Keskustellaan vaan. Minulla on paljon mielipiteitä tästä asiasta, koska suomenruotsalaisuus on aina ollut osa elämästäni. Jep, olen pakkoruotsin kannalla.
Niin kuin sanoin aikaisemmin, suomenruotsalainen vähemmistö nauttii maailman parhaista eduista. Silti haluaisin nähdä vähän enemmän ruotsinosaajia valtion virastoissa. Esim. Espoossa on aika huono tilanne, vaikka Grankulla (=Kauniainen) on ihan vieressä.
Ralphie, minä olen ihan pihalla tästä asiasta. Koska minun on vaikeeta selittää suomeksi mitä minä haluaisin sanoa venäjäksi. :smile: No, yritetään. Suomenruotsalaiset ovat hauskoja ihmisiä. Believe me! Mutta he ovat enemmän ruotsalaisia kuin suomalaisia. Jotkut puhuvat ruotsia paremmin kuin suomea, koska heidän mielestään ruotsin kielen taitoa riittää tässä elämässä. Minä en ymmärrä oikeastaan tätä tilannetta Suomessa. Mistä syystä ruotsin kieli on toinen virallinen kieli Suomessa. Mun mielestäni yksi kieli riittä ihan hyvin.
Проживание: Свой дом
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Suomenruotsalaiset ovat hauskoja ihmisiä. Believe me!
I do. Kaikenkarvaisia löytyy.
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Mutta he ovat enemmän ruotsalaisia kuin suomalaisia. Jotkut puhuvat ruotsia paremmin kuin suomea, koska heidän mielestään ruotsin kielen taitoa riittää tässä elämässä.
He ovat ruotsinkielisiä suomalaisia, suomenruotsalaisia. Aika moni puhuu ruotsia paremmin kuin suomea, mutta usko mua, ei ole yhtään niin tyhmää, joka luulee että pelkällä ruotsilla pärjää Suomessa. Kaikkea koulutusta ei edes saa ruotsiksi. Ruotsilla pärjää erinomaisesti Pohjanmaalla ja Ahvenanmaalla, mutta ei Keski- tai Etelä-Suomessa. Sen takia haluaisinkin, että ruotsinsuomalaisille helpottaisi asiointia valtion virastoissa, koska lakikin niin vaatii.
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Minä en ymmärrä oikeastaan tätä tilannetta Suomessa. Mistä syystä ruotsin kieli on toinen virallinen kieli Suomessa. Mun mielestäni yksi kieli riittä ihan hyvin.
Pitkä historiallinen tausta. Näen tätä vain ainutlaatuisena suomalaisena rikkautena.
Tampereella asuu muuten eniten suomenruotsalaisia kaikista yksikielisistä kunnista. Aika yllättävää, koska mä kuulen todella harvoin ruotsin kieltä... Ruotsin taito alkaa ruostua, kun ei sitä saa yhtään harjoiteltua eikä näy SVT, Fyran....
He ovat ruotsinkielisiä suomalaisia, suomenruotsalaisia. Aika moni puhuu ruotsia paremmin kuin suomea, mutta usko mua, ei ole yhtään niin tyhmää, joka luulee että pelkällä ruotsilla pärjää Suomessa. Kaikkea koulutusta ei edes saa ruotsiksi. Ruotsilla pärjää erinomaisesti Pohjanmaalla ja Ahvenanmaalla, mutta ei Keski- tai Etelä-Suomessa. Sen takia haluaisinkin, että ruotsinsuomalaisille helpottaisi asiointia valtion virastoissa, koska lakikin niin vaatii.
Mutta jos ei vaatinutkaan ? Lain mukanan yhdellä ruotsinsuomalaisella tai suomenruotsalaisella (jos hän olisi aivan yksin Suomessa) on oikeus vaatia jotain. Ei tule mitään asiaa.
"Suomenruotsalainen on suomalainen, joka puhuu äidinkielenään ruotsia ja kuuluu suomenruotsalaisten vähemmistöryhmään."
Minkä maalainen on ruotsinsuomalainen ?
Jatketaan joskus, minun pitää mennä opiskelemaan ruotsia. Talar du svenska?
Ja minulla on uutiset, että Ruotsi voi menettää jääkiekon olympiakullan. Ruotsi voi menettää jääkiekon olympiakullan.
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Mutta jos ei vaatinutkaan ? Lain mukanan yhdellä ruotsinsuomalaisella tai suomenruotsalaisella (jos hän olisi aivan yksin Suomessa) on oikeus vaatia jotain. Ei tule mitään asiaa.
Mä tarkoitin suomenruotsalaisa. Menin sekaisin
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Minkä maalainen on ruotsinsuomalainen?
