivaa kun hyttynen puree herkkiin paikkoihin.

tinto verano
17-06-2011, 23:10
Pari vuotta sitten Hesarissa oli juttu siitä että juuri juhannuksena ihmiset eivät yleensä pääse kuksimaan.

Luonto ja seksi eivät sitäpaitsi sovi yhteen, ei ole yhtään kivaa kun hyttynen puree herkkiin paikkoihin.
no asian voi nähdä eri tavalla- kesä, itikät, nokkonen, seksi, adrenaliini sit ikuiset kesämuistot
Minusta rakastelu luonnon helmasssa on ihanaa- ei se vältämättä täyttyy olla niin negatiivista, rakastellaan vedessäkin ja siellä voi olla meduusoja, iilimatoja tai ties mitä

По-душка
17-06-2011, 23:19
Pari vuotta sitten Hesarissa oli juttu siitä että juuri juhannuksena ihmiset eivät yleensä pääse kuksimaan.

Luonto ja seksi eivät sitäpaitsi sovi yhteen, ei ole yhtään kivaa kun hyttynen puree herkkiin paikkoihin.
Älä usko Haserin toimittajia, usko kätilöitä. Maaliskuu on synnytyslaitoksilla ruuhkaisin aika.

Olet viraantunut luonnosta rakas Naali!

Naali
17-06-2011, 23:30
no asian voi nähdä eri tavalla- kesä, itikät, nokkonen, seksi, adrenaliini sit ikuiset kesämuistot
Minusta rakastelu luonnon helmasssa on ihanaa- ei se vältämättä täyttyy olla niin negatiivista, rakastellaan vedessäkin ja siellä voi olla meduusoja, iilimatoja tai ties mitä

Harvoin sitä kylpyammeesta löytyy mitään iilimatoja saati meduusoja. Sen sijaan sen ainoan kerran kun yritimme harrastaa seksiä metsässä se päätyi siihen että juoksimme alasti takaisiin mökkiin kavereiden naurun säestäminä, vaatteet ja patja kädessä ja hyttysenpurema klitoriksessa.

Pauli
17-06-2011, 23:30
Луонто я секси еивäт ситäпаитси сови ыхтеен, еи оле ыхтääн киваа кун хыттынен пурее херккиин паиккоихин.
Harrastakaa sitä (siis seksiä ) porukassa.Teillähän on jo valmis porukka siellä.
Joku äijä saa vastalla (vihdalla) aina huitoa ne hyttyset pois.

Naali
17-06-2011, 23:32
Älä usko Haserin toimittajia, usko kätilöitä. Maaliskuu on synnytyslaitoksilla ruuhkaisin aika.

Olet viraantunut luonnosta rakas Naali!

Sehän vain tarkoittaa että kesäkuussa ihmiset unohtavat ehkäisyvälineitä lähtiessään mökille. :)

По-душка
17-06-2011, 23:36
Harvoin sitä kylpyammeesta löytyy mitään iilimatoja saati meduusoja. Sen sijaan sen ainoan kerran kun yritimme harrastaa seksiä metsässä se päätyi siihen että juoksimme alasti takaisiin mökkiin kavereiden naurun säestäminä, vaatteet ja patja kädessä ja hyttysenpurema klitoriksessa.
sehän varmaan auttoi myöhemmin asiaa kun klitoriksesi oli valmiksi turvoksissa. :)

По-душка
17-06-2011, 23:39
Harrastakaa sitä (siis seksiä ) porukassa.Teillähän on jo valmis porukka siellä.
Joku äijä saa vastalla (vihdalla) aina huitoa ne hyttyset pois.
Haluatko tulla mukaan leikkiin? :)

Naali
17-06-2011, 23:39
Harrastakaa sitä (siis seksiä ) porukassa.Teillähän on jo valmis porukka siellä.
Joku äijä saa vastalla (vihdalla) aina huitoa ne hyttyset pois.

On paljon helpompaa harrastaa sitä sängyssä.

Tulipa mieleen englanninkielinen runo:

Said a lassie on one of her larks,
"It's more fun indoors than in parks.
You feel more at ease,
Your ass doesn't freeze,
And people don't make snide remarks."

Pauli
17-06-2011, 23:44
Haluatko tulla mukaan leikkiin? :)
Minä käytän usein nokkosista tehtyä vihtaa.

По-душка
17-06-2011, 23:49
Minä käytän usein nokkosista tehtyä vihtaa.
en tiennyt, että olet masokisti.

**
eivätkö inkeriläiset käytä vastoja eikä vihtoja?

Ollikainen
18-06-2011, 00:00
en tiennyt, että olet masokisti.

**
eivätkö inkeriläiset käytä vastoja eikä vihtoja?
Vastaan sekään laitetaan nokkosta...:D

Pauli
18-06-2011, 00:03
en tiennyt, että olet masokisti.

**
eivätkö inkeriläiset käytä vastoja eikä vihtoja?

Vastoja käytettiin.Mutta tänään moni ei ymmärrä mikä on vasta:
"Ensin käydään saunassa ja sitten syödään vasta".
P.S. Nokkosvasta muuten on parempi kuin mikään muu.Suosittelen

Ollikainen
18-06-2011, 00:04
wautsi- tää on lähellä sydäntä- ryhmäpano, paitsi veroviraston tantat eivät kiihottaa minua
Playboy:n kansitytöt ovat mieleen
Verovirasto on tavallisesti aktiivisena eikä kysyy,haluatsä vai et....Pankki ja velanantaajat myös...perse on aina kipeänä....

Meha
18-06-2011, 00:06
ну вы даёте! пробежала последнюю страницу, так даже боюсь дальше читать ))

tinto verano
18-06-2011, 00:13
Verovirasto on tavallisesti aktiivisena eikä kysyy,haluatsä vai et....Pankki ja velanantaajat myös...perse on aina kipeänä....
voi sinua parka! Varo ettei perslihas löystyy muuten tulee ongelmia tulevaisuudessa :D
Sitä voi harjoitella tiukaaksi, osta geishan kuulat narulla ja laita ne sisään sitten vedä hitaasti ulos supistaen lihasta samantien :D :D :D :D

Ollikainen
18-06-2011, 09:46
voi sinua parka! Varo ettei perslihas löystyy muuten tulee ongelmia tulevaisuudessa :D
Sitä voi harjoitella tiukaaksi, osta geishan kuulat narulla ja laita ne sisään sitten vedä hitaasti ulos supistaen lihasta samantien :D :D :D :D
Katson ,että sulla on jaettavana paljon kokemusta homoseksista :)Minun tapauksessa seksi on vain kuvannollinen :)

tinto verano
18-06-2011, 11:07
Katson ,että sulla on jaettavana paljon kokemusta homoseksista :)Minun tapauksessa seksi on vain kuvannollinen :)
olen hetero mutta älä koskaan sano EI - seksuaalisuus voi muuttua

Шаман
18-06-2011, 16:06
Täällähän on kielimiehiä ja kielinaisia... :D

Шаман
26-06-2011, 23:24
No joo...

Miten meni ja onnistui Juhannus? Jussi pitäis olla tosi hauska...

Naali
26-06-2011, 23:38
No joo...

Miten meni ja onnistui Juhannus? Jussi pitäis olla tosi hauska...

Eikä ole, kaikki muut ovat jossain maalla eikä kukaan tee mitään hauskaa.

Perjantaina oli sentään kaveri kylässä, sen jälkeen mä päätin että pitäisi nukkua ja/tai siivota mutta kumpikaan ei ole oikein onnistunut. Mutta tulipas shoppailtua ja luettua kirjoja ja juotua paljon kahvia, joten olipa loppujen lopuksi ihan ok juhannus.

Mites sulla?

Шаман
27-06-2011, 00:02
Eikä ole, kaikki muut ovat jossain maalla eikä kukaan tee mitään hauskaa.

Perjantaina oli sentään kaveri kylässä, sen jälkeen mä päätin että pitäisi nukkua ja/tai siivota mutta kumpikaan ei ole oikein onnistunut. Mutta tulipas shoppailtua ja luettua kirjoja ja juotua paljon kahvia, joten olipa loppujen lopuksi ihan ok juhannus.

Mites sulla?

Hups heija, tosi hauska jussi sulla oli... :D

Oli mullakin hauska jussi...hulluna hypin kokon yli ja nautin tansseista juomien kera...rommikola oli paras...inspiroi teatteriesitykseen... Kriitikot ovat varmasti eri mieltä... :D

Шаман
07-08-2011, 14:24
Taas kerran täällä on hyvin hiljaista. Leikitään mykkäkoulua? :D

Pave1
25-09-2011, 18:01
terve olen uusi palstalla mutta tunnen muutaman henk koht halusin katsoa miä täällä tapahtuu

Шаман
25-09-2011, 23:52
terve olen uusi palstalla mutta tunnen muutaman henk koht halusin katsoa miä täällä tapahtuu

Terve! Ja tervetuloa. Täällä aina välillä tapahtuu jotain... Nyt on jotenkin vaihteeks aika hiljaista... Mitäs ite? Miten menee?

Ollikainen
26-09-2011, 15:56
Lopettin yritykseni panemista ja siirtynyt naisiin :)Yritys pyörii suht koht hyviin :)
Naisien kanssa on oikeasti kiva.Pitäisikö mennä uudestan naimisiin??
Kysymys -kenen ka??Harmi,että en ole muslimi muslimi maassa :lol:

Шаман
27-09-2011, 16:15
"Viime viikolla jankutettiin siitä, mitä sanoja ei saisi käyttää. Hei, ei olla niin negatiivisia! Tässä ihania, kivoja, suunmukaisia sanoja kaikille mussukoille puhekäyttöön.

Rasisti. Koska kukaan ihminen ei nykyään enää ole rasisti, sovitaanko, että sana tarkoittaa jatkossa jotakin rusinan kaltaista kuivattua lähimarjaa tai -hedelmää. ”Maista näitä Ruohonjuuren rasisteja, näissä on mielettömästi flavonoideja.”

Vihervasemmistolainen. Henkilö, jolla ei ole leijonariipusta.

Vihapuhe. Kaikki ikäväsävyinen keskustelu, jossa ei mainita sanoja ”minä” ja ”luomu” tai jossa mainitaan minut ja mun luomuasiat inhottavassa tarkoituksessa.

Hipsterit. Mielettömän monipuolinen ryhmä mukavia nuoria ihmisiä, joita yhdistää bloggaaminen omista vaatteista sekä hyvyys.

Isänmaa. Kilpailuareena, jossa mitataan sekuntikellolla, kuka oli paikalla ensin, minkä jälkeen meidän isät antaa teidän isille turpaan.

Suvaitsevaisto. Ryhmä sienestäjiä, joka hyväksyy kaiken muun paitsi E-koodit.

Persu. Sellainen kermalla täytetty munkki, jonka sisältä onkin kerma unohtunut.

Kepu. Kuivunut oksa, joka rasahtaa poikki, kun astut sen päälle sienimetsässä.

Demari. Henkilö, jolla oli varaa ajaa kalliilla saksalaisella autolla vielä silloin, kun D-markka oli olemassa.

Talvisota. Keskustelukortti, jota ei kannata säästellä ja joka on heikompi arvoltaan kuin natsikortti.

Natsi. Vakiintunut yleiseksi haukkumasanaksi, vähän kuten urpo, torspo, juusto tai vati.

Moraali. Keskustelukorttipakan tyhjä varakortti, johon voit piirtää sydämen tai kirkkoveneen.

Nettikeskustelu. Suosittu atk-pohjainen taistelupeli, jota voi pelata soolona, kuten pasianssia.

Sotaveteraani. Hyvin suosittu t-paitojen ja huppareiden kuvitusaihe, joka on syrjäyttänyt tekstiilikoristeena esimerkiksi Che Guevaran ja batiikkisolmuvärjäykset.

Jytky. Tällainen tulee vessassa niiltä, jotka ovat syöneet vähän liikaa hampurilaisravintoloissa."

http://www.hs.fi/kotimaa/K%C3%A4yt%C3%A4+n%C3%A4it%C3%A4+sanoja+suomalainen/a1305545987486

шаман
11-07-2012, 15:53
Hyvää kesää kaikille!


Erikoinen tapaus metrossa tapahtui tänään. Poistuin vaunusta Kampin asemalla ja kävelin liukuportaille. Ja niitähän siellä on kolme. Valkkasin keskimmäisen koska oikealla kaistalla hoiperteli ympärikännissä oleva mies. Ikää sillä noin 40 v ja reppu selässä. Alkaa nousu ja huomaan, että mies kohta kaatuu taaksepäin koska tasapaino ei toimi ja hän pitää kiinni vasemmalla käpälällä liukuhihnan käsinojasta mikä liikkuu hitaammin kuin liukuportaat. Ja tietenkin katuu selälleen. Ja matka jatkuu makuuasennossa jalat edellä. Pelästyin sitä, että kohta ylhäällä liukuportaat imasee jätkän vaatteet sinne sisälle. Saman homman huomasi yksi mies kuka oli samalla liukuhihnalla sen kaatuneen tyypin kanssa. Hän juoksi portaita ylös ja yritti nostaa sitä makuuasennossa matkustavaa. Ei onnistunu. Minä yritin auttaa sanallisesti...ei toimi... Saavutaan ylös, katson missä on hätäkatkaisin, ryntään ylhäällä sinne liukuportaalle ja yritän nostaa jätkän sieltä pois... Samaa yrittää se toinen mies ja hänkin kaatuu... Ei jumalauta... tartun makaavan jätkän rotsista ja repäisen sen pois sieltä liukuportaista... Se toinen mies hyppää ylös ja auttaa raahata sen jätkän turvaan.
Huh, saimme yhteisvoimin revittyä se ukko sieltä ja pistettiin istumaan seinän viereen...
Pahin tilanteessa oli se, että samalla liukuportaalla matkustanut nuorempi mies kuvas kännykällä sen makaavan jätkän ja poistui hymy huulessa...

BONTON
19-07-2012, 00:02
Hyvää kesää kaikille!


Erikoinen tapaus metrossa tapahtui tänään. Poistuin vaunusta Kampin asemalla ja kävelin liukuportaille. Ja niitähän siellä on kolme. Valkkasin keskimmäisen koska oikealla kaistalla hoiperteli ympärikännissä oleva mies. Ikää sillä noin 40 v ja reppu selässä. Alkaa nousu ja huomaan, että mies kohta kaatuu taaksepäin koska tasapaino ei toimi ja hän pitää kiinni vasemmalla käpälällä liukuhihnan käsinojasta mikä liikkuu hitaammin kuin liukuportaat. Ja tietenkin katuu selälleen. Ja matka jatkuu makuuasennossa jalat edellä. Pelästyin sitä, että kohta ylhäällä liukuportaat imasee jätkän vaatteet sinne sisälle. Saman homman huomasi yksi mies kuka oli samalla liukuhihnalla sen kaatuneen tyypin kanssa. Hän juoksi portaita ylös ja yritti nostaa sitä makuuasennossa matkustavaa. Ei onnistunu. Minä yritin auttaa sanallisesti...ei toimi... Saavutaan ylös, katson missä on hätäkatkaisin, ryntään ylhäällä sinne liukuportaalle ja yritän nostaa jätkän sieltä pois... Samaa yrittää se toinen mies ja hänkin kaatuu... Ei jumalauta... tartun makaavan jätkän rotsista ja repäisen sen pois sieltä liukuportaista... Se toinen mies hyppää ylös ja auttaa raahata sen jätkän turvaan.
Huh, saimme yhteisvoimin revittyä se ukko sieltä ja pistettiin istumaan seinän viereen...
Pahin tilanteessa oli se, että samalla liukuportaalla matkustanut nuorempi mies kuvas kännykällä sen makaavan jätkän ja poistui hymy huulessa...

Eikö siellä ollut jonkinlaista securitaksen portsaria? Kampissahan on Suomen pisimmät liukuportaat...Itse en ole pitkään aikaan metrossa käynyt.Onko nyt metro täysin automatisoitu?Onko kuski junassa vielä?...Luetun jälkeen mun mieleeni heti muistuvat vanhat leffat,joissa semmoiset fyllitädit kontrolloivat tilannetta rullaportaiden vieressä:)

шаман
19-07-2012, 18:36
Eikö siellä ollut jonkinlaista securitaksen portsaria? Kampissahan on Suomen pisimmät liukuportaat...Itse en ole pitkään aikaan metrossa käynyt.Onko nyt metro täysin automatisoitu?Onko kuski junassa vielä?...Luetun jälkeen mun mieleeni heti muistuvat vanhat leffat,joissa semmoiset fyllitädit kontrolloivat tilannetta rullaportaiden vieressä:)

He he...taisit muistella Neuvostoliiton metroa... ))) Siinä tilanteessa Kampin asemalla ei näkyny edes vartioita...muuten niitä liikkuu siellä metrossa aika paljon... Kyllä ne kuskit vielä heiluu siellä metron puikoissa... ja välillä hyökkää lauma lipuntarkastajia vaunuihin...

