PDA

View Full Version : Venäjänkielisiä suomalaisia?


Zoja
29-08-2004, 23:15
JOU!
Kuinka paljon tätä foorumia käyttää ilokseen ja hyödykseen muita kanssasiskoja tai -veljiä? Jotka ovat juuriltaan supisuomalaisia ja oppineet venäjän muualla kuin kotona? Kertokaa omasta venäjänopiskeluista ja kokemuksista! Ehkä löydämme uusia ystäviä tätä kautta.

teekkari
05-09-2004, 23:13
Venäjää oppii parhaiten Venäjällä!

Шаман
05-09-2004, 23:49
Ai ystäviin kelpaa vaan supisuomalaiset? Muut ovat vääränlaatuisia? Taitaa olla väärä foorumi. Ei millään pahalla...

Spetsnaz
06-09-2004, 00:17
Первоначальное сообщение от Шаман
Ai ystäviin kelpaa vaan supisuomalaiset? Muut ovat vääränlaatuisia? Taitaa olla väärä foorumi. Ei millään pahalla...

Älä nyt. Esimerkiksi minua myös kiinnostaa, onko täällä muita suomalaisia, jotka ovat oppineet venäjän.
Se on muuten aika huono tapa, heti tulla negatiiviseksi. Meillähän toimi ukrainalainen palsta, vaikka kaikki, jotka kirjoittavat siellä osaavat venäjää, joten miksi venäjän puhuvat suomalaiset eivät voi etsiä omankaltaisia?

Zoja
06-09-2004, 00:21
Spetsnaz
Kiitti =)

По-душка
06-09-2004, 00:29
Шаман
Minusta tulkitsit Zoijan viestin aivan väärin.
Olet tänään vissi pahalla päällä, kun hyökkäät naisten kimppuun.

Harri
07-09-2004, 11:18
Tuleehan täällä joskus käytyä, juu. Volyymi on kyllä turhan suuri tälläiselle päivätyöläiselle, joten varmaan yli 90% aiheista jää lukematta - jos meikäläisen tavailua voi lukemisena hyvällä tahdollakaan pitää...

Шаман
07-09-2004, 18:52
Первоначальное сообщение от По-душка
Шаман
Minusta tulkitsit Zoijan viestin aivan väärin.
Olet tänään vissi pahalla päällä, kun hyökkäät naisten kimppuun.

No joo... Kyllä taisin käsittää aiheen täysin väärin. Taisin olla kiihtyneessä mielentilassa.
Pyydän anteeksi.

minttu
07-09-2004, 19:06
Suomi.ru on hyvä paikka pitää yllä kielitaitoa ja tutustua venäläisiin ja suomalaisiin samanhenkisiin ihmisiin :-) On kiva lukea esim. mistä venäläiset nuoret keskustelee täällä. Ja tietysti olisi mukava kuulla myös muista suomalaisista, jotka opiskelevat venäjää!

Zoja
07-09-2004, 22:17
minttu
Mä tapasin kesätöiden koulutustilaisuuden merkeissä kolme tyttöä, jotka oli myös opiskelleet vaihdossa Tverissä. Puheenaiheet ei heti loppunu kesken. =)

wildcard
24-01-2005, 23:17
Mihinkäs kaikki natiivit ovat muuten kaikonneet? Eihän teillä nyt parempaa tekemistä voi olla?
Alkaahan nuo puheenaiheet käydä vanhaksi, mutta kai jostakin muustakin voitaisiin keskustella?

Vai hä? :)

kissa
25-01-2005, 09:10
Täällä minä edelleen lueskelen, sanakirja kourassa. Olisi oikein mukava kuulla kuulumisia uusista suomenkielisistä tällä foorumilla :)

kissa

D_F
25-01-2005, 11:04
Kissa, oohoh... aattelin ettet tulekaan enää tänne. ;)

kissa
26-01-2005, 00:55
Ette te minusta niin helpolla pääse!

:D

kissa

D_F
26-01-2005, 13:26
ai hitto! ;)

saska
04-04-2005, 14:49
mä oon venäläinen;mut meidan koulussa venäjäläiskielen opiskelu on myös suomalaisille.He opiskelevat venäjää 3.lk. alkaen;ja he pysyvät puhua ainakin imperfektissa.

olga_82
15-05-2005, 00:25
minttu
Mä tapasin kesätöiden koulutustilaisuuden merkeissä kolme tyttöä, jotka oli myös opiskelleet vaihdossa Tverissä. Puheenaiheet ei heti loppunu kesken. =)



No täältäpä löytyis vielä yks Tverissä vaihdossa ollut, meitähän riittää =). Oli kyllä loistava kokemus, toivottavasti sullakin. Pitäs melkeen käyä taas moikkaamassa loistavia opettajia ja muita tuttuja..

D&S
07-06-2005, 20:47
... mutta tämä sivusto ei löydy niin helposti meille ns. natiiveille...

katja.jkl
07-06-2005, 21:59
... mutta tämä sivusto ei löydy niin helposti meille ns. natiiveille...

Eli olen opiskellut venäjää vaihtelevalla menestyksellä jo monta vuotta. Ammattikorkeakoulussa tuli harjoiteltua alkeita. Sielläpä vaan oli sellainen tuuri, että kurssit loppuivat kesken, kun ei ollut tarpeeksi osanottajia. Tällä hetkellä opiskelen venäjää sitten iltalukiossa. Viisi kurssia on takana ja jonkunlainen pohja on jo. Kielioppi, lukeminen ja kirjoittaminen sujuu kohtalaisesti, mutta puhuminen ja ymmärtäminen on kamalan vaikeaa...

Hyvä keino oppia on ollut myös se, että olen tutustunut erääseen Ukrainasta Jyväskylään muuttaneeseen Irinaan. Tiedä vaikka olisi täällä palstallakin? Käymme Irinan kanssa kahvilla joka viikko ja yritämme puhua venäjää ja suomea ja kivaa on! Venäjällä yritän myös käydä aina kun aika ja rahat sallii, mutta tämä on kyllä valitettavan harvinaista.

Tänne palstalle tulin evakkoon rasistisia ja asiattomia viestejä Suomi 24:n Venäjän matkailupalstalta. Siellä käydään yleensä ihan asiallista ja mukavaa ja ennen kaikkea vilkasta keskustelua kaikesta Venäjään liittyvästä. Silloin tällöin palstalle vaan eksyy kaikenlaisia ikäviä kirjoittajia, kun palsta nostetaan otsikoihin ylläpidon toimesta. Nyt siellä alkaa meno toivottavasti jo rauhoittua ja palailen sinne, mutta kiva olisi täältäkin saada porukkaa sinne vastavierailulle ja vaikka ihan vakkariksi.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=104&conference=4500000000000162&subcat=384

teekkari
07-06-2005, 22:27
Rasistisia ja asiattomia juttuja löytyy kyllä joskus täältäkin, muttta onneksi ei kovin paljon.

Mike_70
19-06-2005, 13:42
En ole mikään kielilahjakkuus.
Viisi vuotta TKK:n kielikeskuksen kursseilla (kurssit 1-10).
Tämän jälkeen alan töihin. Ensimmäisenllä työmatkalla ymmärsin, etten ymmärrä.
Saatika sitten, että olisin osannut keskustella. Mutta käytäntö (ja Siperia) opettaa.
Muutana vuosi aktiivista työ- ja vapaa-ajan matkustelua Venäjällä, ja alkoi pikkuhiljaa
luistaa. Sittemmin olen kyllä tullut laiskemmaksi, tuntuu että alan lipsua kieliopissa.

En vieläkään ole lukenut kaunokirjallisuutta venäjäksi, aloitukynnys tuntuu korkealta.
Onko ns. kioskikirjallisuuden kieli helpompaa?
Toisaalta nykyaikaisen puhekielen ilmaisut tuottavat joskus hupaisia tilanteita esim.
internet keskusteluissa. Tavallisista kurssi- ja sanakirjoista kun ei löydy "не фига" ja "ёб..."
terminologiaa....

D_F
19-06-2005, 15:43
luulisin, että kioski kirjallisuus on helpompaa kiletä kuin "sota ja rauha"-tyyppiset romaanit, toisaalta "не фига" ja "ёб..."-tyyppisten ilmaisujen käyttö saattaa olla aika laaja.

ps kumma juttu, mutta suomen kielellä olen lukenut vain pari hassua kirjaa (oppikirjoja lukuun ottamatta).

По-душка
29-06-2005, 22:23
Moi Jarmo!

Minulla on hyvä idea. Aloita tässä foorumissa joku kiva keskustelu. Vaikkapa talvisodasta tai venäläisistä luusereista Suomessa taikka suomalaisten tyttöjen tyylikkäästä pukeutumisesta. Vastaajista ei tule olemaan puutetta. Lupaan sen. Kielitaitosi verestyy samalla kummasti.

AlinaR
29-06-2005, 22:42
...tai kerro vaikka oletko sinkku? ;)
Täällä on paljon mukavia sinkkunaisia tositarkoituksella liikenteessä...eihan sitä ikinä tietää mistä onnensa löytää....*wirn*
PS(en tarkoitanut itseni)

teekkari
30-06-2005, 00:06
...tai kerro vaikka oletko sinkku? ;)
Täällä on paljon mukavia sinkkunaisia tositarkoituksella liikenteessä...eihan sitä ikinä tietää mistä onnensa löytää....*wirn*
PS(en tarkoitanut itseni)

No kuka tai ketkä ovat sitten sinkkuja?

По-душка
30-06-2005, 00:16
No kuka tai ketkä ovat sitten sinkkuja?
tässä on ainakin yksi niistä:
http://www.russian.fi/forum/showthread.php?t=11083

Jarmo
30-06-2005, 06:58
Sinkkuhan on henkilö, joka on omaehtoisesti valinnut elämäntavakseen olla ilman vakinaista parisuhdetta. Nykyään itsestään sanaa käyttävät myös epätoivoiset, yksin jääneet henkilöt, jotka eivät jostain syystä löydä itsellensä sopivaa kumppania, vaikka kuinka etsisivät.

Asun vapaaehtoisesti yksin kaksiossa Helsingin kantakaupungissa, en seurustele vakinaisesti mutten ole selibaatissakaan, joten siis olen sinkku. Elämäntapana hyvä, voi olla, tulla ja mennä miten haluaa. Säilyy oma vapaus, oma talous, omat ajatukset ja mielipiteet. Aika itsekästä, mutta niin mukavaa.

Kesäterveisin Jarmo

По-душка
30-06-2005, 09:27
Asun vapaaehtoisesti yksin kaksiossa Helsingin kantakaupungissa
Kesäterveisin Jarmo

Etkö asu enää Hakunilassa? Toivottavasti Vera vastaa sinulle.

AlinaR
30-06-2005, 20:23
No kuka tai ketkä ovat sitten sinkkuja?
No moni on, kuten kirjoitin. Kun jaksaa seurata naisten keskusteluja ja avattuja teemoja forumissa huomaa kuinka paljon seuraa vailla ihmistä täällä on. Oletko kenties jättänyt lukematta tärkeämmät teemat?

teekkari
30-06-2005, 22:11
No moni on, kuten kirjoitin. Kun jaksaa seurata naisten keskusteluja ja avattuja teemoja forumissa huomaa kuinka paljon seuraa vailla ihmistä täällä on. Oletko kenties jättänyt lukematta tärkeämmät teemat?

Mitkä ovat tärkeimmät teemat?

AlinaR
01-07-2005, 09:46
http://www.russian.fi/forum/forumdisplay.php?f=16
http://www.russian.fi/forum/showthread.php?t=10752
http://www.russian.fi/forum/showthread.php?t=11117
kait ihmiset ketkä näitä kirjoittaneet tekivät sen tositarkoituksella.

kukka
23-07-2005, 18:03
JOU!
Kuinka paljon tätä foorumia käyttää ilokseen ja hyödykseen muita kanssasiskoja tai -veljiä? Jotka ovat juuriltaan supisuomalaisia ja oppineet venäjän muualla kuin kotona? Kertokaa omasta venäjänopiskeluista ja kokemuksista! Ehkä löydämme uusia ystäviä tätä kautta.

Ja takaisin alkuperäiseen aiheeseen.

Minä olen oppinut venäjän kielen koulussa ja jatkoin kielen opiskelua yliopistossa.

opsala
22-08-2005, 23:03
Olen opiskellut venäjää omatoimisesti, kansalaisopistossa ja Työväen Akatemiassa.
Mielenkiintoinen kieli!

AnnaM
22-08-2005, 23:19
Aloitin yliopiston kielikeskuksella, täydensin taitojani vaihtovuodella Pietarissa, ja nyt venäjän kieli on isossa osassa työssäni. Oi onnea!

Jarmo
27-09-2005, 13:09
Eipä ole kuulunut montaa vastausta. Haluaisin kuitenkin keskustella venäjäksi oppiakseni sen paremmin. Mieluiten suunnilleen ikäiseni nainen ja lähellä Helsingin Kalliota. Lisätietoa minusta edellisellä sivulla.

seppol@hotmail.com

Saa vastata.

Авадхута
08-10-2005, 17:29
Hei kaikki, Privjet ljudi.

Rekisteröidyin äsken tänne.... :xbanan:

http://www.geocities.com/kali_chakra/syksynlehti2005.jpg Tämä foorumi ei näköjään mahdollista omia kuvia?

Venäjää opin .. hmm... Pietarin metrossa, matkoilla, työväenopiston kurssilla, ja muuten vaan. Alussa Venäjä huumasi, niinkuin ulkomailla olo tekee. Se venäläinen välittömyys oli ehkä se. Nykyisin tuntuu ettei kuulu oikein minnekään.

Ja mitähän muuta? .. Inspiraatiota odotellessa....

~Aurora~
08-10-2005, 17:47
Hei kaikki, Privjet ljudi.
Приветики!
http://www.geocities.com/kali_chakra/syksynlehti2005.jpg Tämä foorumi ei näköjään mahdollista omia kuvia?
Muistaakseni pitäs kirjoittaa muutama vastausta. En muista kuinka monta.

Venäjää opin .. hmm... Pietarin metrossa, matkoilla, työväenopiston kurssilla, ja muuten vaan. Alussa Venäjä huumasi, niinkuin ulkomailla olo tekee. Se venäläinen välittömyys oli ehkä se. Nykyisin tuntuu ettei kuulu oikein minnekään. Ja mitähän muuta? .. Inspiraatiota odotellessa...

Mitä tarkoittaa mielestasi "venäläinen välittömyys" ? :smile:

OpiskelijaParka
08-10-2005, 19:06
JOU!
Kuinka paljon tätä foorumia käyttää ilokseen ja hyödykseen muita kanssasiskoja tai -veljiä? Jotka ovat juuriltaan supisuomalaisia ja oppineet venäjän muualla kuin kotona?

Minä en ole oppinut vielä venäjää :)

Авадхута
09-10-2005, 10:25
Mitä tarkoittaa mielestasi "venäläinen välittömyys" ? :smile:Sunnuntai-huomenta,


Venäläinen välittömyys henkilökohtaisessa mytologiassani tarkoittaa:

a.) Ensinnäkin tunteet on luettavissa kasvoilta; kasvolihakset eivät ole jäykistyneet tai turrat kuin suomalaisilla niin usein. Jostain syystä kun on tekemisissä eri kansallisuuksien kanssa, niin huomio kiinnittyy kasvojen ilmaisuun. Ehkä se on sama kuin "kehonkieli".