Populäärimusiikkia Vittulanjänkältä -elokuvasta (tai kirjasta) saattaa vastaus löytyä. Tai sitten ei
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Talar du svenska?
Lite gran, men det räker ju att få bra kontakt med svenskspråkiga tjejer..
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Ja minulla on uutiset, että Ruotsi voi menettää jääkiekon olympiakullan
Mä tarkoitin suomenruotsalaisa. Menin sekaisin Populäärimusiikkia Vittulanjänkältä -elokuvasta (tai kirjasta) saattaa vastaus löytyä. Tai sitten ei
Minäkin menin sekaisin. Eilen minä kysyin ruotsin kielen opettajaltani tästä asiasta. Hän sanoi,että .... suomenruotsalainen asuu Suomessa ja ruotsinsuomalainen asuu Ruotsissa. Tiesitkö?
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Lite gran, men det räker ju att få bra kontakt med svenskspråkiga tjejer.. .
Jaså ? Kom till Helsingfors och studera svenska på universitetet. :Siinä on paljon ruotsinkielisiä tyttöjä.
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Pitkä historiallinen tausta. Näen tätä vain ainutlaatuisena suomalaisena rikkautena.
Kyllähän on historiallinen syy - kielen taistelun syy (fennomaanit svekomaanit vastaan). Todennäköisesti svekomaanit voitivat fennomaania. Enpä usko, että se on suomalainen rikaus. MInä luin Hesarista sen artikkelin "Isoveli kiusasi taas." Haluaisin kirjoittaa muuttaman lauseen artikkelista.
Ruotsia kohtaan podettu alemmuuskompleksi ei enää nykyaikana selity oikein millään. Eivät asiat näytä sen paremmin olevan lahden takana. Rikkaita ruotsalaiset kyllä ovat, ei niillä muuten olisi varaa asua siinä maassa.
Sama alemmuudentunto vaivaa talouselämässä. Kun ruotsalainen Telia ja suomalainen Sonera löivät hynttyynsä yhteen, ei mennyt kauaakaan kun suomalaiset oli savustettu pois kaikilta paikoilta, joissa olisi todellista sananvaltaa.
Se on vastaus: miksi suomalaiset eivät pysty voittamaan ruotsalaiset. Ja minun ajatus on se, että syy on kielipolitiikassa. Jep, minä en ole pakkoruotsin kannalla.
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
ruotsinsuomalainen asuu Ruotsissa. Tiesitkö?
Kyl mä tiesin.. Aika helppoa päätellä näistä sanoista Ruotsinsuomalaisista on tehty ihan hyvä leffa, mainostan vielä kerran, "Populäärimusiikkia Vittulanjänkältä". Katso se!
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Jaså ? Kom till Helsingfors och studera svenska på universitetet. :Siinä on paljon ruotsinkielisiä tyttöjä.
Man kan plugga svenska och alla nordiska språk här i Tammerfors också..
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Enpä usko, että se on suomalainen rikaus. MInä luin Hesarista sen artikkelin "Isoveli kiusasi taas." Se on vastaus: miksi suomalaiset eivät pysty voittamaan ruotsalaiset. Ja minun ajatus on se, että syy on kielipolitiikassa. Jep, minä en ole pakkoruotsin kannalla.
Проживание: Turku
Uusi palsta (chatti-ketju1)
Цитата:
Сообщение от Riiko-su
айттелин ветää кäннит...
(Pöh. Arvasin, että joku heittää lopulta jotain tuollaista. Itsekin olen ajatellut ottaa kännin. Ja olen ottanutkin. Naistenpäivänä miesten on kuitenkin hyvä olla ihan selvin päin ja ANTAA AIKAA naisilleen. Mutta nyt kolmen sanan ketju jatkuu)
Проживание: AU
Цитата:
Сообщение от По-душка
Kiitos kultaseni. Olen otettu.
Mikä sääli, ettet ole mieheni tai esimieheni! Nyt olisi juuri sopiva hetki pyytää Nokian osakkeita tai palkankorotusta.
Huh heh, kuka vielä väittää, että naistenpäivä olisi todellisuudesta irronnutta romanttista hömpötystä
Onneksi meillä ei kuitenkaan k.o. päivää vietetä, joten saa pitää osakkeensa itse
Проживание: все там же
Цитата:
Сообщение от maxa
Huh heh, kuka vielä väittää, että naistenpäivä olisi todellisuudesta irronnutta romanttista hömpötystä
Onneksi meillä ei kuitenkaan k.o. päivää vietetä, joten saa pitää osakkeensa itse
Mikään ei kaunista naista kuin miehen huomio höystettynä arvopapereilla.
