Тема: sanoa suoraan.
Просмотр одиночного сообщения
Old 01-12-2003, 00:56   #100
kissa
Registered User

Проживание:
Status: Offline
Tästä nähdään, että sotien juuret ovat syvällä.

Tätä historiaa ei voi ohittaa. Siitä ei pääse yli, siitä ei pääse ympäri. Teidän kannattaisi ymmärtää, että venäläisten ja suomalaisten suhteita rasittaa tällainen historia. Jos suomalainen käyttäytyy huonosti, ei kannata heti huutaa "fasisti! Rasisti!" Silloin te ette näe mitään muuta, kuin nykyhetken ja oman itsenne. Koettakaa nähdä asia "laajasti", katsokaa kauas.

Minä uskon siihen, että kansalla on yhteinen muisti. Jokainen sukupolvi liittää tuohon muistiin jotain omasta elämästään. Pelko Venäjää kohtaan on syvällä Suomen yhteisessä muistissa.

Mutta Suomen suhde Venäjään on ristiriitainen. Venäjän vallan aikana (alussa) Suomi kehittyi todella paljon. Suomen kieltä arvostettiin ja ruotsalaisten valta väheni. Hassua, mutta ilman Venäjän valtaa Suomi ei olisi itsenäinen nyt

Olisi naivia ja hölmöä ajatella, että Venäjä ei enää ikinä hyökkää tänne. Ihan varmasti hyökkää - ennemmin tai myöhemmin, mutta hyökkää kuitenkin!

Teidän voi olla vaikeata uskoa, mutta ainakin minulla tuo pelko on todellinen. Se on ollut todellinen muillakin ikäisilläni, joiden kanssa olen aiheesta jutellut. Täällä pelättiin Zhirinovskia viime vuosikymmenellä - me hankimme ulkomaanpassit, kun Venäjällä oli vaalit.

_________
DF:

"· JOS ruvetaan vaihtamaan, niin miten me voidaan sen tehdä? Niin kuin sanottu, venäläiset käyvät kouluissa ja töissä, maksavat veroja. Eivät ryöstä ketään, eikä vedä turpaan (poikkeuksella) (DIQUA ). Yrittävät olla ystävällisiä ja ”kunnon kansalaisia” (tai ei kansalaisia). Mitä suomalaisista? HUOM! Kissa, tanja, en kysy mitä nimenomaan te teette, vaan yleensä? Pyöritätte Nelosella 4Pop ohjelmat nimellä ”Kotiryssä on pop”? Kiva ohjelma ei muuta sanottava. Tässä vaiheessa voisin lisätä, tai/ja yksilöidä, että olen itse nähnyt epäkunnioitusta sekä toiselta että toiselta puolelta (löytyy esimerkkejäkin jos kiinnostaa). Olisin halunnut löytää ongelmalle ratkaisun ja oikeasti olen tavannut monia suomalaisia ja muuttanut heidän mielipiteitä Venäjästä ja venäläisistä, valitettavasti, joskus epäonnistuinkin (Sä oot ihan oookoo jätkä, ei mulla oo mitään sua vastaan mut ne muut ryssät...)."

· En syytä ketään mutta jätän kysymyksen avoimeksi ja odotan vastausta innoissani."
________

Minä en tiedä vastauksia näihin kysymyksiin. Minä en ole niin viisas - minulla on vain mielipiteitä, yhden ihmisen mielipiteitä.

Maksakaa veroja, käykää töissä, kunnioittakaa Suomen lakeja.

Olkaa kärsivällisiä. Nähkää asiat laajasti - olkaa fiksuja silloin, kun suomalainen ei sellainen ole.

Joku valitti täällä, että hänelle oli joku aivoton täti sanonut: "Älkää puhuko kovaa venäjäksi. Ihmiset eivät pidä siitä".

Minä väittäisin, että tehkää päinvastoin. Puhukaa venäjäksi ja puhukaa kovaa. Jos se häiritsee jotain hienoa "tätiä", se on tädin ongelma - ei teidän.

Ryssittelijöiden kanssa ei kannata ruveta tappelemaan. Jättäkää sellaiset omaan arvoonsa - he eivät osaa käyttäytyä, he eivät osaa ajatella, se on heidän häpeä.
_________

DF, on hienoa, että olet muuttanut suomalaisten mielipiteitä venäläisistä.

Älä välitä siitä "mutta ne muut ryssät" -osasta. Ihmisen ei ole helppo muuttaa mielipidettä, se on nöyryyttävää. Kun sinä olet "ookoo jätkä", he eivät enää voi katsoa venäläisiä "yhtenä porukkana", ja ennakkoluulo on alkanut murtua.

Kunnioituksella,
kissa.

0

0