Просмотр одиночного сообщения
Old 23-11-2007, 01:00   #236
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Smile

Цитата:
Сообщение от Sangurasu
Hejssan! Ursäkta att det tog länge för mig att komma hit. Men jag måste göra mina läxor och nästa vecka har jag provvecka så jag hinner inte komma hit. Men jag hoppas att du klarar dig här utan mig. Vi 'ses' om en vecka. Adjö!


Hej!
Lycka till!


Nästa vecka ska vara svår också för mig. Jag studerar på samma gång i två gruppen: Svenska 1 (för nybörjare) och Svenska 2 (där studerar mänskor, som studerade på EFÖ i fjol). Jag har nu 20 timmar svenska i veckan. Två gånger i månader har vi prov i svenska.
När jag började studera i gruppen Svenska 2, trodde jag att ska jag bli snart galen , för att det var så svårt! Jag visste inte verbtyp, imperfekt, perfekt, pluskvamperfekt (hur de bildas), vilka orden är en-ord, vilka är et-ord och hur de skiljar sig från varandra och så vidare). I tre månader har jag studerat mycket i Svenska 1, därför studierna i Svenska 2 är lättare för mig nu än innan. T.ex. idag läraren i Svenska 1 förklarade åt oss, vilka verbtyp finns i svenska. Nu förstår jag en princip, som kan vi böja verb med.
I svenska 2 behandlar vi riktigt svåra tema, t.ex. "Några urtidsdjur", "Den långa vintern" (när Sverige var under is), "Noa och hans ark", "En Begravning". Nästa onsdag ska vi ha prov av tema "En ö i havet" (om Gotland) och "Samerna" + grammatik.
Jag försöker vara flitig. I proven, som hade vi i Svenska 1 från augusti till november, jag fick 100 %. Jag skrämmade mig så mycket, när vi skrev för första gången prov i svenska 2. jag trodde att jag kunde skriva ingenting, men då fick jag 78 % och det var så viktigt! sedan jag blev säkrare. Förra gången fick jag 91 % och det betydde att jag stannade inte på samma plats. Jag hoppas att ska jag tala svenska jättebra ibland.
Du hjälper mig mycket, när du korrigerar mina texter. jag minnas bättre, oma jag ser ord. Och ibland har jag situationen i skolan, när jag vet inte något i språket. Då minnas jag, hur du korrigerade mina fel. Sedan kommer korrekt svaret.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием