"Mutta en pidä siitä näkökulmasta, että Venäjä on paholainen ja chechenit viiattomat uhrit, koska siinä ei ole tippaakaan totuutta. Molemmat puolet tehneet paljon rikoksia ja mitään yksinkertaista tuomiota ei voi antaa."
Tästä olen aivan samaa mieltä. Veit sanat suustani
""olipas kerran kaunis ja rauhallinen Chechenia, mutta heti kuin se halusi itsenäystyä, paha ja ilkeä Venäjä hyökkäsi sen kimppuun"".
Minä luulen, että ajatellessaan Checheniaa, suomalaiset muistelevat omaa historiaansa ja omaa itsenäistymistään. He samaistuvat checheeneihin ja siirtävät checheeneihin mielikuvan itsestään. Itsenäisyys on suomalaiselle hyvin rakasta ja he tuntevat myötätuntoa niitä kohtaan, jotka eivät ole vielä itsenäisyyttä saaneet ja pitävät peukkuja.
Mutta siinä on vaara, että checheenejä idealisoidaan. Halutaan nähdä vain puoli totuutta - halutaan, että asia on yksinkertainen ja helppo käsittää. Yksinkertainen ja musta-valkoinen mielikuva saa aikaan suuremmat tunteet. Suuret tunteet ovat kivoja.
"Viattomat checheenit taistelevat kynsin ja hampain pahaa, suurta, pelottavaa Venäjää vastaan! Voi, niin mekin teimme - hei veljet!"
Tuollainen tunteilu, kun ei faktoja tunne tarkemmin, on typerää ja lapsellista. Siitä olet aivan oikeassa.
Olet oikeassa, ehkä Checheniasta pitäisi avata uusi ketju? Pitää olla uusia aiheita, mistä tapella
Minua ei kyllä henk.koht. Chechenia paljon kiinnosta - enemmän tämä Suomen ja Venäjän yhteinen lähimenneisyys ...
Olen myös sitä miettinyt, että ehkä Latvia, Liettua ja Viro saivat itsenäisyyden niin helposti, koska siellä ei ole maavaroja, eikä tärkeitä kulkuyhteyksiä. Checheniassa sen sijaan kulkee öljyputki (?) ja tärkeitä kuljetus- ja kulkuteitä.
Niinkuin minusta tuntuu, että Bushkin hyökkäsi Irakiin öljyn vuoksi ...
kissa