Miljoonatulot
Heinäkuun alussa Ukraina nosti vähimmäislentokorkeuden 26 000 jalkaan eli 7,9 kilometriin. Seuraavan kerran lentokorkeutta rukattiin kaksi viikkoa myöhemmin. Sen jälkeen siviilikoneiden täytyi lentää vähintään 32 000 jalassa eli 9,8 kilometrissä.
Eurocontrolin mukaan malesialaiskone lensi 33 000 jalassa eli noin kymmenessä kilometrissä, kun se katosi tutkasta. BUK-järjestelmien kantama on pystysuunnassa 20 kilometriä.
Trafin mukaan olisi tärkeää selvittää, millä perusteilla Ukraina teki päätökset lentokorkeuksien rajoittamisesta.
Kun koneet lentävät toisen maan ilmatilassa, yhtiöiden pitää maksaa kyseiselle maalle navigointimaksu. Maksun suuruus riippuu koneen koosta ja siitä, kuinka pitkän matkan kone lentää ilmatilassa.
STT ei onnistunut saamaan sunnuntaina tarkkaa tietoa siitä, kuinka paljon Ukraina saa navigointimaksuista vuosittain rahaa. Suuruusluokka on Trafin mukaan miljoonia.
Yksi vaihtoehto voineekin olla se, että tulomenetykset ovat vaikuttaneet siihen, miksei Ukraina sulkenut maan itäosan ilmatilaa jo aiemmin.
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/...matilaa/3538548