Тема: sanoa suoraan.
Просмотр одиночного сообщения
Old 03-12-2003, 12:12   #164
Chuhna
Красавчег

Проживание:
Status: Offline
Цитата:
Muistavatko venäläiset omia syntejään?

Valittettavasti eivät kaikki. Mutta usko pois, hyvin moni "venäläinen" ei hyväksyy NL:n aikana tehtyä rikoksia ja muista omia syntejä.

Цитата:
Mikä oli Suomen synti? Se, että jatkosotaan lähdettiin Natsisaksan kanssa - sekö, että Saksaan lähetettiin jopa 3000 ihmistä kuolemaan?

Vaikka. Mutta halusin ennen kaikkea sanoa sen, että nyt sodat ovat ohi ja on yksinkertaisesti tyhmä selitellä niillä kansanvihaa ja rasismia. Se vihaa on vain ja ainoastaan suomalaisten päässä ilman minkäänlaista järkevää perustetta. "Venäläisten" seassa on paljon muitakin kansoja ja suurin osa "venäläisistä" ovat ne eniten NL:n aikana kärsinyt ihmiset.
Цитата:
Moni venäläinen rakentaa edelleen imperiumia,
muistamatta omia syntejään ...

Synteistä olen samaa mieltä, mutta inperiumin rakentamista en huomannut. Vai tarkoitatko sinä, että jokaisella yli 100:sta venäjän kansoista on oikeus repimään osaa Venäjää?
Henkilökohtaiseti en hyväksy (ei anakaan täysin) Venäjän hallituksen politiikkaa, mutta ymmärän täysin sen yritystä pitää maan kasassa. Olisiko Suomen tai muun maan hallitus toiminnut toisin?
Цитата:
Sen kyllä muistan, että yläasteella ja lukiossa Suomen yhteydet natsi-Saksaan yritettiin aina "selittää" paremmiksi. Löydettiin kaikenlaisia tärkeitä syitä, miksi näin oli. Jatkosodan historiatunnilla katsottiin elokuva "Tuntematon sotilas".

Kuitenkaan Suomen yhteyttä Saksaan ei peitelty. Kyllä siitä puhuttiin, asiallisesti ja lyhyesti, selitysten kanssa - mutta puhuttiin kuitenkin.

Onko mielestäsi puolitotuus ja selittely paljon parempi kuin suora vale? Mielestäni juuri se on väärin, kuin yritetä selitellä ja puolustella omia tekosia siirtämällä kaikki syyt vastapuolelle. Sillä loogikalla voi perustella NL:n hyökkäystäkin, koska silloinen Suomen hallitus oli ehdottomasti kieltäytynyt neuvottelemasta rajansiirtämisestä kauvemmas Leningradista. Eli selitellä voi kaikkea.
Itse pidän NL:n hyökkäysta rikoksena ja olen sisälläni pahoillani siitä, että syntymämaani teki sen silloin. Mutta pitäisikö minun sen takia hyväksyä suomalaisten junttien haukumisia vai suhtautua ymmärttävästi kansanvihaan? Varsinkin kun itse en ole venäläinen, vaan venäjänkielinen?
Ja muista yksi asia, yksityinen henkilö ei voi olla aina vastuussa maansa hallituksen tehdyistä rikoksista. Älä unohda, että neuvostovaltaa tuli Venäjälle väkisin verisen ja pitkän kansallissodan kautta. Ja suuresta ja pitkäaikaisesta propagandasta huolimatta aina oli paljon venäläisiä, jotka eivät hyväksynet neuvostovaltiota ja sen politiikkaa.
Ja suomalaisista ei tulee koskaan sivistyskansaa, mikäli eivät oppii suhtautua ihmisiin ei niiden kansallisuuden tai ihonvärin perusteella, vaan inhimillisten ominaisuuksien perusteella.

0

0