шаман
27-08-2012, 18:11
Taksikuskin näkökulma. Aloitin vuoron klo 6.00. ja eiku tolpalle. Muutaman minuutin siinä roikuin ja kappas vaan, kävelypoka hyppää kyytiin...kumma juttu, jätkä oli selvinpäin ja istahti etupenkille pelkääjän paikalle...ajetaan suht lyhyt matka, eli niin sanottu niska... No, keikka kuitenkin...kyl se siitä paranee... Rotuaaria pitkin Hakunilan keskustasta raahautuu jonnekkin Hakunilan legenda R. Kännissä ja kaljatölkki käpälässä...ilmeisesti veti lärvit jossain pikkutunneille ja sillä on vielä perjantai menossa... Tiputan pokan määränpäähän ja maksutapahtuma käy sutjakkaasti käteisellä. Kiitos näkemiin. Kone piipittää samantien uutta keikkaa ja aivan lähellä. Passeli homma ja kuittaus. Kurvaan osoitteeseen. Taksia lähestyy nuori nainen. Hän on kaunis... ja hänellä on kaunis matkalaukku. Lentokentälle, kiitos. Ok, sehä passaa... eiku hanaa kentälle... Kysyn: Onko lomamatka vai? Hän vastaa huokajen: Ei, työmatka... Ai sen takia olet noin vakava?- kysyn hymähtäen. Hänkin hymähtää: Väsyttää vaan...aikainen nousu...Näin se on, univelka verottaa... Päästiin kentälle. Kiitos ja hyvää matkaa. Terminaalissa jotain säpinää, joitakin koneita laskeutunu ja ne purkaa erisorttista porukkaa... Äkkiä terminaaliin ja asiakas kyytiin... Pukujätkä ei sanonu ees huomenta, murahti vaan osoitteen...no, eihä taksinkuljettajaa tarvii tervehtiä, se on vaan osa taksia... Ei murehdita sitä. Töölö on määränpää ja sinne mennään... Näin se aamu lähti pyörimään... Pitkästä aikaa...melkein vuoden tauon jälkeen...

шаман
27-08-2012, 18:12
Aamu. Kello 8.00. Tilaus tutulle kujalle. Päättärillä heiluu nuorempi mies...abaut 27-29 ikää mittarissa... Lärvistä päätellen rapuloissa ja väsyny... moikkaa ja istuu takapenkille. Helsinkiin matka ytimen suuntaan. Ei paha veto... Hanaa ja Lahden motarille. Tsups - kuului ääni takapenkiltä ja huomaan taustapeilistä ku jätkä vetää jotain tölkistä naamariin. Kysyn: Mikä toi oli? Jätkä vastaa: Lonkero. Minä: Jaha. Miksi et kysyny lupaa? Jätkä mietti 2 sekuntii: Heitä pihalle jos ei saa juoda. Minä: Juoda saa. Mutta pitää kysyä ja pyytää lupa. Hän: Hm.Selvä. Ja matka jatkuu... Aika röyhkeä tyyppi... Yleensä normaalit ja mukavat ihmiset kysyvät saako korkata ja juoda...ja yleensä annan luvan... kunhan juomat menee kurkusta alas eikä roisku pitkin taksia... Mielessä vilahtaa: Onko jätkällä rahaa? Yrittääkö karkuun? Tuleeko pahempi tilanne? Vienkö poliisiin? Ei nyt jaksais voimistella ylimääräisiä aamutuimaan... Katellaan...No, perillä jätkä maksoi kortilla ja poistui... Jatketaan harjoituksia...

шаман
16-09-2012, 00:05
Eka kerran kävin Suomessa vuonna 1977. Ikimuistoinen matka... olin silloin 14 v... Isä sanoi : "Poika, mennään Suomeen katsomaan miten siellä jakselevat sukulaiset." Ja tottakai olin innoisain... laivan nimi oli tietenkin Georg Ots. Eihän silloin muita laivoja ollu. Helsinki ja koko Suomi lähestyi... Vau... Satama. Raja.Tulli. Ollaan jossain ulkomailla ja ihmemaassa... Ollaan lännessä ja rautaisen esiripun takana...

MaZaHaKa
16-09-2012, 08:47
Aamu. Kello 8.00. Tilaus tutulle kujalle. Päättärillä heiluu nuorempi mies...abaut 27-29 ikää mittarissa... Lärvistä päätellen rapuloissa ja väsyny... moikkaa ja istuu takapenkille. Helsinkiin matka ytimen suuntaan. Ei paha veto... Hanaa ja Lahden motarille. Tsups - kuului ääni takapenkiltä ja huomaan taustapeilistä ku jätkä vetää jotain tölkistä naamariin. Kysyn: Mikä toi oli? Jätkä vastaa: Lonkero. Minä: Jaha. Miksi et kysyny lupaa? Jätkä mietti 2 sekuntii: Heitä pihalle jos ei saa juoda. Minä: Juoda saa. Mutta pitää kysyä ja pyytää lupa. Hän: Hm.Selvä. Ja matka jatkuu... Aika röyhkeä tyyppi... Yleensä normaalit ja mukavat ihmiset kysyvät saako korkata ja juoda...ja yleensä annan luvan... kunhan juomat menee kurkusta alas eikä roisku pitkin taksia... Mielessä vilahtaa: Onko jätkällä rahaa? Yrittääkö karkuun? Tuleeko pahempi tilanne? Vienkö poliisiin? Ei nyt jaksais voimistella ylimääräisiä aamutuimaan... Katellaan...No, perillä jätkä maksoi kortilla ja poistui... Jatketaan harjoituksia...

Noh, eikös tuollainen meininki ole aika yleistä asiakkailla?

шаман
22-09-2012, 18:06
Mietteitä. Ajelin autolla lähion läpi arkena ja huomasi jänniä juttuja... Kello 10 aamulla lähiön sankarit siirtyvät pankkiautomaatille ja sen jälkeen baariin... aamupalaksi olutta tietenkin... olisko krapula? Voi olla. Vai voiko olla elämän kaipuu ja sosiaalisen vuorovaikutuksen haku? Liian kimurantti juttu... se on vaan kaipuu päästä ihmisten ilmoille ja rupatella. Rupatella mitä vaan, niitä samoja juttuja... salassa toivoen, että syntyy jotain uutta... Ehkä. Toiset ostaa muutaman tölkin ja siirtyvät nauttimaan dösikselle tai lähiluontoon. Keski-ikäiset ihmiset. Missä työt ja elämän laatu? Miksi näin? Miksi heidän elämä muuttui keski iässä näin? He ovat syrjäyteneitä? Miksi? Oma vika vai oma valinta? Fyysisesti näyttävät erittäin hyvinvoivilta... Missä on heidän nykypäivä ja tulevaisuus? Liian paljon kysymyksiä? Pohdiskelen vaan... En halua heidän paikkaan tässä elämässä...

шаман
23-09-2012, 13:23
Niistä keski-ikäisistä vielä. Ja onhan se totta, että keski-iässsä on helvetin vaikea vaihtaa alaa tai oppia joku uusi mielekäs ammatti... Kaiken lisäksi asiaan kytkeytyy ja vaikuttaa työnantajien ikärasismi...

D_F
26-09-2012, 14:02
Niistä keski-ikäisistä vielä. Ja onhan se totta, että keski-iässsä on helvetin vaikea vaihtaa alaa tai oppia joku uusi mielekäs ammatti... Kaiken lisäksi asiaan kytkeytyy ja vaikuttaa työnantajien ikärasismi...

noilla laitapuolen kulkijoilla mielestäni kyseessä on ihan jotain muuta kuin ikärasismi tai uuden asian oppiminen.

шаман
27-09-2012, 21:03
Kävin tässä ohimennen Mika Häkkisen aukiolla... Ja yllätyin kun ei missään näkynyt mitään aukiota... Kävi niin, että vahingossa ja epähuomiossa kävelin sen läpi ja sen ohi... myöhemmin tajusin, että se pieni nurkkaus tai pläntti jalkakäytävällä, missä oli kaksi penkkiä, olikin se aukio... Penkkien jälkeen huomasin kaksimetrisen metallitolpan pusikoiden seasta... pieni teksti vuosinumeroineen oli kaiverrettu sinne pusikoiden puolelle... Naureskelin myöhemmin... Vai pitikö itkeä? Se aukio totaalisesti horjutti minun käsityksen aukioista...

шаман
27-09-2012, 21:14
noilla laitapuolen kulkijoilla mielestäni kyseessä on ihan jotain muuta kuin ikärasismi tai uuden asian oppiminen.

Meinaat että kaikki baareissa istuskelevat ovat laitapuolen kulkijoita ja juoppoja? Ja liian laiskoja oppimaan uutta tai edes jotain tehdä?

tinto verano
27-09-2012, 21:42
Kävin tässä ohimennen Mika Häkkisen aukiolla... Ja yllätyin kun ei missään näkynyt mitään aukiota... Kävi niin, että vahingossa ja epähuomiossa kävelin sen läpi ja sen ohi... myöhemmin tajusin, että se pieni nurkkaus tai pläntti jalkakäytävällä, missä oli kaksi penkkiä, olikin se aukio... Penkkien jälkeen huomasin kaksimetrisen metallitolpan pusikoiden seasta... pieni teksti vuosinumeroineen oli kaiverrettu sinne pusikoiden puolelle... Naureskelin myöhemmin... Vai pitikö itkeä? Se aukio totaalisesti horjutti minun käsityksen aukioista...
gyyyy. se pieni pläntti vaasankadun edessä on myös "aukio" joka tunnetaan hesassa edelleenkin rauhattomana paikkana joka poliisi vartioi hartaasti. Narkkarit, huorat ja spurgut ovat aukion "vakio asiakkaita".
Mitä tulee niihin jotka lotraa kaljaa jo heti aamusta jossain puistikossa niin jotkut olivat eronneet toiset jääneet työttömäksi ja elämän polku vei heidän viinaan. Harva on valinnut tälläisen elämän, mutta moni siihen joudu oman elämän ongelmistä joita he eivät pystyneet ratkaisemaan

шаман
27-09-2012, 22:06
gyyyy. se pieni pläntti vaasankadun edessä on myös "aukio" joka tunnetaan hesassa edelleenkin rauhattomana paikkana joka poliisi vartioi hartaasti. Narkkarit, huorat ja spurgut ovat aukion "vakio asiakkaita".
Mitä tulee niihin jotka lotraa kaljaa jo heti aamusta jossain puistikossa niin jotkut olivat eronneet toiset jääneet työttömäksi ja elämän polku vei heidän viinaan. Harva on valinnut tälläisen elämän, mutta moni siihen joudu oman elämän ongelmistä joita he eivät pystyneet ratkaisemaan

No huh huh... vertasit Martinlaakson ylpeyden Stadin Kurviin... Nehän ovat toistensa vastakohtia... Mika Häkkisen aukio muistuttaa vaurauden ja rikkauden tuomista eduista ja Vaasanaukio (Piritori ja Ikuisen vapun aukio) muistuttaa taas aivan jostain muusta...eli köyhyydestä ja sen tuomista ongelmista...


http://fi.wikipedia.org/wiki/Vaasanaukio

tinto verano
27-09-2012, 22:19
No huh huh... vertasit Martinlaakson ylpeyden Stadin Kurviin... Nehän ovat toistensa vastakohtia... Mika Häkkisen aukio muistuttaa vaurauden ja rikkauden tuomista eduista ja Vaasanaukio (Piritori ja Ikuisen vapun aukio) muistuttaa taas aivan jostain muusta...eli köyhyydestä ja sen tuomista ongelmista...


http://fi.wikipedia.org/wiki/Vaasanaukio
No tuli mieleen kun liikun enemmän kurvissa kuin martinlaaksossa. No sinä suharina liikut monissa paikoissa, minä taas - rajoitettulla alueella. Hesa on niin ihanan moniulotteinen kaupunki!

D_F
28-09-2012, 08:01
Meinaat että kaikki baareissa istuskelevat ovat laitapuolen kulkijoita ja juoppoja? Ja liian laiskoja oppimaan uutta tai edes jotain tehdä?
väitätkö, että sanoin näin?

шаман
28-09-2012, 08:28
väitätkö, että sanoin näin?

Korjaan. Tarkoitin niitä keski-ikäisiä ketkä raahautuvat räkäläkuppilaan melkein joka arki aamu klo 9-10...

D_F
28-09-2012, 12:55
Korjaan. Tarkoitin niitä keski-ikäisiä ketkä raahautuvat räkäläkuppilaan melkein joka arki aamu klo 9-10...
siinä tapauksessa minulla on vahva epäilys / tai ennakkoluulo että he ovat laiskoja ja juoppoja, jos joka aamu pitää päästää baariin.

шаман
28-09-2012, 16:57
siinä tapauksessa minulla on vahva epäilys / tai ennakkoluulo että he ovat laiskoja ja juoppoja, jos joka aamu pitää päästää baariin.

Olet oikeassa tietenkin. He ovat alkoholisoituneet. Mutta onko se syy vai seuraus? Kohteliko heitä elämä kaltoin? Vai onko se täysin heidän oma syy tai valinta?

BONTON
28-09-2012, 19:32
Olet oikeassa tietenkin. He ovat alkoholisoituneet. Mutta onko se syy vai seuraus? Kohteliko heitä elämä kaltoin? Vai onko se täysin heidän oma syy tai valinta?
totta kai viime kädessä jokainen tekee omat ratkaisunsa.Mutta myöskin jokaisella on oma kohtalonsa...kuka vaan voi tehdä mitä vaan.Toinen alistuu kohtaloonsa,sitten valittaa elämäänsä...Toinen skrivaa oman "pompun" ihan itse...Jokainen voi vaikuttaa omaan mielialaan sekä käytökseensä itse...itse...itse...Ja yhä useammin he tarvitsevat apua ja tukea...tietysti ajoissa

tinto verano
28-09-2012, 19:53
Olet oikeassa tietenkin. He ovat alkoholisoituneet. Mutta onko se syy vai seuraus? Kohteliko heitä elämä kaltoin? Vai onko se täysin heidän oma syy tai valinta?
Alkoholismi on sairaus. Se voi tulla kenelle tahansa. Alttius on geeneissä. Valitettavasti

шаман
28-09-2012, 20:25
totta kai viime kädessä jokainen tekee omat ratkaisunsa.Mutta myöskin jokaisella on oma kohtalonsa...kuka vaan voi tehdä mitä vaan.Toinen alistuu kohtaloonsa,sitten valittaa elämäänsä...Toinen skrivaa oman "pompun" ihan itse...Jokainen voi vaikuttaa omaan mielialaan sekä käytökseensä itse...itse...itse...Ja yhä useammin he tarvitsevat apua ja tukea...tietysti ajoissa

Hyvä pointti ja hyvä mielipide. Mutta, mikä on kohtalo? Onko se se määräävä voima? Osittain vastasit jo siinä mielessä, että jokainen ihminen voi vaikuttaa omaan elämään ja sen kulkuun...ja tietenkin vaikuttaa... Mutta missä määrin? Yli määrätyn riman hän ei pääse koska kohtalo on määritelty?

BONTON
28-09-2012, 22:25
Hyvä pointti ja hyvä mielipide. Mutta, mikä on kohtalo? Onko se se määräävä voima? Osittain vastasit jo siinä mielessä, että jokainen ihminen voi vaikuttaa omaan elämään ja sen kulkuun...ja tietenkin vaikuttaa... Mutta missä määrin? Yli määrätyn riman hän ei pääse koska kohtalo on määritelty?
tässä todella vaikea kysymys...Mutta mä luulen,että kohtalo tarkoittaa mitä sä SAAT OMASSA ELÄMÄSSÄ.Tietysti sitä varten kannattaa olla valmis tekemään eteen päin jotain:)Mä en jotenkaa usko fatalismiin vaan omiin voimiin ja mahdollisuuksiin...

шаман
29-09-2012, 01:33
tässä todella vaikea kysymys...Mutta mä luulen,että kohtalo tarkoittaa mitä sä SAAT OMASSA ELÄMÄSSÄ.Tietysti sitä varten kannattaa olla valmis tekemään eteen päin jotain:)Mä en jotenkaa usko fatalismiin vaan omiin voimiin ja mahdollisuuksiin...

