PDA

View Full Version : Puhutko?


RomeR
04-08-2003, 16:30
Mina em ymmarra suomeksi. Mita minun taytyy tehda? Olkaa hyva autta minulle! Hyvat ihmeset!

Podpolschik
04-08-2003, 16:39
Tarvitset mennä kielikurssi tasolle 0-1 :)
Ole hyvä !

RomeR
04-08-2003, 16:46
Podpolschik
Haluisin menne kielikursille Helsingin kesayliopistossa tasolle 4.
Mita ajatelet? Mina voin puhuu vahan, koska opiskelen suomen kielia 1 vuosi opetajan kansaa.

Podpolschik
04-08-2003, 17:59
Taso 4 on liian korkea taso sulle. Jos sina ei ümmära paljon, sitten on parempi mennä tasolle 2.

DIQUA
05-08-2003, 01:33
Ensiksi, kokeille poimittaa suomenkieleisen mimmin, sitten ytitä tehdä hänen kanss seksin...ja lopun lopuks!!! YRITTÄÄ KESTÄÄ SEN KANS MUUTTAMAAN VIIKKOON...а после этого твой разговорный финский, пусть и коряво, но сам развяжется...

Podpolschik
05-08-2003, 10:11
voi voi. Onko sano "kans" niin kuin "kanssa" ?

FINOCHKA
05-08-2003, 10:16
DIQUA
Onko se sinun omasi konsti??? :) :)

RomeR
05-08-2003, 11:58
Блин, спросишь дело, а тебе какую-то херню советуют.

Podpolschik
05-08-2003, 12:38
Kirjoitta vain Suomeksi !! :(

Spetsnaz
05-08-2003, 12:58
Ok. Vaihtoehdot. Ota suomenkielinen kirja ja lue sen ääneen. Lyötää suomalaisia kavereita. Ei oikeastaan paljon muuta voisin neuvoa.

FINOCHKA
06-08-2003, 07:02
RomeR
Да не злись ! :)
Спецназ прав, читай книги на русском вслух, прорабатывай произношение. Легче всего идут детективы. А моя первая книжка была Стивена Кинга "Кладбище домашних любимцев". Я фильм-то смотрела на русском когда-то давно, а тут откапала на финском, взяла словарь и начала..... Вышло очень даже неплохо :)
Потом, когда начинаешь учить слова, легче всего учить сразу целие предложения, выражения, фразу.

Podpolschik
06-08-2003, 08:56
Vimeinen varoitus! Kirjoittaka VAIN suomeksi. Muten poistan viestinne !!

goodboy
06-08-2003, 09:57
:)

DIQUA
06-08-2003, 10:29
RomeR

Äläkkää pahastuu! Mä yritin antaa sinulle hyvän neuvon vaan! Jos tää ei kelpaa, unohdetaan koko juttu. Hyvää oppijaksoa!

Podpolschik! Ooot ihan oikeassa suomenkielinen sektori pidettävä paikkansa! Muuten saattava potkua täältä!
:mad: :uzhas: :eek: :D

DIQUA
06-08-2003, 10:35
http://www.cs.helsinki.fi/u/masche/suomea/slangisanakirja.html

Jahontova
10-08-2003, 16:39
RomeR

Hyvää iltapäivää!
Minä voin neuvotella sinulle surffataan internetissä.
www.kirjastot.fi

Sinichka
10-08-2003, 17:37
Jos me samalla vielä korjattaisiin toisten virheitä, sitten oppisimme nopeammin kirjoittamaan oikein suomeksi. Mutta olisi kiva, jos ei kukaan suuttuisi. Että saisi ihan rauhassa korjata, ja muutkin saisivat korjata, jos minulla on esimerkiksi virhe. Olisin vain kiitollinen.:rolleyes:

DIQUA
10-08-2003, 19:09
Sinichka
Selkeästi hyvä ehdotus! Näin tehdään! Ja lopetetään (CENSORED) puhetta! Kaveri haluaisi treena suomea vaan...

Olison
19-08-2003, 22:51
ihan kiva url!

SCorp10
24-08-2003, 14:13
Mun ratkaisu onglemaan: nk. kielikylpy. "Kastaudu" vain suomea puhuvien joukkoon ja puhu VAIN suomea noin kuukauden ajan... Opit tosi nopeasti... ;) ainoa onglema: vaikea luopua kavereista/tutuista yms. viikoksikaan.

DIQUAn ehdotus oli saman tyylinen, mutta siinä tule puhuttua vain yhden henkilön kanssa suomea. Ongelmana on myös se, että suomeksi puhuminen saatta olla niin vaikeaa, että saatat etsiä kaikki mahdolliset keinot pysyä pois sen henkilön luota välttyäksesi puhumista suomeksi.

DIQUA
24-08-2003, 14:25
SCorp10

No...Tää on kansainvälinen keinö. Eikä vaan mun oma keksintö. Monet ihmiset oppivat puhua vieras kielellä ihan rakkaus-sängyssä...eks noin?

From
06-09-2003, 08:17
ja ychilas v Helsingin kesäyliopistossa i chesno govorja mne ne ponravilos.Da i za nego platit' nado.Finskiu lyche ychit' na dlitel'nux kyrsax,shtob pereruva ne bulo.a to potom vse zabuvaetsja.Ili idi na ammattikurssi.Eshe v Helsinki kursu bydyt tasolta 1 tasolle 2.no zajavlenie nado bulo podovat' do 4 sentjabrja.Esli xochesh' mogy dat' izychenie finskogo v internete.ja sama lenivaja,da i vremeni net.
No finskiu vse ravno bustro ne ychitsja.
Ana puhukiele lyche ne govorit',esli finskim xorosho ne vladet.Vugljadesh' glypo,kogda po finski govorish' s oshubkami ,no na puhukiele(eto mne moi ychitelja govorili)No znat' puhukieli nado.A ehse est' dialektu.V helsinki,severnou finland,blige k rossii,pomoemy v Tamperee,no ja yge eto go ne pomnu,tak shto sprosi y ymnux ludeu.No esli tu xochesh' vuychit' finskiu,pol dela yge sdelano.YDACHI!

Podpolschik
06-09-2003, 08:33
From
Kirojitta nyt vielä kerta kaikki suomeksi, koska tämä paikka on vain suomenkielinen. Muuten poistan sinu kirje.
Kiitos.

From
06-09-2003, 09:08
Minulle tarvitse 2 vikkoa kirjoitta kaikki udesta(suomeksi).
Voinko saada anteksi ensimmäinen kerta?:)

Podpolschik
06-09-2003, 09:17
From
OK. Ensimmäinen ja viimeinen kerta.
:)

From
06-09-2003, 09:39
Kiitos :D

RomeR
09-09-2003, 14:36
Hei! Opiskelin suomea kuin FROM kesayliopistossa.
Mulla oli erinomainen.

Se on XA-XA

From
09-09-2003, 19:31
Первоначальное сообщение от RomeR
Hei! Opiskein suomea kuin FROM kesayliopistossa ja pidin opiskelemisesta.
XA XA

RomeR
28-09-2003, 09:44
Se on vaikea opiskella suomen kielia Petroskoissa. Koska taytyy puhuu mutta tassa ei ole paljon ihmiset joka voi puhuu.

DIQUA
28-09-2003, 09:59
Eeetun vapakäännös venäläisestä internet-vitsisisivusta.
Fiksu mies + fiksu nainen = kevyt flirttailu
Fiksu mies + tyhmä nainen = yksinhuolatajaäiti
Tyhmä mies + fiksu nainen = normaali perhe
Tyhmä mies + tyhmä nainen = iso perhe
Fiksu johtaja + fiksu alainen = tuotto
Fiksu johtaja + tyhmä alainen = tehokkuus
Tyhmä johtaja + fiksu alainen = uran kehitys
Tyhmä johtaja + tyhmä alainen = ylityöt
Mies maksaa 2 euroa 1 euron tavarasta, joita hän tarvitse
Nainen maksaa 1 euroa 2 euron tavarasta, joita hän ei tarvitse
Nainen on huolissa tulevaisuudesta siihen asti, kun hän saa aviokumppanin
Mies koskaan ei ole huolissa tulevaisuudesta, ennen kuin hän saa
aviokumppanin
Hyvin menestynyt mies on se, joka ansaitse enemmän siitä, mitä vaimo pystyy
tuhlamaan
Hyvin menestynyt nainen on se, joka on löytänyt vastavan miehen
Silloin kuin nainen menee naimisiin, hän toivoo, että mies muuttuu. Mutta
hän ei muuttuu.
Silloin kuin mies menee naimisiin, hän toivoo, että nainen ei muuttuu
koskaan . Mutta hän muuttuu.
Jos haluat löytää onnen miehen rinnalla, täytyy kovasti ymmärtää hänet ja
hiukan rakastaa
Jos haluat löytää onnen naisen rinnalla, täytyy kovasti rakastaa häntä eikä
edes yrittää joskus ymmärtää

kissa
06-10-2003, 22:50
Hei.

