Просмотр одиночного сообщения
Old 20-09-2011, 17:06   #54
FionaX
Registered User

Проживание:
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Advanced murka
No huh huuuh teoriaa
Tästä heti ymmärtää ettei kirjoittaja ole suorittanut isoja käännösprojekteja, esim. 100+ sivua kuukaudessa. Kokeneena kääntäjänä (su-ve, en-ve-en) en kuitenkaan pystyisi itse hoitamaan asiakaspalvelua samalla kun yritän keskittyä kääntämiseen että asiakas saisi laatuvastinetta rahalleen. Puhelinkeskusteluihin ku menee hirveästi aikaa ja hermoja... joskus turhaankin. Joku muu hoitakoon :-D

Jos kyse on pelkästään syntymätodistuksista, toimeksiannoista yms papereista sitten tämä on eri juttu. Sisältö on melkein aina sama, tekstin määrät suht koht pienet, helppo nakki, ehtii vastata välillä puhelimeen. Ja pienempi palkkio josta välistävetäjäkin haluaa osansa - silloin ei kannata. Mutta eivätkö auktorisoidut kääntäjät työskentele melkein aina omalla toiminimellä? Ainakin ne jotka mä olen tavannut.

Olen ollut mukana yhdessä suuressa projektissa ja lisäksi saanut kääntäjiltä toisen käden tietoa. En tarkkaan tiedä, mitä tarkoitit suurella projektilla, mutta kaiketi tilannetta, jolloin yksi kääntäjä ei ehdi yksin kääntää kaikkea deadlineen mennessä vaan tarvitaan kääntäjien tiimi. Tällöin käännöstoimisto tulee ensiksi mieleen, mutta kaikki käännöstoimistot eivät suinkaan ole alihankintatoimistoja. Kääntäjien osuuskunnissa jäsenet omistavat yrityksen yhdessä. Lisäksi on täysin mahdollista kerätä tiimi verkostojen kautta kasaan toiminimellisistä kääntäjistä.
Olen huomannut, että jotkut kääntäjät määrittelevät "lisätyön" teon sopimuksissa. Esimerkiksi yhteen käännökseen kuuluu yksi kommentointikerta. Jos asiakas muuttaa käännöstä, lisäilee, poistaa tai vaihtaa sanoja ja haluaa sitten oikolukua, laskutetaan erikseen. Lisäksi voi määritellä yhden tunnin tai puolituntisen päivässä, jolloin vastaa puhelimeen ja ilmoittaa tämän ajan etukäteen (kotisivuilla, sopimuksessa). Saa noita aikasyöppöjä hieman kuriin.

0

0