Eli, ei ole olemassa mitään ratkaisevaa kohtaloa? Jokainen ihminen rakentaa itse omaa elämää ja vaikuttaa siihen? No hetkinen. Voisiko sinusta tulla politiikko, ison yrityksen johtaja, maan presidentti tai oligarkki? Vai onko kohatalolla joku raja jokaiselle kuitenkin?

шаман
29-09-2012, 05:22
Kävin tänään, tai tarkemmin eilen, paikalisissa. Ravintolissa siis. Mitäs siellä? Sama juttu. Hyvä fiilis jossain vaiheessa. Jengi diggaa... Tanssit ja rupattelut nurkissa. Baaritiski. Juomia lisää. Fiilistä lisään. Sitten valomerkki ja hirveä hätä... Kuka ehtii kertoo jotain hirveen tärkee... kuka ehtii pokata ja sopii kuka ketä panee... kuka ei pääse mukaan ja vituttaa... Portsari patistaa kaikki ulos. Tatuoidut ja portsarin tutut liikahtaa viimeisinä. Ymmäärrettävä. Kapakassa oltava meriitti ja status. Ulkona rähjätään. Snagarille siirrytään ja taas rähjätään. Mites muuten? Pakko. Tulee polisi. Kaksi autoa. Tilanne rauhoittu... joku syö, joku jonottaa kiltisti taksia, joku kävelee kiltisti kotiin... Yksi jätkä huutaa jollekkin: "Perkele, saaatana, nyt perrrkele saaatana tänne... " Voi olla että jätkä joutui putkaan... Tai sitte ei. Ei sitä voi tietää miten kävi. Se on elämää...

шаман
29-09-2012, 05:28
Alkoholismi on sairaus. Se voi tulla kenelle tahansa. Alttius on geeneissä. Valitettavasti

Kyllä. Mutta ovatko altistuneet huonompia ihmisiä kuin raivo raittiit ?

Tulilintu
29-09-2012, 06:47
Kyllä. Mutta ovatko altistuneet huonompia ihmisiä kuin raivo raittiit ?
Ei missään nimessä...Juuri äsken törmäsin erääseen perheväkivalta tapaukseen, jossa mies julmasti nöyryytti ja hakkasi vaimoaan ja pientä lastaan jo pidemmän aikaa. Mielestäni tilanne oli kammottava, mutta vaimo hoki, että heillä on kuitenkin melko kunnollinen perhe, koska mies on raivoraitis ja savuton.
Samalla lapsesta näki heti, että hän oireilee pahasti.

Jos ihminen on julma, itsekeskeinen ja väkivaltainen, niin raivoraittuis ei tee hänestä hyvää tai edes hiukan parempaa ihmistä. Pikemmin sen voi laskea aiemmin mainittujen syntien jatkoksi.

Enemminkin lempeä ja rauhallinen jouppo, kuin sellainen psykopaatti, jos oikein pakko valita...

tinto verano
29-09-2012, 10:55
Kyllä. Mutta ovatko altistuneet huonompia ihmisiä kuin raivo raittiit ?
ei missään tapauksessa! raivoraittiit hullut on toinen ääripää
Ihminen voi tehdä valintoja- oikeita tai vääriä elämä sen näyttää mutta joskus ihminen on olosuhteiden uhri joka ilman ulkopuolista apua pärjää

шаман
29-09-2012, 14:04
Ei missään nimessä...Juuri äsken törmäsin erääseen perheväkivalta tapaukseen, jossa mies julmasti nöyryytti ja hakkasi vaimoaan ja pientä lastaan jo pidemmän aikaa. Mielestäni tilanne oli kammottava, mutta vaimo hoki, että heillä on kuitenkin melko kunnollinen perhe, koska mies on raivoraitis ja savuton.
Samalla lapsesta näki heti, että hän oireilee pahasti.

Jos ihminen on julma, itsekeskeinen ja väkivaltainen, niin raivoraittuis ei tee hänestä hyvää tai edes hiukan parempaa ihmistä. Pikemmin sen voi laskea aiemmin mainittujen syntien jatkoksi.

Enemminkin lempeä ja rauhallinen jouppo, kuin sellainen psykopaatti, jos oikein pakko valita...

Erittäin hyvä esimerkki...

*Asiasta kolmanteen. Saanko kysyä mistä, missä ja miten olet oppinut näin hyvin suomen kieltä ? :)

Sergio
01-09-2013, 05:34
Kyllä osaat olla hellä.. Silloin kun olen vihainen... Kyllä osaat pistää mut sinne jonnekin.... En mä haluu sinne... Minä rakastan kuitenkin...


Rakkaat ystävät, miksi ollaan hiljaa? Sanat eivät riitä kertomaan? ;)

Sergio
16-09-2013, 12:37
Netistä löytyi:

"Tarinassa kulkee tietenkin monta tasoa, mitä töitä ihminen haluaa tehdä ja kuinka hyvin hän venäjää hallitsee. Vihaan jakoa heihin ja meihin, mutta ei käy kieltäminen, että Suomeen muuttaneet venäläiset ovat muuttaneet työmarkkinoita. Ainoa ulostulo, jonka aiheesta olen lukenut, on diplomikielenkääntäjän Airi Kaupin haastettelu Kajawa-lehdessä vuonna 2011. Hän kertoo sen, mistä venäjäpiireissä on keskusteltu lähinnä keskenään; inkeriläistaustaisista ”sadan sanan tulkeista” ja heidän alihinnoitellun ja laaduttoman toimintansa mahdollistavista piheistä ja typeristä suomalaisista. Ehätän sanomaan, että on olemassa päteviä ja ammattilaisia venäjänkielisiä ja inkeriläisiä kääntäjiä ja tulkkeja, jotka kärsivät huijarien toimista yhtä lailla."

Koko juttu tässä: http://katiilomaki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/131598-suomessa-on-riittavasti-venajan-kielen-osaajia

По-душка
16-09-2013, 14:37
Minulta kysyttiin hiljattain, onnistuuko minun kauttani kulttuurierojen opettaminen. Kieltämättä houkutteleva ehdotus, mutta rahkeeni eivät riitä. Tietääkö joku jonkun, joka on hyvä tässä asiassa eli pystyisi kertomaan suomalaisille, miksi venäläiset käyttäytyvät erilailla kuin suomalaiset?

perpetuum mobile
16-09-2013, 20:16
Minulta kysyttiin hiljattain, onnistuuko minun kauttani kulttuurierojen opettaminen. Kieltämättä houkutteleva ehdotus, mutta rahkeeni eivät riitä. Tietääkö joku jonkun, joka on hyvä tässä asiassa eli pystyisi kertomaan suomalaisille, miksi venäläiset käyttäytyvät erilailla kuin suomalaiset?
se kuuluisa "venäläinen sielu" lol :D

leijona3
16-09-2013, 20:48
Minulta kysyttiin hiljattain, onnistuuko minun kauttani kulttuurierojen opettaminen. Kieltämättä houkutteleva ehdotus, mutta rahkeeni eivät riitä. Tietääkö joku jonkun, joka on hyvä tässä asiassa eli pystyisi kertomaan suomalaisille, miksi venäläiset käyttäytyvät erilailla kuin suomalaiset?
Venäläisiä tapoja
Venäjällä täytyy aina teititellä vieraita ihmisiä.
Venäläinen ei hämmästy tai loukkaannu yllättävistä vieraista eikä itse välttämättä soita ja ilmoita tulostaan.
Venäläiset antavat mielellään lahjoja ja etenkin kukkia tuodaan usein.
Älä kuitenkaan koskaan vie venäläiselle ystävällesi parillista määrää kukkia, sillä se tietää huonoa onnea.
Venäläisissä asunnoissa ei ole postiluukkua eikä nimeä ovessa vaan pelkkä numero, joten on parasta muistaa tarkka osoite vierailulle mennessä. Postilokerot ovat yleensä talon ala-aulassa ja niissä on vain numero.
Puhelimeen vastataan yleensä sanomalla vain ”allo -алло ”, ”da – да” tai ”kuuntelen – слушаю”. Harvemmin ilmoitetaan oma nimi-
Monet venäläiset ovat hyvin taikauskoisia ja luottavat selvännäkijöihin, ennustajiin ja ihmeparantajiin.
Esim. ei saa viiheltää sisätiloissa. Kun venäläinen on lähdössä matkalle ja laukut on pakattu, hän istahtaa hetkeksi. Tämä toimitus ikään kuin suojelee onnettomuuksilta matkan aikana.

По-душка
16-09-2013, 21:25
Kiitos näistä. Tarkoitin, onko kenellä tuttua, joka voisi pitää suomalaisille luennon/kurssin kulttuurieroista.

leijona3
16-09-2013, 21:27
Kiitos näistä. Tarkoitin, onko kenellä tuttua, joka voisi pitää suomalaisille luennon/kurssin kulttuurieroista.
Entä sinä itse?

По-душка
16-09-2013, 21:29
Entä sinä itse?
Kuten aikaisemmin totesin, rahkeeni eivät riitä.

BiBi
17-09-2013, 16:05
Minulta kysyttiin hiljattain, onnistuuko minun kauttani kulttuurierojen opettaminen. Kieltämättä houkutteleva ehdotus, mutta rahkeeni eivät riitä. Tietääkö joku jonkun, joka on hyvä tässä asiassa eli pystyisi kertomaan suomalaisille, miksi venäläiset käyttäytyvät erilailla kuin suomalaiset?

Venäläisiä tapoja...
Suomessa on melko paljon sellaisia kirjoja, joissa suomalaiset kirjailijat ja toimittajat ihmettelevät, ihailevat tai muuten kuvaavat venäläisiä tapoja sekä arki- että business-elämässä omalta näkökulmalta. Äkkiä on tullut muistiin sellaisia opuksia kuten "Tak ili kak?" ja "Hulluja nuo venäläiset".

Tätä viimeistä on kirjoittanut Anna-Lena Laurén, ja on kirjoittanut hauskasti ja ennakkoluulottomasti. Lukaissut sen. Jostakin kuulin, että kirja oli jopa venäjännetty ja sai suosiota Venäjällä sen hyvän huumorin ja rehellisyyden ansiosta.

Toinen ehdoton suosikkini on Mato Valtonen (ex. Leningrad Cowboys). Hän on upea juontaja ja luennoitsija sekä kokenut ja Venäjää tunteva viennin asiantuntija.

Ajattelin vain että tämän tyyppiset luennoitsijat olisivat ihan jees. :)

avanta
17-09-2013, 20:46
Kiitos näistä. Tarkoitin, onko kenellä tuttua, joka voisi pitää suomalaisille luennon/kurssin kulttuurieroista.
Helsingissä asuva Marina Vituhnovskaja-Kauppala on erikoistunut tähän aihealueeseen.

Sergio
17-09-2013, 23:59
Kuten aikaisemmin totesin, rahkeeni eivät riitä.

Jos sinun rahkeet eivät riitä, niin tuskin keneen muun... ;) Tietenkin olet oikeassa. Sellaiseen proektiin tarvitaan erittäin osavaa ihminen...
sellainen supliikkimestari... vähän niin kuin venäjänkielinen Sarasvuo... ;)

По-душка
18-09-2013, 10:04
Suomessa on melko paljon sellaisia kirjoja, joissa suomalaiset kirjailijat ja toimittajat ihmettelevät, ihailevat tai muuten kuvaavat venäläisiä tapoja sekä arki- että business-elämässä omalta näkökulmalta. Äkkiä on tullut muistiin sellaisia opuksia kuten "Tak ili kak?" ja "Hulluja nuo venäläiset".

Tätä viimeistä on kirjoittanut Anna-Lena Laurén, ja on kirjoittanut hauskasti ja ennakkoluulottomasti. Lukaissut sen. Jostakin kuulin, että kirja oli jopa venäjännetty ja sai suosiota Venäjällä sen hyvän huumorin ja rehellisyyden ansiosta.

Toinen ehdoton suosikkini on Mato Valtonen (ex. Leningrad Cowboys). Hän on upea juontaja ja luennoitsija sekä kokenut ja Venäjää tunteva viennin asiantuntija.

Ajattelin vain että tämän tyyppiset luennoitsijat olisivat ihan jees. :)
Rakas BiBi! Kiitos näistä vinkeistä. Välitän tämän tiedon asiakkaalle.
En ole lukenut mainitsemiasi kirjoja. Kannattaako lukea?

По-душка
18-09-2013, 10:06
Helsingissä asuva Marina Vituhnovskaja-Kauppala on erikoistunut tähän aihealueeseen.
Kiitos rakas avanta! Googlasin ja sain sellaisen käsityksen, että hän on tehnyt tutkimustyötä tällä saralla. Pitääkö hän myös luentoja?

По-душка
18-09-2013, 10:08
Jos sinun rahkeet eivät riitä, niin tuskin keneen muun... ;) Tietenkin olet oikeassa. Sellaiseen proektiin tarvitaan erittäin osavaa ihminen...
sellainen supliikkimestari... vähän niin kuin venäjänkielinen Sarasvuo... ;)
Niinpä. :)

avanta
18-09-2013, 10:52
Kiitos rakas avanta! Googlasin ja sain sellaisen käsityksen, että hän on tehnyt tutkimustyötä tällä saralla. Pitääkö hän myös luentoja?
Pitää, ainakin muutamaa vuotta sitten olen käynyt hänen luennoilla.

Olka
18-09-2013, 11:08
Toinen ehdoton suosikkini on Mato Valtonen (ex. Leningrad Cowboys). Hän on upea juontaja ja luennoitsija sekä kokenut ja Venäjää tunteva viennin asiantuntija.

Hän on todellakin upea luennoitsija, yksi parhaimmista ketä olen tavannut ja tosiaan tietää Venäjästä ja venäläisistä paljon.
Tuli mieleen yksi hänen luento missä hän kertoi LC ja venäjän armejan kuoron yhteistyöstä. Hän kysyi suomalaisilta: "Arvatkaa, miten me - joku tuntematon bändi Suomesta, saimme suuri ja mahtava armejan kuoro puolellemme?"
Salissa oli hiljaista... ja Mato jatkoi, nauraen "Me kysyimme heiltä lähdettekö mukaan?" :D

BiBi
18-09-2013, 17:56
Rakas BiBi! Kiitos näistä vinkeistä. Välitän tämän tiedon asiakkaalle.
En ole lukenut mainitsemiasi kirjoja. Kannattaako lukea?

Moikka kaikille! :) "Tak ili kak" on suunnattu lähellä business-ihmisille, jotka matkustavat Venäjälle ja pitävät neuvotteluja, kauppoja paikallisten kanssa. Kirjassa on paljon konkreettisia esimerkkejä miten käyttäydytään neuvotteluissa ja vapaamuotoisissa keskusteluissa, miksi venäläiset tekevät silloin juuri sitä ja juuri näin mitä tekevät ja miten siihen pitäisi reagoida. Kutsuisin sitä kirjaa mainioksi perusoppaaksi venäjän liikettä aloittelijoille.

Toinen mainitsemani kirja on ehkä enemmän inhimillisempi, sydämellisempi ja sympaattisempi. Laurén on asunut pitkää Venäjällä, hänen katse venäläisiin ja heidän tapoihinsa on enemmän sisältä, venäläisestä ”hruschovka”-keittiöstä kuin siivotusta ja koristellusta olkkarista. Samalla oli hauskaa lukea miten suomalaiset nuoret naiset suhtautuvat venäläisiin miehiin. Anna-Lena on kuvaillut suteensa venäläiseen poikaystäväänsä pehmeästi ja varovasti mutta samalla hyvällä huumorilla huomaamassa kaikki hassuja ja suomalaisin silmin omituisia miesten tapoja. :)

Hän on todellakin upea luennoitsija, yksi parhaimmista ketä olen tavannut ja tosiaan tietää Venäjästä ja venäläisistä paljon...