Olen suomalainen, suomenkielinen nainen. Luen tätä keskustelupalstaa, jotta pitäisin yllä venäjänkielentaitoani. Mieheni on venäläinen.

DIQUA,

älä murehdi. Kyllä vielä joskus löydät suomalaisen naisen, joka jaksaa sinua pidempään, kuin kaksi viikkoa. Voisi auttaa, jos tekisit peiton alla muutakin, kuin kertaisit suomen kielioppia. Vinkkejä, mitä tehdä, voi löytää esim. kirjastosta. Onnea opiskeluun!

DIQUA
06-10-2003, 23:03
kissa
Kiitos ohjeistusta.. Kysymyksessä on se, että: Jaksanko minä, kolmen vuorokauden enemmän, olla suomalaisten naisten kansa.. Mutta! - Sekin on tapa..:)Miksi ei?
Suomalaiset naiset ovat yleensä, erilaisia ja kivoja mutta, mielellään, työkaveriksi.

Antz
07-10-2003, 00:02
kissa

Hei, kissa

Taidat olla ensimmäinen suomalainen keskustelupalstallamme ainakin joka ilmaisee mielipidettään.

Menestystä venäjänkielen oppimisessa.

Ket
07-10-2003, 12:59
Hei kaikille!
Musta tää on ihana idea, siis tarkoitan tätä suomenkielistä keskustelupalstaa. Jatkakaa vaan! Haluaisin osallistua keskusteluun, mutten oikein ymmärrä mistä puhutaan. Jos siitä miten oppii suomea nopeammin, niin se on tietysti suomalaiset kaverit. Ärsyttävää touhua siellä Etelä-Suomessa, ku venäläiset seurustelee vain venäläisten kaa, ei käy töissä, ei edes halua oppia suomea (ei toki kaikki). Ja sitten vain ihmetellään, miksi suomalaiset ei tykkää maahanmuuttajista....

DIQUA
07-10-2003, 13:51
Ket
Venäläisten enemmistö on täällä töissä tai harjoittelussa tai koulutuksessa.. Paitsi ehkä inkerilais mummot, mutta he ovat eläkeläisiä..

HaeMHuk
07-10-2003, 13:59
Ket
Monet suomalaiset eivät itse halua puhua tai auttaa venäläisiä.

Ket
07-10-2003, 14:06
anteeksi, auttaa missä?

DIQUA
07-10-2003, 14:11
Первоначальное сообщение от HaeMHuk
Ket
Monet suomalaiset eivät itse halua puhua tai auttaa venäläisiä.
Voisin toteuttaa tätä faktaa..Venäläiselle on vaikeampi saada kunnolista duuni paikkaa ku esim. vaikkapa- kreikalaiselle...

Ket
07-10-2003, 14:16
En mä kreikkalaisista tiiä... Mutta sanotaanko että ehkä on vaikempaa, muttei mahdotonta. Vai mitä? Ootko ite töissä? Olen opiskelija, tosin opinnot loppusuoralla, ja kohta pitäis hakea töitä, toivoa riittää :-)

HaeMHuk
07-10-2003, 14:21
Первоначальное сообщение от Ket
anteeksi, auttaa missä? Esim. koulussa, kun tehdään ryhmätöitä, aika usein venäläisiä valitaan viimeisenä. Tai kun kysyt mitä pitää tehdä, kun et saanut selvä, niin usein vastaavat ”Kysy opettajalta”. Ei kaikki suomalaiset tekevät niin, mutta monet...

Ket
07-10-2003, 14:26
Pitää kai olla vain onnellinen, ettei mulle oo mitään semmoista tapahtunu.

Harri
07-10-2003, 19:48
En ole kun muutaman päivän ehtinyt tätä lautaa selailla, mutta vaikuttaa siltä että ihan sama mikä oli alkuperäinen aihe, niin jossain vaiheessa sieltä tulee: "mutta meidän naiset on kyllä paremman näköisiä kun suomalaiset naiset!" :D

Noniin, eiköhän taas jatketa... harjoituksia.

D_F
07-10-2003, 20:13
niinpä mistähän se johtuu?

Harri
07-10-2003, 20:24
Niin... mielenkiintoista kuinka eri kansoilla on arvoasteikossa toisinaan niin kovin erilaiset prioriteetit, eikös? Mitä yleisesti ottaen ihmisten ulkoiseen olemukseen tulee, niin olen kyllä näin jo teini-iän ylittäneenä oppinut olemaan varsin kiitollinen siitä että on olemassa yksi kolkka tässä maailmassa jossa voi sauvakävellä kalsareissa ja kumisaappaissa ostamaan Siwasta kaljaa ja makaroonilaatikkoa, eikä tarvitse turhia stressata asiasta - mutta luonnolisesti tämähän on ihan henkilökohtainen makuasia. :)

kissa
07-10-2003, 22:23
Kyllä ... on se kummallista tämä prioriteettien vaihtelu ;)

Uimaan mennään ilman meikkiä, herrantähden!

Samalla on minusta selvää, että maksan itse leffalippuni, koruni ja meikkini, elätän itse itseni. Minusta on naiselle kunniaksi, että hän osaa leipoa (ja leipookin leipänsä kotona), kutoa, virkata ja ommella itse vaatteensa.

kissa

D_F
07-10-2003, 22:51
nyt kyllä se menee vähän off-topiciin koko keskustelu, eikos täällä puhuta (puhutko?) alunperin suomen kielestä? vai olenko minä väärässä ja puhutaan ihan mistä vaan, kun vain suomen kielellä?

Harri
07-10-2003, 23:14
No otsikko on ainakin sen verran abstrakti, että eiköhän tälläinen äkkiväärä ekskursio itsetunnon ja sukupuoliroolien maailmaan mennyt siinä samassa. Eli "Puhutaan vaan" :)

Antz
08-10-2003, 07:37
Первоначальное сообщение от Harri
En ole kun muutaman päivän ehtinyt tätä lautaa selailla, mutta vaikuttaa siltä että ihan sama mikä oli alkuperäinen aihe, niin jossain vaiheessa sieltä tulee: "mutta meidän naiset on kyllä paremman näköisiä kun suomalaiset naiset!" :D

Noniin, eiköhän taas jatketa... harjoituksia.

saattaa tulla, ainahan pidetään enemmän siitä mihin on totuttu ja jos joku/jotain on erilainen ulkonäöltään/käyttäytymiseltään pidetään oikeana ja parempana se mihin on totuttu. :)

Lee
08-10-2003, 11:57
ju- ju

tanja
08-10-2003, 12:47
Niin minäkin olen ylpeä suomalaisuudestani. On se niin kivaa ja huoletonta, kun voi mennä keskustaan, kauppoihin, yliopistolle ja muualle ilman meikkiä. Niin ja kuka nyt yleensäkään meikit naamassa uimaan menee????? Eiköhän se kauneus yleensä ole katsojan silmässä, niinhän sitä sanotaan! Ja voin sanoa, että ei se pakkelikerros ihmisestä kaunista tee!

Ket
08-10-2003, 13:23
mutta eikö oo kuitenkin jotenkin heti parempi olo kun oot laittautunu?! Ainakin mulla on.

tanja
08-10-2003, 14:23
Tottakai on mukava joskus myös laittautua. Mutta meikata voi hillitysti ja korostaa omia hyviä puoliaan. Ja mitä vaatteisiin tulee, kaikki pukeutukoon omalla tyylillään!:)

D_F
08-10-2003, 17:36
tai tyylittömästi.

kissa
08-10-2003, 21:00
Tyylittömästi pukeutuu mielestäni ihminen, joka on pukenut päälleen vaatteet, joissa ei viihdy. Tyylitön on myös ihminen, josta ei työllä eikä tuskallakaan löydä mitään persoonallista. Tyylitön on ihminen, joka ei kanna itseään ylpeästi. Tyylitöntä on myös liian lyhyt mekko, se kertoo itsekunnioituksen puutteesta.