Myöhemmin opin että venäläiset ovat näköjään huomanneet saman ilmiön, se on kait (?) nimeltään finskaja morda - suomalainen turpa, tarkoittaen sellaista naamaa joka on tosikko, ja vakava ja epäluuloinen jatkuvasti, vaikka muut nauraisivat ja iloitsisivat.

b.) - Venäläisen luonteenlaadun läpinäkyvyys, eli shirokaya dusha. Alussa minulla oli paljonkin harhakuvia mitä tämä mahtaisi olla; kuvittelin että venäläisissä on "hyvyyttä", sielukkuutta, hartautta, ja syvällistä filosofista mielenlaatua. Siis, projisoin näitä juttuja sellaiseen mitä en tuntenut.

Nyt ajattelen enemmänkin että asia on nähtävissä Venäjän historiassa; siinä kun Skandinavian maissa ihmiset vain ajattelevat, ja tuumailevat asioita, ja juuri ja juuri ovat tietoisia haluistaan ja tunteistaan, mutta eivät missään nimessä toteuta niitä käytännössä, niin siinä venäläiset eivät ole epäröineet. Tiivistäisin sen näin:

"Venäjä on passiivisuus, mutta asiat tapahtuvat - Skandinavia on aktiivisuus, mutta mitään ei tapahdu."

Kummassakin systeemissä on hyvät ja huonot puolensa.

OpiskelijaParka
09-10-2005, 13:09
a.) Ensinnäkin tunteet on luettavissa kasvoilta; kasvolihakset eivät ole jäykistyneet tai turrat kuin suomalaisilla niin usein. Jostain syystä kun on tekemisissä eri kansallisuuksien kanssa, niin huomio kiinnittyy kasvojen ilmaisuun. Ehkä se on sama kuin "kehonkieli".


Tunteiden luettavuutta pidetään pohjoiseurooppalaisessa protestanttisessa kulttuurissa lapsellisena tai epäviisaana. Vähän niin kuin Japanissa. Pohjoiseurooppalaisen protestanttisen kulttuurin mukaan Etelä-Eurooppa on täynnä lämpimiä ja välittömiä katolisia, jotka ryöstävät, raiskaavat ja murhaavat toisiaan päivät pitkät.

Toisaalta, osaa ne venäläisetkin feikata tunteita. Jos olisi kaiken uskonut Neuvostoliiton ajoilta niin yhtä autuutta olivat valtiopäämiesten tapaamiset ja kansat olivat turvoksissa ystävyyttä ja yhteistyötä. Nykyään ollaan totisempia. Kun Putin tulee Suomeen Halosen mökille ja ottaa yks' kaks' yllättäen puheeksi Baltian kieliriidat kameroiden edessä niin Halonen vetää sitä napakasti käsilaukulla päähän ja kutsuu tapausta jälkikäteen parantuneiksi naapuruussuhteiksi, mutta varmuuden vuoksi järjestää seuraavan tapaamisen Venäjällä.

Toki nykyäänkin kun valtiopäämiehet tapaavat lännessä niin yleensä pakkohymyillään niin kauan kuin pressi on paikalla. Eikä kerrota yhtään mitään, mistä tapeltiin verhojen takana.


Myöhemmin opin että venäläiset ovat näköjään huomanneet saman ilmiön, se on kait (?) nimeltään finskaja morda - suomalainen turpa, tarkoittaen sellaista naamaa joka on tosikko, ja vakava ja epäluuloinen jatkuvasti, vaikka muut nauraisivat ja iloitsisivat.


Ei ole todellakaan viisasta mennä aina ilonpitoon mukaan, mutta ehkä olisi viisasta teeskennellä sellaista. Ilo pintaan vaikka sydän märkänisi, sanoi karjalainen.


b.) - Venäläisen luonteenlaadun läpinäkyvyys, eli shirokaya dusha.


Mikä ihmeen läpinäkyvyys? Minulle tämä venäläisten signaalinkäsittelyn käänteisongelma on haastava. Sillä miltä asiat pintapuolisesti näyttävät ei ole mitään arvoa vaan pitää kräkätä ihmisestä mitkä ovat sen motiivit, arvot ja toimintatavat. Kokemusteni mukaan á prioriksi voi asettaa, että venäläiset ovat opportunistisempia kuin suomalaiset. Minä olen hyvä ystävä silloin kun se heille sopii, mikä taasen sotii suomalaisia arvoja vastaan.

Venäläiset itse puhuvat tästä ihmissuhdeopportunismista sanomalla, että vanha ystävä on parempi kuin tusina uusia (opportunistisia) ystäviä.

Toiseksi tuntemattomille ollaan tylympiä kuin Suomessa. Tai no, yhtä tylyjä kuin Länsi-Suomessa.


Alussa minulla oli paljonkin harhakuvia mitä tämä mahtaisi olla; kuvittelin että venäläisissä on "hyvyyttä", sielukkuutta, hartautta, ja syvällistä filosofista mielenlaatua. Siis, projisoin näitä juttuja sellaiseen mitä en tuntenut.

Tuollainen mielikuva on peräisin Suomi-Venäjä suhteiden markkinointiosastolta. Venäläinen kulttuuri on virallisesti yhtä balettitanssiesitystä.

Tähän mennessä olen oppinut, että yleensä jos keskustelu kääntyy "venäläiseen sieluun" niin ollaan pahoissa vaikeuksissa. Se on jonkinlainen pahaenteinen koodisana passiivisen vastarintaliikkeen maanalaisen operaation lähtölaukaukselle.

OpiskelijaParka
09-10-2005, 13:11
.

Hmmph. Systeemi sanoi, etten minä saa laverrella yli 5000 merkkiä per postaus, joten tässä loput:



Nyt ajattelen enemmänkin että asia on nähtävissä Venäjän historiassa; siinä kun Skandinavian maissa ihmiset vain ajattelevat, ja tuumailevat asioita, ja juuri ja juuri ovat tietoisia haluistaan ja tunteistaan, mutta eivät missään nimessä toteuta niitä käytännössä, niin siinä venäläiset eivät ole epäröineet. Tiivistäisin sen näin:

"Venäjä on passiivisuus, mutta asiat tapahtuvat - Skandinavia on aktiivisuus, mutta mitään ei tapahdu."


Stockan johtaja totesi saman asian aikoinaan: Venäjällä mikään ei toimi, mutta kaikki järjestyy. Suomessa kaikki toimii, mutta mikään ei järjesty.

Tässä eräs suomalainen pankinjohtaja taisikin todeta, että Venäjällä sentään saa asiat etenemään lahjomalla asiasta vastaavan virkamiehen toisin kuin Puolassa, jossa virkamiehen tapaaminen on tehty vaikeaksi korruption takia.

Venäjä on italialaisaasialainen maa. Skandinavia on protestanttinen ja vähän liiankin valmiiksi tehty. Venäjä taasen on liian laitostettu, mitä ne yrittävät kompensoida ylilyönneillä, jotka johtavat ajoittaisiin romahduksiin. Ongelmana on se, että nykyjohto uskoo vahvasti laitostamisen hyötyihin.

Mielestäni venäläiset eivät ole yhtään sen impulsiivisempia kuin suomalaisetkaan. Ja sillä, mitä tapahtuu, ei ole väliä, vaan sillä, mitä siitä seuraa.

Venäjällä tosin ulkomaalaiselle turistille sattuu ja tapahtuu, mutta jos siellä asuu ja on sopeutunut paikallisiin olosuhteisiin niin tapahtuu vähemmän.

On hyvä pitää jatkuvasti mielessä, että Venäjän kasvukeskuksiin vyöryy öljyrahaa, joka ei löydä itselleen järkeviä investointikohteita Venäjän vielä kehittymättömän talouden vuoksi. Tämä näkyy inflaationa ja talouden ylikuumenemisena, jonka kanssa Venäjän johto painiskelee. Liikoja öljyrahojahan on investoitu aiempina vuosina ulkomaille tärväämästä Venäjän taloutta. Mm. se islantilainen kaveri on hoidellut näitä juttuja ja sen pankkiin on ollut pyrky saaliinjaolle.


Kummassakin systeemissä on hyvät ja huonot puolensa.

Neuvostoliitosta suomalaiset sanoivat: "Mukavia ihmisiä, paska systeemi." Tuskin on mitään syytä vieläkään muuttaa tuota toteamusta.

Ralphie
09-10-2005, 17:17
Wau, mielenkiintoista luettavaa! :D Teidän ajatukset lentää tulilinnun lailla.

vaan pitää kräkätä ihmisestä mitkä ovat sen motiivit, arvot ja toimintatavat

Ooksä warettaja? ;)

Grushenka
28-11-2005, 22:45
Minä olen käsittänyt että "shirokaja dusha" tarkoittaa lavea luonne, lavea sielu; ei niinkään tunteiden läpinäkyvyyttä.

Se on mielestäni yksi venäläisen ja suomalaisen luonteen suuria eroja, tässä tapauksessa venäläisten eduksi.

Suomalainen on usein hiukan kapea, normihygieeninen ja usein mustavalkoinen ajattelultaan, venäläinen on avarampi, suvaitsevaisempi erilaisten ihmisten suhteen, ei takerru yksityiskohtiin, ei nipota yhtä herkästi kuin suomalainen, suvaitsee enemmän elämän outouksiakin (en nyt tarkoita mitään perversioita...) Mutta kääntöpuolena voi sitten olla hälläväliä välinpitämättömyys. Revi sitten tästä....

space_monkey
29-11-2005, 00:29
...venäläinen on avarampi, suvaitsevaisempi erilaisten ihmisten suhteen, ei takerru yksityiskohtiin, ei nipota yhtä herkästi kuin suomalainen, suvaitsee enemmän elämän outouksiakin (en nyt tarkoita mitään perversioita...)....

Taidat olla uusi täällä?

Ralphie
29-11-2005, 00:44
Taidat olla uusi täällä?

:ha: :ha: Newbie... Fresh meat... Rookie...

venäläinen on avarampi, suvaitsevaisempi erilaisten ihmisten suhteen, ei takerru yksityiskohtiin, ei nipota yhtä herkästi kuin suomalainen, suvaitsee enemmän elämän outouksiakin (en nyt tarkoita mitään perversioita...)

Njet. Unohda kaikki kuvitelmasi venäläisistä. Tällä foorumilla ennakkoluulot eivät koskaan pidä paikkansa, beibe! :D

Niin, ja kerro ihmeessä lisää niistä perversseistä elämän outouksista. Mua ainakin kiinnostaa.

Tervetuloa mukaan keskusteluun! :xpusu:

Eki_fin
08-12-2005, 14:13
Hyvä kommentti!

Eki

Eki_fin
09-12-2005, 15:54
:ha: :ha: Newbie... Fresh meat... Rookie...



Njet. Unohda kaikki kuvitelmasi venäläisistä. Tällä foorumilla ennakkoluulot eivät koskaan pidä paikkansa, beibe! :D

Niin, ja kerro ihmeessä lisää niistä perversseistä elämän outouksista. Mua ainakin kiinnostaa.

Tervetuloa mukaan keskusteluun! :xpusu:



Hei!

Opettelen vasta tämän foorumin käyttöä. Prosit kömpelyyteni.

Tunnen muutaman Suomessa asuvan vanhan ajan venäläisen. Ovat sellaisten ihmisten jälkeläisiä, jotka asuivat Muolaalla karjalan kannaksella ennen sotia. Siellä taisi olla seitsemän venäjänkielistä kylää.

Tuntemani ihmiset ovat mukavia ja ymmärtäväisiä. Oikeita lähimmäisiä.

Eki Turusta

Grushenka
02-01-2006, 00:22
Ei nyt tule "tähän hätään" mieleen mitään erityisiä perversioita, vai olisiko tämä haluni opiskella болше по русский язык sitä, kun en nyt erityisemmin ole sitä oppinut.... :baltika:

кстати, дорогие ли курсы на Suomi-Venäjä-seura?


И С НОВЫМ ГОДОМ ДЛА ВСЕХ ! :rebenok: :rebenok:

Ralphie
02-01-2006, 03:01
Tuntemani ihmiset ovat mukavia ja ymmärtäväisiä. Oikeita lähimmäisiä.

Onnittelut, Eki! :) Ovatko he mielestäsi venäläisyyden perikuvia?

Ei nyt tule "tähän hätään" mieleen mitään erityisiä perversioita, vai olisiko tämä haluni opiskella болше по русский язык sitä, kun en nyt erityisemmin ole sitä oppinut....

Mistä perverssi halusi sai alkunsa? Miksi luulet pärjääväsi tulevaisuudessa oppimisessa, kun et kerran ole tähän asti vielä pärjännyt? Onko sulla tarpeeksi halua oppia kieltä? ;)

кстати, дорогие ли курсы на Suomi-Venäjä-seura?

En tiedä, mutta tälläinen löytyy (http://www.venajaseura.com/palvelut/alaotsikko2.htm#kurssi1).

Eki_fin
05-01-2006, 08:51
[QUOTE=Ralphie]Onnittelut, Eki! :) Ovatko he mielestäsi venäläisyyden perikuvia?


Niin, oli puhe Suomessa asuvista venäläisistä. Monet heistä, varsinkin nuo entiset Muolaan venäläiset ovat vuosikymmenestä toiseen joutuneet sopeutumaan ja sopeutumaan. Piilottelemaankin identiteettiään. Heidän kohtalonsa on vähän samantapainen kuin Venäjällä asuvien suomenkielisten kohtalo.

En tiedä ovatko venäläisyyden perikuvia. Ehkä lähellä. Eräs hyvä tuttavani on ikänsä asunut Suomessa, mutta oppinut vanhemmiltaan täydellisen venäjänkielen. Joskus kun jutellaan jostain liikuttavasta asiasta, hän saattaa pillahtaa itkuun. Saattaa sanoa sitten "kauheata, minähän itken kuin venäläinen!"

D_F
05-01-2006, 08:55
njaa. "itken kuin venäläinen" ... onkohan siinä itkemisessä eroa?

По-душка
05-01-2006, 12:30
njaa. "itken kuin venäläinen" ... onkohan siinä itkemisessä eroa?
Minä vollotan kuin venäläinen
ja olen hiljaa kuin suomalainen.

D_F
05-01-2006, 13:25
Minä vollotan kuin venäläinen
ja olen hiljaa kuin suomalainen.
"sä oot tyypillinen ;) errrr venäläinen

Ralphie
07-01-2006, 00:03
Saattaa sanoa sitten "kauheata, minähän itken kuin venäläinen!"

Hmm, tuota en ole kuullutkaan. Olisi kiva tietää mistä tälläinen sanonta on saanut alkunsa.

vega
07-01-2006, 01:47
Moi! Minä en ole venäläinen mutta äidinkieli on venäjä vaikka venäläisiä ei oli suvussakin. Ukrainan kieli kyllä tällä ei ole helppoa yläpiitä, venäjän kielellä voin puhua hyvin usein. Ulkona joskus huomannut kun muut reagoivat venäjän kielen jopa kuin uhkaan minusta se hauska (pelkääkö jos niin huvita). Muuten haluaisin sanoa että tällä (Suomessa) eivät kaikki puhuvia venäjä ovat venäläisiä. Minun tutuja ovat myöskin latvialaisia, virolaisia, kazahstani- ja yzbekistanilaisia tavannut myöskin kuubalaisia ja jopa kiinalainenkin löytyy. Me kyllä puhumme omalla tavalla ehkä - mutta puhumme.