Olka, olen täsmälleen samaa mielta! :) Muistan, kun hätäisesti ja kiihtyneenä yritin kaivata kännykkäni taskusta heti Maton luennon aloittamisen jälkeen. Päätin silloin heti että tällaista ajatuslentoa ehdottomasti täytyy äänittää…
…Kännykässäni on paljon ääniteitä, vapaa tilaa on niukasti, mutten aio poistaa sieltä Valtosen showta. :)

Sergio
18-09-2013, 18:29
Rohkenen tännekin laittaa linkin minun juuri syntyneelle nettisivulle. Versio on raaka ja muokkausvaiheessa. Saa haukkua ja arvostella. :) Onko liikaa tekstiä ja asiatonta? Pitääkö rakentaa koko homma eri tavalla? Kaikki mielipeteet ovat tervetulleita. :)

Ottakaa huomioon se fakta, että olen tietenkin enemmän tulkki kuin kääntäjä. ;)

http://www.tulkkifinlander.fi/index.htm

BiBi
18-09-2013, 19:39
Sergio, kun tarjoat tulkkauspalvelua myös ulkomaalla niin pitäisikö esittää asiakkaille työaikakorvausten periaatteet? Viittaus johonkin TESiin? Muulloin veloitettaessa työmatkaltasi pelkkä tulkkaustunteja olet liian halpa.
Ja jos sulla on asiakaspalautteet, niin niitäkin olis hyvä esittää. :)

Sergio
18-09-2013, 19:56
Sergio, kun tarjoat tulkkauspalvelua myös ulkomaalla niin pitäisikö esittää asiakkaille työaikakorvausten periaatteet? Viittaus johonkin TESiin? Muulloin veloitettaessa työmatkaltasi pelkkä tulkkaustunteja olet liian halpa.
Ja jos sulla on asiakaspalautteet, niin niitäkin olis hyvä esittää. :)

Kyllä, hyvä pointti. Tulkkauksia ulkomailla ei paljon ollut. Ja ne mitä oli tietenkin sovittiin erikseen...

Nefertiti
19-09-2013, 08:56
Rohkenen tännekin laittaa linkin minun juuri syntyneelle nettisivulle. Versio on raaka ja muokkausvaiheessa. Saa haukkua ja arvostella. :) Onko liikaa tekstiä ja asiatonta? Pitääkö rakentaa koko homma eri tavalla? Kaikki mielipeteet ovat tervetulleita. :)

Ottakaa huomioon se fakta, että olen tietenkin enemmän tulkki kuin kääntäjä. ;)

http://www.tulkkifinlander.fi/index.htm

minä lisäisin vielä jonkun kuvan yhteystiedot -sivulle, muuten ovat vähän liian miesmaiset sivut :D

tämä lause kuulosta jotenkin oudolta mun korviin "Русский язык родной, но считаю, что финский тоже родной. " ja hinnasto puuttu ven kielisestä versiosta ;)

D_F
19-09-2013, 08:58
minä lisäisin vielä jonkun kuvan yhteystiedot -sivulle, muuten ovat vähän liian miesmaiset sivut :D
joku ruusupuskan kuva ja sydämiä ympräi sivua.... mitä kuuluu?

Nefertiti
19-09-2013, 09:00
joku ruusupuskan kuva ja sydämiä ympräi sivua.... mitä kuuluu?

ajattelin lähinnä oma kuva sinne :P

mitäs tässä.. elämä jatkuu, uusi suunnitelmia on kauheasti.. toivottavasti kaikki onnistuu :) mitäs itselle?

Olka
19-09-2013, 11:29
Kyllä, hyvä pointti. Tulkkauksia ulkomailla ei paljon ollut. Ja ne mitä oli tietenkin sovittiin erikseen...

Kannattaa laittaa puh.numero kansainväliseen muotoon: +358 ..... , varaltaan jos joku asiakas soittaa vaikka Venäjältä.

Nefertiti
19-09-2013, 12:49
Kannattaa laittaa puh.numero kansainväliseen muotoon: +358 ..... , varaltaan jos joku asiakas soittaa vaikka Venäjältä.

ven. kielisellä sivulla on laitettu tollain.. en tiedä onko tarpeellista suomen kielisellä sivulla.. mutta ei siitä haittaakan ole :)

Olka
19-09-2013, 13:14
ven. kielisellä sivulla on laitettu tollain.. en tiedä onko tarpeellista suomen kielisellä sivulla.. mutta ei siitä haittaakan ole :)

Aivan, ei tarvi sitten :) Olen samaa mieltä sun kanssa kuvasta ja hinnastosta ven.kieliselle sivulle.

По-душка
19-09-2013, 13:25
Rohkenen tännekin laittaa linkin minun juuri syntyneelle nettisivulle. Versio on raaka ja muokkausvaiheessa. Saa haukkua ja arvostella. :) Onko liikaa tekstiä ja asiatonta? Pitääkö rakentaa koko homma eri tavalla? Kaikki mielipeteet ovat tervetulleita. :)

Ottakaa huomioon se fakta, että olen tietenkin enemmän tulkki kuin kääntäjä. ;)

http://www.tulkkifinlander.fi/index.htm
Alla on muutama kommenttini:

1. ”Tarjoan monipuolista ja joustavaa tulkkaus- ja [U]käännöspalvelua[U]….” (lause näyttää jotenkin tutulta ;))
”Vahvuuteni tulkkina…” Loogista olisi myös kertoa vahvuuksistasi kääntäjänä kun kerran tarjoat myös käännöspalveluja.

2. Teksti vaatii lisämuokkaamista ja hiomista. Esim. luettelomuotoisessa tekstissä pitää pyrkiä siihen, että virkkeet ovat rakenteeltaan samankaltaisia.
Eli ei näin:
- Viiden vuoden kokemus tulkkausalalla.
- Hyvä osaaminen ja ammattimaisuus.
- Asioimistulkin tutkinto suoritettu.
- Monet asiakkaat ovat olleet sitä mieltä, että olen erittäin hyvä ja ammattitaitoinen tulkki (asiakaspalaute).
- Olen empaattinen ihminen ja pystyn huomioimaan jokaisen ihmisen ja arkaluonteiset tilanteet.

Vaan näin:
- Viiden vuoden kokemus tulkkausalalla
- Hyvä osaaminen ja ammattitaito
- Asioimistulkin tutkinto
- Korkea asiakastyytyväisyys
- Empaattisuus ja tilannehallinta/tilannetaju/ystävällisyys tms.

Tiedoksesi: luettelomaisessa tekstissä ei käytetä pisteitä virkkeiden lopussa.

3. Miksi hinnastosta puuttuvat käännöshinnat?

4. Jos haluat viitata hyvään asiakaspalautteeseen, pitää olla konkretiaa, esim. suosituskirjeet (kuten tässä:http://www.bitrac.fi/suositukset.html).

5. Referenssit puuttuvat. Ne olisivat hyvä osoitus kokemuksestasi. Referensseissä pitää viitata suoriin asiakkaisiin (ei näin: Vantaan poliisi, Helsingin käräjäoikeus, vaan näin: Vantaan tulkkikeskus). Selitysosassa voit toki avata työnkuvaasi eli mitä toimeksiantoja olet joutunut tekemään.

6. Eri kieliversioiden välillä ei saisi olla suuria eroja (pieni lokalisointi toki sallitaan ;)). Esim. miksi venäjänkielisessä versiossa ei ole hintoja? Se herättää lukijassa vähintään ihmettelyä ellei epäilyjä.

7. ”Могу быть Вашим … консультантом по любым вопросам в Финляндии.” Ohohoo! Tällaiset ”konsultit” eivät herätä paljon luottamusta.

Menestystä kotisivujen teossa!

По-душка
19-09-2013, 13:35
Sergio, kun tarjoat tulkkauspalvelua myös ulkomaalla niin pitäisikö esittää asiakkaille työaikakorvausten periaatteet? Viittaus johonkin TESiin? Muulloin veloitettaessa työmatkaltasi pelkkä tulkkaustunteja olet liian halpa.

Sergio on ymmärtääkseni nykyään yrittäjä eli hän saa hinnoitella palvelunsa vapaasti. Mitkään TESit eivät häntä sido. Ja jos hän on halpa, sehän on vain hyvä asiakkaalle.;)

Nykyään julkishallinnon järjestämissä kilpailutuksissa on yleensä vain yksi valintakriteeri: halvin hinta. Laatu ei merkitse enää mitään.

Musja
19-09-2013, 14:00
Nykyään julkishallinnon järjestämissä kilpailutuksissa on yleensä vain yksi valintakriteeri: halvin hinta. Laatu ei merkitse enää mitään.

Onks se totta?
Kamala, prkle..

Sergio
19-09-2013, 19:15
No niin, odotin tietenkin По-душка-n murskaavaa tuomiota ja nyt se tuli... :) Vitsi, vitsi. Tietenkin olen tosi iloinen rakentavasta kritiikistä, vinkeistä ja sinun mielipiteestä... :)

1. Pitäiskö muokata ja muuttaa se eka lause? (törmäsin netissä siihen useasti... ;) ) En ole kääntäjä. (korostan sitä aina) Siksi en voi rehvastella sillä ja tuoda näytille jotain olemattomia vahvuuksia. ;)

2. No niin, heti näkee ammattilaisen. Moitteet laitan suomalaiselle ystävälle... hän rakensi sivun, ja aina kehuskelee, että on aina ollu vahva äidinkielessä... ;)

3. Kyllä, hinnat laitetaan. Samat kuin suomalaisessa versiossa. Tulkkaukset Venäjällä (mahdolliset...) täytyy miettiä erikseen...

4.5.6 - kehitellään...

7. Poistetaan. Taisi olla yliammuntaa...
:)

Sergio
19-09-2013, 19:19
Onks se totta?
Kamala, prkle..

Näin on. Kentällä törmää vääryyksiin... Surullista ja harmittaa... jos ei sanois v- sanalla... Mutta tämä on raaka todellisuus ja nykypäivä...

Sergio
19-09-2013, 19:29
Sergio on ymmärtääkseni nykyään yrittäjä eli hän saa hinnoitella palvelunsa vapaasti. Mitkään TESit eivät häntä sido. Ja jos hän on halpa, sehän on vain hyvä asiakkaalle.;)

Nykyään julkishallinnon järjestämissä kilpailutuksissa on yleensä vain yksi valintakriteeri: halvin hinta. Laatu ei merkitse enää mitään.

Ei ihan näin. Minulla ei ole omaa yritystä, mutta on yrittäjän vapaus... ;) Mielestäni en polje hintoja. (jotkut sortuu siihen) Tutkin markkinoita ja asetin oman realistisen tuntiveloituksen tulkkauksissa...

Sergio
19-09-2013, 22:14
Jännä juttu. Tulkkasin tänään eräässä asianajotoimistossa. Kaikki meni hyvin ja asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä. Loppuvaiheessa asianajaja kysyi miksi laskutan vähemmän kuin jotkut toiset tulkkausfirmat. Kympin vähemmän. Viittasin kilpailuun. No, jos näin on ni voin pistää laskuun lisää sen kympin, jos sopii. Ja näin sovittiin. Mistä sais lisää näin hyviä asiakkaita? :)

Sergio
20-09-2013, 23:43
No niin, nyt on sivun tekstiä muokattu paremmaksi... Kiitos paljon kaikille ammattilaisille ja ystäville! :)

http://www.tulkkifinlander.fi/index.htm

По-душка
21-09-2013, 00:48
No niin, nyt on sivun tekstiä muokattu paremmaksi... Kiitos paljon kaikille ammattilaisille ja ystäville! :)

http://www.tulkkifinlander.fi/index.htm
halusitko palautetta? tässä sitä tulee :D

1. Luettelomaisen tekstin yhtäläisyyden periaatetta ei vieläkään noudatettu :
Ei näin:
- Pärjään vaikeissakin tilanteissa ja tulkkauksissa
- Venäjän kieli äidinkielenä. Voidaan myös sanoa, että suomi on toinen äidinkieleni. Olen puhunut molempia lapsuudesta asti.
- Tunnen hyvin suomalaisen ja venäläisen kulttuurin sekä yhteiskunnan

vaan esim. näin:
- Erinomainen selviytymiskyky vaikeistakin tilanteista ja tulkkauksista
- Äidinkielenä venäjä, suomi lähes natiivipuhujan tasolla (olen puhunut molempia kieliä lapsuudesta asti)
- Suomalaisen ja venäläisen kulttuurin ja yhteiskunnan hyvä tuntemus

2. ”hyvä ammattimaisuus” kuulostaa oudolta.

********

3. Богатый опыт устных переводов в … ---> Имею богатый опыт…..
4. Владею профессиональной терминологией в юридической, медицинской и социальной сфере ---> ....социальной сферах
5. К ценам добавляется ндс 24%. Turha toisto (kaksi kertaa). Toinen maininta pois

Työiloa ja menestystä!

По-душка
21-09-2013, 10:02
ai niin... sitä vielä, että jos ollaan tarkkoja, asioimistulkki ei ole "устный переводчик". Tiedät sen itsekin. :)
Ja poistaisin sanan "suoritettu" virkkeestä "asioimistulkin tutkinto suoritettu", koska ko. virkkeeseen on ikään kuin piilotettu verbi "olla".

Vahvuuteni tulkkina (ovat):
- kokemus
- osaaminen
- tutkinto
- asiakastyytyväisyys
- empaattisuus
- jne

Myös muuttaisin alla olevat virkkeet:
- Hallussa konsekutiivi, simultaani ja prima vista tulkkaus
- Hallussa videotulkkaus ja puhelintulkkaus

seuraavasti:
- Konsekutiivi-, simultaani- ja prima vista -tulkkauksen (hyvä) hallinta
- Videotulkkauksen ja puhelintulkkauksen (erinomainen) hallinta

Terveisin
Jankuttaja

Olka
21-09-2013, 10:22
Myös muuttaisin alla olevat virkkeet:
- Hallussa konsekutiivi, simultaani ja prima vista tulkkaus


Kertoisitko näistä tulkkauksista? Missä tilanteissa niitä tarvitaan?

По-душка
21-09-2013, 10:32
Kertoisitko näistä tulkkauksista? Missä tilanteissa niitä tarvitaan?
- Konsekutiivitulkkaus (последовательный перевод) on yleisin tulkkaus: puhuja puhuu, pitää tauon, jonka aikana tulkki tulkkaa hänen puheensa.
- Simultaanitulkkaus (синхронный перевод): tulkkaus tapahtuu samanaikaisesti puheen kanssa. Tulkki istuu yleensä erillisesessä kopissa kuulokkeet korvissa ja puhuu mikrofoniin sitä mukaan kun kuulee puheen.
- Prima vista -tulkkaus (перевод с листа): tulkki tulkkaa kirjoitettua tekstiä.

Sergio
21-09-2013, 12:50
- Konsekutiivitulkkaus (последовательный перевод) on yleisin tulkkaus: puhuja puhuu, pitää tauon, jonka aikana tulkki tulkkaa hänen puheensa.
- Simultaanitulkkaus (синхронный перевод): tulkkaus tapahtuu samanaikaisesti puheen kanssa. Tulkki istuu yleensä erillisesessä kopissa kuulokkeet korvissa ja puhuu mikrofoniin sitä mukaan kun kuulee puheen.
- Prima vista -tulkkaus (перевод с листа): tulkki tulkkaa kirjoitettua tekstiä.

Simultaanitulkkausta käytetään muissakin tilanteissa. Esimerkiksi oikeudenkäynnin istunnossa. Siinä tulkki joutuu käyttää molempia tulkkausteknikoita. ;) Asiakkaalle kuiskataan korvaan muiden puheenvuorot...(ja yleensä ne puhujat eivät anna tulkille aikaa eikä armoa... hyvät tuomarit kyllä osaavat ottaa tulkin roolin hyvin huomioon...) ja asiakkaan puhe tulkataan kaikille osallisille konsekutiivitulkkauksena.
Joissakin kokouksissa ja luennoilla myös käytetään simultaanitulkkausta. Jos asiakkaita on yksi, muutama tai pieni ryhmä. Tulkki istuu vieressä ja hiljaisella äänellä tulkkaa puhujaa pienellä viiveellä...
:)

* "Jankuttajalle" kiitos huomautuksista, korjauksista ja vinkeistä. ;) Liittyen kotisivun muokkaamiseen... ;)

По-душка
21-09-2013, 14:14
Simultaanitulkkausta käytetään muissakin tilanteissa. Esimerkiksi oikeudenkäynnin istunnossa. Siinä tulkki joutuu käyttää molempia tulkkausteknikoita. ;) Asiakkaalle kuiskataan korvaan muiden puheenvuorot...(ja yleensä ne puhujat eivät anna tulkille aikaa eikä armoa... hyvät tuomarit kyllä osaavat ottaa tulkin roolin hyvin huomioon...) ja asiakkaan puhe tulkataan kaikille osallisille konsekutiivitulkkauksena.
Joissakin kokouksissa ja luennoilla myös käytetään simultaanitulkkausta. Jos asiakkaita on yksi, muutama tai pieni ryhmä. Tulkki istuu vieressä ja hiljaisella äänellä tulkkaa puhujaa pienellä viiveellä...
:)

Tätä kutsutaan kuiskaustulkkaukseksi. ;)

vaisan
21-09-2013, 15:29
Jankuttaja
пожалуйста, дайте русский перевод этому слову.
К меня получилось и болтун и зануда исходя из глагола jankuttaa=талдычить, твердить (одно и тоже)

Olka
21-09-2013, 17:21
- Konsekutiivitulkkaus (последовательный перевод) on yleisin tulkkaus: puhuja puhuu, pitää tauon, jonka aikana tulkki tulkkaa hänen puheensa.
- Simultaanitulkkaus (синхронный перевод): tulkkaus tapahtuu samanaikaisesti puheen kanssa. Tulkki istuu yleensä erillisesessä kopissa kuulokkeet korvissa ja puhuu mikrofoniin sitä mukaan kun kuulee puheen.
- Prima vista -tulkkaus (перевод с листа): tulkki tulkkaa kirjoitettua tekstiä.

Kiitos!.......

По-душка
21-09-2013, 17:50
пожалуйста, дайте русский перевод этому слову.
К меня получилось и болтун и зануда исходя из глагола jankuttaa=талдычить, твердить (одно и тоже)
я употребила в значении "зануда".

Sergio
22-09-2013, 01:35
Tätä kutsutaan kuiskaustulkkaukseksi. ;)

Se on sama. Melkein sama. ;)

Viilaat pilkkuja? Siltä näyttää... Ymmärrän ja tiedän miksi. :)

По-душка
22-09-2013, 14:36
Viilaat pilkkuja? Siltä näyttää... Ymmärrän ja tiedän miksi. :)
Se johtuu ammatistani. Kääntäjän työ on loputonta pilkkujen viilausta, eikä koskaan ole täysin tyytyväinen työnsä tulokseen, aina löytyy parannettavaa.

T. Pedantti

Sergio
22-09-2013, 23:20
Se johtuu ammatistani. Kääntäjän työ on loputonta pilkkujen viilausta, eikä koskaan ole täysin tyytyväinen työnsä tulokseen, aina löytyy parannettavaa.

T. Pedantti

Da. Minäkin olen perfektionisti... Se on rasittava homma. Mutta sille ei voi mitään...

Anteeksi. Rakas kääntäjä... rakas pedantti ja nalkuttaja...
:)
:ura: :)

По-душка
23-09-2013, 00:32
Da. Minäkin olen perfektionisti... Se on rasittava homma. Mutta sille ei voi mitään...

Anteeksi. Rakas kääntäjä... rakas pedantti ja nalkuttaja...
:)
:ura: :)
Pusi-pusi. :)

Sergio
23-09-2013, 00:39
Palataan aiheeseen. Simultaani ja konsekutiivi.

"Ilman teknisiä laitteita simultaanitulkkausta on mm. kuiskaustulkkaus tai viittomakielitulkkaus."

Prima vista. Erittäin vaikea tulkkaus.

Prima vista -tulkkaus[muokkaa]

"Joskus tulkilta odotetaan tulkkauksen yhteydessä myös ns. prima vista -käännöstä, jossa yhdistyvät tulkkaus ja perinteinen kääntäminen. Tulkki kertoo lähtökielisen kirjallisen aineiston sisällön kohdekielellä joko suullisesti tai viittoen. Prima vista -tulkkaus on kääntämistä ”ensinäkemältä”. Prima vistaus on kirjallisesta asiakirjasta suullisesti tehty valmistelematon käännös. Useimmiten prima vista – käännöstä käytetään juridisissa ja lääketieteellisissä käännöstehtävissä. Toisinaan prima vista- tulkkaus on tarpeen myös konsekutiivitulkkauksessa." Prima vista -tulkkaus[muokkaa]

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tulkkaus


On muitakin prima vista-tulkkauksia. Esimerkiksi, kas,kas, kuulustelussa. Tulkki tulkkaa pöytäkirjan kuulustelun lopussa. Ja miten se tehdään? Juuri näin, että tulkki lukee sen pöytäkirjan suomen kielellä ja samaan aikaan kääntää sen omalle kielellle päässä (minun kohdalla venäjän kielelle) ja lausuu sen tekstin äidinkielellä. Ja se on muuten helvetin vaikea tehtävä...
Jos sivuja on yli 20, niin tulkin pää ei kestä. Pää meinaa räjähtää... Taukoja tarvitaan. Ja paljon...

Sergio
27-09-2013, 19:36
Asioimistulkin ammattisäännöstö uusittu. Samat tärkeät pykälät ja pointit siinä on...

https://sktl-fi.directo.fi/@Bin/280271/Asioimistulkin_ammattiss%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6st%C3%B6.pdf

Sergio
27-09-2013, 19:49
"4. Tulkki ei ota vastaan toimeksiantoa, johon hänellä ei ole riittävää pätevyyttä.
5. Tulkki valmistautuu tehtäväänsä huolellisesti ja ajoissa."

Nämä pointit ovat aina ristiriidassa käytännön kanssa... Kommentoin:

Pointti 4. Hyvin harvoin tulkki saa tiedon siitä mitä asia koskee ja mistä puhutaan. Eli pakko kuitata kaikki keikat ja mennä riskillä...

Poinnti 5. Sama juttu. Miten voi valmistautua määrättyyn tehtävään jos kukaan ei kerro etukäteen mistä tullaan puhumaan? Eli tulkin täytyy olla aina valmis mihin vaan...

KALAMIES
02-10-2013, 20:36
Turvakodissa tulkkasin. Sain kehuja. Viranomaisilta. Ammattitaidosta. Hyvä näin... vaikka kehuja leivälle ei laitetakkaan...
....mutta itsearviointi kasvaa :)

vaisan
02-10-2013, 20:55
....mutta itsearviointi kasvaa :)
ну, вот. всё опошлил :devil:

кстати, а как это сказать по-фински?

kati2512
02-10-2013, 21:00
ну, вот. всё опошлил :devil:

кстати, а как это сказать по-фински?
Omatunto kasvaa ja kehittyy kokemusten ja pohdinnan myötä...:)

KALAMIES
02-10-2013, 21:06
ну, вот. всё опошлил :devil:
............. :huck: .............

Sergio
03-10-2013, 19:10
....mutta itsearviointi kasvaa :)

Tarkoitit varmaan itsetuntoa... ;) Kyllä se vahvistuu hyvin onnistuneissa työsuorituksissa...tai niiden jälkeen... ;)

Sergio
03-10-2013, 19:13
Omatunto kasvaa ja kehittyy kokemusten ja pohdinnan myötä...:)

Omatunto ( совесть) voi olla puhdas... tai sitten kolkuttaa... ;)

Sergio
03-10-2013, 19:16
Jännä juttu. Tota en tienny, että Putinin kavereilla on kello oikeassa kädessä... Ville valaisi... :)

http://www.hs.fi/videot/Putinin+kaveri+Ville+Haapasalo+paljastaa+Ven%C3%A4j%C3%A4n+salaisuuksia/v1305726289945

KALAMIES
03-10-2013, 19:19
Tarkoitit varmaan itsetuntoa... ;)
Totta kai. Kielitaitoa ei riitä kirjoitaa oikein. :)

vaisan
03-10-2013, 19:38
Omatunto ( совесть) voi olla puhdas... tai sitten kolkuttaa... ;)
"Пепел Клааса стучит в моё/моем сердце"- это если использовать слово kolkuttaa, а как совесть может стучать.
Она дама нежная - может смутиться, покраснеть... замолчать и уйти. Да, ещё, немножко погрызть, но не загрызть

Sergio
03-10-2013, 19:42
Totta kai. Kielitaitoa ei riitä kirjoitaa oikein. :)

Ei hätää...me opiskellaan ja opitaan... ;)

vaisan
03-10-2013, 19:45
Totta kai. Kielitaitoa ei riitä kirjoitaa oikein. :)
вместо itsearviointi/itsearvostus (самооценка) наверное лучше itseriittoisuus (самомнение)

KALAMIES
03-10-2013, 19:48
Ei hätää...me opiskellaan ja opitaan... ;)
Valitettavasti olen tosi laiska. Vanha laiska pippuri. :D

KALAMIES
03-10-2013, 19:50
вместо itsearviointi/itsearvostus (самооценка) наверное лучше itseriittoisuus (самомнение)
kiitos infosta, kaveri. :D

Sergio
03-10-2013, 19:59
Valitettavasti olen tosi laiska. Vanha laiska pippuri. :D

Kuka meistä ei ole laiska... ihminen on aina peruslaiska... ;) Toi vanha laiska pippuri (старый ленивый перец) on varmaan suomalaisille suuri mysteeri ja arvoitus... :D

Suomeksi ehkä voisi kuvailla näin: sohvaperunaksi muuttunut vanha kovis... :D

KALAMIES
03-10-2013, 20:01
vanha kovis... :D

:gy: .............

По-душка
03-10-2013, 20:56
ну, вот. всё опошлил :devil:

кстати, а как это сказать по-фински?
sanoisin, että Kalamies tuli ja pilasi kaiken. :D

KALAMIES
03-10-2013, 22:37
sanoisin, että Kalamies tuli ja pilasi kaiken. :D
:kiss: :hb: :stid:

По-душка
04-10-2013, 00:19
:kiss: :hb: :stid:
:molotok: :koffe: :serdechko :hit:

Sergio
04-10-2013, 11:56
Jaaha, nyt täällä puhutaan viittomakieltä... :D

vaisan
04-10-2013, 12:24
sanoisin, että Kalamies tuli ja pilasi kaiken. :D
вообще-то pilata испортить, сглазить, превратить в шутку

нашёл в словаре такие слова как madaltaa, banaalistaa опошлять, опошлить
говорят ли финны так: tuli ja madalsi / banaalisti kaiken ?

Olka
04-10-2013, 14:12
вообще-то пилата испортить, сглазить, превратить в шутку

нашёл в словаре такие слова как мадалтаа, банаалистаа опошлять, опошлить
говорят ли финны так: тули я мадалси / банаалисти каикен ?

Нет, в данном варианте финн сказал бы именно pilasi.

KALAMIES
04-10-2013, 14:23
Нет, в данном варианте финн сказал бы именно pilasi.
Ога. По-душка и Олка правы.
*Важно надул щёки.

Sergio
04-10-2013, 17:19
"Пепел Клааса стучит в моё/моем сердце"- это если использовать слово kolkuttaa, а как совесть может стучать.
Она дама нежная - может смутиться, покраснеть... замолчать и уйти. Да, ещё, немножко погрызть, но не загрызть

Juu, mutta suomen kielessä näin on... omatunto voi kolkuttaa... ( в смысле - совесть тревожит, не даёт покоя) ;)
Ei kaikkea voi, eikä pidä, kääntää tai tulkata sanasta sanaan...

BONTON
04-10-2013, 23:03
Juu, mutta suomen kielessä näin on... omatunto voi kolkuttaa... ( в смысле - совесть тревожит, не даёт покоя) ;)
Ei kaikkea voi, eikä pidä, kääntää tai tulkata sanasta sanaan...
omatunto voi kolkuttaa ovella:)niin sekä näin

Sergio
04-10-2013, 23:45
omatunto voi kolkuttaa ovella:)niin sekä näin

Ovella voi olla kuka vaan, jopa Joulupukki... Omatunto kuitenkin aina kolkuttaa siellä jossain sielun syövereissä...sydämmessä... ;)

Sergio
05-10-2013, 00:04
Lastensuojelussa avustin tulkkina. Vaikeita juttuja, vaikeita asioita. Mutta. Hyvä, että Suomessa toimii Lastensuojelu. Viime aikoina törmäsin siihen, että äidit itse pyytää apua... koska eivät pärjää enää teini-iässä olevien lasten kanssa... Se on kauhea paikka, luovuttaa lapsi laitokseen tai sijaisperheeseen... Mutta, joissakin tilanteissa se on ainoa mahdollinen ja paras ratkaisu. Väliaikainen. Se ratkaisu pelastaa lapsen elämän. Hän ei lähde väärille raiteille...

Sergio
05-10-2013, 01:52
А кстати да, есть тема. Если кому интересно конечно. Тема конечно больше для фирм, фирмачей и богачей. Но всёже. Ежели кому интересно вдруг. И передайте друзьям и знакомым. Сауна-фура. Это не только сауна-фура. Это удовольствия эксклюзивные! С Маркусом, генеральным директором, лично знаком. Контакты на русском возможны.

http://www.saunarekka.fi/

"Saunarekka on vuodesta 2004 toiminut ympäri Suomea ja Eurooppaa erilaisissa tapahtumissa ja festivaaleilla. Saunarekka on pyöröhirrestä valmistettu sauna- ja viihdekeskus joka, mahdollistaa saunaelämyksen melkeinpä missä vain. Näyttävä kokonaisuus toimii loistavasti erilaisien promootioiden, tuotelanseerauksien ja muiden tapahtumien tukikohtana, jota on helppo liikutella vaikka kiertueluontoistenkin tapahtumien mahdollistamiseksi.

Saunarekka toimii hyvin myös VIP-katsomona tai festivaalien takahuoneena, tarjoten viihtyisät puitteet sopivalla catering kattauksella höystettynä. "

Elska
05-10-2013, 10:54
Jännä juttu. Tota en tienny, että Putinin kavereilla on kello oikeassa kädessä... Ville valaisi... :)
Ja minä taas ihmettelin Miksi näyttelijä Ville Haapasalolla on aina pipo päässä? Nyt se selvisi! (http://www.radionova.fi/ohjelmat/enbuske-linnanahde-crew/podcastit/Miksi-nayttelija-Ville-Haapasalolla-on-aina-pipo-paassa--Nyt-se-selvisi--29583.html)
Mutta mitä tarkoitta himassa?
" Kun olen himassa, niin mä harvoin käytän pipoa, Ville paljasti."

kati2512
05-10-2013, 10:57
Ja minä taas ihmettelin Miksi näyttelijä Ville Haapasalolla on aina pipo päässä? Nyt se selvisi! (http://www.radionova.fi/ohjelmat/enbuske-linnanahde-crew/podcastit/Miksi-nayttelija-Ville-Haapasalolla-on-aina-pipo-paassa--Nyt-se-selvisi--29583.html)
Mutta mitä tarkoitta himassa?
" Kun olen himassa, niin mä harvoin käytän pipoa, Ville paljasti."
kotona....

BONTON
05-10-2013, 10:57
Ja minä taas ihmettelin Miksi näyttelijä Ville Haapasalolla on aina pipo päässä? Nyt se selvisi! (http://www.radionova.fi/ohjelmat/enbuske-linnanahde-crew/podcastit/Miksi-nayttelija-Ville-Haapasalolla-on-aina-pipo-paassa--Nyt-se-selvisi--29583.html)
Mutta mitä tarkoitta himassa?
" Kun olen himassa, niin mä harvoin käytän pipoa, Ville paljasti."
..................дома

Elska
05-10-2013, 11:03
Vau!!!
Kiitos.
Onko se joku murre tai mikä?
Koskaan en kuullut.

kati2512
05-10-2013, 11:11
Vau!!!
Kiitos.
Onko se joku murre tai mikä?
Koskaan en kuullut.
Stadin slangi...
http://www.stadinslangi.fi/index.html
http://urbaanisanakirja.com/word/hima/71/

Sergio
05-10-2013, 11:15
Vau!!!
Kiitos.
Onko se joku murre tai mikä?
Koskaan en kuullut.

Slangia se sana on. Hima - koti, asunto, kämppä, huusholli, luukku, läävä, luola... En tiedä mistä syntyperäisin, ehkä ruotsinkielisestä hem...

Elska
05-10-2013, 11:20
Stadin slangi...
http://urbaanisanakirja.com/word/hima/71/Hauskaa on se hillo - raha. :D
Tuttu on vain "hilseen yli", minun pikkuserkku puhuu niin, ja häneltä minäkin oppin. :)

vaisan
05-10-2013, 11:59
Hauskaa on se hillo - raha. :D
Tuttu on vain "hilseen yli", minun pikkuserkku puhuu niin, ja häneltä minäkin oppin. :)
почему бы сразу не дать перевод? жалко? :)

Elska
05-10-2013, 12:07
почему бы сразу не дать перевод? жалко? :)Извините, пожалуйста, мою невнимательность.
А мне почему-то казалось, что вы тоже где-то переводить помогали.
Нет, не жалко.
На сленге Хельсинки "hillo - raha" варенье - деньги, а "hilseen yli" - выше перхоти, т.е. типа "за пределами моего понимания"

Sergio
05-10-2013, 12:19
Hillo - raha, fyrkka, fyffe, massi, pätäkkä... Деньги, бабло. Это всё что вспомнил без словаря. А вот и словарь:

http://hikipedia.info/wiki/Raha

Elska
05-10-2013, 12:39
Hillo - raha, fyrkka, fyffe, massi, pätäkkä... Деньги, бабло. Это всё что вспомнил без словаря. А вот и словарь:

http://hikipedia.info/wiki/RahaKiitos, ei. :D
Suomen Ateenassa ei puhuttaa niin. :girlasmil

BONTON
05-10-2013, 19:08
Ovella voi olla kuka vaan, jopa Joulupukki... Omatunto kuitenkin aina kolkuttaa siellä jossain sielun syövereissä...sydämmessä... ;)
tuolla oli semmoinen sanaleikki...
Mutta...etkö voisi kuvitellakaan tilanne,jossa omatunto kolkuttaa nimittäin ovella?:)

Sergio
05-10-2013, 19:19
tuolla oli semmoinen sanaleikki...
Mutta...etkö voisi kuvitellakaan tilanne,jossa omatunto kolkuttaa nimittäin ovella?:)

Voi olla.Ttarkoitat, että joku vieras tulee koputtaa ovee? Se on aina jännä tilanne... ;)

BONTON
05-10-2013, 19:39
Voi olla.Ttarkoitat, että joku vieras tulee koputtaa ovee? Se on aina jännä tilanne... ;)
tai joku vieras on tullut synttäreille ilman lahjaa.Mutta hän huomasi sen vasta ovella:)

Sergio
06-10-2013, 00:19
tai joku vieras on tullut synttäreille ilman lahjaa.Mutta hän huomasi sen vasta ovella:)


Mahdottomuus... suomalaiset eivvät käy synttäreillä ilman lupaa ja kutsua...

BONTON
06-10-2013, 11:18
Mahdottomuus... suomalaiset eivvät käy synttäreillä ilman lupaa ja kutsua...
juu,mutta väitätkö et omatunto on ainoastaan suomalaisilla?:)

Nefertiti
06-10-2013, 15:16
unohdetaan nyt omatunto vähäksi aika.. kertokaa, hyvät ihmiset, minkälainen on hyvä kassakone? mitä ominaisuuksia siinä pitä olla? ja ei saa maksaa paljon :P

По-душка
27-10-2013, 13:23
unohdetaan nyt omatunto vähäksi aika.. kertokaa, hyvät ihmiset, minkälainen on hyvä kassakone? mitä ominaisuuksia siinä pitä olla? ja ei saa maksaa paljon :P
Joko löysit hyvän kassakoneen? Valitettavasti en voinut auttaa sinua, kun meikäläisellä ei ole minkälaista käsitystä näistä vekottimista. Kassakoneenani toimii kukkaro ja siinä on yleensä rahan vajausta. :)

Eilisessä Hesarissa oli muuten hauska juttu maahanmuuttajaveteraanista ja mamusedästä Roman Schatzista. Ihana tyyppi!
"Tulin Suomeen hormonaalisista syistä ja opin kielen seksuaalisella menetelmällä", hän sanoo. Vaikein asia kieliopissa on Schatzin mukaan "se saatanan partitiivi – että nai minua vai nai minut".

http://www.hs.fi/tiede/Roman+Schatz+Maahanmuuttaja+saa+kielivirheist%C3%A4%C3%A4n+eksoottisuusbonusta/a1382679242099

D_F
28-10-2013, 10:47
Vaikein asia kieliopissa on Schatzin mukaan "se saatanan partitiivi – että nai minua vai nai minut".

olen ihan samaa mieltä.

Olka
28-10-2013, 10:53
Eilisessä Hesarissa oli muuten hauska juttu maahanmuuttajaveteraanista ja mamusedästä Roman Schatzista. Ihana tyyppi!


Olen hänen fani, ihana huumorintaju!

BiBi
28-10-2013, 12:10
Eilisessä Hesarissa oli muuten hauska juttu maahanmuuttajaveteraanista ja mamusedästä Roman Schatzista. Ihana tyyppi!

Olen ylpeä kaimastani! ;)

Sergio
28-10-2013, 12:58
Eilisessä Hesarissa oli muuten hauska juttu maahanmuuttajaveteraanista ja mamusedästä Roman Schatzista. Ihana tyyppi!
"Tulin Suomeen hormonaalisista syistä ja opin kielen seksuaalisella menetelmällä", hän sanoo. Vaikein asia kieliopissa on Schatzin mukaan "se saatanan partitiivi – että nai minua vai nai minut".

http://www.hs.fi/tiede/Roman+Schatz+Maahanmuuttaja+saa+kielivirheist%C3%A4%C3%A4n+eksoottisuusbonusta/a1382679242099

Kyllä, Roman on mahtava tyyppi. Ja hän on helkkarin lahjakas... harva mamu pystyy oppimaan suomen kieltä niin korkealle tasolle. Jopa 26 vuodessa...


http://yle.fi/uutiset/roman_schatz_rentoutukaa_saakelin_suomalaiset/6834915

vaisan
28-10-2013, 15:57
Kyllä, Roman on mahtava tyyppi. Ja hän on helkkarin lahjakas... harva mamu pystyy oppimaan suomen kieltä niin korkealle tasolle. Jopa 26 vuodessa...


http://yle.fi/uutiset/roman_schatz_rentoutukaa_saakelin_suomalaiset/6834915
а я добавлю эту беседу http://yle.fi/radio1/asia/roman_schatzin_maamme-kirja/kieli_keskella_suomea_42957.html
жаль, что нет стенограммы (текста)
а вот весь сериал http://areena.yle.fi/radio/1790170

Sergio
29-10-2013, 14:29
а я добавлю эту беседу http://yle.fi/radio1/asia/roman_schatzin_maamme-kirja/kieli_keskella_suomea_42957.html
жаль, что нет стенограммы (текста)
а вот весь сериал http://areena.yle.fi/radio/1790170

vaisan, kiitos linkistä. ;)


Alussa näytti siltä, että 50 minuuttia on liian pitkä aika. Mutta äkkiä se hurahti kuunnellessa ohjelmaa... Ja monesti hymyilin, ja jopa repesin nauruun Roman Shatzin huumoriin... :D Ja opin uusia sanoja sekä käsitteitä... Suosittelen jopa kasuille...(kasu - kantasuomalainen, mamun vastine... tai pikemmin antipodi... ja mamun maikka... :D ) ;)

Sergio
05-11-2013, 19:14
По-душка, sallinet, että vastaan sinun erääseen kysymykseen täällä... Koska en halua nostaa siellä, toisessa topikissa, isompaa myrskyä ja haloota... ;)

Tottakai vaimoni oli tietoinen minne menin viettää osan Halloweenistä... koska kerroin minne olen menossa kavereiden kanssa ja kysyin luvan. Ja luvan sain... ;) Että silleesti...

Sergio
10-11-2013, 13:37
Aikamoinen tarina Anu Sagimin hurjasta elämästä... Ja aikamoisia tunnustuksia... En aavistanut ollenkaan, että hänellä oli niin tapahtumarikas elämä jo Neuvostoliiton aikoina...

http://www.hs.fi/kuukausiliite/Anu+Saagim+maksoi+kalliisti+p%C3%A4%C3%A4syst%C3%A4+Suomeen/a1383622629398?ref=hs-hitaat-e-5

KALAMIES
10-11-2013, 13:50
Aikamoinen tarina Anu Sagimin hurjasta elämästä... Ja aikamoisia tunnustuksia... En aavistanut ollenkaan, että hänellä oli niin tapahtumarikas elämä jo Neuvostoliiton aikoina...

http://www.hs.fi/kuukausiliite/Anu+Saagim+maksoi+kalliisti+p%C3%A4%C3%A4syst%C3%A4+Suomeen/a1383622629398?ref=hs-hitaat-e-5
Tavallinen virolaishuora.

Sergio
11-11-2013, 22:26
Tavallinen virolaishuora.

Aikamoinen kommentti... :D Pikemmin korkeamman tason... Tavalliset rypee ongelmissa jossain siellä ojan pohjalla... Elämä on raakaa ja kovaa touhua...

Foorumin naiset ovat hiljaa jostain syystä... ei kommenteja artikkelistä... Liian rankka ja raju aihe?

Sergio
12-11-2013, 19:09
Miksi välillä ei tapahdu yhtään mitään ja välillä tapahtuu monta asiaa samaan aikaan? No on mulla vastaus tietenkin... Koska tää on elämää... Ja se menee aalloittain... ja välillä sikin-sokin... välillä se etenee suorana tylsänä viivana... välillä se jyskyttää megadiscon volumella ja nostaa käyrät sydärin lukemiin... välillä heittää valtameren syvyyksiin ja olet siellä sukellusveneenä...

perpetuum mobile
12-11-2013, 20:05
Tavallinen virolaishuora.
just ja vanha pieru menivät naimisiin. lol anu tallinnassa, risto täällä. semmoista on julkisten elämää, välillä annetaan haastattelu- oi ihana perhe ja bla bla bla. kulissi. en koskaan tykänyt anusta eikä ristosta paitsi että risto suunnitteli hyvät laatikot. heh

1901
12-11-2013, 22:00
just ja vanha pieru menivät naimisiin. lol anu tallinnassa, risto täällä. semmoista on julkisten elämää, välillä annetaan haastattelu- oi ihana perhe ja bla bla bla. kulissi. en koskaan tykänyt anusta eikä ristosta paitsi että risto suunnitteli hyvät laatikot. heh

Pääasia että saa myytty mitä sylki suuhun tuo.
Toiset osta.
Ollaanko kade?
:D

BONTON
13-11-2013, 00:22
Miksi välillä ei tapahdu yhtään mitään ja välillä tapahtuu monta asiaa samaan aikaan? No on mulla vastaus tietenkin... Koska tää on elämää... Ja se menee aalloittain... ja välillä sikin-sokin... välillä se etenee suorana tylsänä viivana... välillä se jyskyttää megadiscon volumella ja nostaa käyrät sydärin lukemiin... välillä heittää valtameren syvyyksiin ja olet siellä sukellusveneenä...
jos näin sinulle tapahtui,se on hyvä...kyllä hyvä,että harva se päivä monivaiheinen...päivä päivältä tapahtumat muuttuvat...pöljät päivät ,sitten-pahat...ei ole tylsää:)

Sergio
13-11-2013, 00:23
He. Tuli mieleen taksikeikka. Valovuosia sitte. Minä tolpalla. Silja terminaali. Tilaus datalle. Vau, osoite viittaa hyvään kassaan... siellä asuu rikkaat... Kaasupoljin pohjaan ja äkkiä sinne osoitteeseen. Vaivalla löysin. Kimurantti tie vei umpikujaan. Ja se oli tietenkin talo siinä parhaammalla paikalla, ikkunoista ja parvekkeelta stadin paras näköala merelle, Silja terminaalille, Klippanille jne. Enivei. Löysin, tulin ja mittari päälle. Kyytiin tulee asiakas ja hyppää takapenkille. Käsky käy Stokkalle. No joo... Voihan venäjä... (kiroilen minä mielessä) onpa saataanan pitkä matka...niska... senhän kävelee alle 10 minsassa... sporalla pääsis myös mukavasti... ja minä odotin keikkaa tunnin... No, eipäs kiukutella toveri kuljettaja. Asiakas on aina oikeassa. Ja ryhdistäytykää, kyydissä on julkkis... No joo...kovis julkkis... Ja mentiin. Silja, meri, Makasiiniterminaali, Kauppatori, Manta, Nevsky,Kappeli, Etelä Espa, Kämp, Akateeminen ja Stocka. Nno niin, mittari näyttää muutaman mummon markan. Asiakas kaivaa lompsan povarista, selaa setelinippua,nappaa yhen ja ojentaa minulle. Käsi sinne ja kauhistun...en minä elävässä elämässä nää enkä käsittele näin isoja seteleitä... Ilmoitan kohteliaasti asiasta. Siinä mielessä, että minulla ei ole vaihtorahoja näin isoon seteliin. Asiakas suuttuu. Jaaaha, huokaisee hän vihaisena, että tällaista palvelua... Kalpeana odotan jatkoa. Asiakas kaivaa lompsasta vähän pienemmän setelin. Ok. Mutta olisko herralla muutama kolikko ni antaisin takaisin kokonaiset setelit. Ku mun kolikot on ihan finito. Nyt herra meinaa menettää hermot... Ai jaa, että on palvelu... Ja kaivaa kolikoita taskusta. Maksaa. Ja poistuu vihaisena. Stockalle, kahville. Tai ostoksille. Kuka hän oli? Ristomattiratia.
Jäi mieleen. Että silleesti... Ilmeisesti onnistuin tuottaa erittäin huonoa palvelua...

BiBi
13-11-2013, 07:49
Sergio, lukiessa tarinaasi odotin, että lopuksi asiakas olisi antanut sulle se iso seteli ja poistunut autosta pyytämättä palautetta... Tuo olis ollu hyvä joulusatu. :)

D_F
13-11-2013, 11:15
Sergio, lukiessa tarinaasi odotin, että lopuksi asiakas olisi antanut sulle se iso seteli ja poistunut autosta pyytämättä palautetta... Tuo olis ollu hyvä joulusatu. :)
ei tapahdu suomessa.

1901
13-11-2013, 11:40
Rouva Vepsäläinen ---haaa-aa! Kävi kouluulla kosmetologilla,
ON SUOMESSA NIIN KALLISTA :lol: :lol:

Renny Harlin no erilainen nuori.

BONTON
13-11-2013, 12:42
... Ilmeisesti onnistuin tuottaa erittäin huonoa palvelua...
on se jännä juttu:)...
mutta valitettavasti mäkin olen sama mieltä sun kanssasi,Sergio:)asiakas on aina oikeassa...siellä on ollut kamottava asiakaskohtelu...olis ollut iha parempi,että olisit varautunut vaihtorahalla etukäteen...
sen tähden lukiessa tarinaas mä olen odottanut et lopuksi sinä tekisit miehelle alennuksen...ja olen varma et hänelle tää keikka olisi ollut sama kun joulusatu:)

perpetuum mobile
13-11-2013, 12:55
Pääasia että saa myytty mitä sylki suuhun tuo.
Toiset osta.
Ollaanko kade?
:D
kelle? En ole kade nuorelle naiselle joka meni sänkyyn vanhan äijän kanssa, minua kun aina inhottanut vanhat ruipeloiset äijät. :D

Sergio
13-11-2013, 13:43
Sergio, lukiessa tarinaasi odotin, että lopuksi asiakas olisi antanut sulle se iso seteli ja poistunut autosta pyytämättä palautetta... Tuo olis ollu hyvä joulusatu. :)

Älä unta nää... :D Rikkailta ei heru edes tippeja suharille... ;) Osa niistä ei edes tervehdi taksikuskia...

Sergio
13-11-2013, 13:45
Rouva Vepsäläinen ---haaa-aa! Kävi kouluulla kosmetologilla,
ON SUOMESSA NIIN KALLISTA :lol: :lol:

Renny Harlin no erilainen nuori.

Hä? Kuka se on? :)

Sergio
13-11-2013, 14:05
Niistä vaihtorahoista. Taksikuskilla on erittäin vähän käteistä. Jonkun verran kolikoita ja jonkun verran pieniä seteleitä. Ja kuvitelkaa tilanne. Saan stadissa peräkkäin kolme lyhyttä keikkaa (niin sanottuja niskoja, taksislangilla tarkoittaa erittäin lyhyttä matkaa). Jokainen asiakas maksaa isolla setelillä. Kolmannen asiakkaan jälkeen minulla ei ole enään vaihtorahoja, kaikki kolikotkin meni... Mitä tehdään? No tietenkin pyöritään stadissa ja etsitään paikkoja missä onnistuisi rikkomaan pienempiin rahoihin ne isot setelit. Ja kolikkorenki myös pitää ladata kolikoilla. Ja mitäs luulette? Se ei ole helppo tehtävä... Siinä voi mennä paljon aikaa (harvassa paikassa henkilökunta suostuu rikkoo seteleitä noin vaan) ja hermotkin kiristyy... Mutta asiakkaat tietenkin pitävät itsestäänselvyytenä, että taksi on sama ku kaupan kassa... sieltä laatikosta löytyy aina vaihtorahaa vaikka kuinka...
Nykypäivänä tietenkin suurin osa asiakkaista maksa kortilla. Ei siellä paljon käshi liiku...

