Тема: sanoa suoraan.
Просмотр одиночного сообщения
Old 03-12-2003, 15:29   #172
kissa
Registered User

Проживание:
Status: Offline
Chuhna,

ihanaa, että viimeinkin on jotain yhteisymmärrystä! Ihan sydäntä lämmittää tämä

"Olen melko varma, että viitat Checheniaan. Sinusta niillä on täysoikeus itsenäiseen valtion. OK, olen perinteisesti samaa mieltä. Mutta palataan 90-luvun alkuun. Silloin Checheniassa asui noin 300 000 venäläisiä, mikä oli lähes 25% koko väestöstä (muuten ei-chechenejä (juutalaisia, ukrainalaisia, valkovenäläisiä, ingusheja yms oli vielä enemmän). Pääkaupungissa Groznyssa ja pohoijsosissa venäläisiä oli enemmistö (pohois osa oli liitetty Checheniaan Khruschevin aikana ja sen kylissä asuivat lähinä vain venäläisiä kosaakkoja). Lähes kaikki nämä ihmiset (nykyään Checheniassa asuu vain 17000 venäläisiä oli ajattu pois kodeista, suuri osa niistä oli tapettu ja kidutettu. Onko mielestäsi tälläinen ITSENÄISTYMINEN oikeutettu?"

Minun mielestäni ITSENÄISTYMINEN on oikeutettua. Ymmärsin sinun sanoistasi, että sinunkin mielestä itsenäistyminen on oikeutettua.

Mutta venäläisten tappaminen ja kiduttaminen ei ole oikeutettua. Itsenäisyys pitää saada, mutta EI keinolla, millä hyvänsä! Vihaa Venäjää kohtaan ei pitäisi kääntää vihaksi omassa maassa asuvia venäläisiä vastaan.

Checheniaa ei kuitenkaan pitäisi pitää osana Venäjää keinolla, millä hyvänsä. En tiedä, kumpi siellä on saanut enemmän pahaa aikaan: checheenit venäläisille vai venäjän armeija checheeneille? Kummat siellä ovat terroristeja?

Minun idealistinen mielipiteeni on, että Chechenialle pitäisi antaa itsenäisyys ja siellä asuville venäläisille turvallinen asema normaalina vähemmistönä. Kuulostaa kauniilta? Minusta tuntuu, että Checheniassa asiat eivät ikinä suju niin "siististi", vaan veri tulee vuotamaan tulevaisuudessakin.

Olet oikeassa, että nämä asiat eivät koskaan ole musta-valkoisia. On helppo puhua omia mielipiteitään, idealistisia, kauniita ajatuksia - totuus ja käytännön elämä on aivan toista.

Aika kummallista, että Checheniasta ei enää puhuta uutisissa. Chechenia ei ole enää muodissa. Nykyään on muotia Irak ja G.W Bush. Ja edelleen on epävarmaa, kummalta puolelta ne terroristit löytyy.

---------

"Muuten olen sun puolellasi. Ymmärtäminen on ensimmäinen askel ongelman ratkaisuun. Ja pyydän anteeksi niiden puolesta, jotka loukkasivat sinua henkilökohtaisesti ja myös omasta puolestani jos saattoin loukata sua joillakin sanoilla."

Sinä olet kirjoittanut kautta linjan nätisti ja asiallisesti - etkä voi pyytää anteeksi toisten puolesta

He, jotka eivät kirjoittaneet nätisti, eivät ole luultavasti ilkeitä ihmisiä, vaan ymmärsivät minut ja tarkoitukseni ihan väärin. Sellaista sattuu, kun on vaikea ja arka aihe ja erilaisia mielipiteitä.

"Sitten vielä kerran: en halua Suomea osaksi Venäjää. Haluan lasteni elävän itsenäisessä ja kehittyvässä Suomessa. Ja se on minulle hyvä ja hieno asia."

Tämä oli ihanaa kuulla

kissa

0

0