Terveisiä ja tsempija kaikille kuka opiskele venäjä. Maailmalla on yli 200 milliona ihmistä puhuvat tämä kielellä. Nykyaikana joka yrityksessä jos ei löytyy suomen, englannin kielen taitoista kysykää venäjä - huomaatte kuinka paljon osaavia tai omaavia.
Anteeksi virheistä. Ilmaisen itsensä kuin osan, tuon teille ajatuksia eikä äidinkielen etätehtävän.

Ralphie
07-01-2006, 13:29
Muuten haluaisin sanoa että tällä (Suomessa) eivät kaikki puhuvia venäjä ovat venäläisiä. Minun tutuja ovat myöskin latvialaisia, virolaisia, kazahstani- ja yzbekistanilaisia tavannut myöskin kuubalaisia ja jopa kiinalainenkin löytyy.

Tiedossa on! ;) Olemme kaikki neuvostoliittolaisia! :chebi: Чебурашка наш общий друг.

Eki_fin
07-01-2006, 22:54
Hmm, tuota en ole kuullutkaan. Olisi kiva tietää mistä tälläinen sanonta on saanut alkunsa.


Juu, se oli yksittäistapaus. Mutta tokihan venäläiset ovat tunteekkaampia kuin monet suomalaiset (?). Kuinka kauan venäläinen identiteetti säilyy pysyvästi Suomessa asuvilla ihmisillä? Tuossa esimerkkitapauksessa se oli säilynyt ehkä kolme sukupolvea, eikä ollut heikentynyt yhtään.

maxa
12-01-2006, 06:00
Привет vaan kaikille! Jostain täytyy aloittaa, ja minä aloitan postitukseni tällä foorumilla kertomalla, että olen uusi täällä. Löysin foorumin aiemmin ja rekisteröidyin, mutta nyt vasta rohkaistun kirjoittamaan jotakin. Ensin suomeksi, ja myöhemmin ehkä venäjäksi.

Olen äidinkieleltäni suomalainen, opiskellut venäjää koulussa ja yliopistolla jonkin verran, käyttänyt sitä jopa työssä melkein 10 vuotta sitten. Muutin pois Suomesta muutama vuosi sitten, ja asun nyt Australiassa. Täälläkin on venäläisiä, totta kai, mutta en ole tutustunut kehenkään, koska heitä ei asu minun lähelläni eikä liiku siellä missä minä liikun. Venäjää osasin aikanaan melko hyvinkin, mutta nyt alkaa taito ruostumaan kun ei sille ole ollut oikein käyttöä. NTV:n uutiset kyllä voisi katsoa aamupäivisin - tai siis nauhoittaa katsottavaksi, mutta eipä tule sitä tehtyä. Eikä ole tullut venäläisiinkään ystäviin pidettyä yhteyttä juuri lainkaan mitä nyt kerran vuodessa С Новым Годом sanotaan sähköpostin välityksellä.

Onkohan täällä foorumissa ketään Venäjän Kauko-Idästä, Vladivostokin aikavyöhykkeeltä? Aasian puolelta edes? Olisi vain kiva tavata "naapureita". No, muitakin tietysti on kiva tavata. Vaikutatte kaikki foorumilaiset ihan kivoilta mitä olen ehtinyt teihin tutustumaan tekstienne kautta.

Eki_fin
12-01-2006, 06:39
Привет vaan kaikille! Jostain täytyy aloittaa, ja minä aloitan postitukseni tällä foorumilla kertomalla, että olen uusi täällä. Löysin foorumin aiemmin ja rekisteröidyin, mutta nyt vasta rohkaistun kirjoittamaan jotakin. Ensin suomeksi, ja myöhemmin ehkä venäjäksi.

Olen äidinkieleltäni suomalainen, opiskellut venäjää koulussa ja yliopistolla jonkin verran, käyttänyt sitä jopa työssä melkein 10 vuotta sitten. Muutin pois Suomesta muutama vuosi sitten, ja asun nyt Australiassa. Täälläkin on venäläisiä, totta kai, mutta en ole tutustunut kehenkään, koska heitä ei asu minun lähelläni eikä liiku siellä missä minä liikun. Venäjää osasin aikanaan melko hyvinkin, mutta nyt alkaa taito ruostumaan kun ei sille ole ollut oikein käyttöä. NTV:n uutiset kyllä voisi katsoa aamupäivisin - tai siis nauhoittaa katsottavaksi, mutta eipä tule sitä tehtyä. Eikä ole tullut venäläisiinkään ystäviin pidettyä yhteyttä juuri lainkaan mitä nyt kerran vuodessa С Новым Годом sanotaan sähköpostin välityksellä.

Onkohan täällä foorumissa ketään Venäjän Kauko-Idästä, Vladivostokin aikavyöhykkeeltä? Aasian puolelta edes? Olisi vain kiva tavata "naapureita". No, muitakin tietysti on kiva tavata. Vaikutatte kaikki foorumilaiset ihan kivoilta mitä olen ehtinyt teihin tutustumaan tekstienne kautta.


Aivan hienoa! Tervetuloa palstalle ja С Новым Годом. Australiassa ei liene paljon suomalaisia? Onko suomalaisilla siellä mitään yhteisiä juttuja?

maxa
12-01-2006, 07:07
Aivan hienoa! Tervetuloa palstalle ja С Новым Годом. Australiassa ei liene paljon suomalaisia? Onko suomalaisilla siellä mitään yhteisiä juttuja?

Спасибо! No, on täällä kyllä ihan kohtuullisesti suomalaisia, varsinkin isoissa kaupungeissa. Yhteisiä juttujakin on vaikka kuinka. Tosin minä en kovin paljoa osallistu suomalaisten toimintaan. Muutama suomalainen tuttu on ja se toistaiseksi riittää. Minulla kun puoliso ei ole suomalainen, niin ei koko elämästä voikaan tehdä suomalaista. Olenkin ihan tyytyväinen siihen, että meidän perheessä on varsin kirjava kulttuuri. Minä olen tuonut siihen suomalaisuutta, karjalaisuutta, venäläisyyttä ja puoliso aasialaisuutta. Ihan kiva niin :D

DIK
12-01-2006, 07:16
Привет vaan kaikille! Jostain täytyy aloittaa, ja minä aloitan postitukseni tällä foorumilla kertomalla, että olen uusi täällä. Löysin foorumin aiemmin ja rekisteröidyin, mutta nyt vasta rohkaistun kirjoittamaan jotakin. Ensin suomeksi, ja myöhemmin ehkä venäjäksi.

Olen äidinkieleltäni suomalainen, opiskellut venäjää koulussa ja yliopistolla jonkin verran, käyttänyt sitä jopa työssä melkein 10 vuotta sitten. Muutin pois Suomesta muutama vuosi sitten, ja asun nyt Australiassa. Täälläkin on venäläisiä, totta kai, mutta en ole tutustunut kehenkään, koska heitä ei asu minun lähelläni eikä liiku siellä missä minä liikun. Venäjää osasin aikanaan melko hyvinkin, mutta nyt alkaa taito ruostumaan kun ei sille ole ollut oikein käyttöä. NTV:n uutiset kyllä voisi katsoa aamupäivisin - tai siis nauhoittaa katsottavaksi, mutta eipä tule sitä tehtyä. Eikä ole tullut venäläisiinkään ystäviin pidettyä yhteyttä juuri lainkaan mitä nyt kerran vuodessa С Новым Годом sanotaan sähköpostin välityksellä.

Onkohan täällä foorumissa ketään Venäjän Kauko-Idästä, Vladivostokin aikavyöhykkeeltä? Aasian puolelta edes? Olisi vain kiva tavata "naapureita". No, muitakin tietysti on kiva tavata. Vaikutatte kaikki foorumilaiset ihan kivoilta mitä olen ehtinyt teihin tutustumaan tekstienne kautta.
Yritttä käydä enemmäan venajankielisija palstoja, niin et unohda kieli, tervetuloa! Ainakin mä en tiedä ketään Kauko-Idästä, mutta kotoisin löytyy!

maxa
12-01-2006, 07:26
Yritttä käydä enemmäan venajankielisija palstoja, niin et unohda kieli, tervetuloa! Ainakin mä en tiedä ketään Kauko-Idästä, mutta kotoisin löytyy!

Kiitos! Kyllä varmaan jossain vaiheessa alankin kirjoittamaan myös venäjäksi (en kyllä lupaa, mutta ... ).
Oletko itse kauko-idästä?

Eki_fin
14-01-2006, 22:07
Kiitos! Kyllä varmaan jossain vaiheessa alankin kirjoittamaan myös venäjäksi (en kyllä lupaa, mutta ... ).
Oletko itse kauko-idästä?

Hei. Löysin tuoreimman viestisi

(Привет от чайника! По-моему, в принципе, всё-равно, кто там будет. Реальная власть - нет у президента, а где-то у других. Мне vaalikone посеветоавл "Ha - Ha". И не плохо....)

toiselta palstalta. Mutta koska en osaa kirjoittaa venäjäksi, vastaan tällä palstalla.

Niin, että onnittelut siitä, että olet alkanut kirjoittaa venäjäksi!

Millä paikkakunnilla suomalaisia asuu Austaraliassa? Miten vietitti (suomalaista?) joulua?

maxa
14-01-2006, 22:33
Niin, että onnittelut siitä, että olet alkanut kirjoittaa venäjäksi!


Kiitos! Vaikka onkin aika vaikeaa vuosien jälkeen muistaa sanoja ja kielioppia, päätin kokeilla. Ei ole ainakaan vielä kukaan haukkunut pystyyn kömpelön kielen takia. Venäläinen kymmensormijärjestelmäkin on vielä näköjään muistissa vaikka opettelin sen yli 10 v sitten.


Millä paikkakunnilla suomalaisia asuu Austaraliassa?

Eniten varmaan Brisbanessa, sitten myös Sydneyssä ja Melbournessa. 1970-luvun alussa pienessä Mount Isan kaivoskaupungissa pohjoisessa oli 10% väestöstä suomalaisia. Paikallisen kaljabaarin tiskikin oli nimeltään Mannerhein-linja. Nyt ovat vanhat kaivosmiehet ja sokerinleikkaajat kuolleet tai muuttaneet Brisbaneen, jossa on suomalainen lepokoti Finlandia Village.

Miten vietitti (suomalaista?) joulua?

Hyvin lämpimästi ja laiskasti. Joulu on meillä parasta kesää ja lomakauden alku joten vähän kuin Juhannus. Suomalaisia torttuja ja ruotsalaisia pipareita tuli syötyä, mutta mitään isompia jouluruokia ei

Australiansuomalaisista muuten saa lisätietoa www.dundernews.com

По-душка
14-01-2006, 23:42
Täälläkin on venäläisiä, totta kai, mutta en ole tutustunut kehenkään, koska heitä ei asu minun lähelläni eikä liiku siellä missä minä liikun.
No, on täällä kyllä ihan kohtuullisesti suomalaisia, varsinkin isoissa kaupungeissa. Yhteisiä juttujakin on vaikka kuinka. Tosin minä en kovin paljoa osallistu suomalaisten toimintaan. Muutama suomalainen tuttu on ja se toistaiseksi riittää.
Venäläisiin et ole tutustunut, etkä ole paljon tekemisissä suomalaisten kanssa. Ketkä sitten kuuluvat ystäväpiiriisi? Vai oletko erakkotyypi? Vaimon ja muutaman suomalaisen seura on ihan riittävä yhdistelemä seurustelutarpeitesi tyydyttämiseen.

maxa
15-01-2006, 01:33
Venäläisiin et ole tutustunut, etkä ole paljon tekemisissä suomalaisten kanssa. Ketkä sitten kuuluvat ystäväpiiriisi? Vai oletko erakkotyypi? Vaimon ja muutaman suomalaisen seura on ihan riittävä yhdistelemä seurustelutarpeitesi tyydyttämiseen.

Olen sellainen "puolierakko" niin kuin moni suomalainen on (ehkä venäläinen myös, ainakin kun vertaa esim. italiaisiin), eli viihdyn paljon yksinäni, mutta ystäviä toki myös tarvitsen. Oikeasti mulla on vaimo paras ystävä, ja hänen kanssa puhutaan paljon (englanniksi). No, vaimo ehkä sanoisi, että tietokone on mun rakastettu ;).

Suomea puhuakseni, paitsi roikun netissä, pidän yhteyttä suomalaisiin ystäviin ja tuttuihin. Monet heistä ovat hyvin iäkkäitä, joten kuulen paljon juttuja siitä, mitä siirtolaisen elämä on ollut ennen joskus 50-60-luvulla. Ja suomalaisten hautajaisia on sitten usein myös ikävä kyllä.

Suurin osa meidän ystävistä on kuitenkin "australialaisia" eli ihmisiä, jotka ovat syntyneet täällä, mutta joiden vanhemmat ovat tulleet tänne joko euroopasta tai aasiasta tai sitten he ovat itse muuttaaneet jostain. Ero Suomeen täällä onkin se, että melkein jokaisella on juuret jossain muualla kuin täällä ja jenkkeihin verrattuna he tuntevat nuo juuret ja ovat niistä ylpeitä. Se tekee tästä maasta oikeasti monikulttuurisen ja tuo monikulttuurisuus näkyy ihan joka asiassa arkielämässä. Eurooppalaisten lisäksi ystäviä on paljon aasialaisia. Australialaisia aboriginaaleja ei ole edes tuttavina vielä yhtään.

Eli ihan ok on seurustelusuhteiden laita... paitsi venäläisiä puuttuu. Heitä minulla on eniten ikävä. Toivon, että tulevaisuudessa saan täältä läheltä yhden tai pari venäläistä ystävää, joiden kanssa voisi välillä jutella myös venäjäksi ja vaikka tehdä kunnon suolakurkkuja ja muuta ruokaa.

Ja kun ikävästä puhutaan, Suomesta kaipaan omaisia, mutta ei ole ikävä millekään paikkakunnalle (kotipaikkoja olivat, Oulu, Jyväskylä, Helsinki, Salo). Sen sijaan kaupunki, jota kaipaan on Pietari. Siellä en ole asunut, mutta viettänyt kuitenkin paljon aikaa. Onneksi kuitenkin kuljin videokameran kanssa ja voin lievittää ikävää katselemalla Nevan rantojen talvimaisemia vanhoilta nauhoilta. Lumi onkin paljon kivempaa kun sitä katsoo telkkariruudun läpi palmujen ja banaanipuiden alla :D

Anteeksi, jos kuullostan epäisänmaalliselta. Kyllä minulla liehuu Suomen lippu suurina juhlapäivinä, enkä unohda sitä, että Suomi on isänmaa ja suomi äidinkieli. Kuitenkaan en halua olla koko ajan "Suomi-Suomi"-hehkutus päällä, vaan sielu kaipaa myös jotakin muuta. Aina se on kaivannut jotain venäläistä ja slaavilaista mausteeksi ja nyt on myös muita mausteita kuten kiinalaista, intialaista ja monia muita. Eiväthän ne ole suomalaisuudesta pois vaan antavat sille lisäväriä.

maxa
15-01-2006, 01:41
Mutta koska en osaa kirjoittaa venäjäksi, vastaan tällä palstalla.


Mielenkiinnosta kysyn että miksi? Luet kuitenkin venäjää?
Minullekin on tullut vaikutelma, että kaikki, jotka tänne kirjoittavat venäjää ovat joko syntyperäisiä tai sitten suomalaisia ammattilaistasoisia. Pitäisikö olla jokin "Руский участок для чaйников", jossa me tumpelot voisimme harjoitella?

