En oikein ymmärrä kommenttiasi, Kisumisu.
Koen, että yrität sanoa tyyliin "ymmärrä ja hyväksy tapahtuneet tosiasiat niin kaikki käy hyväksi"? Ikään kuin en olisi sinut sen kanssa mitä on tapahtunut. Onko kyseessä sukupuolisidonnainen vai kulttuurisidonnainen määrittely? Sukupuolisidonnainen se voi olla siinä mielessä, että monilla naisilla on vaikeata hahmottaa maantiedettä kolmiulotteisesti ja siksi esimerkiksi naiset eksyvät useammin vieraahkossa ympäristössä kuin miehet. Naiset ajattelevat keskimäärin lineaarisemmin ja siksi helposti omaksuvat asenteen: se nyt on tapahtunut eikä sille voi mitään, kun taas miehet helpommin lähtevät spekuloimaan mitä jos. Ei siinä tarvitse olla mitään henkilökohtaista, jonka Kisumisu varmasti olisi tajunnutkin, jos olisi lukenut enemmän kuin ensimmäisen osan sepustuksestani.
Toinen mikä tulee mieleen on neuvostoaikana vallinnut yhden totuuden periaate, joka taas on nostamassa Venäjällä päätään. Koska kaikki on tapahtunut niin kuin jokin auktoriteetti (КПСС, historian kirja, opettaja, Вести, В.В. Путин, Tarja Halonen, 7päivää jne.) on meille opettanut, kaikki vaihtoehtoinen spekulaatio on revisionismia tai totuuden kieltämistä, eskapismia. Ei se näinkään ole.
Kisumisu ehkä ei tajua, että tällä spekulaatiolla ei ole mitään tekemistä henkilökohtaisen hyväksymisprosessin kanssa, sillä historiaa on aika vaikea muuttaa eikä tässä takana mitään henkilökohtaista. Kyseessä on vain eräänlainen harjoitus, jonka tyyppisiä tehdään eri paikoissa, muun muassa Venäjän pääesikunnassa sekä useimmissa politiikan ja historian tutkimuslaitoksissa ympäri maailman. Myös roolipelaajat harrastavat samantyyppisiä juttuja, samoin kuin poliisit yhä uudelleen avaavat harjoituksissa todellisia., tapahtuneita kriisitilanteita ja yrittävät oppia niistä. Tässä yksinkertaisesti kysymys, että otetaan historialliset faktat ja sitten vaihdetaan jokin muuttuja ja aletaan rakentamaan vaihtoehtoista kehityskulkua tai useita vaihtoehtoisia kehityskulkuja sen muuttuneen faktan pohjalta. Oma analyysini oli hyvin suppea, johtuen käytetystä foorumista, sillä tällaisesta saa perusteluineen ja eri kehityskulkuvaihtoehdot huomioon ottaen helposti muutaman sata sivua aineistoa. Tällaisen malliksi voi aivan hyvin ottaa esimerkiksi minkä tahansa historiallisen tapahtuman tai ajanjakson missä päin maailmaa tahansa. Tällä forumilla Bristow nyt vain alotti omilla spekulaatioillaan, joihin vastasin oman tietämykseni pohjalta. Totta kai joku muu voi samoin faktoin tulla eri johtopäätöksiin, sehän tällaisten harjoitusten idea onkin, että saadaan ekstraktoitua mahdollisimman paljon vaihtoehtoisia kehityskulkuja ja sitten argumentaation kautta niistä saadaan ekstraktoitua eri todennäköisyyksiä ja ehdollisuuksia pelillisessä mielessä.
Цитата:
Сообщение от kisumisu
en hyväksy spekulaatioita, koska niitä voi olla monta erilaista- hyväksyn faktat ja sen perusteella analyysit tulevaisuuden varalle ettei sama toistuu taas.
Ymmärrän toki sinun kantasi- haluat itse ymmärtää ja sen takia käänsit katseesi menneisyyteen joka on monille vielakin raskas muistettavaksi- Mieheni äiti on kotoisin Sakkolasta (luovutettu Karjala) - miehen sisko käy joka vuosi siellä ja aina pyytää minua mukaan. Joskus minäkin menen sinne, mutta luulen (vaikka se ei ole minun kotini)- että otan tämän matkan raskaasti- koska voin kuvitella evakon tuskan, kun joutui lähtemään....
En voi lähteä matkassa niin taakse kun vallankumouksen aika- se on liian kaukainen asia minulle enkä tiedä sitä paljon mitään- joten en voi edes spekuloida mitä olisi tullut jos valkoiset ja Suomi eivät olisi samalla puolella
Sen tiedän, että Suomen historia on niin monimutkainen, monisävyinen ja moniulotteinen että sen ymmärtäämiseen ja hyväksymiseen tarvitaan aikaa
|
|