Turun Murre
Kuten kaikki tietänevät, Turun Murre on Suomen kuuluisin koira. Alla eräitä ilmauksia yleiskielellä ja käännettynä Turun murteelle.
Arkielämässä: (turkulainen aloittaa kysymyksensä negaatiolla, koska siten kielteinen vastaus ei tuota pettymystä) Paljonko kello on? - Ei sul tiätenkä kello o? Pääseekö tällä linja-autolla Artukaisiin? - Ei tää tiätenkä Persaukiste pellol mee? Olkaa hyvä ja ajakaa autonne pesulinjalle. - Eks sää ny saatana nää et tääl ei o kettä? Grillikyljykset ovat valitettavasti loppuneet, mutta sisäfilettä on vielä jäljellä. - Meil myyrä vaa oikia liha. Jos sää tahro fläski, me Sitimarketti. Ei kiitos, en tällä kertaa osta partiolaisten joulukalenteria. - Menkkä helvetti siit kinumast. Tuolla on joukko ulkomaalaisia turisteja pulassa. - Noi molotta jottai viarast kiält. Mennä äkki pois. Parisuhteessa: (kaunopuheisuus ei ole turkulaisen vahvimpia puolia) Menisimmekö illalla ravintolaan? - Haetank Heselt pari kerrost? Omenakeittosi on taivaallista! Maltan tuskin odottaa pääruokaa. - Tääl o jottai krämmälei joukos. Kuuluuk tän ol kylmä? Onk meil kunnolist ruakka kans? Olen varsin tunnettu seuramies täällä päin. - Mullo vippi Prima ja sit mä ole laulanu saundofrelssis taustoi. Ja Jussu morjesta munt jokirannas. Mää tunne Kiprusohvinki. Ihanaa torttua. Sinähän olet varsinainen jauhopeukalo. - Kyl tätä syä, mut ei tää o nii hyvä ku Askaanil. Anteeksi että olen myöhässä. Oletko todella seissyt täällä pakkasessa odottamassa minua? - Mää nukkusi. Orotiks kaua? Mul o vilu. Uusi hajuvetesi tuoksuu raikkaalta. - Sää haise omenal. Olen paljasjalkainen turkulainen. - Mää ole syntyny Heirekenil. Avopuolisoni on kotoisin Turun seudulta. - Muija o syntyny Tyksis. Asun Aurajoen eteläpuolella. - Mää asu täl pual jokke. Asun Aurajoen pohjoispuolella. - Mää asu täl pual jokke. Olen innokas penkkiurheilija. - Tapparapelit mää käyn kattomas, mut muute mää e viitti sin hallil mennä. Turku on Suomen virallinen joulukaupunki. - Joulukuus Yliopistonkarul o vähä enemmä valoi ja Kauppatoril simmone kamala rautane hökötys. Opiskelijaelämässä: Meillä on fuksien kastajaiset Yliopistonmäellä. - Mää mene illal Ryssänmäel juama. Kävele tästä viisisataa metriä ja käänny risteyksestä Rehtorinpellonkadulle. Kulje kauppakorkeakoulun ohi ja käänny vasemmalle kohti Arcanumia ja Caloniaa. Valtio-opin laitos on niiden takana sijaitsevalla kasarmialueella. - Eiks se tual päi o? Olen saanut yliopistossa useista eri puolilta Suomea kotoisin olevia ystäviä. - Mää ole jutellu pari kerta yhre Marko kans. Se o Paimiost. Tenttikysymykset olivat haastavia. Uskon kuitenkin saavani kakkosen. - Älyttömi kysymyksi! Uusinnas nährä. Kolme neljäsosaa uusista opiskelijoista tulee Turun ulkopuolelta. - Uusist vukseist sentäs joka neljäs o Turust kotosi. |
Часовой пояс GMT +3, время: 09:54. |