Meikkiä tilanteen mukaan :) Ja mieluummin liian vähän, kuin liian paljon. Vähän ripsiväriä, hento rajaus, luomiväriä ja luonnollista huulipunaa! Itse olen niin vaalea, etten erotu valkoisesta seinästä, ellen merkitse: "tässä ovat silmät, tässä on suu, tässä menee kulmakarva ..."

Mutta alkuperäiseen aiheeseen ...

Jos jollakin on jotain pientä kysyttävää suomen kielestä, vastaan mielelläni tässä keskustelupaikassa, jos vain osaan!

ps. D F, onko tarkoitus, että tuolla lukee "I dont give a fcuk"?

D_F
08-10-2003, 23:20
no, jos ei olis tarkoitusta ei lukisikaan :) "fcuk" on muuten tyylistä puhuen vaatemerkki (french connection united kingdom) :) mutta jokainen ymmärtää oman sivistyvyyden/rivuuuden perusteella, eli vapaa interpritaatio sallittu :)

tyylittömys on tavallaan tyyli, olen joskus kuullut: mulla on semmonen tyyli, ei ole mitään tyyliä.

kissa
09-10-2003, 07:25
Minä teen vaatteeni itse tai ostan kirpputoreilta. Mielestäni vaatemerkit ovat aivan yhtä turhia, kuin auto, jossa ei ole kattoa tai kännykkä, jossa on kamera :) Ehkä siksi en ymmärtänyt tätä tunnuslauseeseesi kätkettyä sivistävää piilomerkitystä.

Nyt tarkemmin mietittynä tämä mystinen "fcuk" saattaa johtua myös siitä, ettei palstalla saa kiroilla ...

kissa

D_F
09-10-2003, 17:31
kissa, bingo!

:) mut kyllä vaikka laitoinkin sen sinne, tuskin että siellä on joku "sivistävä piilomerkitys" ... se on jotenkin enemmän kuvaava lauseekke.

nii noista kirpiksistä... sieltäkin saattaa joskus löytyä jotain merkkituotteitä...70-80 luvulta :) ...tai vanhempi... mut periaatehan on tärkeempi :)

kissa
11-10-2003, 14:01
Eihän sillä ole mitään väliä, onko joku vaate merkkivaate!

Mikä se merkki on? Se on kangaslappu vaatteen niskassa, jossa lukee: "Tällä ihmisellä on paljon rahaa, tasapainoton itsetunto ja pinnallinen elämänasenne."

Miksi pitäisi kirpputorilta ostaa sellaisia vaatteita?

Yleensä kirpputoreilla on huonoja, kuluneita vaatteita. Mutta välillä, kun jaksaa etsiä, voi sieltä löytää jotain aivan uutta ja tavattoman halpaa! Ehkä joku ihminen on ostanut itselleen väärän kokoisen vaatteen, jolla ei ole ollut palautusoikeutta, ehkä hänelle on ostettu lahjaksi vaate, joka ei hänelle sovi tai josta hän ei pidä .... kuka tietää?

On myös kirpputoreja, joissa pidetään huolta laadusta ja vaatteiden kunnosta. Tällainen on esim. UFF. Minä ostin itselleni talvikengät UFF:ltä, polveen ulottuvat nuorekkaat, tukevat nahka(!)saappaat, joissa on hyvä vuori ja tukeva korko, lähes käyttämättömät. Hinta oli ainakin puolet halvempi, mitä olisi saanut maksaa oikeassa kaupassa.

Kirpputoreilta löytää myös kirjoja, astioita, videoita ja levyjä halvalla. Jos kysymyksessä on jokin isompi kirpputori, kuten Eurokirppis, sieltä voi ostaa myös huonekaluja.

----------------------

Yleensä ihmisten pukeutumisesta ja ulkonäöstä.

Olin kerran talvi-iltana siskoni kanssa lähdössä baariin juomaan muutamaa lasillista "aikuisten limsaa" ihan tyttöjen kesken, ilman ukkojamme ;) Olimme laittaneet itseämme vähän: meikanneet nätisti ja minulla oli punainen(!) paita. Molemmilla oli nilkkapituinen mekko.

Samalla bussipysäkillä seisoi seurue nuoria venäläisiä naisia. Heillä kaikilla oli niin lyhyt mekko, ettei heitä melkein kehdannut sivistynyt ihminen katsoa. Yhdellä oli mekossa jopa korkealle nouseva halkio ja kun tuuli hieman mekkoa heilutti, näkyi tytön takapuoli. Meikkiä oli enemmän kuin tarpeeksi ja saappaissa sellaiset korot, ettei niillä voi normaali ihminen kävellä. Kyllä heillä varmasti oli kylmä! He lauloivat venäläistä pop-musiikkia ja nauroivat kovalla äänellä julkisella paikalla.

Jos sellainen on teidän mielestänne kaunista, en lainkaan ihmettele, miksi ette pidä suomalaisista naisista.

En yleistä. Kaikki venäläiset naiset eivät pukeudu niin. Olen tavannut todella sieviä ja kauniita venäläisiä naisia, jotka pukeutuvat, kuten ihmiset pukeutuvat. He ovat ahkeria, vastuuntuntoisia, viisaita ja käyttäytyvät hillitysti ja fiksusti. Kaikki kunnioitukseni heille.

kissa

tanja
11-10-2003, 16:05
Lueskelin tuossa äsken venäläisten kirjoittamia juttuja muodista. Heidän mielestään suomalaiset eivät osaa pukeutua. Lisäksi ihmetystä herätti se, että miksi suomalaiset naiset eivät pukeudu naisellisesti. He eivät olleet nähneet naisia hameissa eikä saappaissa.

Olen huomannut saman asian, että venäläiset naiset kyllä pukeutuvat ns. naisellisesti: pitävät tosi lyhyitä hameita ja kävelevät korkokengissään/saappaissaan. Mutta toki on suotavaa katsoa peiliin, että miltä näyttää. =) Ja toiseksi niillä korkokengillä kannattaa opetella kävelemään ennen kuin laittaa ne jalkaan. On todella kamalan näköistä, kun naiset kävelevät jalat koukussa korkokengillä. Ei se mitään kaunista katseltavaa ainakaan ole! Ja mitä meikkiin tulee, niin voin sanoa sen, että ne hirveät "sotamaalaukset" ei tee naisesta kaunista. Joissakin tapauksissa ne vain rumentaa! =)

small guy
11-10-2003, 16:28
Joko ihmiset täällä alkaa tajuta ettö kauneus, tyyli jne. ovat subjektiivisia käsiteitä ja ihmiset yleensä tykkää ja pidä oikeana niitä asioita johon ovat tottuneet. Toisin sanoen se on opittua. Eräässä muinaisintiaanikultuurissa kauniina pidetiin naisia joilla on kierot silmät.

Sitä paitsi - niin klisee kuin se on - ihmisiä on arvostettava siitä millaisia ne ovat eikä siitä kuinka "hyvinnäköisiä" ja "naisellisia / miehikkäitä" he ovat. Ei ole kenenkään syy jos ei ole syntynyt ns. "hyvinnäköisenä" eikä tee siitä huonomman ihmisen. Niin monella miehellä on taipumus pitää naisia toisen luokan olentoina joiden kuuluu ollla kauniita ja naisellisia. Mun mielestä nämä keskuestelut täällä (venäläisessä osastossa) joissa julkisesti arvostellan ja päivitellään naisten ulkonäköä ja vertaillan eri kansojen naisia (Johtopäätös: "meidän aina parempi ja se on fakta" ) ovat yksinkertaisesti loukkavia. Vaikka joku ei olisi jonkun mielestä kaunis mikä oikeus sillä on arvostella? Ne ovat eläviä ihmisiä ei kuvia jotka pitää laittaa paremmusjärjestyksen!

D_F
11-10-2003, 17:45
To kissa, tanja & small_guy

sorri vaan jos se ei oo suomeks, mutta: "same old sh*t different toilet". Näitä mielepiiteitä oli jo pilven pimeä sekä täällä, että venäjän kielesessä osassa.

Vaikka en haluaisi sano, että olen sama/eri mieltä.

small guy
11-10-2003, 18:26
Первоначальное сообщение от D_F
"same old sh*t different toilet"

Hyvä sanonta.

kissa
11-10-2003, 18:53
Toinen hyvä, kotimainen sanonta:

"Niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa."

Mutta ... puhutaan mieluummin jostain muusta ja jätetään tämä "mikä suomalaisten ulkonäössä häiritsee meitä" -keskustelunaihe venäjänkielisille. Tässähän tuntee itsensä jo ihan tärkeäksi, kun aivan ventovieraita ulkomaan ihmisiä kiinnostaa minun kenkäni, vaatteeni, nenäni ja elopainoni!

Mistä puhutaan?

kissa

D_F
11-10-2003, 19:59
No eiköhän tuntuu hyvältä kun ihmiset on kiinostunut susta? :) eikä se oikein ollut mun idea keskustella sun vaatteista. Mutta tosi asia on se, että minuakaan ei kiinosta kyseiset aiheet.

Puhutaan niistä asioista mistä monet olisivat kiinostuneitä.

tanja
14-10-2003, 08:49
Juu sopii myös minulle! Alkaa jo tympiä nämä vaatteisiin ja ulkonäköön liittyvät asiat. Olisiko jollakin jotain mielenkiintoisempaa aihetta!

D_F
14-10-2003, 18:01
politiikka? :)

fomatsu
05-11-2003, 16:31
Terve!
Oikeastaan suomalaisten kanssa on aika helppo olla. Mulla on muutama kaveri, ihan perussuomalainen. Avovaimokin suomalainen. Nelisen vuotta sitten muutin avovaimon kanssa tänne Turkuun opiskelemaan ja kaikki venäläiset/venäjäkieliset kaverit jäi 200km matkan päähän.
Luonteeltani olen aika ujo, joten ei ystävystynyt opiskelijoiden kanssa. Oli varmaan ihan omani vika eikä mikään syrjintä. Jostain piti hakea kanssakäymistä ja löysinkin sen chateista ja foorumeista, samalla opin kirjoittamaankin :) Sitten netin kautta sain muutaman todella hyvän ystävän kunhan sain tutustua kunnolla.
Täällä Turussa mulla ei ole ainuttakaan venäläistä tuttua. Kun kuulen jonkun puhuvan venäjää niin en uskalla mennä helle sanomaan mitään. En tiedä mistä se johtuu. Välillä pelottaa että unohdan joskus venäjää kokonaan. :/ Että sellaista...

D_F
06-11-2003, 11:56
kai sit kannattais aloitta kirjoittamaan venäjänkieliselle palstoille ettei unohtuis :)

Advanced murka
17-11-2003, 14:07
fomatsu
Täällä Turussa mulla ei ole ainuttakaan venäläistä tuttua. Kun kuulen jonkun puhuvan venäjää niin en uskalla mennä helle sanomaan mitään.

Moikka!
Käydessäni Turussa tapasin vähintään 10 venäjänkielistä turkulaista. Törmäsin esimerkiks isoon joukkoon venäläisiä kauppatorilla. Kiva paikka, Turku :-)

olka_eva
17-11-2003, 15:09
Kun kuulen jonkun puhuvan venäjää niin en uskalla mennä helle sanomaan mitään. En tiedä mistä se johtuu.

Minä myöskin en tiedä. Olemme ujoja, vai mitä? Puhuimme minun miehen kanssa espanjaa tavaratalossa, pääsivät ohi kaksi miestä, yks huuti: Espanjalainen?! Hän vastasi: Totta kai!

Jos joka huutaisi minulle: Venäläinen? olisi todella punainen, mutta hänelle oli todella OK.

SEGE
22-11-2003, 21:24
Hei! Osaako joku selittää miksi ihmisestä puhuen sanotaan-SE?
Se sanoi,se meni,se oli... Lapsuudessa kuulin aina:Hän.
Hän,sai mut nauramaan,hän
sai mut laulamaan hän...
Onko suomen kieli muuttunut?

Harri
22-11-2003, 23:13
En tiedä missä vaiheessa "se" on tullut "hänen" rinnalle, mutta sanoilla on kuitenkin selvä vivahde-ero - se-sanan abstraktiutta käytetään yleensä esim. viitattaessa johonkin henkilöön joka ei ole paikalla: "Se sanoi että tavataan kaikki täällä Stockan kellon alla - missähän se itse viipyy?"

Laulussa taas "hän" on selvästi henkilö jolla se niin suuri henkilökohtainen merkitys ettei hänestä voisi laulaa "Se, sai mut nauramaan, se..."

Puhekielessä on myös paikallisia eroja:

- Ookkonää Veijoo nähänynnä?
- Hää läks kaupasa käymähän.

- Ootsä Veksii nähny?
- Se meni käymää kaupas.

"Se" on samanlaista ympäripyöreyttä tyyliin "Me mennään nyt" vs. "Me menemme nyt" joka johtuu siitä että ihmiset eivät ajattele ensin koko lausetta kerrallaan ja vasta sitten sano sitä ääneen. Kirjakielessä se on tietysti aika paha virhe.

Ei suomenkieli ole mitenkään radikaalisti muuttunut, mutta siihen tulee koko ajan pieniä lisävivahteita ja osa niistä tietysti tippuu sukupolvien saatossa pois.

- Oliko lähiomaisilla mitään eritystoivomuksia Hänen siunaamiseen liittyen?

Eihän tuollaisessa yhteydessä voisi missään nimessä töksäyttää "se".

SEGE
23-11-2003, 00:03
- Oliko lähiomaisilla mitään eritystoivomuksia Hänen siunaamiseen liittyen?

Ruumis on "hän" ja elävä ihminen -se? Ymmärsinkö oikein?
Leikki,leikki!
Kiitos selityksestä! Kuitenkin ihmettelen. Ehkä se johtuu siitä että venäjän kielessä-"se" tarkoittaa esinettä.

Harri
23-11-2003, 01:27
Toki suomenkielessä "se" tarkoittaa esinettä tai eläintä, jos oikein tarkkoja ollaan. Mutta. Vaikka ruumis on kuollut, niin sen inhimillisyyttä korostetaan kutsumalla sitä "häneksi". Se ei ole pelkkä kylmä lihamöhkäle.

Elävästä ihmisestä voidaan käyttää sanaa "se", kunhan keskustelijat tietävät kenestä on kysymys. Siihen viittasin aiemmassa esimerkissä toisiaan tapaavista kavereista.

Kyse taitaa olla itseasiassa pienestä muutoksesta hierarkiassa, sillä suomesta on poistunut teitittely lähes kokonaan ja sen tilalle on tullut pelkkä sinuttelu ja "settely" (no OK, keksin itse tuon sanan - sitä ei ole kai olemassa).

Vanhempi sukupolvi jaksaa ihmetellä kun ihmisiä ei enää teititellä:

"Saisiko teille olla lisää kahvia, rouva?"
"Saisiko sinulle olla lisää kahvia?"

Teitittelyn ja sinuttelun välillä on myös erilainen arvolataus, mutta se on huomattavasti suurempi kuin "hän" ja "se" sanojen välillä.
Jos jotain henkilöä teititellään, niin hän on mitä ilmeisemmin huomattavasti vanhempi ja arvokkaampi tai sosiaalisessa arvoasteikossa pu*ляп**ляп**ляп*aa niin paljon korkeamalla että se on puheessa tunnustettava. Tämä on kuitenkin nykyään erittäin harvinaista.

"Saako teitä, Rouva Presidentti, sinutella?" "Saa, tottakai".

Siinä missä "te" on poistunut, on tilalle tullut "se". Mutta sanalla "hän" korostetaan kuitenkin aina ihmisarvoa. Siis jos kysymys on tavallisesta puhekielestä.

Harri
23-11-2003, 01:31
"...arvoasteikossa PU*ляп**ляп**ляп*AA niin..."

Jostain syytä en saanut korjattua tuota virhettä. Mistä liene tullut. Hups.