По-душка
15-01-2006, 17:25
Kiitos Maxa perusteellisesta vastauksestasi. Se herätti tietysti lisää kysymyksiä.

Oikeasti mulla on vaimo paras ystävä, ja hänen kanssa puhutaan paljon (englanniksi). No, vaimo ehkä sanoisi, että tietokone on mun rakastettu ;).
Vähän ristiriistainen kohta. Mielestäsi puhut vaimosa kanssa paljon, mutta puolisosi on sitä mieltä, että vietät liikaa aikaa tietokoneen kanssa. Varo liitekuvan kaltaisia tilanteita!(kopsasin tämän hauskan kuvan venäjänkieleseltä puolelta)

Monet heistä ovat hyvin iäkkäitä, joten kuulen paljon juttuja siitä, mitä siirtolaisen elämä on ollut ennen joskus 50-60-luvulla.
Luulen, että heidän mielestään silloin oli parempaa. Eikö niin?

vaikka tehdä kunnon suolakurkkuja ja muuta ruokaa.
Kaipaat venäläisiä suolakurkkuja. Mitä ruokia vielä kaipaat? Mitä ruokia aasialainen paras ystäväsi ja sinä syötte? Annatko kenties jonkun hyvän reseptin?

Ja kun ikävästä puhutaan, Suomesta kaipaan omaisia, mutta ei ole ikävä millekään paikkakunnalle
Sama täällä. Kaipaan yleensä ihmisiä, ei niinkään paikkoja.

Aina se on kaivannut jotain venäläistä ja slaavilaista mausteeksi ja nyt on myös muita mausteita kuten kiinalaista, intialaista ja monia muita.
Tästähän voi tulla aika räjähtävä seos tai kiehtova herkkuruoka.

Eki_fin
15-01-2006, 19:52
Eniten varmaan Brisbanessa, sitten myös Sydneyssä ja Melbournessa. 1970-luvun alussa pienessä Mount Isan kaivoskaupungissa pohjoisessa oli 10% väestöstä suomalaisia. Paikallisen kaljabaarin tiskikin oli nimeltään Mannerhein-linja. Nyt ovat vanhat kaivosmiehet ja sokerinleikkaajat kuolleet tai muuttaneet Brisbaneen, jossa on suomalainen lepokoti Finlandia Village.


Australiansuomalaisista muuten saa lisätietoa www.dundernews.com


Vau - lämmin kiitos hienosta informaatiosta! En olisi arvannutkaan, miten hienosti hoidettu nettisivu austaraliansuomalaisilla onkaan. Takavuosina tutkiskelin suomalaista siirtolaisuutta lähinnä sen takia, että omia kaukaisia sukulaisia on Pohjois-Amerikassa aika paljon. Nyt se, mitä silloin asioista luin, on alkanut unohtua. Mutta Brisbane kuulosti heti tutulta, samoin kuin se Mount Isan kaivoskaupunki.

Onnea vaan eteenkin päin!

maxa
15-01-2006, 20:37
Vähän ristiriistainen kohta. Mielestäsi puhut vaimosa kanssa paljon, mutta puolisosi on sitä mieltä, että vietät liikaa aikaa tietokoneen kanssa. Varo liitekuvan kaltaisia tilanteita!(kopsasin tämän hauskan kuvan venäjänkieleseltä puolelta)

Huh! Täytyy varoa! Mutta eipä niin ristiriitainen kuitenkaan. Mitä on "puhua paljon" ja olla "olla paljon yhdessä" määrittyvät eri tavalla tällaiselle puolierakolle ja aasialaiselle, joka on jatkuvati tottunut olemaan ihmisten ja hälinän ympäröimänä. Ja osa lausahduksestani on tietysti ironiaa.


Luulen, että heidän mielestään silloin oli parempaa. Eikö niin?


En ole sellaista väitettä heiltä kuullut. Päin vastoin, he kertoivat, että 60-luvulla Australiassa oli varsin köyhää, ei ollut kaupoissakaan juuri mitään, ja työ oli raskasta. Eälkkeellä olosta he ovat todella nauttineet täällä.


Kaipaat venäläisiä suolakurkkuja. Mitä ruokia vielä kaipaat? Mitä ruokia aasialainen paras ystäväsi ja sinä syötte? Annatko kenties jonkun hyvän reseptin?


Melkein kaikkea muuta saa paitsi kunnolla hapatettuja suolakurkkuja ja Oululaisen jälkiuunileivän kaltaista leipää. No, niitäkin saa kun itse tekee tai yrittää tehdä. Paitsi että suolakurkkuja varten ei saa koivun lehtiä. Pitäisi lähettää Suomesta kuivattuina, ja siitä eivät karanteeniviranomaiset tykkää.

Syömme todella aika tavalla eri ruokakulttuurien ruokia sekaisin. Minä teen joskus esim. intialaisittain linsseillä ja tattaripuurolla täytettyjä karjalanpiirakoita ja syödä niitä chili- tai soijakastikkeen kanssa. Kaalia käytän myös paljon, mutta syön sitä soijatuotteiden (tofu, miso, tempe) kanssa. Perunat ovat keltaisia eli intialaisittain kurkkumalla maustettuja. Mausteita saadaan paljon omasta puutarhasta, mm. pandanusta, karripuun lehtiä.
Resepteistä en tiedä, koska kokkaan yleensä näppituntumalta. Resepti täytyy yleensä kehitellä jälkeen päin muistelemalla, mitä tulikaan tehtyä.


Tästähän voi tulla aika räjähtävä seos tai kiehtova herkkuruoka.

Niihän se on elämässä monien asioiden laita :D
Paitsi ruuan suhteen, pätee myös muiden asioiden. Meillä esimerkiksi joulukoristeet ovat osittain länsimaisia mutta osittain kiinalaisia Uuden Vuoden koristeita. Vahinko vain ettei ole pakkasukkonukkea ja punaista joulukuusen tähteä lisätä joukkoon.

AlinaR
15-01-2006, 21:27
Syömme todella aika tavalla eri ruokakulttuurien ruokia sekaisin. Minä teen joskus esim. intialaisittain linsseillä ja tattaripuurolla täytettyjä karjalanpiirakoita ja syödä niitä chili- tai soijakastikkeen kanssa .
tattaripuurolla täytetyt karjalanpiirakat...naaam, täytyy kokeilla joskus, kiitos vinkistä. :)

По-душка
15-01-2006, 22:03
Syömme todella aika tavalla eri ruokakulttuurien ruokia sekaisin. Minä teen joskus esim. intialaisittain linsseillä ja tattaripuurolla täytettyjä karjalanpiirakoita ja syödä niitä chili- tai soijakastikkeen kanssa. Kaalia käytän myös paljon, mutta syön sitä soijatuotteiden (tofu, miso, tempe) kanssa. Perunat ovat keltaisia eli intialaisittain kurkkumalla maustettuja. Mausteita saadaan paljon omasta puutarhasta, mm. pandanusta, karripuun lehtiä.
Resepteistä en tiedä, koska kokkaan yleensä näppituntumalta. Resepti täytyy yleensä kehitellä jälkeen päin muistelemalla, mitä tulikaan tehtyä.
Rohkeita ratkaisuja kieltämättä.


Niihän se on elämässä monien asioiden laita :D
Paitsi ruuan suhteen, pätee myös muiden asioiden.
Myös yhteisten lasten suhteen?

maxa
15-01-2006, 22:14
tattaripuurolla täytetyt karjalanpiirakat...naaam, täytyy kokeilla joskus, kiitos vinkistä. :)

Kokeile ihmeessä :D Samoin ohrapuuro on hyvää, sehän taitaa olla se alkuperäinen täyte. Riisiähän ei Karjalassa ole kasvanut, joten sen käyttö on myöhempää perua. Ja sitten sekoitukset ovat hyviä kuten tuo linssit-tattari, tattari-villiriisi, tattari-kaali ...

maxa
15-01-2006, 22:18
Rohkeita ratkaisuja kieltämättä.


No, joo, minulle ainakin hyviä ratkaisuja. Entä omasi? Millainen kulttuurinen sekoitus sinä По-душка olet?


Myös yhteisten lasten suhteen?


Niitä ei meillä ole eikä ilmeisesti tulekaan, joten vaikutuksemme tuleviin sukupolviin on vain välillistä: kummilapset, sukulaisten ja tuttavien lapset.

Niin, ja syy siihen, ettei tule vaikka haluttaisiin, ei ole tuo sinun yllä näyttämäsi pilakuvan kaltainen ;)

AlinaR
15-01-2006, 22:19
Kokeile ihmeessä :D Samoin ohrapuuro on hyvää, sehän taitaa olla se alkuperäinen täyte. Riisiähän ei Karjalassa ole kasvanut, joten sen käyttö on myöhempää perua. Ja sitten sekoitukset ovat hyviä kuten tuo linssit-tattari, tattari-villiriisi, tattari-kaali ...
:)
wow, vinkit vaan paranee, olen jo vesi kielellä ja minusta olisi hurjan kivaa ja ystävällistä jos vaivauduisit kirjoittamaan edes yhden tattaritäytteisen reseptin....pliiiiiisss. Olen kiireinen nainen kokeillakseen uusia juttuja ja kun kokkaan jotain uutta ja kiehtovaa niin yleensä käytän resepteja. :)

maxa
15-01-2006, 22:24
Takavuosina tutkiskelin suomalaista siirtolaisuutta lähinnä sen takia, että omia kaukaisia sukulaisia on Pohjois-Amerikassa aika paljon. Nyt se, mitä silloin asioista luin, on alkanut unohtua.


Minua on erityisesti sykähdyttänyt Matti Kurikan tarina. Tunnetko? Hän oli 1800-luvun lopun utopistisosialisteja, joka kannattajineen lähti Pohjois-Australiaan perustamaan ihanneyhteiskuntaa. Kokeilu epäonnistui, mutta hän yritti uudelleen Pohjois-Amerikassa, jossa edelleenkin on olemassa hänen perustamansa Sointula.

maxa
15-01-2006, 22:31
:)
wow, vinkit vaan paranee, olen jo vesi kielellä ja minusta olisi hurjan kivaa ja ystävällistä jos vaivauduisit kirjoittamaan edes yhden tattaritäytteisen reseptin....pliiiiiisss. Olen kiireinen nainen kokeillakseen uusia juttuja ja kun kokkaan jotain uutta ja kiehtovaa niin yleensä käytän resepteja. :)

No, voinhan mä yrittää myöhemmin kun teen jotain, mutta hei, kokeile vain rohkeasti. Ei se ruuanlaitto niin haudanvakavaa puhaa ole. Jos epäonnistuu niin anna koiralle! Tattari on niillekin terveellinen valkuaisen lähde.

Osaathan hauduttaa tattaripuuron joko uunissa tai styroksilaatikossa? Teet vain sitä vähän normaalia enemmän ja sen mitä et syö, annat jähtyä huoneenlämmössä kannen alla ja vähän ennen leipomista panet jääkaappin. Sitten vain normaali karjalanpiirakan kuoritaikina (ruis-ohra, voi laittaa vähän vehnää tai spelttiä mukaan myös).

No, yritän reseptiä laittaa joskus, ainakin linkkejä.

No, nyt on maanantai-aamu meillä ja töihinmenon aika. 2 tunnin aamulenkki tuli jo tehtyä koiran kanssa.

Hyvää yötä teille Suomeen :D

По-душка
15-01-2006, 23:14
No, joo, minulle ainakin hyviä ratkaisuja. Entä omasi? Millainen kulttuurinen sekoitus sinä По-душка olet?

Olen ruoanlaitossa aika konservatiivinen. Välillä iskee kokeiluinto, jonka seurauksena saattaa syntyä miellyttäviä (tai sitten vähemmän miellyttäviä) makuelämyksiä. Kirjoituksesi herättivät minussa kokeiluinnon uudestaan...

Mitä tulee minun kulttuuriseen sekoitukseeni, voin sanoa, että olen neuvostokasvatti, joka on asunut viimeiset 37 % elämästään Suomessa.

По-душка
16-01-2006, 00:10
No, nyt on maanantai-aamu meillä ja töihinmenon aika. 2 tunnin aamulenkki tuli jo tehtyä koiran kanssa.

Hyvää yötä teille Suomeen :D

Minkä rotuinen koira teilla on? Varmaan joku metsästyskoira, joka vaatii paljon liikuntaa. Teetkö aina niin pitkiä aamulenkkejä?

maxa
16-01-2006, 06:40
Minkä rotuinen koira teilla on? Varmaan joku metsästyskoira, joka vaatii paljon liikuntaa. Teetkö aina niin pitkiä aamulenkkejä?

Ei ole metsästyskoira vaan australiankarjakoira, ei mikään sukutaululla varustettu rotukoira vaan kuolemantuomiolta pelastettu adoptiokoira, sellainen suomenpystykorvan kokoinen ja värinen otus. Ei se niin paljoa liikuntaa tarvitse, mutta kyllä se siitä tykkää. Minun omalle sielulle ja ruumille se aamulenkki on tärkeä. Nousen ylös jo neljän viiden välillä sitä varten. Se on parempi mennä aamulla kun illalla on liian kuuma. En minä kyllä aina kahden tunnin lenkkejä tee. Riippuu vähän siitä miten aikaisin jaksaa herätä ja millä tuulella on, mutta kyllä minä melkein joka päivä teen 1 - 3 tunnin lenkin. Sauvat on tietysti mukana useimmiten.

DIK
16-01-2006, 06:51
Mielenkiinnosta kysyn että miksi? Luet kuitenkin venäjää?
Minullekin on tullut vaikutelma, että kaikki, jotka tänne kirjoittavat venäjää ovat joko syntyperäisiä tai sitten suomalaisia ammattilaistasoisia. Pitäisikö olla jokin "Руский участок для чaйников", jossa me tumpelot voisimme harjoitella?
Helpompi perustaja uusi Teema "Руский участок для чaйников", kuin hakea uusi Palstaa, koska se liian monimutkainen! Onnea!

maxa
16-01-2006, 06:53
Olen ruoanlaitossa aika konservatiivinen. Välillä iskee kokeiluinto, jonka seurauksena saattaa syntyä miellyttäviä (tai sitten vähemmän miellyttäviä) makuelämyksiä. Kirjoituksesi herättivät minussa kokeiluinnon uudestaan...


Tulin tässä miettineeksi tuota kokeiluasiaa ruuanlaitossa. Väittävät, että naiset ovat konservatiivisempia siinä. Johtuukohan siitä, että naisilla on kovemmat paineet: mies ja lapset odottavat ruokaa ja ovat kiukkuisia jos se on erilaista kuin mihin ovat tottuneet. Miehellä taas ei ole noita paineita, ei ainakaan kotikokilla. Siksi voi olla luova ja kokeileva. En tiedä, tulipahan vain tuo mieleen? Minä olin jo teini-iässä innokas ruuanlaittaja ja kokeilija niin että perhe kielsi minua laittamasta heille ruokaa. He kun olivat niin konservatiivisia, ettei saanut olla reseptissä pienintäkään muutosta, eikä mitään uusia ruokia, ei ainakaan kasviksia.


Mitä tulee minun kulttuuriseen sekoitukseeni, voin sanoa, että olen neuvostokasvatti, joka on asunut viimeiset 37 % elämästään Suomessa.

