Просмотр одиночного сообщения
Old 16-12-2008, 23:35   #29
v.v.
Пользователь
 
Сообщений: 2,820
Проживание:
Регистрация: 28-08-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от rewrew
так этот знак финнам шведы подарили в 1918 году, с самолётом - история такая.



Всё правильно,шведы подкинули финам символику.Вот,что говориться на сайте финских вооружённых сил:Miksi Suomen ilmavoimilla oli hakaristi kansallisuustunnuksena 1918–1945? Miksi sitä käytetään edelleen joukko-osastotunnuksissa?
Hakaristiä on käytetty jo muinaisista ajoista lähtien sekä koristeena että puumerkkinä. Se on tunnettu mm. suomalais-ugrilaisten kansojen ompelukoristeissa nykypäivään saakka. Usein se mielletään onnen symboliksi.

Suomessa ensimmäinen julkisesti esille laitettu hakaristi lienee Akseli Gallen-Kallelan Aino –triptyykiä kiertävä hakaristiornamentti vuodelta 1891. Maalaus on nykyisin esillä Suomen Pankin juhlahuoneistossa Helsingissä. Suomen puolustusvoimille hakaristi tuli vapaussodan aikana 1918. Ruotsalaisen kreivi Eric von Rosen lahjoitti Valkoiselle armeijalle Vaasassa 6.3.1918 Thulin Typ D -lentokoneen. Hän maalautti henkilökohtaiset onnenmerkkinsä, siniset hakaristit, koneen siipiin Uumajassa 2.3.1918, ennen Pohjanlahden ylitystä. Kone liitettiin Vaasassa Suomen Ilmailutarhaan, sittemmin Ilmailuvoimiin, lentokoneena numero 1. Sininen hakaristitunnus valkoisella ympyräpohjalla päätettiinkin ottaa kansallisuustunnukseksi, missä tehtävässä se palveli vuoteen 1945. Sodan jälkeen se korvattiin nykyisellä kokardilla Valvontakomission määräyksestä. Merkkiä ei kuitenkaan määrätty vaihdettavaksi ilmavoimien muista symboleista ja lipuista, joissa se on käytössä edelleen.

Suomalaisella hakaristillä ei näin ole mitään tekemistä natsien hakaristisymbolin kanssa. Heillä se oli väriltään musta ja lentokoneissa käytettynä kärjellään seisova, Suomessa hakaristi oli aina "suorassa".
 
0
 
0
    Ответить с цитированием