Että sellanen jutska fyffeestä, fyrkasta, fyffendaalista, hillosta, massista jne... ja niistä niskoista... ;)

Pauli
13-11-2013, 18:32
ei tapahdu suomessa.
Tämä tapahtui Suomessa,ja tämä tarina on tosi.:gy:
Hoidin työasioita ja käytin taksia.Maksoin omalla rahalla,käteisellä,ja tarvitsin kuitin jotta saisin työnantajalta rahat takaisin.Kaikki näytti olevan kunnossa,otin kuitin ja vaihtorahat,kiitoksia,päivänjatkoa,hei-hei...:gy:
Hetken päästä huomasin että eurojen sijasta sain muutaman väärän kolikon,ne oli Viron kruunuja.Otti päähän ja soitin sille kuskille.Ei ollut moksiskaan,väitti että se oli vain erehdys...Konna mikä konna.:gy:
Ja se muuten ei ollut ensimmäinen kerta kun taksikuski yritti huijata.Sen viimeisen kerran jälkeen (kun sain viron kruunuja )poistun taksista vasta kun olet tarkasti laskenut vaihtorahat :gy:

D_F
14-11-2013, 09:29
Tämä tapahtui Suomessa,ja tämä tarina on tosi.:gy:
Hoidin työasioita ja käytin taksia.Maksoin omalla rahalla,käteisellä,ja tarvitsin kuitin jotta saisin työnantajalta rahat takaisin.Kaikki näytti olevan kunnossa,otin kuitin ja vaihtorahat,kiitoksia,päivänjatkoa,hei-hei...:gy:
Hetken päästä huomasin että eurojen sijasta sain muutaman väärän kolikon,ne oli Viron kruunuja.Otti päähän ja soitin sille kuskille.Ei ollut moksiskaan,väitti että se oli vain erehdys...Konna mikä konna.:gy:
Ja se muuten ei ollut ensimmäinen kerta kun taksikuski yritti huijata.Sen viimeisen kerran jälkeen (kun sain viron kruunuja )poistun taksista vasta kun olet tarkasti laskenut vaihtorahat :gy:
käytän takseja aika usein. en käytä käteistä toisin. mutta tarinaan uskon.

Nefertiti
14-11-2013, 10:06
olen minäkin saanut joskus vääriä kolikoita.. ne on yhden euron näköisiä, jotain arabimaiden kolikoita )))

1901
14-11-2013, 11:53
kelle? En ole kade nuorelle naiselle joka meni sänkyyn vanhan äijän kanssa, minua kun aina inhottanut vanhat ruipeloiset äijät. :D

Saagim myy tarinoita tyhmille Seskalle,
juntit lukee.

1901
14-11-2013, 11:54
Hä? Kuka se on? :)

http://www.vepsalainen.com/fi/

Sergio
14-11-2013, 15:22
http://www.vepsalainen.com/fi/

Rouva on siis mööpeli liikkeen omistaja? No joo... sitte se on tosi ihmeellistä jos fyrkat ei riitä hoitaa pärstää ammattilaisella lärvihoitajalla... :D

Sergio
14-11-2013, 15:23
No niin, nyt alkaa pienimuotoinen sisätilojen remppa. Purku, putsaus, paklaus, maalaus ja tapetointi... Tuntuu mukavalta päivittää ja elvyttää ruosteessa olevat maalarin taidot...

perpetuum mobile
14-11-2013, 17:20
Saagim myy tarinoita tyhmille Seskalle,
juntit lukee.
huh en lue seiskaa, en oo sitten juntti. lol

Olka
15-11-2013, 10:38
Pojalla on alkanut uinti koulussa. Eilen valitti: - Tuo kloori uinti on tosi vaikea!

По-душка
15-11-2013, 13:33
Pojalla on alkanut uinti koulussa. Eilen valitti: - Tuo kloori uinti on tosi vaikea!
Hahaha! Ihana poika!
Ymmärrän häntä hyvin: klooriuinti kroolivedessä on tosi vaikeaa. :D
Kiitos Olka tästä, pelastit päiväni.

По-душка
15-11-2013, 13:49
Olka, eilen minulle kävi melkein samoin kuin pojallesi. Menin eläinkauppaan ja pyysin koppakuonaa vaikka tarkoitin tietysti kuonokoppaa. Ei ihme, että myyjää ihmetteli.

Tyttäreni koiralle tuli silmätulehdus ja eläinlääkäri määräsi silmätippoja. Homma osoittautui tosi vaikeaksi. Koira rimpuili, sätki ja pisti hanttiin. Oli pakko ostaa hoitokoppa. Sääli koiraa, hän saa valtavan trauman tästä. Mutta ei ole muuta vaihtoehtoakaan. Kidutus on lisäksi pitkäaikainen: silmätipat pitää laittaa kolme kertaa päivässä kahden viikon ajan. Olemme tyttären kanssa jo täynnä naarmuja koiran sätkimisestä: ooo, mä en kestä enää!

Olka
15-11-2013, 13:53
Olka, eilen minulle kävi melkein samoin kuin pojallesi. Menin eläinkauppaan ja pyysin koppakuonaa vaikka tarkoitin tietysti kuonokoppaa. Ei ihme, että myyjää ihmetteli.


:D :D Voimia kaikille kolmelle!

Sergio
15-11-2013, 18:36
Klooriuinti on aika paha... :D

Minulla taas omat pahat... Olipa uni... unessa poltin tupakkaa ja tuli paha olo (minähän lopetin röökaamisen)... sitten tuli tehtävä: pitää ajaa rekalla Petroskoihin... tuli paha olo... (minähän olen aikoja sitte unohtanu miltä puolelta rekkaa lähestytään...) no, keräsin kamppeet ja valmistauduin... henkisesti myös... ja sitten näin palkkanauhan... (joku tuntematon kollega ojensi kirjekuoren) hetkellisesti se ilahdutti (onhan se enemmän ku Kelan raha... ja mennen tullen hakkaa sossun luukun...) ja sitte tuli taas paha olo... (kuka nyt pärjää jos tili on 1550 egee??? )... Mitä tää uni tarkoittaa?

KALAMIES
15-11-2013, 21:26
Olka, eilen minulle kävi melkein samoin kuin pojallesi. Menin eläinkauppaan ja pyysin koppakuonaa vaikka tarkoitin tietysti kuonokoppaa. Ei ihme, että myyjää ihmetteli.

Tyttäreni koiralle tuli silmätulehdus ja eläinlääkäri määräsi silmätippoja. Homma osoittautui tosi vaikeaksi. Koira rimpuili, sätki ja pisti hanttiin. Oli pakko ostaa hoitokoppa. Sääli koiraa, hän saa valtavan trauman tästä. Mutta ei ole muuta vaihtoehtoakaan. Kidutus on lisäksi pitkäaikainen: silmätipat pitää laittaa kolme kertaa päivässä kahden viikon ajan. Olemme tyttären kanssa jo täynnä naarmuja koiran sätkimisestä: ooo, mä en kestä enää!
Huh.. ymmärrän vain mitä oli merkätty mustaana. Sorry. Olen ihan tyhmä.

perpetuum mobile
15-11-2013, 21:42
mul oli tänään pitkästä aikaa illan kunigattaren olo. harvinaista mutta niin magee!

По-душка
15-11-2013, 22:53
Huh.. ymmärrän vain mitä oli merkätty mustaana. Sorry. Olen ihan tyhmä.
Et ole ihan tyhmä. Kaikki johtuu siitä, että sinulla ei ole koiraa. :D

Tässä on google-kääntäjän tekelmä käännös:
Плечо, вчера я сделал почти такой же, как ваш сын. Я пошел в зоомагазин и попросил koppakuonaa хотя, конечно, имел в виду морды. Это не удивительно, что продавец был интересно.

Собака моя дочь пришла из глазной инфекцией, и ветеринар приказал глазных капель. Вот оказалось очень трудно.Собаки боролись, sätki и положить его борьбе. Мне пришлось купить процедурные кабинеты. Обидно собаку, он получает огромную травму здесь. Но нет никакой другой вариант. Пытки также долгосрочные: ставиться глазных капель три раза в день в течение двух недель. У нас есть дочь с собакой уже полно царапин sätkimisestä: ооо, я не могу больше терпеть!

Olka
16-11-2013, 00:41
Tulin Jenni Vartiaisen konsertista. Voi mikä nainen ja mikä ääni! Ihan maaginen lady, tekee mieli vain tujottaa ja kuunnella loputtomasti :)

Nefertiti
16-11-2013, 10:21
mun mielestä tää uus biisi "junat ja naiset" on ihan surkea.. edellinen levy oli paljon-paljon parempi :)

Olka
16-11-2013, 10:24
mun mielestä tää uus biisi "junat ja naiset" on ihan surkea.. edellinen levy oli paljon-paljon parempi :)

Olen samaa mieltä edellisestä levystä, en meinaa ostaa uutta, mutta live-esitys oli silti huikea.

gorodok
16-11-2013, 12:56
Et ole ihan tyhmä. Kaikki johtuu siitä, että sinulla ei ole koiraa. :D

Tässä on google-kääntäjän tekelmä käännös:
Плечо, вчера я сделал почти такой же, как ваш сын. Я пошел в зоомагазин и попросил koppakuonaa хотя, конечно, имел в виду морды. Это не удивительно, что продавец был интересно.

Собака моя дочь пришла из глазной инфекцией, и ветеринар приказал глазных капель. Вот оказалось очень трудно.Собаки боролись, sätki и положить его борьбе. Мне пришлось купить процедурные кабинеты. Обидно собаку, он получает огромную травму здесь. Но нет никакой другой вариант. Пытки также долгосрочные: ставиться глазных капель три раза в день в течение двух недель. У нас есть дочь с собакой уже полно царапин sätkimisestä: ооо, я не могу больше терпеть!
hyvä käännös))) nauroin kyyneleet silmissä ))

По-душка
16-11-2013, 17:32
Suomalainen lainsäädäntö ihmetyttää minua. Sen mukaan voidaan mm. raiskata kolmen vuoden välein ensikertalaisena
http://www.hs.fi/politiikka/R%C3%A4s%C3%A4nen+Ensikertalaisuus+pois+rankoista+rikoksista/a1384570040531

tai itseään oikeudessa puolustaessa saa puhua vapaasti toisista loukkaavia eikä tarvitse edes näyttää väitteensä toteen. Näyttötaakka on syyttäjällä. Hmm. Kuka ne lait oikein säätää?
http://www.hs.fi/kotimaa/Professori+Timo+R%C3%A4dyn+puheista+tuskin+syytett%C3%A4/a1384512260522

Olka
16-11-2013, 22:14
Suomalainen lainsäädäntö ihmetyttää minua.

Sama täällä. Tuli mieleen yksi tapaus muutama viikkoa sitten, kun vanki karkasi vankilasta jossain meidän alueella, oli karkumatkalla 10 päivää ja vasta sen jälkeen poliisi sai hänet kiinni. Arvatkaa mikä oli rangastus? Vanki saa vietää linnassa 10 ylimääräistä päivää! Uskomatonta, mutta totta...

Sergio
17-11-2013, 14:38
Et ole ihan tyhmä. Kaikki johtuu siitä, että sinulla ei ole koiraa. :D

Tässä on google-kääntäjän tekelmä käännös:
Плечо, вчера я сделал почти такой же, как ваш сын. Я пошел в зоомагазин и попросил koppakuonaa хотя, конечно, имел в виду морды. Это не удивительно, что продавец был интересно.

Собака моя дочь пришла из глазной инфекцией, и ветеринар приказал глазных капель. Вот оказалось очень трудно.Собаки боролись, sätki и положить его борьбе. Мне пришлось купить процедурные кабинеты. Обидно собаку, он получает огромную травму здесь. Но нет никакой другой вариант. Пытки также долгосрочные: ставиться глазных капель три раза в день в течение двух недель. У нас есть дочь с собакой уже полно царапин sätkimisestä: ооо, я не могу больше терпеть!

Mahtava käännös... :lol:

Sergio
17-11-2013, 16:05
On se mahtava näky... Vuonna 2006 käytiin siellä ja nähtiin Etnan purkaus ihan läheltä... Onko siitä niin kauan? No on... Miten se aika rientää näin nopeesti...?

http://www.hs.fi/videot/Etna+purkautui+j%C3%A4lleen/v1305748645972

По-душка
17-11-2013, 21:40
Kuten suomalaiset sanovat, suuressa maassa suuret toleranssit. Myös kieli on suuri tai oikeastaan pitkä, rönsyilevä. Venäjänkielinen käännös on aina suomenkielistä alkutekstiä pitempi.
Vai mitä sanoisitte tästä?

Syyteharkinta. Yksi sana. А po-russki?
Рассмотрение материалов предварительного следствия в целях изучения оснований для предъявления обвинения.
10! Знай наших!

Olka
17-11-2013, 23:07
Kokemuksestani sanon, että venäjänkielinen käännös on melkein aina pitempi kuin alkuperäinen suomenkielinen teksti.

Sergio
18-11-2013, 17:27
Olipa leffa eilen YLE-ykkösellä... Kuvattu Tallinnassa ja Narvassa. Odotin jotain hyvää ja jännää... petyin pahasti... Juoni hyppi sinne tänne ja välilllä oli täysin hakusessa... Venäläisiä näytettiin täysinä pelleinä ja kusipäinä... ryssiteltiin ja kiroiltiin venäjäksi tosi rajusti... Yli hilseen meni leffa... en jaksanu edes katsoo lopuun saakka...

http://www.menaiset.fi/artikkeli/tv/tanaan_televisiossa_jussi_vatanen_tieinsinoorina_matti_ijaksen_elokuvassa

Sergio
25-11-2013, 14:28
Fasesta pöllitty hauska kuva... valoisa tulevaisuus... :D :

Olka
25-11-2013, 14:37
Fasesta pöllitty hauska kuva... valoisa tulevaisuus... :D :

Muistuttaa tyypilisiä vitsejä virolaisista ja suomalaisista :)

По-душка
29-11-2013, 13:52
"Olen opiskellut taidon, jolla pääsen kenen tahansa naisen jalkojen väliin kahden tunnin keskustelun jälkeen, Sarasvuo leuhki."

Yäk! Murrosikäinen rehvastelija! Minun jalkojen väliin hän ei ainakaan pääse! Toki tuskin hän sinne haluaisikaan. Parasta ennen -päiväys alkaa jo umpeutua ja kohta muuttuu "käytettävä viimeistään" :D

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013112817772779_uu.shtml

Sergio
29-11-2013, 15:31
"Olen opiskellut taidon, jolla pääsen kenen tahansa naisen jalkojen väliin kahden tunnin keskustelun jälkeen, Sarasvuo leuhki."

Yäk! Murrosikäinen rehvastelija! Minun jalkojen väliin hän ei ainakaan pääse! Toki tuskin hän sinne haluaisikaan. Parasta ennen -päiväys alkaa jo umpeutua ja kohta muuttuu "käytettävä viimeistään" :D

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013112817772779_uu.shtml

Toi oli paha... toi Sarasvuon leuhkiminen ja rehvastelu... :D Mutta sun heitto oli vielä pahempi... :lol:

Pakko heittää kommentti. Veikkaisin että jos mummelin tavara ei ole täysin sammaloitunu ni kyllä sille löytyy joku ukkeli-käyttäjä kellä seisokit skulaa vielä...
:D

Sergio
29-11-2013, 15:47
Se on niin tätä... nykypäivää... Tulkkauksissa sama ongelma...

http://kristiinasktl.wordpress.com/2013/11/28/kilpailutuksen-pyha-lehma/

Nefertiti
29-11-2013, 17:56
iltasanomien sivuilla on hauska testi... peruskoulun taidoista.. ))

По-душка
29-11-2013, 19:57
iltasanomien sivuilla on hauska testi... peruskoulun taidoista.. ))
Kiitos vinkistä Nefertiti!
Halusin tietysti testata itseäni. Vaikka pääsin (juuri ja juuri) läpi (53 % oikein), järkytyin tuloksesta. Hyväksyn sen, että uskontopuoli meni pieleen, koska meillä ei ollut sellaista kouluainetta, hyväksyn myös sen, että historiakaan ei koskaan kiinnostanut minua, mutta matiikan taidot ei olisi pitänyt päästä ruostumaan näin pahalle.

Peruskouluvisa löytyy tästä:
http://iltasanomat.polldaddy.com/s/peruskouluvisa

По-душка
29-11-2013, 20:02
Toi oli paha... toi Sarasvuon leuhkiminen ja rehvastelu... :D Mutta sun heitto oli vielä pahempi... :lol:

Pakko heittää kommentti. Veikkaisin että jos mummelin tavara ei ole täysin sammaloitunu ni kyllä sille löytyy joku ukkeli-käyttäjä kellä seisokit skulaa vielä...
:D
Kiitos kannustuksesta, kommentin heittäjä.
Eläkööt sammalvapaat mummelit ja seisokkiukkelit! Aamen.

