Цитата:
Сообщение от Habiiba
Minun mielessäni on pyörinyt idea lähteä Suomeen töihin.
löysin kivalta tuntuvan paikan, harmi vaan et se on Oulussa.
|
Huh, älä vaan sano tuota HARMI-juttua oululaisille Oulu on Pohjois-Suomen pääkaupunki. Minä olen syntynyt siellä, mutta muutin pois jo lapsena, ja sitten aikuisena muutin takaisin ja asuin muutaman vuoden. Olin silloin nuori ja minua kiinnosti ilta- ja yöelämä sekä muu meneminen. Niitä varten kaupunki on riittävän suuri ja vilkas. Onhan siellä iso yliopisto, joka tuo paikkakunnalle paljon nuoria. Oulussa on vilkas kulttuurielämä, mm. teatteri, paljon tapahtumia kesällä, mukava kävelykatu. Perheille on kivoja asuinalueita ihan keskustan liepeilläkin. On vanhoja puutalojakin jonkin verran säilynyt. Oululaisilla on voimakas Oulu-henki päällä. Se tarkoittaa puhumista Pohjoisen puolesta ja usein myös Helsinki-keskeisyyttä vastaan. Ei siis kannata Oulussa kehua Helsinkiä. Oululaiset ovat leoppoisaa ja mukavaa väkeä. He puhuvat hitaammin kuin helsinkiläiset, mikä on varmaan hyvä asia ei-äidinkieliselle asukkaalle.
Pahinta Oulussa minusta on se ainainen kylmä merituuli. Toki kesällä on joskus myös ihan uimahousukeli, mutta heti kun aurinko menee pilveen saa panna takin päälle.
Yksi ihailtava piirre oululaisissa minusta on se, että he ajavat polkupyörällä myös talvipakkasilla ja jopa paksussa lumihangessa. Pyöräteitä onkin joka paikassa ja ne pidetään hyvässä kunnossa. Ihan tulee mieleen pyöräretket kaupungin keskustasta siltoja pitkin saarten kautta pohjoiseen. Seillä on samanalaiset "valkeat yöt" kuin Pietarissa tai Petroskoissa.
Jos Ouluun muuttamista mietit, hyvä paikka tutustua kaupunkiin on sen sanomalehti osoitteessa www.kaleva.fi . Siellä voi lukea mmm. yleisönosastosta kaupunkilaisten juttuja.
Eli mene vaan Ouluun jos et kylmää pelkää! Eihän se ole hyvä, että kaikki Suomessa asuvat Helsingin seudulla
|