Hmmm... tunteeko neuvostokasvatti kaikkien neuvostokansojen ruokaperinteet ? ;) Ei varmasti, eikä varmaan kaikkia tapojakaan.
Nyt olet jo sitten niin suomalaistunut, ettei puheestakaan erota taustaasi? :D

maxa
16-01-2006, 07:02
Helpompi perustaja uusi Teema "Руский участок для чaйников", kuin hakea uusi Palstaa, koska se liian monimutkainen! Onnea!

Vai onkohan sittenkin helpoin tunkea vain muiden mukaan ja yrittää parhaansa virheitä pelkäämättä? :D

DIK
16-01-2006, 07:13
Vai onkohan sittenkin helpoin tunkea vain muiden mukaan ja yrittää parhaansa virheitä pelkäämättä? :D
Ilman muuta! Ja minäkin teen virhejta suomeksi! Harjojtelu paras tapa oppia kielija.

maxa
16-01-2006, 07:38
Ilman muuta! Ja minäkin teen virhejta suomeksi! Harjojtelu paras tapa oppia kielija.

Hyvinhän sinä jo kirjoitat, ja ymmärrät vielä paremmin. Milloin olet aloittanut suomen opiskelun?

По-душка
16-01-2006, 14:05
Ei ole metsästyskoira vaan australiankarjakoira, ei mikään sukutaululla varustettu rotukoira vaan kuolemantuomiolta pelastettu adoptiokoira, sellainen suomenpystykorvan kokoinen ja värinen otus. Ei se niin paljoa liikuntaa tarvitse, mutta kyllä se siitä tykkää. Minun omalle sielulle ja ruumille se aamulenkki on tärkeä. Nousen ylös jo neljän viiden välillä sitä varten. Se on parempi mennä aamulla kun illalla on liian kuuma. En minä kyllä aina kahden tunnin lenkkejä tee. Riippuu vähän siitä miten aikaisin jaksaa herätä ja millä tuulella on, mutta kyllä minä melkein joka päivä teen 1 - 3 tunnin lenkin. Sauvat on tietysti mukana useimmiten.
Minusta herääminen neljän viiden aikaan on sankariteko. Olet siis aikamoinen sankari silmissäni. Kulkeeko koirasi vapaana kun sauvakävelet? Muuten, kuinka yleistä Australiassa on sauvakävely? Onhan se suomalainen keksintö.

По-душка
16-01-2006, 14:11
Minä olin jo teini-iässä innokas ruuanlaittaja ja kokeilija niin että perhe kielsi minua laittamasta heille ruokaa. He kun olivat niin konservatiivisia, ettei saanut olla reseptissä pienintäkään muutosta, eikä mitään uusia ruokia, ei ainakaan kasviksia.

Teini-iässäsi alkanut viaton kokeiluhalu johti sinut maapallon toiselle puolelle.
Näin on marjat.

Eki_fin
16-01-2006, 17:05
Minua on erityisesti sykähdyttänyt Matti Kurikan tarina. Tunnetko? Hän oli 1800-luvun lopun utopistisosialisteja, joka kannattajineen lähti Pohjois-Australiaan perustamaan ihanneyhteiskuntaa. Kokeilu epäonnistui, mutta hän yritti uudelleen Pohjois-Amerikassa, jossa edelleenkin on olemassa hänen perustamansa Sointula.

Joo. Uskomattomia ne Matti Kurikan puuhat. Hän taisi pienen porukkansa kanssa asua siellä Australiassa teltoissa? Kaikesta päättömyydestä huolimatta naiset kuulemma tykkäsivät tuon äijän maailmankuvasta. Sinne Sointulaan (joku saari Vancouverin edustalla) kai valikoitui kokeilunhalusia ihmisiä. Omaisuuden tasan jakaminen ei oikein maittanut ainakaan sen jälkeen, kun omaisuus oli arvoltaan miinusmerkkistä.


Kymppi vetoa, että eräs tämän palstan vakiojäsen löytää kohta jonkun vitsin tai kuvan omaisuuden tasajaosta.

P D: LÖYTYISKÖ JOTAIN SANOTTAVAA OMAISUUDEN TASAJAOSTA?

maxa
16-01-2006, 20:18
Minusta herääminen neljän viiden aikaan on sankariteko. Olet siis aikamoinen sankari silmissäni.

Nooo, se on vain siitä kiinni, että menee riittävän aikaisin nukkumaan. Olen sitä mieltä, ihmiselle olisi paras, ts. luonnollisinta elää auringon kanssa samaa tahtia. Meillä se on helppoa kun kesän ja talven välinen ero auringon nousu- ja laskuajoissa on alle 2 tuntia, mutta Suomessa seuraukset olisivatkin paljon hurjemmat jos kansa nukkuisi koko talviajan ja kesällä puskisi 16-tuntista työpäivää :D

Kulkeeko koirasi vapaana kun sauvakävelet? Muuten, kuinka yleistä Australiassa on sauvakävely? Onhan se suomalainen keksintö.

Kyllä koirani kulkee vapaana melkein aina. Asun alueella, jolla sellainen on mahdollista.
Sauvakävely ei ole kovin yleistä, joskin aika monet tuntevat sen. Se on uusi trendiurheilulaji nimeltään "Nordic walking". Yritys, joka sitä markkinoi, järjestää kursseja ja ohjattuja kävelyretkiä. Ja tietysti se ottaa niistä paljon rahaa. On kuulemma kallis harrastus. Minä taidan olla melkein ainoita, jotka harrastavat sitä itsekseen vapaasti.

maxa
16-01-2006, 20:29
Hän taisi pienen porukkansa kanssa asua siellä Australiassa teltoissa?

Niinpä taisi. He asuivat täällä pohjoisen tropiikissa, jossa suurimman osan vuotta voi asua melkeinpä taivasalla. Ainoastaan sadekautena joulu-maaliskuussa voi tehdä vähän tiukkaa.

Tuo paikka on vähän yli 100 kilometrin päässä meiltä, mutta en ole vielä käynyt. Ei siellä taida mitään muistomerkkiä tms. ollakaan. En ainakaan ole kuullut, että olisi.

Porukkahan teki töitä paikalliselle metsäyhtiölle. Tarkoitus oli, että jokainen antaa osan (puolet) palkastaan yhteiseen kassaan, ja niillä rahoilla sitten oli tarkoitus ostaa yhteinen maatila. Projekti päättyi riitoihin ja porukan hajoamiseen.


Kaikesta päättömyydestä huolimatta naiset kuulemma tykkäsivät tuon äijän maailmankuvasta.


Niinpä, eikä varmaan pelkästään naiset. Onhan edelleenkin paljon ihmisiä, jotka ovat valmiit seuramaan karismaattista johtajaa.


Sinne Sointulaan (joku saari Vancouverin edustalla) kai valikoitui kokeilunhalusia ihmisiä. Omaisuuden tasan jakaminen ei oikein maittanut ainakaan sen jälkeen, kun omaisuus oli arvoltaan miinusmerkkistä.



Malcolm Island (http://www.island.net/~sointula/) . Tuo linkki on matkailumainos. Voisi olla ihan vierailun arvoinen paikka meille historiasta kiinnostuneille.

Jäämme odottelemaan sitä kommenttia :D

maxa
16-01-2006, 22:30
Teini-iässäsi alkanut viaton kokeiluhalu johti sinut maapallon toiselle puolelle.
Näin on marjat.

Hmmm.... :D Eräs toinen paha tapa alkoi myös samoihin aikoihin. Vastoin perheen tahtoa aloin opiskelemaan venäjää ja tutustumaan venäläiseen kulttuuriin. Ei sitä ollut kukaan suvussa aiemmin tehnyt että alkaisi opiskelemaan tuota hirveää r*ssäkommarien kieltä ja lukemaan heidän kirjojaan (Dostojevski - kamalaa kommaripropagandaa sekin heidän mielestään ). Tuon synnin suhteen tuskin olin ainoa suomalainen "porvariskakara".

Monta vuotta kyllä yritin, että elämä olisi johtanut minut Pietariin, Moskovaan tai muualle Venäjälle ja olisi tuonut rinnalleni venäläisen naisen. Mutta niinpäs ei sitten käynytkään, vaan julma kohtalo kuljetti minut englanninkieliseen maahan keskelle anglosaksista kulttuuria, asioita, joita kohtaan minulla ei ole varsinaista "sydämen rakkautta" ollut koskaan.

Mutta enpä valita, tyytyväinen olen, että näin kävi :D

~Aurora~
17-01-2006, 18:29
Mielenkiinnosta kysyn että miksi? Luet kuitenkin venäjää?
Minullekin on tullut vaikutelma, että kaikki, jotka tänne kirjoittavat venäjää ovat joko syntyperäisiä tai sitten suomalaisia ammattilaistasoisia. Pitäisikö olla jokin "Руский участок для чaйников", jossa me tumpelot voisimme harjoitella?

Juu, juu tuohan on tietenkin hyvä, että suomalaiset eivät pelkää kirjoittaa täällä palstalla ja haluaisivat oppia enemmän venäjän kielestä ja myöskin venäläisista. :) Toivon, että meidän Ralphie voisi järjestää jotain. Mulla on semmonen tehtävä kaikkille.

Kuka sanoi (sitten mä kirjoitan venäjäksi) "Пусть отсохнет моя рука, которую заставили подписать эту бумагу." Puoli vuotta sitten hänen käsinsä on halvaantunut.

Kuka hän on ja missä tapauksessa hän sanoi tuon lauseen. Vinkki: Hän on tunnettu suomalainen.

Eki_fin
17-01-2006, 20:00
Juu, juu tuohan on tietenkin hyvä, että suomalaiset eivät pelkää kirjoittaa täällä palstalla ja haluaisivat oppia enemmän venäjän kielestä ja myöskin venäläisista. :) .

Kiva! Minä olen ihan suomalainen. Yritän oppia vähän lisää venäjää. Tällä palstalla on kivoja ihmisiä.

maxa
17-01-2006, 20:18
Kuka sanoi (sitten mä kirjoitan venäjäksi) "Пусть отсохнет моя рука, которую заставили подписать эту бумагу." Puoli vuotta sitten hänen käsinsä on halvaantunut.

Kuka hän on ja missä tapauksessa hän sanoi tuon lauseen. Vinkki: Hän on tunnettu suomalainen.

Hmmm, onpas vaikea. Kaikki varmaan tietävät, että Kyösti Kallio sanoi noin suomeksi antaessaan valtuudet Talvisodan päättäneisiin rauhanneuvotteluihin, mutta hankalaksi menee, jos joku suomalainen äskettäin sanoi noin venäjäksi. Jos sanoit että hänen kätensä on halvaantunut puoli vuotta sitten, se tarkoittaa, että henkilö olisi ollut elossa puoli vuotta sitten. Jos muutetaan "puoli vuotta sitten" muotoon "puolen vuoden kuluttua", silloin sopii Kyösti Kallio kuvaan. Hän halvaantui puolen vuoden kuluttua allekirjoittamisesta.

Kiitos tehtävästä! Hyvin mielenkiintoinen :D

Sananjalka
17-01-2006, 21:41
Monta vuotta kyllä yritin, että elämä olisi johtanut minut Pietariin, Moskovaan tai muualle Venäjälle ja olisi tuonut rinnalleni venäläisen naisen. Mutta niinpäs ei sitten käynytkään, vaan julma kohtalo kuljetti minut englanninkieliseen maahan keskelle anglosaksista kulttuuria, asioita, joita kohtaan minulla ei ole varsinaista "sydämen rakkautta" ollut koskaan.

Mutta enpä valita, tyytyväinen olen, että näin kävi :D


Se on hyvä, etta olet tyytyväinen. Pidä kiinni aarteasta. Kyllä moni suomalainen on uneksinu venäläisesta naisista. Uneksumia tarvitaan välillä. Silti voi olla reilu.

~Aurora~
17-01-2006, 21:42
Hmmm, onpas vaikea. Kaikki varmaan tietävät, että Kyösti Kallio sanoi noin suomeksi antaessaan valtuudet Talvisodan päättäneisiin rauhanneuvotteluihin, mutta hankalaksi menee, jos joku suomalainen äskettäin sanoi noin venäjäksi. Jos sanoit että hänen kätensä on halvaantunut puoli vuotta sitten, se tarkoittaa, että henkilö olisi ollut elossa puoli vuotta sitten. Jos muutetaan "puoli vuotta sitten" muotoon "puolen vuoden kuluttua", silloin sopii Kyösti Kallio kuvaan. Hän halvaantui puolen vuoden kuluttua allekirjoittamisesta.

Kiitos tehtävästä! Hyvin mielenkiintoinen :D

Äh, ei sulle ole vaikeeta. Hän on Kyösti Kallio. Kaksi viikkoa sitten olin Nivalassa, jossa minä tutustuin hänen elämäänsä. Hänet haudattiin Nivalan hautausmaalle.
Se tarkoittaa, että sinä ymmärrät oikein hyvin venäjän tekstiä.
Mikä ero on lauseessa "puoli vuotta sitten" ja "puolen vuoden kuluttua" ? Через полгода по-русски. :insane:


Kiva! Minä olen ihan suomalainen. Yritän oppia vähän lisää venäjää. Tällä palstalla on kivoja ihmisiä.

Ja minä olen ihan venäläinen, joka on suomalaistunut. :smile: Yritän kirjoittaa enemmän suomeksi ja oppia virheistäni. Kirjoittaminen on vaikeampaa kuin puhuminen. Voi, voi.

Sananjalka
17-01-2006, 21:46
Juu, juu tuohan on tietenkin hyvä, että suomalaiset eivät pelkää kirjoittaa täällä palstalla ja haluaisivat oppia enemmän venäjän kielestä ja myöskin venäläisista. :) Toivon, että meidän Ralphie voisi järjestää jotain. Mulla on semmonen tehtävä kaikkille.

Kuka sanoi (sitten mä kirjoitan venäjäksi) "Пусть отсохнет моя рука, которую заставили подписать эту бумагу." Puoli vuotta sitten hänen käsinsä on halvaantunut.

Kuka hän on ja missä tapauksessa hän sanoi tuon lauseen. Vinkki: Hän on tunnettu suomalainen.

En tujuu sinun tehtävästä mitään. Mutta maxa tietää. Hän on viisas ja kiva. Mutta Sinulla on tosi kauniit vaatteet. Mistä olit löytänyt?

Ralphie
17-01-2006, 21:47
Toivon, että meidän Ralphie voisi järjestää jotain.

Ei minun tarvitse.. :D Ei muuta kuin avaatte uusia ketjuja ja keskustelette venäjäksi. Me kaikki (toivon mukaan) tuemme suomenkielisiä ystäviämme venäjän kielen opiskelussa .. :agree:

Kuka hän on ja missä tapauksessa hän sanoi tuon lauseen. Vinkki: Hän on tunnettu suomalainen.

Ei aavistustakaan..

Tällä palstalla on kivoja ihmisiä.

Olen samaa mieltä kanssasi! :)

~Aurora~
17-01-2006, 21:51
En tujuu sinun tehtävästä mitään. Mutta maxa tietää. Hän on viisas ja kiva. Mutta Sinulla on tosi kauniit vaatteet. Mistä olit löytänyt?

Eikä mulla ole semmoista. ;) Kuvassa on Aurora Karamzin. Hän on minun sankaritar.

Sananjalka
17-01-2006, 22:11
Eikä mulla ole semmoista. ;) Kuvassa on Aurora Karamzin. Hän on minun sankaritar.

No, kun en tienny. Kaunis profiili ja upea puku hänellä. Voisko minun sankari olla Aypopa Папоротник? Voisin laittaa yhtä hienon puvun.

