Minulla ei ole vielä omia lapsia, joten en näistä kasvatusasioista tiedä - mutta mielelläni sanon mielipiteeni
Minulla on on aina mielipiteitä. Vahvoja mielipiteitä vähäisellä harkinnalla
Oletan, että poikasi on yläasteella? Vai onko jo lukiossa?
Tärkeää on, osaako poikasi venäjää "äidinkielenä", eli onko hän oppinut kielen sinulta? Kuuleeko hän venäjää kotona, edes TV:stä tai radiosta? Jos näin on, venäjänkielen taito ei katoa, vaikka ehkä vähän huononee, jos hän lopettaa sen opiskelun muutamaksi vuodeksi.
Murrosiässä kapinoidaan sitä vastaan, mikä on vanhemmille tärkeää tai mikä "symboloi" vanhempia. Sinulle on varmasti tärkeää, että poika osaa venäjää?
Ehkä ei kannattaisi liikaa painostaa. Silloin vastustus vain kovenee ja jutusta tulee murrosikäisen sisulla "elämän ja kuoleman" kysymys. Järkipuhe ei ainakaan mene perille, hyödyt ja haitat ei kiinnosta
Voi olla myös, että kyse ei olekaan murrosikäisen kapinoinnista. Onko poika itse harkinnut päätöstään järkevästi? Onko hänellä huono kielipää - haluaisiko hän keskittyä enemmän johonkin matemaattiseen aineeseen? Ehkä hänen täytyy tehdä lukujärjestyksessään valintoja ja venäjänkielen takia pitäisi jättää jokin toinen, mieluisampi aine pois?
Jos poika lopettaa opiskelun nyt, onko hänellä myöhemmin mahdollisuus jatkaa sitä? Kurssimuotoisessa lukiossa se ainakin on mahdollista - ainakin meillä oli mahdollisuus valita kursseja riippumatta siitä, kuinka monta vuotta oli jo lukiota käynyt. Minäkin suoritin ensimmäisen vuoden terveystiedon neljäntenä vuonna.
En tiedä, pitääkö silloin käydä kaikki venäjänkurssit ensimmäisestä alkaen, vai voidaanko järjestää jokin tasokoe? Ainakin minun aikanani lukion venäjänkielen ryhmä oli niin pieni, että oli mahdollisuus aika yksilölliseen opetukseen. Se on myös paljon opettajan persoonasta ja hyvästä tahdosta kiinni.
Se, että osaa monta kieltä, on valtavan hieno ja hyödyllinen asia. Kyllä sen aikuinen ihminen ymmärtää, kun on murrosikä mennyt ohitse. Älä hätäile - niinkauan kun huumeisiin ei kosketa ja ystäväpiirissä on edes vähän järkeä, asiat ovat hyvin
Tsemppiä!
kissa
ps. minä halusin aloittaa venäjänopiskelun jo yläasteella, mutta ryhmää ei saatu kokoon - oli liian vähän halukkaita
Pääsin opiskelemaan venäjää vasta lukiossa. Toivon, että osaisin venäjää paremmin - haluaisin, että tulevat lapseni oppisivat perheen isännän ja hänen sukunsa kielen. Ammattikorkeakoulussa, jota nyt käyn, ei ole mahdollisuutta "edistyneempiin" venäjänkielen opintoihin. Voi harmi!