Просмотр одиночного сообщения
Old 03-11-2003, 17:02   #75
kissa
Registered User

Проживание:
Status: Offline
"Olen pahoillani, Sege, että olet kärsinyt suomalaisen kohtelusta ja suhtautumisesta. Minä en puolusta ryssittelyä ja tätä "ryssä on ryssä, vaikka voissa paistais" - mentaliteettia, mielestäni se on sivistymätöntä ja turhaa."

"Minäkin olen naivi idealisti. Uskon, että YKSILÖtasolla on mahdollista selvittää tämä sotien trauma. Se vaatii sitä, että te pystytte keskustelemaan asiasta ja olemaan vilpittömästi pahoillanne tapahtuneesta. SUOMALAISELTA se vaatii SAMAA. Valtiotasolla on aivan selvää, että talvisodan syyllinen löytyy idästä. Mutta YKSILÖtasolla on vain kuolleita lapsia, veljiä ja isiä, pommitusten uhreja ja painajaisia - ja tarinoita niistä kaikista."

"Toiseksi: Yhtä venäläistä ihmistä, yksilöä, henkilöä ei Suomessakaan "vihata". Kokemasi ryssittely ei johdu siitä, että SINUA vihataan."

"1. Suomalaisen mielessä Venäjä on iso möykky. Möykky on sotien syytä.

2. Kun suomalainen tapaa venäläisen, venäläinen edustaa tuota möykkyä.

3. Kun suomalainen tutustuu paremmin venäläiseen, hän huomaa, että venäläinen ei olekaan sama, kuin möykky. Venäläinen on erilainen, venäläinen on yksilö.

4. Venäläisen on hyvä ymmärtää, että on olemassa möykky. On helpompi ymmärtää suomalaista silloin."

Lisää sitaatteja. Mitä pahaa on näissä?

Mitä löydätte?

Minä PYYSIN ANTEEKSI sitä, että kirjoitin ensimmäisen viestini rumasti. Näin te reagoitte pyyntööni ja kädenojennukseeni. Häpeäisitte, edes vähän!

kissa

0

0