Просмотр одиночного сообщения
Old 12-11-2009, 18:09   #24
Шаман
Гость

Проживание:
Цитата:
Сообщение от vad314
Rupesin opiskelemaan suomen kieltä lyhyellä kurssilla nollasta 6 vuotta sitten Pietarissa. Melkein unohdin kaikki sanastot sen jälkeen. Taitaa vaikutti ympäristö minuun. Olen nyt asunut jo kolmas vuosi täällä. Luen jo sujuvasti sanomalehtiä ja aikakausilehtiä. Olen huomannut se, että tekstin ymmärtäminen riippuu eniten kirjoittajasta kuin aiheesta. Onko se? Olen valmis aloittamaan paksun romaanin lukeminen. Miten se on mennyt teillä? Kyse on Mika Waltarin "Sinuhe egyptiläisestä". Alku on ymmärrettävä ja Kalevalan verrattuna selvemmin kirjoitettu. Olen kuullut siitä, ettei kaikki suomalaiset osaavat lukea Kalevalaa. Tavoitteena on lukea kirjan ja sitten kuunnella sen mp3:soittimella. Millaisia keinoja on teillä?

Olen sitä mieltä, että tekstin ymmärtäminen riippuu lukijasta... No, tietenkin, kaunokirjallisuudessa, lehtiartikkeleissä ja muissa vastaavissa on myös paljon siitä kiinni millä tyylillä ne jutut on kirjoitettu ja mitä asiaa ne käsittelevät... Toisen voi lukea sulavasti ja joku toinen alkaa tökkimään jo alkuvaiheessa... Mutta näinhän on asian laita myös venäjänkielisissä teksteissä... Joku juttu, äidinkielellä luettuna, hurahtaa nielaisemalla ja toinen taas tökkii ja mielenkiinto lukemiseen lopahtaa saman tien...
Kalevala on taas asia erikseen... luulisin, että harva ihminen ymmärtää sitä kieltä...
Mitä keinoja parantaa lukutaitoa? Siinä on keinot vähissään...:harjoitus tekee mestarin...

0

0