Цитата:
Сообщение от По-душка
Ihanko totta? Eikö siellä muka lakkoilla? Onko työntekijöiden järjestäytyneisyys tosi alhainen?
Ei lakkoilla, ja järjestäytyneisyys, ainakin ay-aktiivisuus ovat alhaisia, samoin ovat palkat.
Viime vuoden lopulla oli hienoista liikehdintää hallituksen uutta työmarkkinalakiesitystä vastaan. Oli yhtenä päivänä parin tunnin "lakko" minä aikana työntekijät osallistuivat mielenosoitusmarsseille. Tuo lakiesitys on sisällöltään juuri sitä mitä arvata saaattaa eli työntekijän oikeuksia kaventava.
Цитата:
Сообщение от maxa
Ei lakkoilla, ja järjestäytyneisyys, ainakin ay-aktiivisuus ovat alhaisia, samoin ovat palkat.
Viime vuoden lopulla oli hienoista liikehdintää hallituksen uutta työmarkkinalakiesitystä vastaan. Oli yhtenä päivänä parin tunnin "lakko" minä aikana työntekijät osallistuivat mielenosoitusmarsseille. Tuo lakiesitys on sisällöltään juuri sitä mitä arvata saaattaa eli työntekijän oikeuksia kaventava.
Suomalaisten ja eurooppalaisten työpaikat ovat pikkuhiljaa siirtymässä Aasiaan, matalien palkkojen maihin. Näin on marjat.
Цитата:
Сообщение от По-душка
Suomalaisten ja eurooppalaisten työpaikat ovat pikkuhiljaa siirtymässä Aasiaan, matalien palkkojen maihin. Näin on marjat.
Niin ovat australialaistenkin. Etenkin kaikki puhelimitse tapahtuva asiakaspalvelu. Soitat minkä tahansa suuren yrityksen asiakastukeen, niin intialaisella korostuksella sieltä vastataan. Ja erittäin hyvin nuo matalapalkkaiset hommansa hoitavat. Heillä on erittäin korkea motivaatio oppia kieltä ja yrittää matkia täkäläistä ääntämystä. Vielä se ei ihan onnistu, mutta viiden tai kymmenen vuoden päästä kyllä.
Halpaa maatalaous- ravintola ym. lyhytaikaista työvoimaa täällä ovat eurooppalaiset nuoret, jotka "working holiday" viisumin turvin kiertelevät maata ja ansaitsevat matkarahansa em töitä tehden. Hyvä asia heidän kannaltaan, mutta huono paikallisten.
Ennen lähtöäni Suomesta minulla oli monta kymmentä intialaista työkaveria. Tosin aika pian taantuman iskiessä he olivat kadonneet.
Цитата:
Сообщение от maxa
Halpaa maatalaous- ravintola ym. lyhytaikaista työvoimaa täällä ovat eurooppalaiset nuoret, jotka "working holiday" viisumin turvin kiertelevät maata ja ansaitsevat matkarahansa em töitä tehden. Hyvä asia heidän kannaltaan, mutta huono paikallisten.
Pari tuttua ovat lähdössä vuodeksi tuohon mukaan. Muistaakseni keräämään jotain hedelmiä.
Ei se palkka vaan hyvä meininki ja kokemus! Jotenkin minusta tuntuu, että nimenomaan Australiassa voi kokea kaikkea jännää ja kivaa
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Pari tuttua ovat lähdössä vuodeksi tuohon mukaan. Muistaakseni keräämään jotain hedelmiä.
Ei se palkka vaan hyvä meininki ja kokemus!
Juuri tuolla meiningillä tänne tullaan. Asiassa on kuitenkin vähintään kaksi puolta. Siitä ei kuitenkaan paljoa puhuta, että on myös paikallisia, jotka haluaisivat tehdä noita töitä elääkseen, mutta se on hankalaa kun turistit polkevat hintoja. Ja kun palkka on pieni, entistä vähemmän paikallisia on maataloustöissä, ja sitten hallitus osoittaa lisää rahaa mainostamiseen, että saadaan houkuteltua lisää eurooppalaisia nuoria.
Eivätkä ne nuoret paljoa välitä tapaturmista tai muista työn riskeistä kuten altistumisesta torjunta-aineille. Eikä hallituksen tarvitse välittää, koska seuraukset poistuvat nuoren mukana maasta.
Цитата:
Jotenkin minusta tuntuu, että nimenomaan Australiassa voi kokea kaikkea jännää ja kivaa
Tämä on sen mainostamisen tulosta. Australia on nyt muotimaa nuorten keskuudessa. Kyllähän siellä missä on paljon samanikäisiä, on nuorilla hauskaa. Ja Australia tarjoaa mukavat puitteet hauskanpidolle kun ei paljoa talvivaatteita tarvita.