BONTON
29-11-2013, 22:32
"Olen opiskellut taidon, jolla pääsen kenen tahansa naisen jalkojen väliin kahden tunnin keskustelun jälkeen, Sarasvuo leuhki."
...
ei hän pidä kynttilänsä vakan alla...vaikka hänen rahavarojen kanssa 2 tuntia aika paljon:)

BONTON
29-11-2013, 22:44
...
Yäk! Murrosikäinen rehvastelija! Minun jalkojen väliin hän ei ainakaan pääse! ...
...
moni nainen varmaan sanotiin saman ennen kun ovat menneet kyseiset kaksi tuntia:)

Pauli
29-11-2013, 23:00
ei hän pidä kynttilänsä vakan alla...vaikka hänen rahavarojen kanssa 2 tuntia aika paljon:)
Hän on ammattilainen,siis saarnaa ammatiksi.Mikään ei muutu:gy:...Ennen suomalainen meni sunnuntaina kirkkoon ja kuunteli saarnaa.Tänään kirkossa käydään harvoin,mutta ilmeisesti tarve kuunnella ei ole kadonnut.
Nykysaarnaaja Sarasvuo veloittaa enemmän,kirkossa käynti oli halvempaa,sai laittaa kolehtiin vaikka yhden kolikon tai ei sitäkään :gy:

Pauli
29-11-2013, 23:12
"[I]

Yäk! Murrosikäinen rehvastelija! Minun jalkojen väliin hän ei ainakaan pääse! ...
Tiukka mimmi!:gy:
http://www.youtube.com/watch?v=fHtdOXV7ov0

BONTON
29-11-2013, 23:34
Hän on ammattilainen,siis saarnaa ammatiksi.Mikään ei muutu:gy:...Ennen suomalainen meni sunnuntaina kirkkoon ja kuunteli saarnaa.Tänään kirkossa käydään harvoin,mutta ilmeisesti tarve kuunnella ei ole kadonnut.
Nykysaarnaaja Sarasvuo veloittaa enemmän,kirkossa käynti oli halvempaa,sai laittaa kolehtiin vaikka yhden kolikon tai ei sitäkään :gy:
juuri nyt huomasin että lehden kuva on otettu kirkossa...vaan kuvan alle kontrastilla on laitettu semmoinen teksti...intrigiä

По-душка
30-11-2013, 00:17
Hän on ammattilainen,siis saarnaa ammatiksi.Mikään ei muutu:gy:...Ennen suomalainen meni sunnuntaina kirkkoon ja kuunteli saarnaa.Tänään kirkossa käydään harvoin,mutta ilmeisesti tarve kuunnella ei ole kadonnut.
Nykysaarnaaja Sarasvuo veloittaa enemmän,kirkossa käynti oli halvempaa,sai laittaa kolehtiin vaikka yhden kolikon tai ei sitäkään :gy:
Sarasvuo saarnaa nykyisin myös kirkossa.
http://www.iltalehti.fi/viihde/2013112517762595_vi.shtml

Sergio
30-11-2013, 02:55
Kiitos kannustuksesta, kommentin heittäjä.
Eläkööt sammalvapaat mummelit ja seisokkiukkelit! Aamen.

No joo... uskoin, että ymmärrät huumorini... Ilmeisesti oli yliammuntaa... Surullista. Tarkoitin nimenomaan tätä: Eläkööt Elävät mummelit ja ukkelit...
:)

Sergio
30-11-2013, 03:18
ei hän pidä kynttilänsä vakan alla...vaikka hänen rahavarojen kanssa 2 tuntia aika paljon:)

Anteeksi vaan. Pakko kysyä mitä sanoit. Mikä on vakan alla?
:)

Tarkoititko sanoa näin: Ei hän pitänyt kynttilää (siellä jossain)... vaikka hänenkin varoilla 2 tuntia olisi aika paljon... :)

Nyt kyllä viilataan pilkkuja... Täällä se on sallittu...

:)

No joo, sä olet ilmeisesti lukenu tään:

"Suomalaiset ovat uutteria, vaatimattomia eivätkä ole tottuneita kehumaan itseään eli vakkakansaa. Jos joku ei tajua yhteyttä, niin tarkoitan sitä sanontaa ettei pidä pitää kynttilää vakan alla. Se tulee raamatusta. Jeesus kehottaa meitä laittamaan kynttilän lampunjalkaan ei vakan alle. Nuorisolle tiedoksi, että vakka on perinteinen puinen laatikko, jolla mitattiin esim. vakallinen perunoita aikoinaan. Vakka oli siis myös tilavuusmitta. jos siis kynttilän laittaa vakan alle, se ei valaise. Esimerkiksi Will Hunting elokuvassa Good Will Hunting oli lahjakas matemaatikko, muttei aluksi käyttänyt lahjojaan. Hän piti siis "kynttilää vakan alla" eli ei tuonut lahjojaan esiin. (mukinat.vuodatus.fi)

Yhdysvaltalaisessa työelämässä kynttilää ei pidetä vakan alla (lehti.tek.fi)

Pidä vakan alla kynttilää on yksi Juice leskisen rakastetuimmista kappaleista"

Sergio
30-11-2013, 03:36
No joo... masentava laulu... ja kuitenkin suomalaisittain kannustava...? Yritän ymmärtää... Kuuntelin 3 kertaa ja ymmärsin. Pienen ihmisen kannattaa olla hiljaa ja elää siellä jossain sängyn alla. Ei kannata rehvastalle ja hurjastella. Pitää olla ihan hiljaa siellä laatikon pohjalla...ja sitten on kaikki hyvin... ollaan vaan ja kuollaan pois... No joo....

http://www.youtube.com/watch?v=1DzI_5ZJ364

BONTON
30-11-2013, 08:52
Anteeksi vaan. Pakko kysyä mitä sanoit. Mikä on vakan alla?
:)

Tarkoititko sanoa näin: Ei hän pitänyt kynttilää (siellä jossain)... vaikka hänenkin varoilla 2 tuntia olisi aika paljon... :)

Nyt kyllä viilataan pilkkuja... Täällä se on sallittu...

:)

No joo, sä olet ilmeisesti lukenu tään:

"Suomalaiset ovat uutteria, vaatimattomia eivätkä ole tottuneita kehumaan itseään eli vakkakansaa. Jos joku ei tajua yhteyttä, niin tarkoitan sitä sanontaa ettei pidä pitää kynttilää vakan alla. Se tulee raamatusta. Jeesus kehottaa meitä laittamaan kynttilän lampunjalkaan ei vakan alle. Nuorisolle tiedoksi, että vakka on perinteinen puinen laatikko, jolla mitattiin esim. vakallinen perunoita aikoinaan. Vakka oli siis myös tilavuusmitta. jos siis kynttilän laittaa vakan alle, se ei valaise. Esimerkiksi Will Hunting elokuvassa Good Will Hunting oli lahjakas matemaatikko, muttei aluksi käyttänyt lahjojaan. Hän piti siis "kynttilää vakan alla" eli ei tuonut lahjojaan esiin. (mukinat.vuodatus.fi)

Yhdysvaltalaisessa työelämässä kynttilää ei pidetä vakan alla (lehti.tek.fi)

Pidä vakan alla kynttilää on yksi Juice leskisen rakastetuimmista kappaleista"
panna/kätkeä kynttilänsä vakan alle...это старая пословица или поговорка,или метафора(как правильно?),означающая "зарыть свой талант в землю":)...
У неё есть и обратное jos joku ei pidä kynttilänsä siellä ,значит хвастается своим талантом или своими способностями...
mutta ymmärsit itse kaikki minun mainittu oikein:)

BONTON
30-11-2013, 09:14
...vaikka hänenkin varoilla 2 tuntia olisi aika paljon... :)
...
да,у тебя значительно лучше и правильнее...Kiitos Sergio!

Sergio
30-11-2013, 11:45
moni nainen varmaan sanotiin saman ennen kun ovat menneet kyseiset kaksi tuntia:)

Minun näkemys: moni nainen varmaan mietti samaa niinä kahtena tuntina, mitä luento kesti... :)

Sergio
30-11-2013, 12:29
Kuuntelin vielä kerran Juicen biisin... Ja nyt ymmärsin eri tavalla. Hänen sanoma oli ilmeisesti tämä: pidä kynttilä vakan alla... älä polta sitä molemmista päistä... jopa vahvatkin miehet lähtee jos näin... Ymmärsinkö oikein? Vaikka itse Juice, niin kuin moni muukin taiteilija, legendaarinen, eli täysillä...

Juicen muistan aina... tutustuin häneen heti kun muutin mamuna Suomeen vuonna 1990... :

http://www.youtube.com/watch?v=1OyoEwtmsSU


http://www.youtube.com/watch?v=qQBLZMULSbo

1901
30-11-2013, 13:34
Minun näkemys: moni nainen varmaan mietti samaa niinä kahtena tuntina, mitä luento kesti... :)

Itse toimitus ei sitten kestä 2h...
Markkinointi on tärkein
:D

По-душка
30-11-2013, 14:39
Kaikki hyvä elämässä on joko laitonta, moraalitonta tai lihottavaa. (c)

Tässä on tunnustukseni: olen saanut paljon hyvää.

http://www.youtube.com/watch?v=-SoxOb2ir5Q

BONTON
30-11-2013, 16:26
No joo... masentava laulu... ja kuitenkin suomalaisittain kannustava...? Yritän ymmärtää... Kuuntelin 3 kertaa ja ymmärsin. Pienen ihmisen kannattaa olla hiljaa ja elää siellä jossain sängyn alla. Ei kannata rehvastalle ja hurjastella. Pitää olla ihan hiljaa siellä laatikon pohjalla...ja sitten on kaikki hyvin... ollaan vaan ja kuollaan pois... No joo....

http://www.youtube.com/watch?v=1DzI_5ZJ364
kuuntelin minäkin...
"jos löydät sä ajatuskiteen,et riemua näyttää saa...
Tuulet yleisen mielipiteen sinut sammuksiin puhaltaa.

Ne vahvimmat miehet ei ehjiksi jää
Pidä vakan alla kynttilää"...

kuunteliko Sarasvuo oikeasti tätä laulua?:)

nordux
27-12-2013, 13:22
Hei vaan kaikille! Miten menee? Olen uusi tässä foorumissa. Ottatteko?:)
Mulla on muutama kysymys teille koska haluan selvittää jotkut jutut.
No niin, varmasti kaikki ovat jo asuneet Suomessa (en vaan minäkään vielä) ja siitä tulee seuraavia kysymyksia:
Kuinka kauan olet ollut siellä (Suomessa)?
Kuinka kauan olet opettellut suomea ja mikä sun taso nyt on?
Oliko se vaikea oppia?
Ymmärätkö hyvin mitä ne puhuu?

Miksi mä kysyn siitä? Haluan prlkkä tiedä kuinka taitava on keskimääräinen venäläinen suomen kelen opiskelemaan. Koska itsehän oon oppinut suomea just itsenäisesti eikä ollut mahista verrata taitoani toisten taitoihinsa. Ja ne suomalaiset, joiden kanssa olen juttellut, eivät ole hyvin toutettavia eli mielestäni ne kovin liioitelee mun kykyä. :D

Kiitti! :)

Шаман
14-05-2015, 12:37
Hiljaista täällä taas on... Rikotaan hiljaisuus? Rohkenen... Pulpahti mieleen seuraava juttu. Ta asia. Vakava sellainen. Ja samalla hauska...

Maahanmuutto. On se jotenkin kömpelö sana ja käsite... Ja ikuinen leima ihmiselle. Mamulle. Tuli ykskaks mieleen seuraava:
Me muutettiin Suomeen vuonna 1990 ja koko elämän täällä rakennettiin ihan itse. Nollasta. Alkuvaiheessa tietämättä paljon mitään suomalaisesta yhteiskunnasta ja sen rakenteista.... Oltiinko me tyhmiä? Tai tyhmänrohkeita? Ilmeisesti. No tietenkin sukulaisten kutsuilla tulimme. Pinkeissä rilleissä. Ensin Helsinki, Kannelmäki, raksaduunit, sitten heti Itä-Vantaalle ja duunin kautta saatiin broidin/serkun kanssa työsuhdeasunnot. Kolmiot kaikkine herkkuine. No huh huh... Haettiin perheet Tallinnasta. No huh huh sitä muuttoa... Kaksi Ladaa lastattu neukuilla... Hymiö grin Aikuiset sekä lauma ( :D ) lapsia, laukut täynnä kattiloita, paistinpannuja ja kaikkea muuta tarpeellista/hyödyllistä... Muutto ei todellakaan ollut helppo. Varsinkin muutto Neuvosto-Eestistä kapitalistiseen Suomeen. Finlandiaan... Unelmamaahan.... :) No huh... Pulpahti mieleen se hurja muutto... Maahanmutto... Ja nyt mamut, me, ja meidän lapset ollaan edelleen mamuja. Mutta. Eri rooleissa vaikutamme tässä yhteiskunnassa... Ja eri ikäisinä... Jopa meidän lapset ovat jo aikuisia... :) Ja nyt lähestyy ja nousee seuraava sukupolvi... Lastenlapset. :) Voimia ja onnea heille. Sekä meille. :) Ja kasuille tietenkin myös. :)

Шаман
14-05-2015, 13:27
https://www.youtube.com/watch?v=3VvWjDVu6eI

D_F
15-05-2015, 09:40
Hiljaista täällä taas on... Rikotaan hiljaisuus? Rohkenen... Pulpahti mieleen seuraava juttu. Ta asia. Vakava sellainen. Ja samalla hauska...

Maahanmuutto. On se jotenkin kömpelö sana ja käsite... Ja ikuinen leima ihmiselle. Mamulle. Tuli ykskaks mieleen seuraava:
Me muutettiin Suomeen vuonna 1990 ja koko elämän täällä rakennettiin ihan itse. Nollasta. Alkuvaiheessa tietämättä paljon mitään suomalaisesta yhteiskunnasta ja sen rakenteista.... Oltiinko me tyhmiä? Tai tyhmänrohkeita? Ilmeisesti. No tietenkin sukulaisten kutsuilla tulimme. Pinkeissä rilleissä. Ensin Helsinki, Kannelmäki, raksaduunit, sitten heti Itä-Vantaalle ja duunin kautta saatiin broidin/serkun kanssa työsuhdeasunnot. Kolmiot kaikkine herkkuine. No huh huh... Haettiin perheet Tallinnasta. No huh huh sitä muuttoa... Kaksi Ladaa lastattu neukuilla... Hymiö grin Aikuiset sekä lauma ( :D ) lapsia, laukut täynnä kattiloita, paistinpannuja ja kaikkea muuta tarpeellista/hyödyllistä... Muutto ei todellakaan ollut helppo. Varsinkin muutto Neuvosto-Eestistä kapitalistiseen Suomeen. Finlandiaan... Unelmamaahan.... :) No huh... Pulpahti mieleen se hurja muutto... Maahanmutto... Ja nyt mamut, me, ja meidän lapset ollaan edelleen mamuja. Mutta. Eri rooleissa vaikutamme tässä yhteiskunnassa... Ja eri ikäisinä... Jopa meidän lapset ovat jo aikuisia... :) Ja nyt lähestyy ja nousee seuraava sukupolvi... Lastenlapset. :) Voimia ja onnea heille. Sekä meille. :) Ja kasuille tietenkin myös. :)
milloin mamu lakkaa olemasta mamu? onko mamu 2. polvessa mamu?

tassa
25-06-2015, 19:44
milloin mamu lakkaa olemasta mamu? onko mamu 2. polvessa mamu?

Mamut o aina mamut polvesta riippumatta

Ollikainen
26-06-2015, 17:01
Mamut o aina mamut polvesta riippumatta
Paljon riippuu omasta valinnasta -Haluatko itse olla mammu?Mitä kieltä puhut mielummin??Kenen kultuuria edustat?Missä kirkossa käyt?

Olka
12-08-2015, 11:37
Suosikkisarja Silta jatkuu Yle TV1:ssä ja Yle Areenassa 27.9. klo 22! Odotettu kolmas tuotantokausi nähdään samanaikaisesti Suomessa ja Ruotsissa.

:jiihaa: :jiihaa: :jiihaa:

celine dion
12-08-2015, 19:55
Polttavat ajatukset päässänne pyörivät!
Mä en jaksa uhrata yhtäkään ajatusta tälle kysymyksille olenko minä mamu, papu, setä tai täti. Olen venäjän suomalainen, joka on kadottanut uskonsa siihen, että meidän pikku kansa koskaan palautuu isänmaahamme.
Sen takia ollaan täällä isompien sukulaisten luona.
Muita vaihtoehtoja meillä ei ole, ei ole varapasseja, ulkomaalaiskiinteistöjä, tai varalentokenttiä, eikä tule olemaan.
Täällä ollaan ja piste.