Цитата:
Сообщение от Ralphie
Mä tarkoitin suomenruotsalaisa. Menin sekaisin Populäärimusiikkia Vittulanjänkältä -elokuvasta (tai kirjasta) saattaa vastaus löytyä. Tai sitten ei
|
Minäkin menin sekaisin. Eilen minä kysyin ruotsin kielen opettajaltani tästä asiasta. Hän sanoi,että .... suomenruotsalainen asuu Suomessa ja ruotsinsuomalainen asuu Ruotsissa. Tiesitkö?
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Lite gran, men det räker ju att få bra kontakt med svenskspråkiga tjejer.. .
|
Jaså ? Kom till Helsingfors och studera svenska på universitetet. :Siinä on paljon ruotsinkielisiä tyttöjä.
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Pitkä historiallinen tausta. Näen tätä vain ainutlaatuisena suomalaisena rikkautena.
|
Kyllähän on historiallinen syy - kielen taistelun syy (fennomaanit svekomaanit vastaan). Todennäköisesti svekomaanit voitivat fennomaania. Enpä usko, että se on suomalainen rikaus. MInä luin Hesarista sen artikkelin "Isoveli kiusasi taas." Haluaisin kirjoittaa muuttaman lauseen artikkelista.
Ruotsia kohtaan podettu alemmuuskompleksi ei enää nykyaikana selity oikein millään. Eivät asiat näytä sen paremmin olevan lahden takana. Rikkaita ruotsalaiset kyllä ovat, ei niillä muuten olisi varaa asua siinä maassa.
Sama alemmuudentunto vaivaa talouselämässä. Kun ruotsalainen Telia ja suomalainen Sonera löivät hynttyynsä yhteen, ei mennyt kauaakaan kun suomalaiset oli savustettu pois kaikilta paikoilta, joissa olisi todellista sananvaltaa.
Se on vastaus: miksi suomalaiset eivät pysty voittamaan ruotsalaiset. Ja minun ajatus on se, että syy on kielipolitiikassa. Jep, minä en ole pakkoruotsin kannalla.
-----------------
Через тернии к звездам.
|