SEGE
24-11-2003, 14:45
Harri

Kiitos vastauksesta!
Seuraava kysymys. Miksi suomalaiset lausuvat:peugeot,renault,
ja n.ed.? Mutta Berg ja Lindberg- lausutaan:Bäri ja Linbäri.
Tietenkin Ruotsi on lähempänä kuin Ranska. Mutta käytäntö näyttää olevan sama suurimmassa osassa nimiä ja nimityksiä,
mitkä tulevat muista kielistä.

Harri
25-11-2003, 20:25
Sukunimet pyritään yleensä lausumaan alkuperäisen ääntämisen mukaan ja ruotsinkieliset suku- ja etunimet ovat Suomessa niin yleisiä että ne tulee lausuttua melkein aina oikein (tosin suomenruotsalaisella aksentilla, tottakai) ilman että siihen kiinnittäisi edes huomioita. Ne on vain jääneet jotenkin selkärankaan, kuten suurin osa englanninkielisistä nimistä tai termeistä - jostain syystä joku C.I.A. tulee vain automaattisesti "sii-ai-ei" eikä "see-ii-aa". Itse en kyllä tiedä mikä Suomen kielitoimiston virallinen kanta asiaan. Vaikka ei ranskaa aktiivisesti puhuisikaan, niin ranskalaiset ihmisten nimet tulee yleensä lausuttua ainakin jotenkin edes sinne päin.

Miksi sitten useimmat eivät sano "pösöö" tai "renoo"? No kuten näkyy, niin suomenkielellä on vaikea ilmaista kaikkea foneettisesti aivan oikein. Mutta varsinkin automerkeissä monet muutkin ottavat aikamoisia vapauksia... .fi "bemari" .ru "bumari" (muistaakseni?) .us "beemer"... varmaan joka kielessä on useimmille merkeille omat lempinimensä. Toki Peugeot on leppoisasti "Pösö", mutta yritäpä saada joku savolainen saada lausumaan "Citroën" oikein. Kyllä se mielummin sanoo ihan vaan "sitikka" tai "Sitroen". Ei se ranskalainen r ja ë lähde sieltä ihan autenttisella aksentilla. :)

Autot on näköjään hieman eri juttu kuin ihmisten nimet ja niissä sallitaan huomattavasti enemmän tervettä junttiutta.

По-душка
25-11-2003, 21:19
Havaintojeni mukaan vierasperäisten sanojen lausumistapa riippuu useasti henkilön sivistystasosta. Joku perusjuntti lausuu Finnair sanan samalla tavalla kun se kirjoitetaan, mutta sivistyneempi persoona ääntää sen englantilaiseen tapaan.

Antz
25-11-2003, 23:40
По-душка

Miten sä lausut Microsoft venäjän kielellä Maikrosoft ? :)
En tiedä mitä lingvistit pitävät oikeana itse lausun "finnair" enkä yritä näyttää englannin kielen taitojani lausumalla "finnea" :)
Jos muistan oikein niin finnairin lennoillakin lausutaan finnair :)

По-душка
26-11-2003, 00:27
Antz

Puhutaanko me nyt miten vierasperäiset sanat lausutaan suomeksi vai venäjäksi? Venäläiset kyllä ääntävät Microsoft ”Maikrosoft” kuten myös Ei-Bi-Bi (ABB yrityksestä puhuessaan), mutta suomalaiset kutsuvat saman firman A-Bee-Bee:ksi. Jotkut jupit ääntävät Microsoft ja ABB kuten venäläiset (englantilaisen tapaan).
Mediassa kuulen jatkuvasti, että Finnair on ”Finneir”, mutta kansan syvissä riveissä kuulee edelleen Finnair.

Jätän kielijutskamme nyt alitajuntaani muhimaan ja itse menen koisiin. Tyyny kutsuu. Toivon sinullekin makeita unia!

Antz
26-11-2003, 00:44
Suomalaiset lausuvat suomen kielen ääntämissääntöjen mukaan.

По-душка
26-11-2003, 08:27
Первоначальное сообщение от Harri
Itse en kyllä tiedä mikä Suomen kielitoimiston virallinen kanta asiaan.

Первоначальное сообщение от Antz
Suomalaiset lausuvat suomen kielen ääntämissääntöjen mukaan.

Alla on sitaatti Osmo Ikolan kirjasta Nykysuomen käsikirja:

”Useimmat ulkomaalaisten paikkojen nimet säilyttävät suomessa alkukielisen kirjoitusasunsa, esim. Göteborg, Istanbul, Köln, Lausanne, Los Angeles, Madrid, München, New York.
Ääntämyksessäkin on yleisohjeena alkukielen mukaisuus, mutta varovainen oman kielemme äännerakenteeseen mukautuminen on sallittua. Niinpä nimi New York voidaan ääntää njuu jork (ei missään tapauksessa nev york) ja Lausanne ääntyy lozán (ei lausanne)….
Vieraskieliset henkilönimet säilyttävät tietenkin myös yleensä alkukielisen kirjoitus- ja ääntöasunsa.”

D_F
26-11-2003, 09:47
Первоначальное сообщение от Antz
По-душка

Miten sä lausut Microsoft venäjän kielellä Maikrosoft ? :)


мелко-мягкий:ksi :)

По-душка
26-11-2003, 10:07
D_F

:lol:

SEGE
26-11-2003, 14:59
"Vinnairin" koneella lährettiin Reikkaan. Mikä se saari olikaan?
Kreeta vai Reeta?

По-душка
26-11-2003, 15:40
Kyllä siellä metsässä kuulee sitä oikeaa suomea!

Harri
26-11-2003, 20:01
Joo, oikeata suomea saa taas oppia kun menee joulunpyhiksi suvun kotikonnuille Kuhmoon... nopeaa stadia puhuvana saa taas kuulla sitä "sanoha uuestaan", kerta toisensa jälkeen...

Olisi mielenkiintoista tietää onko suomenvenäläisillä vakiintunut mitään suomalaisia ilmaisuja puhekieleen, vaikka vain paikallisia? Suomenruotsissahan niitä on vaikka kuinka ja ne vaihtelevat jonkin verran paikkakuntien mukaan. Vai onko liian varhainen kysymys - todellinen slangi alkaa yleensä muodostua vasta yhden muuttoliikkeen toisessa sukupolvessa.

птичканевеличка
26-11-2003, 22:26
Первоначальное сообщение от По-душка
Havaintojeni mukaan vierasperäisten sanojen lausumistapa riippuu useasti henkilön sivistystasosta. Joku perusjuntti lausuu Finnair sanan samalla tavalla kun se kirjoitetaan, mutta sivistyneempi persoona ääntää sen englantilaiseen tapaan. Ei ''juntit'' kutsu finnairia pelkästään finnairiksi vaan myös tavalliset ihmiset ja myös sivistyneet. Kysyin asiaa asiantuntialta ja hän itse sanoi minulle että suomalaiset ovat sen kutsuneet aivan suomalaisista syistä sitä finnairikisi.Koska se on suomalainen yhtiö ja suomalaiset ovat sen keskineet. Kyllä sitten taas ulkomailla sitä kutsutaan englannin nimisellä merkityksellä mutta ei suomessa, koska olemme suomalaisia (ainakin suurin osa) Se on sivystynyt sana kun kutsuu finnairia aivan omalla nimellä eikä englannin nimityksellä, silloin ihminen on aivan itseän täynä ja yrittää näyttää aivan muuta kun kutsuu suomalaiset nimet jo ulkomaalaisittain.

Zeta
26-11-2003, 22:34
птичканевеличка
No miks sitten sille on annettu vieraskielinen nimi "Finnair" eikä "Suomi-ilma" (esimerkiksi) tai "Suomalaisilma"?

птичканевеличка
26-11-2003, 22:49
No tohon on helppo vastaus, että sitä ymmärrettäisiin maailmalla. Ja muutenki se nimi kuulostaa kaunimmaalta, etkö muka ole samaa mieltä? Suomessa muutenkin lausutaan monet sanat sillai miten ne kirjotetaan.

Zeta
26-11-2003, 22:56
птичканевеличка

Niin varmaan ulkomaillakin ymmärretään, kun lausutaan "finnair" :D Ei tässä oo mitään järkee... Nimetä englanniksi ja lausua suomeksi. Onneks ei keksitty mitään ranskalaista nimeä :p

Zeta
26-11-2003, 22:58
Первоначальное сообщение от птичканевеличка
No tohon on helppo vastaus, että sitä ymmärrettäisiin maailmalla. Ja muutenki se nimi kuulostaa kaunimmaalta, etkö muka ole samaa mieltä? Suomessa muutenkin lausutaan monet sanat sillai miten ne kirjotetaan.

Tosi kivasti täällä lausutaan nimi "Jenny"... :D

птичканевеличка
26-11-2003, 23:00
Totta tosiaan, sitä minäkin olen joskus ihmetellyt ettei vielä keksitty joku latinalainen nimi merkitys. Ja eihän kaikilla asioilla ja esineillä ole edes järkeä.:)

По-душка
27-11-2003, 12:49
Первоначальное сообщение от птичканевеличка
Ei ''juntit'' kutsu finnairia pelkästään finnairiksi vaan myös tavalliset ihmiset ja myös sivistyneet. Kysyin asiaa asiantuntialta ja hän itse sanoi minulle että suomalaiset ovat sen kutsuneet aivan suomalaisista syistä sitä finnairikisi.Koska se on suomalainen yhtiö ja suomalaiset ovat sen keskineet. Kyllä sitten taas ulkomailla sitä kutsutaan englannin nimisellä merkityksellä mutta ei suomessa, koska olemme suomalaisia (ainakin suurin osa) Se on sivystynyt sana kun kutsuu finnairia aivan omalla nimellä eikä englannin nimityksellä, silloin ihminen on aivan itseän täynä ja yrittää näyttää aivan muuta kun kutsuu suomalaiset nimet jo ulkomaalaisittain.

Mikä ero on juntilla ja tavallisella ihmisellä? :)

Pidän itseäni junttina ja kutsun Finnairia sillä ”oikealla” suomalaisella nimellä. Jostain syystä monien ystävieni suusta kuulen kuitenkin ko. sanan englantilaisen version. Joten teen pikaisen johtopäätöksen – he ovat juppeja! Arvatkaa kuinka vaikeata juntin olla juppien seurassa! :)

Soitin muuten huvin vuoksi Kielitoimiston neuvontaan siitä samasta asiasta. Molemmat versiot ovat kuulemma oikeita ja virallisia. Mitään tarkkaa sääntöä ääntämiselle ei ole olemassa!

P.S. птичканевеличка! Miksi muuten korjasit eilein melkein kaikki edelliset viestisi?

По-душка
27-11-2003, 13:03
Первоначальное сообщение от Harri
Olisi mielenkiintoista tietää onko suomenvenäläisillä vakiintunut mitään suomalaisia ilmaisuja puhekieleen, vaikka vain paikallisia? Suomenruotsissahan niitä on vaikka kuinka ja ne vaihtelevat jonkin verran paikkakuntien mukaan. Vai onko liian varhainen kysymys - todellinen slangi alkaa yleensä muodostua vasta yhden muuttoliikkeen toisessa sukupolvessa.

Arvasit oikein. Kysymyksesi on liian varhainen. Ilmaisuthan ovat yleensä lauseita ja lauseet koostuvat yleensä sanoista. Muuttoliikkeen meidän polvessamme vasta sanat ovat muodustumassa. Lauseet tulevat seuraavassa sukupolvessa. :)
Ainakin minun päässäni pyörivät pelkkiä suomalaisia sanoja ilman mitään varsinaista merkitystä.

SEGE
27-11-2003, 13:46
Lauseet tulevat seuraavassa sukupolvessa.

Меillä hyppii välillä kielisammakoita. 13 vuotta Suomessa.
Кявелять: kävellä+ковылять
Покатсоть:посмотреть+katsoa
Полайтать:положить+laittaa

Vaarit ja mummot muuttivat Petroskoihin Amerikasta, niin heillä oli kotikielenä "finnglishka"! Siinä sekoittui suomi,englanti ja venäjä.

По-душка
27-11-2003, 18:51
SEGE

Osaatko sinäkin finnglishkaa? Miten finnglishkaksi on vaikkapa Olet kiva tyyppi

SEGE
28-11-2003, 02:34
По-душка

Valitan, en osaa! Sain perinnöksi vain suomen ja venäjän...

[quote]Mitään tarkkaa sääntöä ääntämiselle ei ole olemassa!][/quote

Hassu tapaus töissä. Yhden asiakkaan kanssa rupateltiin niitä-näitä.Hän kysyi: "Mites muuten bussille kävi?"
-Mille bussille?
-No bussille,bussille!Kaikki ha siitä puhuu! Etkö tiedä?!
-Onko joku bussi taas kaapattu?
-Eeeei! Se on Amerikan presidentti!
-Aijaaaa....

Että sillä lailla... Oli muuten "pisnismiehiä"

P.S. Ei ollut aikaa kirjoittaa uusia jaksoja Muuka Laisesta. Mutta projektit muhii päässä. Ja kerran uskolliset lukijat odottaa niin täytyy ryhdistäytyä. Ei se väkisin onnistu.Jutut syntyy kun "Muusa" tulee kylään...

По-душка
28-11-2003, 08:53
Первоначальное сообщение от SEGE

Hassu tapaus töissä. Yhden asiakkaan kanssa rupateltiin niitä-näitä.Hän kysyi: "Mites muuten bussille kävi?"
-Mille bussille?
-No bussille,bussille!Kaikki ha siitä puhuu! Etkö tiedä?!
-Onko joku bussi taas kaapattu?
-Eeeei! Se on Amerikan presidentti!
-Aijaaaa....


:lol:

По-душка
28-11-2003, 08:59
Первоначальное сообщение от SEGE
... Jutut syntyy kun "Muusa" tulee kylään...

En tajunnut. Selittäisitkö hidasjärkiselle.

По-душка
28-11-2003, 10:43
Hassu tapaus bileistä. Pojan ja tytön välistä pöytäkeskustelua, jonka seurasin sivusta.

- Mikä sen paikan nimi olikaan?
- Sadko.
- Saatko… hm…siis saanko mitä?
- Sä et saa mitään. Sen nimi oli SaDko, tyhmyri. Se on semmoinen taruhahmo, venäläinen Väinämöinen.

Meinasin tukehtua naurusta emännän tarjoamaan ruokaan.

SEGE
28-11-2003, 11:44
Jutut syntyy kun "Muusa" tulee kylään

Tarkoitin henkistä olotilaa.( Вдохновение)Miten se nyt suomeksi oli? Inspiraatio?

Гладиатор
01-12-2003, 00:32
Первоначальное сообщение от FINOCHKA
DIQUA
Onko se sinun omasi konsti??? :) :)

onko se sinun oma konstisi :)

Илья
17-12-2003, 10:17
Ei mikään voi voi voittaa voi ... en muista jatkoa ...

SEGE
17-12-2003, 11:58
Ei mikään voi voi voittaa voi ... en muista jatkoa ...

voivottamisen voittomattomuutta...? :drug::)

Илья
17-12-2003, 14:49
SEGE
voivottamisen voittomattomuutta...?

Anteeksi, että en ole selvittänyt, mikä se on suomeksi voi ...!

SEGE
17-12-2003, 14:59
Илья Se oli läppä vaan... Relax.;)

Илья
17-12-2003, 15:09
SEGE

ok'

SEGE
29-12-2003, 03:30
Ennen Uutta Vuotta venäjäksi on tapana sanoa: Hyvää lähestyvää Uutta Vuotta!(С наступающим!) Suomen kielessä ei taida olla vastaavaa käsitettä?

Илья

Jäi vähän kesken mitä yritit muistella. Olin turhan leikkimielinen ja pilasin fiiliksen. Sorry vielä kerran.

