Тема: sanoa suoraan.
Просмотр одиночного сообщения
Old 03-12-2003, 02:36   #156
Harri
Гость

Проживание:
henaro_1

Цитата:
Haluat puhua mutta olet vaitti, haluat toimia mutta pysyt liikumatta...

Käytäydyt kun vanha kiinalainen munkki...
Mutta oletko halukas olemaan kiinalainen, eikö Natsiassa kaikki perustu toimintaan?

Siis kysymys siitä että miksi en kirjoita venäjänkielisille osioille on vain ihan esteettinen valinta. Kyllä minä sinne alan tuhertamaan, kunhan vain kieli alkaa sujua (joskus) luontevammin. Valitettavasti olen koneen ääressä vain parina iltana viikossa ja luen myös muita lautoja + postit yms yms.
Ei kyllä minulla mitään lisättävää moniin keskusteluihin olekaan, mutta eipä tuo näytä moniä venäjää äidinkielenään puhuvaakaan ihmeemmin häiritsevän...

Ilmeisesti nämä minun sarkastiset natsi-vertaukset ovat olleet hieman ontuvia jos joku nyt luulee että tällä kirjoittaa joku swastika otsassa koreileva skinipoika. Tuossa nyt vaan kissan ja Gladiatorin vauhdikkaassa (ja osittain täysin päättömäss&#228 keskustelussa tuli esille tuo Suomen jatkosota ja sen vaietummat tapahtumat. Niitä tosin löytyy Suomen historiasta aiemmaltakin ajalta - sisällissota on aivan loistava esimerkki tapahtumista jotka mielummin haluttaisiin painaa villaisella. Sattuipa nyt vaan antisemitismi tulemaan havaituksi joidenkin suomalaisten ja venäläisten yhdistävänä tekijänä ja se on aika mielenkiintoinen osa historiaa jota ei pitäisi missään nimessä ohittaa.

No Natsilassa tosiaan mentiin ihan toiminnan tasolla historiallisesti merkittäviin mittasuhteisiin - valitettavasti ei nyt henkilökohtainen moraali anna varauksetonta ihailua kyseistä järjestelmää kohtaan. Kansallissosialismi oli ihan vakavasti otettava ideologia joskus 1900-luvun alkupuolella, mutta 30-luvulle päästäessä oli homma lähtenyt jo hanskasta. Toisaalta ei Stalinin hallintoakaan voi kutsua kovin sosialistiseksi.

Niin, koska näiden kahden välillä oli sitten valittava, niin paskaahan siitä jää rukkaseen joka tapauksessa.

Jos näiden kahden välillä pitäisi tänään valita, niin enpä taitaisi valita kumpaakaan.

Se ei kuitenkaan tee suomalaisista umpipahoja fasisteja. Mutta ei se kyllä tee juutalaisista mitään enkeleitäkään.

Mitenköhän sinä minun odottaisit sitten toimivan?

0

0