~Aurora~
17-01-2006, 22:29
No, kun en tienny. Kaunis profiili ja upea puku hänellä. Voisko minun sankari olla Aypopa Папоротник? Voisin laittaa yhtä hienon puvun.

:canabis: Nain siis. Sinun ei tarvitse laittaa pukua sankarillesi. Se on ihan kaunis ilman. ;)

maxa
17-01-2006, 23:17
Se tarkoittaa, että sinä ymmärrät oikein hyvin venäjän tekstiä.
.

:D Joo, vielä ymmärrän, vaikka aika paljon olen jo unohtanut.


Mikä ero on lauseessa "puoli vuotta sitten" ja "puolen vuoden kuluttua" ? Через полгода по-русски. :insane:


puoli vuotta sitten = полгода тому назад (?) = six months ago
puolen vuoden kuluttua = через полгода = after six months

En kyllä ole mikään kielitieteilijä, mutta oisko noin? Otin siihen englanninkin ihan varmuuden vuoksi.




Ja minä olen ihan venäläinen, joka on suomalaistunut. :smile: Yritän kirjoittaa enemmän suomeksi ja oppia virheistäni. Kirjoittaminen on vaikeampaa kuin puhuminen. Voi, voi.


Ja me kaikki suomenkieliset täällä varmasti autamme mielellämme sinua ja muita venäjänkielisiä oppimaan lisää.

maxa
18-01-2006, 00:23
Se on hyvä, etta olet tyytyväinen. Pidä kiinni aarteasta. Kyllä moni suomalainen on uneksinu venäläisesta naisista. Uneksumia tarvitaan välillä. Silti voi olla reilu.

Totta :D. Mulla se oli kyllä enemmän kuin vain unelma. En ollut silloin naimisissa vaan poikamies. Matkustelin Venäjällä paljon. Pietarissa vietin joka kesä monta viikkoa tuttavaperheen luona. Perhe piti minusta kovasti. Heillä oli tyttö, jota katselin sillä silmällä. Äiti olisi halunnut meidän menevän yhteen, mutta tyttö sanoi, ettei halua koska en ole komea enkä rikas. Ystäviä kuitenkin olimme monta vuotta ja olemme edelleenkin.

No, enää en uneksi hänestä enkä kenestäkään muustakaan. Kerroinpahan vain tuon tapauksen esimerkkinä siitä, kuinka elämä joskus menee eri tavalla kun me haaveilemme tai haluamme.

maxa
18-01-2006, 00:35
Äh, ei sulle ole vaikeeta. Hän on Kyösti Kallio. Kaksi viikkoa sitten olin Nivalassa, jossa minä tutustuin hänen elämäänsä. Hänet haudattiin Nivalan hautausmaalle.

Varmaan kaikki minun ikäpolveni suomalaiset ovat koulussa lukeneet ja kuulleet Kyösti Kalliosta. Hänen tarinansa on hyvin liikuttava ja surullinen: Kuinka hän kärsi sodasta ja oli huolissaan suomalaisten puolesta niin, että se vei hänet hautaan ennen aikojaan. Minulla asui suku Karjalassa ja joutui lähtemään sieltä evakkoon sotaa pakoon kaksi kertaa. Ihan sama musertava suru ja huoli näkyy sen aikaisista vanhoista kirjeistä, joita olen saanut sukulaisilta luettavaksi. Myöhemmin olen myös lukenut yhtä surullisia tarinoita Venäjän puolelta, Saksasta, Japanista ... Sota on aina julma ja surullinen juttu riippumatta siitä millä puolella olet.

maxa
18-01-2006, 00:43
No, kun en tienny. Kaunis profiili ja upea puku hänellä. Voisko minun sankari olla Aypopa Папоротник? Voisin laittaa yhtä hienon puvun.

:canabis: Nain siis. Sinun ei tarvitse laittaa pukua sankarillesi. Se on ihan kaunis ilman. ;)

No, nyt minä en kyllä tiedä yhtään kenestä puhutte ??? Kuka on tämä Aypopa Папоротник?

Sananjalka
18-01-2006, 19:39
No, nyt minä en kyllä tiedä yhtään kenestä puhutte ??? Kuka on tämä Aypopa Папоротник?

Voi, ei se tietysti ole kukaan "Папоротник" on saniainen (Sananjalka). Minun nimimerkki


Totta . Mulla se oli kyllä enemmän kuin vain unelma. En ollut silloin naimisissa vaan poikamies. Matkustelin Venäjällä paljon. Pietarissa vietin joka kesä monta viikkoa tuttavaperheen luona. Perhe piti minusta kovasti. Heillä oli tyttö, jota katselin sillä silmällä. Äiti olisi halunnut meidän menevän yhteen, mutta tyttö sanoi, ettei halua koska en ole komea enkä rikas. Ystäviä kuitenkin olimme monta vuotta ja olemme edelleenkin.

No, enää en uneksi hänestä enkä kenestäkään muustakaan. Kerroinpahan vain tuon tapauksen esimerkkinä siitä, kuinka elämä joskus menee eri tavalla kun me haaveilemme tai haluamme.

Moni nainen ei ajattele, että sinun pitää olla komea ja rikas. No sinulla on hänestä hyvä muisto. Se kulkee sinun mukanasi koko elämän ajan. Se on yksi kaunis jalokivi. Olet viisas, kun et juuttunit siihen asiaan. Moni mies ei ole osannut solmia uutta suhdetta koskaan. Ja se on sääli.

maxa
18-01-2006, 23:27
Voi, ei se tietysti ole kukaan "Папоротник" on saniainen (Sananjalka). Minun nimimerkki


Heh heh, meninpä lankaan ja oikein kunnolla :D Yritin googlellakin etsiä henkilöä Аурора Папоротник. Olisi pitänyt huomata tuo sana sinun avatarisi yläpuolella. Ja olisi pitänyt huomata, että jos on Аурора, niin pitäisi olla Папоротница eikä Папоротник vai mitä? Vai pitäisikö (venäläisen ainakin) sukunimen olla Папоротникова ???

No, nyt minun pitää kyllä lopun ikääni muistaa, mitä on saniainen venäjäksi :D



Moni nainen ei ajattele, että sinun pitää olla komea ja rikas.


Eivät ainakaan kaikki. Eivät suomalaiset eivät venäläiset eivätkä edes amerikkalaiset.


No sinulla on hänestä hyvä muisto. Se kulkee sinun mukanasi koko elämän ajan.
Se on yksi kaunis jalokivi. Olet viisas, kun et juuttunit siihen asiaan. Moni mies ei ole osannut solmia uutta suhdetta koskaan. Ja se on sääli.


Näin on. Joskus on kyllä vaikea tietää, milloin on oikea aika päästää irti vanhasta ja hypätä uuteen. Toiset tekevät sen liian helpolla ihmissuhteissa ja toiset, kuten sanoit, eivät pääse koskaan irti menneestä.

Ralphie
19-01-2006, 00:31
Moni nainen ei ajattele, että sinun pitää olla komea ja rikas.

Eivät ainakaan kaikki. Eivät suomalaiset eivät venäläiset eivätkä edes amerikkalaiset.

Mä oon huomannut, että Suomessa pärjää todella hyvin pelkällä ulkonäöllä (hyvinvointiyhteiskunta), kun taas esim. Baltian maissa komeus ei enää riitä, siellä tärkeimmäksi tekijäksi (useimmiten) nousee sun ca$h mon€y -varallisuus.. :)

maxa
19-01-2006, 01:31
Mä oon huomannut, että Suomessa pärjää todella hyvin pelkällä ulkonäöllä (hyvinvointiyhteiskunta), kun taas esim. Baltian maissa komeus ei enää riitä, siellä tärkeimmäksi tekijäksi (useimmiten) nousee sun ca$h mon€y -varallisuus.. :)

Rippuu ulkonäöstä. Minun ulkonäölläni ei kyllä pärjännyt edes Suomessa :D

No, vakavasti puhuen, silloin kun on toimeentulo turvattu (juuri tuo hyvinvointiyhteiskunta), on varaa antaa tunteiden ja mieltymysten ratkaista, ja jos ei ole, niin pitää ajatella järkevästi.

Jarmo
19-01-2006, 19:46
Miksi emme kaikki ainakin pääkaupunkiseudulla asuvat suomalaiset kokoontuisi joskus yhteen täällä asuvien venäläisten kanssa? Varmasti he haluavat tutustua meihin yhtä paljon kuin me heihin.

Tällä palstalla ilmoitus ajasta ja paikasta. Joku mukava ravintola, hyvää ruokaa, olutta, viiniä, tutustumista toisiimme ja kulttuureihimme.

Kuka ottaisi asian hoitaakseen?

Minulle voi sähköttää seppol@hotmail.com
Olen 47-v. helsinkiläinen mies, joka haluaa oppia venäjänkieltä ja tutustua Venäjään ja venäläisiin.

teekkari
19-01-2006, 19:55
Miksi emme kaikki ainakin pääkaupunkiseudulla asuvat suomalaiset kokoontuisi joskus yhteen täällä asuvien venäläisten kanssa?

Tästä tulisi todella suuri tusovka.

Sananjalka
20-01-2006, 08:14
Heh heh, ..

Näin on. Joskus on kyllä vaikea tietää, milloin on oikea aika päästää irti vanhasta ja hypätä uuteen. Toiset tekevät sen liian helpolla ihmissuhteissa ja toiset, kuten sanoit, eivät pääse koskaan irti menneestä.

Suomen aikaa huomenta, maxa! Et varmaan huomaa minussa mitään uutta tänään... ei se mitään...

Niin, joskus tuntuu ylinvoimaiselta ratkaista, mitä pitää tehdä. Joku viisas on sanonut, että silloin pitää ottaa yksi askel ja sen jälkeen katsoa, oliko se askel oikeaan suuntaan.

Sananjalka
20-01-2006, 08:16
Miksi emme kaikki ainakin pääkaupunkiseudulla asuvat suomalaiset kokoontuisi joskus yhteen täällä asuvien venäläisten kanssa? Varmasti he haluavat tutustua meihin yhtä paljon kuin me heihin.

Tällä palstalla ilmoitus ajasta ja paikasta. Joku mukava ravintola, hyvää ruokaa, olutta, viiniä, tutustumista toisiimme ja kulttuureihimme.

Kuka ottaisi asian hoitaakseen?

Minulle voi sähköttää seppol@hotmail.com
Olen 47-v. helsinkiläinen mies, joka haluaa oppia venäjänkieltä ja tutustua Venäjään ja venäläisiin.

Hyvä ajatus! Ilmoita Sinä aika ja paikka. Ainahan joku tulee. Hesassa on monta kivaa ravintolaa.

maxa
20-01-2006, 10:33
Suomen aikaa huomenta, maxa! Et varmaan huomaa minussa mitään uutta tänään... ei se mitään...


Perjantai-iltaa meidän aikaa sinulle Аурора Папоротникова!. Ja onnea uuden nimen johdosta! :D En tiedä, olisinko ihan heti huomannut ilman vihjettä.

Niin, joskus tuntuu ylinvoimaiselta ratkaista, mitä pitää tehdä. Joku viisas on sanonut, että silloin pitää ottaa yksi askel ja sen jälkeen katsoa, oliko se askel oikeaan suuntaan.

Niin, jos sen sitten yhden askeleen jälkeen näkee. Joskus kyllä on hyvä myös ottaa riski ja kulkea sokkona vähän matkaa.

Tuo tapaaminen. Itse en pääse mukaan ainakaan tällä kertaa, mutta ajatus, että entisessä kotikaupungissa jotkut tapaavat, silti lämmittää ja olen hengessä mukana!

По-душка
20-01-2006, 22:19
Se on uusi trendiurheilulaji nimeltään "Nordic walking". Yritys, joka sitä markkinoi, järjestää kursseja ja ohjattuja kävelyretkiä. Ja tietysti se ottaa niistä paljon rahaa. On kuulemma kallis harrastus. Minä taidan olla melkein ainoita, jotka harrastavat sitä itsekseen vapaasti.

Lähiurheilutalomme kuntosaliin on tullut uusi laite nimeltään Nordic walking. Siinä imitoidaan sauvakävelyn liikkeitä. Rasvaa ja rahaa palaa. Itse mielummin kävelen ulkona raikasta ilmaa hengittäen ja kauniita talvimaisemia ihaillen.

По-душка
20-01-2006, 22:28
Kymppi vetoa, että eräs tämän palstan vakiojäsen löytää kohta jonkun vitsin tai kuvan omaisuuden tasajaosta.

P D: LÖYTYISKÖ JOTAIN SANOTTAVAA OMAISUUDEN TASAJAOSTA?

Tässä on kommenttini koskien omaisuuden tasajakoa. Joudun turvautumaan venäjään (arvaat ehkä miksi)
Имущество делится в равных пропорциях между членами.

Vinkki: tarkistaa sanakirjasta член-sanan kaikki merkitykset.

Kuka antaa Ekille kympin?

По-душка
20-01-2006, 22:32
Miksi emme kaikki ainakin pääkaupunkiseudulla asuvat suomalaiset kokoontuisi joskus yhteen täällä asuvien venäläisten kanssa? Varmasti he haluavat tutustua meihin yhtä paljon kuin me heihin.

Tällä palstalla ilmoitus ajasta ja paikasta. Joku mukava ravintola, hyvää ruokaa, olutta, viiniä, tutustumista toisiimme ja kulttuureihimme.

Kuka ottaisi asian hoitaakseen?

Minulle voi sähköttää seppol@hotmail.com
Olen 47-v. helsinkiläinen mies, joka haluaa oppia venäjänkieltä ja tutustua Venäjään ja venäläisiin.

Kannattaa ehdottaa samaa asiaa venäjänkielisellä puolella. Foorumilaisilla oli jo 8 tapaamista ja aina oli kuulemma hauskaa. Poissaolijat seurasivat tapahtumia valokuvaraporteista foorumin sivuilta.

По-душка
20-01-2006, 22:38
Niin, jos sen sitten yhden askeleen jälkeen näkee. Joskus kyllä on hyvä myös ottaa riski ja kulkea sokkona vähän matkaa.

Tai palkata konsultin. Tänään Nyt-liitteessä oli hauska juttu elämäntaidonvalmentajista eli life coachista. Siinä mainittiin mm. kuten yksi neiti kyllästyi saamattomuuteensa miesten suhteen ja palkkasi valmentajan korvaamaan tilanteen. Kuinka ollakaan , mies löytyi, ja ensi kesänä pidetään häät.

maxa
21-01-2006, 01:01
Lähiurheilutalomme kuntosaliin on tullut uusi laite nimeltään Nordic walking. Siinä imitoidaan sauvakävelyn liikkeitä. Rasvaa ja rahaa palaa.

Minullekin kertoi eräs täkäläinen, että Nordic walkingi on kuntosalin laite. Hän oli kovin ihmeissään kun kerroi, että harrastan sitä itsekseni luonnossa.

Mitä muuten on sauvakävely venäjäksi? Harrastetaanko sitä Venäjällä ollenkaan? No, luulen, että suomen venäläiset ainakin harrastavat siinä missä muutkin Suomessa?