Илья
29-12-2003, 13:42
SEGE
!(С наступающим!) Suomen kielessä ei taida olla vastaavaa käsitettä?
Ei ole.
Tässä se lause on täysin:
"Voi on aina voita, voita ei mikään voita!"
Tässä varmaan pääsee päälle. Minä tykkään voista.
Ja vielä yksi, maataloudesta: "Meijerimiehen unelma? - Voi vittu

SEGE
29-12-2003, 13:50
Илья
:D Aika hyvä! No voihan vitja...:)

AlinaR
29-12-2003, 14:01
Venäläinen asiakas (olen töissä rautakaupassa) kysyi minua ja kassalla hänelle vastattiin: "hän on syömässä". Asiakas kuuli "hän on Suomessa" ja vähän aikaa mietittyään kysyi huonosuomikielellä "hmmm...onhan täällä kaikki Suomessa ja minä myös?"
:) :) :)
Toinen hassu juttu. Yksi yli-utelias tyyppi kysyi, mistä päin olen kotoisin, ja vastasin Uraalilta, niin kuin se onkin. Hän heti sanoi että olen Uraalin pihlaja(Уральская рябинушка) ja lähti pois. Seuraavan kerran ku hän näki minut, niin huuteli tuossa "hei, Uraalin pihlaja!!!!" johon minä heittin "no hei, Suomen mänty!!!!" muistamatta että mänty tässä tapauksessa on haukkumanimi :)

По-душка
29-12-2003, 14:11
AlinaR
:lol: :lol: :lol:

Mistä päin Uraalia muuten olet kotoisin?

Илья
29-12-2003, 15:33
Oli noita elämän vitseja, mutta et kaikkija muista...
Yhen kerran työnantajan kanssa jupoteltiin melko kovasti.
Istuttiin minun vuokratalossa n. 5.00 aikana. Vielä oli kolmas jätkä.
Yritettiin sille soittaa taxin. Kuskin käännykkä ei ole vastaannut. Sitten luettelon kautta saatiin kotipuhelimen ...
Minä soitan sille. No, se vastasi. Mä kyselen: Oot ko nä nyt kotona? Puhelun jälkeen vasta hoksattiin, tuli pitkät naurut ...
Vartin päästä tuli taxi.

AlinaR
29-12-2003, 15:47
По-душка
из Уфы я :)
Olen Ufasta:) Lähdin 17 vuotiaana valloittamaan maailmaa, ja nyt olen pysähtynyt tähän Imatralle :)

По-душка
29-12-2003, 16:14
AlinaR
En ole käynyt Ufassa, mutta Sverdlovskin ja Permin seudut ovat minulle tuttuja. Olen ollut siellä töissä muutaman vuoden.
Uralin pihlaja oli muuten häävalssimme.

AlinaR
29-12-2003, 16:50
По-душка
kuten myösUralin pihlaja oli muuten häävalssimme.
:) kaunis häävalssi!

SEGE
29-12-2003, 19:35
Vau! Täällä on useampikin pihlaja! :)

En ole Uralilla käynyt. Volgan rannalla vaan. Vaikeasti lausuttava kaupunki: Tcheboksary.

Reijo
04-01-2004, 19:32
Anteeksi,olen uusi talla...mista juttu alkoi...tarvinnossa harjoitus?lahetta mulle kirjet!
kirkkonrotta@yandex.ru
Ma opettaan sua!

AlinaR
10-01-2004, 19:42
По-душка
En ole käynyt kummassakaan kaupungeissa, oliko mukavaa olla töissä siellä?

По-душка
10-01-2004, 19:52
AlinaR
En ollut töissä ko. kaupungeissa vaan niiden alueella, mm. Dobrjankassa (Permin alue) ja Verhnjaja-Sinjachihissa (Svedlovskin alue). Minusta paikalliset asukkaat puhuvat aika hauskaa Uralin murretta. Sävelkulku on erilainen. Puhutko sinäkin venäjäksi uralilaisittain?

D_F
10-01-2004, 19:57
По-душка
miltä se mahtais kuulostaa?

AlinaR
10-01-2004, 20:16
По-душка
se on sikäli hassu juttu, että muuttaessaan Suomeen aloin puhua "huono venäjää" venäläisten mielestä, on tullut tietynlainen korostus, mutta silloin kuin asuin Moskovassa perätti 8 vuotta, kaikki oletti että olen Moskovasta. Minusta olen kuin sieni: imaisen kaikki paikallisen kielen sävyt ja muurteet helposti. Silloin kuin kävin Minskissa tuttavan luona ja olin vain 3 päivän vierailulla, saavuttuaan kotiin Moskovaan väänsin sujuvasti Minskin murretta ja nauratin sillä kavereitani. Kerran töissä yksi rehtori-asiakas sanoi kassatytölle minusta näin, että hän sai hyvän palvelun karjalamurretta puhuvalta venäläiseltä naiselta:))

По-душка
10-01-2004, 20:49
b]AlinaR[/b]
Olet varmasti hyvin lahjakas.
Tässä foorumissa on muitakin sieniä ja sienitutkijoita. Chuhna kerran kans sanoi, että hän on kuin sieni ja imee itseensä ympäristön vaikutukset. Sveshka on oikein sienitutkimuksen ammattilainen.

По-душка
10-01-2004, 21:02
D_F
Se kuulostaa aika hauskalta. Yleensä intonaatio lauseen lopussa nousee. Alussa minusta tuntui kun kaikki olisivat pilkkaamassa toisiaan.

Shveshka
10-01-2004, 21:27
Niin pieni maailma!

SEGE, minun mieheni on kotoisin vaikeasti lausuttavasta kaupungista, Novocheboksarskista.
По-душка, hänen isänsä on kotoisin Permin seudulta ja heidän sukulaiset vieläkin asuvat Permissä ja Kungurissa.

По-душка
10-01-2004, 21:34
Shveshka
Maailma on tosiaan pieni.
Kävin muuten silloin katsomassa Kungurin luolat. Mahtava näky! Koin matkalla myös yhden järkytyksen, nimittäin paikalliset WC:t...

AlinaR
10-01-2004, 21:49
По-душка
Shveshka
D_F
Minusta on tosi hienoa että voidaan keskustella myös suomeksi täällä, eikä se aiheuttaa vaikeuksia.
Ja erityisesti haluaisin kehottaa alokkaita, eli ihmisiä tästä Forumista tulla rohkeasti keskustelemaan ja harjoittelemaan suomen kieltä. Itse en ole täydellisyys:))) mutta se ei minua ainakaan estännyt kirjoittamaan ja puhumaan avoimesti asiasta kuin asiasta.

D_F
13-01-2004, 11:20
По-душка olis kiva kuulla. mut tuskin valitettavasti kuulen koskaan. :) kun en ole sinnepäin menossa, enkä tiie ketään sieltäpiäin reaalissa.

Гладиатор
16-01-2004, 19:25
Первоначальное сообщение от kissa

Yleensä ihmisten pukeutumisesta ja ulkonäöstä.

Olin kerran talvi-iltana siskoni kanssa lähdössä baariin juomaan muutamaa lasillista "aikuisten limsaa" ihan tyttöjen kesken, ilman ukkojamme ;) Olimme laittaneet itseämme vähän: meikanneet nätisti ja minulla oli punainen(!) paita. Molemmilla oli nilkkapituinen mekko.

Samalla bussipysäkillä seisoi seurue nuoria venäläisiä naisia. Heillä kaikilla oli niin lyhyt mekko, ettei heitä melkein kehdannut sivistynyt ihminen katsoa. Yhdellä oli mekossa jopa korkealle nouseva halkio ja kun tuuli hieman mekkoa heilutti, näkyi tytön takapuoli. Meikkiä oli enemmän kuin tarpeeksi ja saappaissa sellaiset korot, ettei niillä voi normaali ihminen kävellä. Kyllä heillä varmasti oli kylmä! He lauloivat venäläistä pop-musiikkia ja nauroivat kovalla äänellä julkisella paikalla.

Jos sellainen on teidän mielestänne kaunista, en lainkaan ihmettele, miksi ette pidä suomalaisista naisista.


kissa

No, kaikkihan inhoavat tunnetun ulkomaalaisen vaateketjun mainoksissa esiintyviä laihoja puolipukeisia naisia bussipysäkillä, vihaamme myös antiikin Kreikan vartaloita, ne ovat täysin ilman vaatteita.

Rakastamme suloisia suomalaisia neitoja, niiden flanellikalsarit korostavat niin ihanasti pullistuvan per..een päällä roikkuvia vyötäröjä. Ihailemme ratikkapysäkillä vähän hiprakassa olevia, julkisella paikalla kovalla äänellä oksentelevia, ulosteilta ja virtsalta haisevia normaaleja suomalaisia naisia ja miehiä.

