Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Suomenruotsalaiset ovat hauskoja ihmisiä. Believe me!
|
I do. Kaikenkarvaisia löytyy.
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Mutta he ovat enemmän ruotsalaisia kuin suomalaisia. Jotkut puhuvat ruotsia paremmin kuin suomea, koska heidän mielestään ruotsin kielen taitoa riittää tässä elämässä.
|
He ovat ruotsinkielisiä suomalaisia, suomenruotsalaisia. Aika moni puhuu ruotsia paremmin kuin suomea, mutta usko mua, ei ole yhtään niin tyhmää, joka luulee että pelkällä ruotsilla pärjää Suomessa. Kaikkea koulutusta ei edes saa ruotsiksi. Ruotsilla pärjää erinomaisesti Pohjanmaalla ja Ahvenanmaalla, mutta ei Keski- tai Etelä-Suomessa. Sen takia haluaisinkin, että ruotsinsuomalaisille helpottaisi asiointia valtion virastoissa, koska lakikin niin vaatii.
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Minä en ymmärrä oikeastaan tätä tilannetta Suomessa. Mistä syystä ruotsin kieli on toinen virallinen kieli Suomessa. Mun mielestäni yksi kieli riittä ihan hyvin.
|
Pitkä historiallinen tausta. Näen tätä vain ainutlaatuisena suomalaisena rikkautena.
Tampereella asuu muuten eniten suomenruotsalaisia kaikista yksikielisistä kunnista. Aika yllättävää, koska mä kuulen todella harvoin ruotsin kieltä... Ruotsin taito alkaa ruostua, kun ei sitä saa yhtään harjoiteltua eikä näy SVT, Fyran....
|