Itse mielummin kävelen ulkona raikasta ilmaa hengittäen ja kauniita talvimaisemia ihaillen

Olen kyllä täysin samaa mieltä. Paitsi tietysti että minulla ei ole talvimaisemia ollenkaan vaan sama troopinen merenranta-jokimaisema ympäri vuoden. Täälläkin suosituin liikuntamuoto on kuntosali. Sinne ajetaan tietysti autolla, ja sitten kävellään kävelykoneessa, juostaan juoksukoneessa jne. Ei kiitos minulle!
.

maxa
21-01-2006, 01:07
Tai palkata konsultin. Tänään Nyt-liitteessä oli hauska juttu elämäntaidonvalmentajista eli life coachista. Siinä mainittiin mm. kuten yksi neiti kyllästyi saamattomuuteensa miesten suhteen ja palkkasi valmentajan korvaamaan tilanteen. Kuinka ollakaan , mies löytyi, ja ensi kesänä pidetään häät.


Taidan olla aika vanhanaikainen tässäkin suhteessa: "nälkä se on paras valmentaja!". No, ei nyt ihan sentään. Olen myös lukenut USA:n life coacheista. Hyvä bisnes varmaan sille, joka sitä tekee. Taitaa kuitenkin suomalainen kuluttaja saada ihan saman tuloksen käymällä puhumassa psykologille terveyskeskuksessa tai mielenterveystoimistossa tai sitten vain puhua ystävän kanssa? En tiedä, toisaalta voi olla ihankin hyödyllinen idea mieluumin palkata valmentaja kuin yrittää ratkoa ongelmiaan itkemällä kaljatuoppiin lähipubissa. Nyt en siis puhu itsestäni vaan yleisesti ...

По-душка
21-01-2006, 01:25
Minullekin kertoi eräs täkäläinen, että Nordic walkingi on kuntosalin laite. Hän oli kovin ihmeissään kun kerroi, että harrastan sitä itsekseni luonnossa.

Mitä muuten on sauvakävely venäjäksi? Harrastetaanko sitä Venäjällä ollenkaan? No, luulen, että suomen venäläiset ainakin harrastavat siinä missä muutkin Suomessa?.

Ходьба с палками. Luulen, että tämä on vielä aika uusi juttu Venäjällä, mutten ole varmaa, kun en ole käynyt Venäjällä pitkään aikaan. Sauvakävelystä tuli mieleeni yksi juttu. Muutama vuosi sitten yksi venäläinen tuttavani tuli talvilomalle Suomeen kylpylään. Hänelle tietysti tarjottiin sauvakävely. Näky oli unohtumaton, kun hän sauvakäveli pitkässä minkkiturkissaan.[/QUOTE]

DIK
21-01-2006, 01:27
Anteeksi,tytöt! Paras tapa lahjhdutaa:
1 Älä syö liikaa
2: Liikunttaa, paras:"Uimahalli"
3. Kato, mitä syöt
4. Depressio
P.S. Ainakin, u menja lähti 15kg.......

maxa
21-01-2006, 02:19
...
4. Depressio
...


Depressio??? Siis hankit masennuksen vain että laihtuisit? Ei kannata kyllä muiden kokeilla. Masennus voi johtaa siihen, että juot vodkaa aamusta iltaan. Kyllä siinä kilotkin ehkä lähtee, mutta voit päätyä hautausmaalle.

Mutta totta kyllä nuo sun vinkit. Liikuntaa kohtuudella. Kuulin, että 6 tuntia viikossa on optimi. Ja sitten terveellistä kevyttä ruokaa. Syödään vain silloin kun on nälkä ja lopetetaan kun nälkä lähtee.

Liikuntaa toki tarvitsee vaikkei laihduttaisikaan.

:D

По-душка
21-01-2006, 12:19
Depressio??? Siis hankit masennuksen vain että laihtuisit? Ei kannata kyllä muiden kokeilla. Masennus voi johtaa siihen, että juot vodkaa aamusta iltaan. Kyllä siinä kilotkin ehkä lähtee, mutta voit päätyä hautausmaalle.

Mutta totta kyllä nuo sun vinkit. Liikuntaa kohtuudella. Kuulin, että 6 tuntia viikossa on optimi. Ja sitten terveellistä kevyttä ruokaa. Syödään vain silloin kun on nälkä ja lopetetaan kun nälkä lähtee.

Liikuntaa toki tarvitsee vaikkei laihduttaisikaan.

:D
Olen sama mieltä. Depressio eli masennus on vakava tauti, joka voi pahimmassa tapauksessa johtaa itsemurhaan. Kun oikea masennus iski, mikään ei huvita. Tällaiset pikkuasiat kuten liikunta tai syöminen ei varmasti kiinnosta silloin.

Laihduttamisessa vaikeinta on ylläpitää saavutettua ihannepainoa, koska se on suorannaisessa yhteydessä ihmisen elintapoihin. Elintapojenhan muuttaminen on erittäin vaikea. Olemme tottumuksiemme vangit.

space_monkey
21-01-2006, 12:47
Olen sama mieltä. Depressio eli masennus on vakava tauti, joka voi pahimmassa tapauksessa johtaa itsemurhaan. Kun oikea masennus iski, mikään ei huvita. Tällaiset pikkuasiat kuten liikunta tai syöminen ei varmasti kiinnosta silloin...

Onko asiat siis todella huonosti, jos vodkan juominenkaan ei enää kiinnosta?

По-душка
21-01-2006, 19:44
Onko asiat siis todella huonosti, jos vodkan juominenkaan ei enää kiinnosta?
Kyllä on. Jos vodka ei maistu eikä naiset kiinnosta, loppu on lähellä. Tai sitten olet raitistunut homo.
Mitä sinulle muuten kuuluu? Maistuuko? Kiinnostaako?

Vumnik
21-01-2006, 19:51
Ходьба с палками. Luulen, että tämä on vielä aika uusi juttu Venäjällä, mutten ole varmaa, kun en ole käynyt Venäjällä pitkään aikaan. Sauvakävelystä tuli mieleeni yksi juttu. Muutama vuosi sitten yksi venäläinen tuttavani tuli talvilomalle Suomeen kylpylään. Hänelle tietysti tarjottiin sauvakävely. Näky oli unohtumaton, kun hän sauvakäveli pitkässä minkkiturkissaan.
Kun näin ensin kerralla sauvakävelyn - nauroin melkein itkensa! Ihmiset hiihtoivat ilman hiihtoja!

По-душка
21-01-2006, 20:08
Kun näin ensin kerralla sauvakävelyn - nauroin melkein itkensa! Ihmiset hiihtoivat ilman hiihtoja!
Minuakin huvitti alussa, sitten halusin kokeilla itse. Muistan kun perääni huudettiin muutaman kerran: hei tyttö, mihin sukset unohtuivat?

Uusi asia herättää aina kummastusta. Muistan hyvin kun vuonna 1981 näin eka kerran sähköhammasharjan. Ajattelin, etten osta koskaan näin turhaa kapinetta. Arvatkaa miten kävi? Olen yli 15 vuotta käyttänyt sitä aamuin illoin päivittäin.

maxa
22-01-2006, 00:53
Kun näin ensin kerralla sauvakävelyn - nauroin melkein itkensa! Ihmiset hiihtoivat ilman hiihtoja!

Mikä siinä on, että uusi ja outo naurattaa? Minulle tuli ensimmäisiä kertoja Venäjällä - silloin CCCP vielä - matkatessa mielikuva, että venäläiset ovat kovin herkkiä nauramaan kaikelle oudolle. Minä matkustin junalla Pietariin ja kiertelin myös lähialueita. Silloin oli juuri tullut voimaan helpotus, ettei tarvinnut varata hotellia vaan sai asua myös paikallisen ystävän kotona. Niin minä tein. Minulla oli matkaa varten ostettuna uusi hieno rinkka, tiedäthän sellainen iso selkäreppu, jossa on paljon sivutaskuja, olkahihnan, lantiovyö, jossa etutasku. . Rinkka oli tietysti täynnä lahjoja uusille ystäville ja tavaraa, jota ajattelin tarvitsevani matkalla. Vaikka se oli painava, oli sitä hyvä kantaa selässä pitkiäkin matkoja.

Illalla kun astuin junasta rinkka selässäni, oli ystävä vastassa Suomen asemalla. Emme ottaneet takisa vaan ajoimme metrolla keskustan läpi Vasilin saarelle. Asemilla ja metrossa oli paljon ihmisiä. Kaikki nauroivat minulle ja osoittivat sormella, ja muutamat kävivät koskettamassa rinkkaani. Pari nuorta miestä kävi puhumassa ystävälleni: "kysyvää häneltä, mistä hän on tuon hankkinut" ja esittivät hänelle muita kysymyksiä. Minä yritin vastata niihin venäjäksi, mutta eivät he minua kuunnelleet, nauroivat vain.

Sama meno jatkui kun vaihdoin pari kertaa majapaikkaa ja jouduin kantamaan rinkkaa kaupungilla. Yhden kerran meitä vastaan marssi iso ryhmä sotilaita. Heidän maastopukunsa olivat saman väriset kuin minun rinkkani. Minä olin ihan nolona kun koko sotilasrivi nauroi ja jotkut osoittivat minua sormillaan.

Ystäväni yritti koko ajan selittää minulle, etteivät ne ihmiset mitään pahaa tarkoita. Se on vain heidän tapansa ihmetellä ja kertoi että nyt vaikeana aikana ihmiset haluavat nauraa aina kun siihen on tilaisuus. No, seuraavien vuosien ja matkojen aikana ihmiset eivät enää nauraneet, ja jotkut tulivat jopa puhumaan suoraan minulle pyytääkseen dollareita.

Sellaisia muistoja. No, ovat minulle joskus suomalaisetkin nauraneet. No, nyt Australiassa on yksi mies kysynyt, että eikö pitäisi olla myös sukset jalassa, ja omalla kylällä kun joku näkee minut ilman sauvoja, kysyy, että mihin olen kepit unohtanut.

maxa
22-01-2006, 01:39
Oikeastaan voisi sauvakävelylle avata ihan omankin aiheen joskus...

Niin, tuli vain mieleen tuosta lajin alkuperästä. Sitä tosiaankin mainostetaan suomalaisena keksintönä, murtomaahiihdosta kehitettynä, ja näin kait onkin. Mutta ei tuo sauvojen kanssa kävely ihan outo homma maailmallakaan ole. Sen huomasin kun aikanaan maailmalle lähtiessäni halusin löytää korkealaatuiset, kestävät teleskooppisauvat. Sellaiset löytyivätkin Helsingistä, eivät kuitenkaan suomalaiset vaan itävaltalaiset. Ne kulkivatkin mukana monta vuotta. Erityisen mukava käyttö niille oli Malesian viidakossa kun niiden avulla oli hyvä hätistellä liian uteliaiksi käyviä apinoita.

Sitten Australiaan tullessa ne metallisauvat olivat hyvä turva metsässä kävellessä villisikoja ja dingoja vastaan. Tosin koskaan en niitä ole siihen tarkoitukseen tarvinnut. Sen sijaan muutama kuukausi sitten piti käyttää niitä kun iso koira hyökkäsi minun koirani kimppuun ja alkoi purra sen kurkkua poikki. Minä rikoin sauvani yrittäessäni lyödä niillä hyökkääjää. Jälkeen päin hoksasin, että olisi ollut parempi työntää sauva sen hyökkääjän takapuoleen. Ihan tosi.

No, kuitenkin piti sitten alkaa etsimään uusia kävelysauvoja. Ja kyllä niitä löytyy myös täältä. Ei tosin nimellä "Nordic walking" niinkään vaan nimillä "hiking pole" ja "trekking pole". Sauvoja kun käytetään paljon myös vaeltaessa: usein vain yhtä sauvaa, joka usein on tukevampi kuin kävelysauva. Mutta tosiaankin myynnissä myös sauvapareja, jotka ovat ihan kuin kävelysauvat. Ne ovat metallia ja niissä on korkkikahva. Minun uusissa sauvoissani on jopa kompassi sisään rakennettuna!

Eki_fin
22-01-2006, 09:45
Tässä on kommenttini koskien omaisuuden tasajakoa. Joudun turvautumaan venäjään (arvaat ehkä miksi)
Имущество делится в равных пропорциях между членами.

Vinkki: tarkistaa sanakirjasta член-sanan kaikki merkitykset.

Kuka antaa Ekille kympin?

Kiitos!

Laitoin lauseen "käännöstoimistoon" eli parille ystävälleni. Palataan teemaan lähiviikkoina.

Itse ajattelin, että omaisuuden tasajako menee näin: Oma pidetään ja toisen oma jaetaan tasan!

Kympillä ei ole kiirettä.

maxa
22-01-2006, 10:06
Имущество делится в равных пропорциях между членами
...
Kuka antaa Ekille kympin?


Kiitos!
Kympillä ei ole kiirettä.

Joo, ei Ekille kymppiä eikä papukaijamerkkiä ennen kuin hän on hyväksytysti JÄSENTÄNYT lauseen !

space_monkey
22-01-2006, 14:24
Kyllä on. Jos vodka ei maistu eikä naiset kiinnosta, loppu on lähellä. Tai sitten olet raitistunut homo.
Mitä sinulle muuten kuuluu? Maistuuko? Kiinnostaako?

No ei ainakaan lauantai-iltana. :)

По-душка
22-01-2006, 19:32
No ei ainakaan lauantai-iltana. :)
Olet ronkeli!

По-душка
22-01-2006, 19:34
Kiitos!

Laitoin lauseen "käännöstoimistoon" eli parille ystävälleni. Palataan teemaan lähiviikkoina.

Itse ajattelin, että omaisuuden tasajako menee näin: Oma pidetään ja toisen oma jaetaan tasan!

Kympillä ei ole kiirettä.
Ketkä kuuluu kännöstoimistoosi? Ovatko he täysijäsenisiä?

По-душка
22-01-2006, 19:36
Sellaisia muistoja.
Lisää juttuja!

Ralphie
23-01-2006, 00:16
Eikös sauvakävelyy oo vanhojen harppujen hommaa? Blääh :) Tuulipuku päälle ja menoksi.

Minua edelleen huvittaa sauvakävely, vaikka Po-dushkalla oli hyvä pointti. Mut mä en käytä sähköhammasharjaa, koska vielä jaksan mun nuorilla käsillä pyörittää sitä "manuaalista" hammasharjaa ihan ite :D Tulos on yhtä hyvä.

maxa
23-01-2006, 00:45
Eikös sauvakävelyy oo vanhojen harppujen hommaa? Blääh :)

Niinhän ne jotkut sanoivat ainakin ennen. Jos se on, niin sitten olen mielelläni vanha harppu. Iäkkäille ja niille, joiden liikuntakyky on rajoittunut, se kyllä sopii mainiosti, samoin meille, jotka pidämme metsässä kävelystä. On kivempi kävellä siten, että myös ylävartalon lihakset kuormittuvat eivätkä pelkästään jalat.


Tuulipuku päälle ja menoksi.


Ei tarvitse välttämättä tuulipukua. On se ihan kivaa pelkissä shortseissakin :D


Mut mä en käytä sähköhammasharjaa, koska vielä jaksan mun nuorilla käsillä pyörittää sitä "manuaalista" hammasharjaa ihan ite :D Tulos on yhtä hyvä.

Oletko ihan varma tuosta tuloksesta? Oletko mitannut? tehnyt vaikka plakkitestin? Toiset kun sanovat, että tulos on parempi sähköhammasharjalla. Niin, minä olin aluksi sähköharjaa vastaan, mutta hankin sellaisen hammaslääkärin mielipidettä kysyttyäni joskus 1990-luvun puolivälissä.