Tietysti on harvoja suomalaisia naisia, jotka ovat inhottavan hoikkia ja ranskalaisiin ja italialaisiin tyylittömiin vaatteisiin pukeutuvia ja ymmärrän miksi heitä vihataan ja he asuvat mielellään Monacoissa tai Brysseleissä, meidän onneksemme.

Ihanaa, suomi, ihanaa...!

piterski
18-01-2004, 01:09
Yleensä ihmisten pukeutumisesta ja ulkonäöstä.

Olin kerran talvi-iltana siskoni kanssa lähdössä baariin juomaan muutamaa lasillista "aikuisten limsaa" ihan tyttöjen kesken, ilman ukkojamme Olimme laittaneet itseämme vähän: meikanneet nätisti ja minulla oli punainen(!) paita. Molemmilla oli nilkkapituinen mekko.

Samalla bussipysäkillä seisoi seurue nuoria venäläisiä naisia. Heillä kaikilla oli niin lyhyt mekko, ettei heitä melkein kehdannut sivistynyt ihminen katsoa. Yhdellä oli mekossa jopa korkealle nouseva halkio ja kun tuuli hieman mekkoa heilutti, näkyi tytön takapuoli. Meikkiä oli enemmän kuin tarpeeksi ja saappaissa sellaiset korot, ettei niillä voi normaali ihminen kävellä. Kyllä heillä varmasti oli kylmä! He lauloivat venäläistä pop-musiikkia ja nauroivat kovalla äänellä julkisella paikalla.

Jos sellainen on teidän mielestänne kaunista, en lainkaan ihmettele, miksi ette pidä suomalaisista naisista.


kissa
Hienoa että olet tavannut suomessakin todellisia naisia,ainoat sellaiset ovatkin maassamme tätänykyä venäjää puhuvia.Onhan se toki kamalaa,että julkisella paikalla kovaan ääneen nauraa ja näyttää hyvältä?Voi kun meidän kotimaisetkin naisemme olisivat edes jossain määrin säilyttäneet naisellisuuttaan,niin voisitte olla jollain lailla kiinnostavia,venäläiset ovat kerrassaan upeita ihmisiä,kaikin puolin.

kissa
18-01-2004, 10:21
Ahaa, tämäkin aihe on pulpahtanut takaisin pinnalle.

"Hienoa että olet tavannut suomessakin todellisia naisia."

Alkaako todellinen naiseus siitä, että näyttää takapuoltansa bussipysäkillä?

On se kummallista.

Minä kun olen aina luullut, että naiseus alkaa siitä, kun tyttölapsi kasvaa aikuiseksi. Aikuisuuteen kuuluu itsekunnioitus, itsenäisyys ja itsetunto, halu tehdä työtä ja rakentaa tasavertainen parisuhde. Aikuinen huolehtii itse itsestään ja niistä läheisistään, jotka ovat häntä heikompia.

Puol'alasti juokseminen ja se, että antaa toisen elättää itsensä - ne kuuluvat lapsuuteen.

"Rakastamme suloisia suomalaisia neitoja, niiden flanellikalsarit korostavat niin ihanasti pullistuvan per..een päällä roikkuvia vyötäröjä."

162 cm / 45 kg.

Vaikea kuvitella, miten tästä saisi vatsanahkansa venytettyä takapuolen päälle.

Kauneutta kotiin saa myös uusilla sohvatyynyillä, huonekasveilla ja verhoilla - ei sitä varten tarvitse pikkuvaimoa hankkia. Niin - ja myös huonekasveille voi jutella, ne pitävät siitä.

kissa

piterski
18-01-2004, 14:10
Niin,naiseus alkaa joillakin aikaisemmin kuin toisilla,ja valitettavasti suomalaisilla se ei näytä alkavankaan.Niin kuin sanoit,nainen huolehtii itsestäänkin,eikä vain osoita katkeruuttaan (suomalainen tapa) kauniimmille sisarilleen.Niin kuin sanoinkin ,onneksi maastamme nykyään löytyy eri kansallisuuksien ihmisiä,eikä ole syytä tuntea kateutta heitä kohtaan,vaikka ovatkin kaikin puolin todellisia naisia,ja mikä tärkeintä,eivät ole emansipoituneita "poikatyttöjä".

Harri
18-01-2004, 17:15
Pitäisiköhän tähän taas ottaa kantaa? No, menkää jauhamaan tätä p*skaa johonkin missit.net tai vaikkapa sihteeriopisto.net laudoille.

D_F
18-01-2004, 17:38
sihteeriopisto.net heheh, ethän sinä käy siellä? :lol:
Harri

Гладиатор sulla on kyllä jotain väärin suomalaisten suhteen, kun sä aina palaat siihen samaan aiheeseen. olisikö pitänyt selvittä omias ongelmia itte? eikä tuoda niitä tänne? se ihan oikeasti ei enää kiinosta.

Harri
18-01-2004, 17:54
Joskus pari vuotta sitten olen kai käynyt koska tuo osoite jäi niin hyvin mieleen - sieltä juuri muistui mieleen eräs suomalaiset naiset vs. venäläiset naiset ulkonäkökeskustelun pohjanoteeraus... tuskin meininki on siitä muuttunut vuosien saatossa mihinkään. Tosin tällä laudalla on vetänyt toistaiseksi pohjat eräs 'ominaishaju' debatti...

Mutta hei! Minun puolestani jokainen jolla on todellakin esittää absoluuttinen totuus kyseiseen aiheeseen on minun puolestani täysin vapaa tekemään sen - sillä ehdolla että kyseinen adonis tai venus laittaa liitteenä kokovartalokuvan viestiinsä. Sopiiko näin?

D_F
18-01-2004, 19:35
"sillä ehdolla että kyseinen adonis tai venus laittaa liitteenä kokovartalokuvan viestiinsä. Sopiiko näin?"
ja alastomana :P vai? helpottakseen arvioijien työtä.

Vita
22-01-2004, 23:19
Parhaiten suomea oppii kun ei ole venäjänkielisiä ystäviä. Silloin on pakko, muuten sekoaa.

Илья
23-01-2004, 19:44
Vita
Parhaiten suomea oppii kun ei ole venäjänkielisiä ystäviä. Silloin on pakko, muuten sekoaa.
Mutta silloin, kun jouvut kääntämään suomenkielisillä kavereilla, mitä puhuu sinun venäjänkieliset kaverit, ja takasiin ... :insane:

Гладиатор
10-02-2004, 14:40
Первоначальное сообщение от D_F


Гладиатор sulla on kyllä jotain väärin suomalaisten suhteen, kun sä aina palaat siihen samaan aiheeseen. olisikö pitänyt selvittä omias ongelmia itte? eikä tuoda niitä tänne? se ihan oikeasti ei enää kiinosta.

Sori, mistä ongelmistani on kyse?

D_F
11-02-2004, 11:52
sitä minäkin kyselen. onko sulla mitään ongelmia, kun sä aina palaat samaan aiheeseen?

Гладиатор
14-02-2004, 18:23
Toistan: Mihin aiheeseen?
Voitko täsmentää??
Vai kirjoitatko vain pysyäksesi näkyvillä laudalla.
Sulla on kiva motto.
Kannattaa pitää ohjeena!

D_F
15-02-2004, 15:16
Toistan: Mihin aiheeseen? Voitko täsmentää?? melkein kokaisessa threadissasi hauklut suomalaisia. miten ne tekee kaikkia "ilkeitä" asioita parkoille venäläisille. Oletko koskaan sanonut mitään hyvää niistä? et ilmeisesti.

Vai kirjoitatko vain pysyäksesi näkyvillä laudalla.
Sulla on kiva motto.
Kannattaa pitää ohjeena! En kirjoita. On kiva. Niin pidänki

tarvitko lisää selityksiä? siihen sitten päätetään meidän keskustelu. oli ilo puhua sun kanssas.

Гладиатор
16-02-2004, 22:16
Нарушение правил форума
Keskustelupalstan sääntöjen rikkominen

Spetsnaz
17-02-2004, 15:10
Tämä keskustelu on suljettu Off-top:in vuoksi. Muistutan, että keskustelupalstan sääntöjen mukaan nationalismi on kielitty. Sääntö koske myös niitä, jotka kirjoittavat anti-suomalaisia vastauksia.

Эта тема закрыта по причине Офф-топа. Напоминаю, что в правилах форума любые проявления национализма запрещены. Правило касается так же русскоязычных пользователей.