Тема: sanoa suoraan.
Просмотр одиночного сообщения
Old 03-12-2003, 14:34   #171
Chuhna
Красавчег

Проживание:
Status: Offline
Цитата:
Myös Suomi oli tuollainen osa ja me revimme omamme pois ... Viro, Latvia ja Liettuakin olivat tuollaisia osia. Mielestäni jokaisella kansalla on oikeus itsenäisyyteen, jos he itsenäisyyttä haluavat. Jos Venäjässä pidetään väkivallalla ja väkisin kiinni jotain kansaa, tuo kansa EI OLE osa Venäjää, eikä tuon kansan oma maa Venäjän maata. Silloin minä pidän peukkuja tuon kansan mahdolliselle itsenäisyydelle.

Suomessa on omakohtaisesti todettu, että itsenäisyys on kansalle henkisesti tärkeää ja tuo paljon hyvää mukanaan. Ei tarvitse muuta, kuin verrata Suomen ja Venäjän nykyisiä elintasoja - itsenäisyys on hyvä asia.

Tosin, minä en tiedä paljoa Venäjän politiikasta - joten tämä äskeinen oli vain yksittäisen, tietämättömän henkilön mielipide.

Tämä on tyyppillinen ei-venäläisten näkokulma. Ongelma on vain se, että Venäjä on ollut satoja vuosia monikansallinen maa. Suomi, Puola, Baltian maat ja muutama muu ovat historiallisesti hyvin irrallisia Venäjältä ja ovat lähinnä poikkeuksia, toisin kun toiset venäjän kansat aina tai liian pitkän ajan asuivat venäläisten seassa ja yleensä niillä koskaan ei ollut omaa valtiota. Siinä tapauksessa niiden itsenäystyminen ei voi olla niin yksinkertainen asiaa. On käytännössä tosi vaikkea mennä vetämään rajaa keskelle kaupunkeja, kyliä ja perheitä.
Olen melko varma, että viitat Checheniaan. Sinusta niillä on täysoikeus itsenäiseen valtion. OK, olen perinteisesti samaa mieltä. Mutta palataan 90-luvun alkuun. Silloin Checheniassa asui noin 300 000 venäläisiä, mikä oli lähes 25% koko väestöstä (muuten ei-chechenejä (juutalaisia, ukrainalaisia, valkovenäläisiä, ingusheja yms oli vielä enemmän). Pääkaupungissa Groznyssa ja pohoijsosissa venäläisiä oli enemmistö (pohois osa oli liitetty Checheniaan Khruschevin aikana ja sen kylissä asuivat lähinä vain venäläisiä kosaakkoja). Lähes kaikki nämä ihmiset (nykyään Checheniassa asuu vain 17000 venäläisi&auml oli ajattu pois kodeista, suuri osa niistä oli tapettu ja kidutettu. Onko mielestäsi tälläinen ITSENÄISTYMINEN oikeutettu? Pidätkö peukkuja tälläiselle mahdolliselle itsenäisyydelle? Valitettavasi kaikki ei ole niin yksinkertaista kun ehkä haluaisit nähdä. Kaikissa Venäjän kansallistasavalloissa suuri osa väestöstä ovat venäläisiä, tasavaltoijen rajat on vedetty ihan noin vaan hihasta (tai persest&auml. Siksi tälläinen "mustavalkoinen" asentesi asiaan on tosi lapsellinen.

Muuten olen sun puolellasi. Ymmärtäminen on ensimmäinen askel ongelman ratkaisuun. Ja pyydän anteeksi niiden puolesta, jotka loukkasivat sinua henkilökohtaisesti ja myös omasta puolestani jos saattoin loukata sua joillakin sanoilla.
Цитата:
Pitäisikö teidän mielestänne Suomen olla edelleen osa Venäjää?
Eikö teidän mielestänne Suomen itsenäisyys olekaan hyvä ja hieno asia?

Toivottavasti et kysynyt tämän minulta. Vai onko suomenkielen taitoni niin huono etten pystynyt ilmaista kantani?
Sitten vielä kerran: en halua Suomea osaksi Venäjää. Haluan lasteni elävän itsenäisessä ja kehittyvässä Suomessa. Ja se on minulle hyvä ja hieno asia.

0

0