DIK
23-01-2006, 00:51
Oletko ihan varma tuosta tuloksesta? Oletko mitannut? tehnyt vaikka plakkitestin? Toiset kun sanovat, että tulos on parempi sähköhammasharjalla. Niin, minä olin aluksi sähköharjaa vastaan, mutta hankin sellaisen hammaslääkärin mielipidettä kysyttyäni joskus 1990-luvun puolivälissä.
Mina käytän aamulla käsiharjaa, ja illala sähköinen, mun mielestä parempi tulos!

maxa
23-01-2006, 00:54
Mina käytän aamulla käsiharjaa, ja illala sähköinen, mun mielestä parempi tulos!

Miksei myös aamulla sähköharjaa? Vai onko juuri se mielestäsi parempi, että käyttää molempia?

maxa
23-01-2006, 00:58
Siinä meille sanapari turhake - hyödyke.
Turhake siis on sellainen tavara tai asia, joka on "turha". Hyödyke tietysti on "hyödyllinen", tarpeellinen.
Mitähän ne ovat venäjäksi?

Mitä turhakkeita teillä on kotona?
Minä en myönnä, että minulla olisi sellaisia, vaikka onkin paljon sähköllä toimivia koneita, kaikenlaisia keittimiä ja myllyjä, mm. riisinkeitin ja soijamaitokone.

DIK
23-01-2006, 00:59
Miksei myös aamulla sähköharjaa? Vai onko juuri se mielestäsi parempi, että käyttää molempia?
Joo, joskus niin parempi...IMHO

Ralphie
23-01-2006, 01:07
On se ihan kivaa pelkissä shortseissakin :D

Lähtisin heti sauvakävelemään jossain Australiassa.. :D Täällä kun on -20 koko ajan.. :(

Oletko ihan varma tuosta tuloksesta?

En ole. Onko mitään virallista tutkimusta/vertailua tehty? Kiinnostaa kumpi on oikeesti parempi.

Siinä meille sanapari turhake - hyödyke. Mitähän ne ovat venäjäksi?

Yhdellä sanalla en keksi vastinetta. Näitä käyttäisin: Полезная/Бесполезная вещь.

Mitä turhakkeita teillä on kotona?
Minä en myönnä, että minulla olisi sellaisia, vaikka onkin paljon sähköllä toimivia koneita, kaikenlaisia keittimiä ja myllyjä, mm. riisinkeitin ja soijamaitokone.

Mulla on Lapin Kulta Sales Maker. Todella turha ja kaiken lisäksi vie aika paljon tilaa, mutta hieno kämpän yksityiskohta.

maxa
23-01-2006, 01:17
Lähtisin heti sauvakävelemään jossain Australiassa.. :D Täällä kun on -20 koko ajan.. :(
Joo, muistan vielä. Se -20 on vähän liian kylmä tosiaankin. Täällä taas sitten on liian kuuma jos lähtee päivällä tai illalla, paras lähteä aikaisin aamulla.


En ole. Onko mitään virallista tutkimusta/vertailua tehty? Kiinnostaa kumpi on oikeesti parempi.

En nyt jaksanut etsiä onko, mutta mitä muistan joskus ennen lukeneeni niin kovin suurta eroa ei ole. Tärkeämpää on tekniikka ja se, ettei harja ole liian kova. Sähköharjalla saa hampaat nopeammin puhtaaksi kuin käsiharjalla. Sillä voi myös tehdä helpommin vahinkoa jos harjaa liian kauan tai liian kovakouraisesti.

maxa
23-01-2006, 01:20
Mulla on Lapin Kulta Sales Maker. Todella turha ja kaiken lisäksi vie aika paljon tilaa, mutta hieno kämpän yksityiskohta.

Mikä se on? Kaljahana?

~Aurora~
23-01-2006, 12:52
Mitä turhakkeita teillä on kotona?
Minä en myönnä, että minulla olisi sellaisia, vaikka onkin paljon sähköllä toimivia koneita, kaikenlaisia keittimiä ja myllyjä, mm. riisinkeitin ja soijamaitokone.

Lasten arkku on täynnä turhakkeitä. :smile: Minulla on jalkakylpy, jota minä en käytä.

Joo, muistan vielä. Se -20 on vähän liian kylmä tosiaankin. Täällä taas sitten on liian kuuma jos lähtee päivällä tai illalla, paras lähteä aikaisin aamulla. .
Kylmää ja liukasta. Liukkaus on todella vaarallista aloitteliojoille, jotka eivät tunne tietä talvella. Minullakin oli se, kun auto liukkastui mutkissa ja risteyksessä monta kertaa. Montako astetta on siellä, jossa sinä asut Maxa ?

Semmonen kysymys. Jos mies tarjosi naiselle kahvikupin, mitä se tarkoittaa ? :smile: Onko se pyyntö vai tarjous ?

По-душка
23-01-2006, 13:41
Siinä meille sanapari turhake - hyödyke.
Turhake siis on sellainen tavara tai asia, joka on "turha". Hyödyke tietysti on "hyödyllinen", tarpeellinen.
Mitähän ne ovat venäjäksi?

Mitä turhakkeita teillä on kotona?
Minä en myönnä, että minulla olisi sellaisia, vaikka onkin paljon sähköllä toimivia koneita, kaikenlaisia keittimiä ja myllyjä, mm. riisinkeitin ja soijamaitokone.
Ostohetkellä turhake saattaa näyttää hyödylliseltä tavaralta. Yleensä oma kokemus näyttää ajan mittaan, oliko tavara tarpeellinen vai oliko se markkinointimiesten tekemä ansa.
Meillä tällaisia turhakkeita ovat mm. ladattava ikkunanpesulaite, perunapuristin ja muovinen höyrysilitysrauta (johon laitetaan sisään suolavetta ja sillä voi silittää pystyasennossa). Itse sorruin vain perunapuristimen ostoon, muut vehkeet ovat toisten hankkimia.

По-душка
23-01-2006, 13:44
Kylmää ja liukasta. Liukkaus on todella vaarallista aloitteliojoille

Se on vaarallista myös kävelijöille.
Liukkaalla kelilla käytän lenkilläni jalkaan laitettavia liukuesteitä. Tosi hyviä. Ei hätää vaikka koira vetää alamäessä.

Eki_fin
23-01-2006, 22:11
Semmonen kysymys. Jos mies tarjosi naiselle kahvikupin, mitä se tarkoittaa ? :smile: Onko se pyyntö vai tarjous ?

Oikein jännä kysymys - kiitos. Suomessa joudaan paljon kahvia. Ei kahvikupin tarjoaminen ole kauhean vakavaa. No, jos Venäjällä joku mies tarjoaa kahvia, se on kyllä toinen juttu.

Terveisin "подозрительный тип"

maxa
24-01-2006, 00:41
Kylmää ja liukasta. Liukkaus on todella vaarallista aloitteliojoille, jotka eivät tunne tietä talvella. Minullakin oli se, kun auto liukkastui mutkissa ja risteyksessä monta kertaa.

Kun on liukasta, pitää menne hyvin VAROVASTI ! :D
Hyvä idea nuo По-душкаn liukuesteet kenkiin. Minä niitä ajattelin monta kertaa, mutta koskaan en laittanut.


Montako astetta on siellä, jossa sinä asut Maxa ?


Aamulla neljän ja viiden välillä on 25 astetta ja ilman kosteus vain jotain 60% ja joskus käy pieni raikas tuuli. Sitten kahdeksan jälkeen kun aurinko on korkealla, on jo yli 30 astetta, iltapäivällä ehkä 35 - joskus ylikin, ja illalla on vielä pitkään yli 30. Ilma on kosteaa kuin pyykkituvassa, joten ei hyvä lenkkeilyilma ollenkaan.

Semmonen kysymys. Jos mies tarjosi naiselle kahvikupin, mitä se tarkoittaa ? :smile: Onko se pyyntö vai tarjous ?

Samaa mieltä Ekin kanssa. Ei se välttämättä ole pyyntö eikä tarjous. Se voi olla vain ystävällinen ja kohtelias ele. Toki se voi olla muutakin. Asia selviää menemällä hänen kanssaan kahville ja katsomalla miä tapahtuu. Tietysti riippuu miten hän sen esittää. Jos kysyy, että "maistuisko neidille päiväkahvit?", niin sitten sitten on kyllä pyyntö tai tarjous.

Selitys tuo "päiväkahvit" tai "päiväkahviseuraa" on sellainen avainsana lehti-ilmoituksissa. Kaikki tietävät sanomattakin, että se yleensä tarkoittaa ihan muuta kuin kahvin juomista.

Eki_fin
24-01-2006, 09:02
Ketkä kuuluu kännöstoimistoosi? Ovatko he täysijäsenisiä?

Tästähän tämä asia lähti:


"Имущество делится в равных пропорциях между членами"

Vinkki: tarkistaa sanakirjasta член-sanan kaikki merkitykset.

"Omaisuus jakantuu tasapuolisesti jäsenten kesken"

член = 1)jäsen
2)ruumiin jäsen
3)osakas
4)"pehmeä versio" Х..:sta


Niin. Käytän aina käännöstoimistoa "Edward & Svetlana "

Koska en juurikaan osaa venäjää, jää lauseesi varsinainen sanoma silti hiukan hämäräksi. Ei se mitään. Mitä tulee omaisuuden tasajakoon, pysyn suomalaisessa tulkinnassa "Oma pidetään ja toisen oma jaetaan tasan"

Hyvä tulkki on muuten kullanarvoinen. Itse asiassa tulkki on yhtä paljon tien tasoittaja kuin kääntäjä. Kerran yhdellä matkalla minulla oli mukana tulkki, joka kyllä osasi venäjääkin. Mutta oleellisempaa oli se, että hän oli hyvä näyttelijä. Jouduttiin ryhmän kanssa muutamiin pikku vaikeuksiin. Ensin rajalla, sitten liikennepoliisin kanssa, sitten taas jossain. Mutta kun tulkki alkoi kyyneleet silmissä puhua, asiat selvisivät heti. Eikä hän tulkannut juuri muuta kuin "moosna, moosna, davaite, davaite..."

Eki_fin
24-01-2006, 09:08
Samaa mieltä Ekin kanssa. Ei se välttämättä ole pyyntö eikä tarjous. Se voi olla vain ystävällinen ja kohtelias ele. Toki se voi olla muutakin. Asia selviää menemällä hänen kanssaan kahville ja katsomalla miä tapahtuu. Tietysti riippuu miten hän sen esittää. Jos kysyy, että "maistuisko neidille päiväkahvit?", niin sitten sitten on kyllä pyyntö tai tarjous.

Selitys tuo "päiväkahvit" tai "päiväkahviseuraa" on sellainen avainsana lehti-ilmoituksissa. Kaikki tietävät sanomattakin, että se yleensä tarkoittaa ihan muuta kuin kahvin juomista.

Juu, tästä vielä...

Onhan se aivan selvä, ettei tuntemattomasta tyypistä voi koskaan tietää. Ajattelin vaan, että jos joku tuttu mies tarjoa kahvia, niin se ei välttämättä ole vakavaa. Tai voi ollakin. Kahvilla on valtava vaikutus suomalaiseen...

maxa
24-01-2006, 10:30
Hyvä tulkki on muuten kullanarvoinen. Itse asiassa tulkki on yhtä paljon tien tasoittaja kuin kääntäjä. Kerran yhdellä matkalla minulla oli mukana tulkki, joka kyllä osasi venäjääkin. Mutta oleellisempaa oli se, että hän oli hyvä näyttelijä. Jouduttiin ryhmän kanssa muutamiin pikku vaikeuksiin. Ensin rajalla, sitten liikennepoliisin kanssa, sitten taas jossain. Mutta kun tulkki alkoi kyyneleet silmissä puhua, asiat selvisivät heti. Eikä hän tulkannut juuri muuta kuin "moosna, moosna, davaite, davaite..."

Niin, näyttelijähän on "tunteiden tulkki".

~Aurora~
24-01-2006, 11:57
Oikein jännä kysymys - kiitos. Suomessa joudaan paljon kahvia. Ei kahvikupin tarjoaminen ole kauhean vakavaa. No, jos Venäjällä joku mies tarjoaa kahvia, se on kyllä toinen juttu.

Terveisin "подозрительный тип"

Kiitos vastausta. Minäkin luulen, että se ei ole niin vakavaa, mutta miehelleni ehkäpä on vakavaa. :) No, minä haluaisin vaan keskustella erillaisista asioista. Mua kiinnostaa asiat, joita tapahtuu bisnesmaailmassa. Kahvikupin tarjouksen minä sain pikkujouluna. :stid: Mutta minä kielsin ajattelemasta sitä. Asia tapahtui Suomessa eikä Venäjällä. Venäjällä minä tiedän oikein hyvin mitä se tarkoittaa. :lady: Mutta Suomessa minä en tiedä.
Muistaakseni Po-Dushka kirjoitti jossakin palstalla, että ihmisen pitää myydä itsensä. Esim. Voi myydä aivot ja jne. Suomessa minä olen huomannut, että ihmiset voisivat myydä itsensä työmarkkinnoilla ihan vapaasti. Jos joku haluaa saada työpaikan, hän menee puhumaan suoraan, että hän on paras työntekijä ja etenpäin.

O'kei tulee mieleeni semmonen kysymys, milla tavalla voi saada työpaikan työmarkkinnoilla Suomessa. :smile:

Eki_fin
24-01-2006, 13:22
O'kei tulee mieleeni semmonen kysymys, milla tavalla voi saada työpaikan työmarkkinnoilla Suomessa. :smile:

Nyt Suomessa on tilanne, että on paljon työttömiä. Mutta samalla alkaa olla työvoimapulaa joillakin aloilla.

Netistä löytyy vaikka kuinka monta työnvälityspalvelua. Valtion työnvälitys on osoitteessa http://www.mol.fi/paikat/. Mutta sitten on kymmeniä yksityisiä. Hakusanalla "avoimet työpaikat" niitä löytyy.

No, minä en ole hyvä asiantuntija, koska en enää ole työelämässä kuin vähän.

~Aurora~
24-01-2006, 13:32
Nyt Suomessa on tilanne, että on paljon työttömiä. Mutta samalla alkaa olla työvoimapulaa joillakin aloilla.

Netistä löytyy vaikka kuinka monta työnvälityspalvelua. Valtion työnvälitys on osoitteessa http://www.mol.fi/paikat/. Mutta sitten on kymmeniä yksityisiä. Hakusanalla "avoimet työpaikat" niitä löytyy.

No, minä en ole hyvä asiantuntija, koska en enää ole työelämässä kuin vähän.

Äh, kiitos kuitenkin mutta minä olen työssä ja opiskelemassa. Joskus minä haluaisin, että minä asun jossakin autiomaalla. Kyllä täällä elämässä väsyttää kovin. Mun tavoitteeni on se, että minä haluaisin myydä itseni jollekulle firmalle. No, anyway sometimes наши желание не совпадают с нашими возможностями. :) Mutta попытка не пытка. Hei, hei minä lähden jo töihin.

#Rider#
20-11-2006, 02:13
Taitaa olla loppumetreillä aihe ihan jotain muuta, mutta..
En ole nyt ihan varma supisuomalaisuudesta, mutta kotona en ole venäjä oppinut. Tänne kuitenkin eksynyt, Katsotaan, mitä tästä tule.

Вектор Северный
20-11-2006, 02:36
Tää forumista ei tuu mitää erikoista,paitsi "bla-bla-bla"

Николaй_
28-12-2006, 16:01
Тää форумиста еи туу митää ерикоиста,паитси "бла-бла-бла"
Миксикöхäн нäин? Луулиси еттä тулиси... Онко сиеллä митääн?
:хпопе: коп-коп