Последнее редактирование от maxa : 09-03-2006 в 06:34.
Цитата:
Сообщение от По-душка
Mikään ei kaunista naista kuin miehen huomio höystettynä arvopapereilla.
Teillä sitä ollaan niin modernia. Meidän emäntä se ei arvopapereista perusta vaan sanoo, että naisen ainoa turva on kultakoruissa. Eikä kelpaa mitkään Kalevala-korut, koska niissä on ihan liian vähän karaatteja. Kiinalaista tai intialaista sen olla pitää.
Täytyypä opettaakin hänelle joku päivä vähän lisää suomea, vaikka sanomaan "Kiitos, kulta, kullasta!" ... mutta ei monikossa kuitenkaan.
Последнее редактирование от maxa : 09-03-2006 в 06:31.
Joku oli kysynyt minulta, että miten äidilläni menee ja halusin vastata jottei tarvitsisi olla huolissaan. Niin äiti on tänään tullut tajuihinsa ja meillä on kiitos vain nytten kaikki hyvin. Hän oli tajuttomana kuusi päivää, lauantai iltapäivästä lähtien. Perhe on nytten taas onnellisesti hengissä <3
Цитата:
Сообщение от Ptica
Joku oli kysynyt minulta, että miten äidilläni menee ja halusin vastata jottei tarvitsisi olla huolissaan. Niin äiti on tänään tullut tajuihinsa ja meillä on kiitos vain nytten kaikki hyvin. Hän oli tajuttomana kuusi päivää, lauantai iltapäivästä lähtien. Perhe on nytten taas onnellisesti hengissä <3
Kiitos viestistäsi. Olen tosi iloinen, että kaikki on paranemaan päin. Onko hän edelleen teho-ostastolla? Mikä on hoitavan lääkärin ennuste?
Mitä tarkoitit "Perhe on nytten taas onnellisesti hengissä <3"?
Последнее редактирование от По-душка : 09-03-2006 в 23:53.
Цитата:
Сообщение от maxa
Teillä sitä ollaan niin modernia. Meidän emäntä se ei arvopapereista perusta vaan sanoo, että naisen ainoa turva on kultakoruissa. Eikä kelpaa mitkään Kalevala-korut, koska niissä on ihan liian vähän karaatteja. Kiinalaista tai intialaista sen olla pitää.
Muistaakseni joissakin kulttuureissa, joissa naiset pitävät koko ajan hyvin paljon koruja päällä, syy on yksinkertainen. Nainen voi joutua hyvin helposti heitetyksi kadulle, jolloin hänen ainoa turvansa ja toimeentulonsa on ne korut. Mitä enemmän koruja ja mitä kalliimpia ne ovat, sitä suurempi todennäköisyys, että nainen selviytyy tilanteesta.
Цитата:
Сообщение от maxa
Täytyypä opettaakin hänelle joku päivä vähän lisää suomea, vaikka sanomaan "Kiitos, kulta, kullasta!" ... mutta ei monikossa kuitenkaan.
Miksi ei monikkoa? Suomen kielen rikkauksia... nääs...
On vielä teho-osastolla ja lääkäri sanoi, että hänen tilansa on lupaava, elikkä hyvä. Hän pääsee jo ensi viikolla kotiin jos hänen tilansa jatkuu hyvänä.
<<Mitä tarkoitit "Perhe on nytten taas onnellisesti hengissä <3"?>>Se tarkoittaa sitä, että kaikki on hyvin nytten perheessä. Nyt on huoli pois, äidin suhteen. Tuo merkki tarkoittaa sydäntä
Цитата:
Сообщение от Ptica
On vielä teho-osastolla ja lääkäri sanoi, että hänen tilansa on lupaava, elikkä hyvä. Hän pääsee jo ensi viikolla kotiin jos hänen tilansa jatkuu hyvänä.
<<Mitä tarkoitit "Perhe on nytten taas onnellisesti hengissä <3"?>>Se tarkoittaa sitä, että kaikki on hyvin nytten perheessä. Nyt on huoli pois, äidin suhteen. Tuo merkki tarkoittaa sydäntä
Kivaa, että kaikki on nyt hyvin. Pikaista paranemista äidillesi!
Цитата:
Сообщение от По-душка
Muistaakseni joissakin kulttuureissa, joissa naiset pitävät koko ajan hyvin paljon koruja päällä, syy on yksinkertainen. Nainen voi joutua hyvin helposti heitetyksi kadulle, jolloin hänen ainoa turvansa ja toimeentulonsa on ne korut. Mitä enemmän koruja ja mitä kalliimpia ne ovat, sitä suurempi todennäköisyys, että nainen selviytyy tilanteesta..
Esimerkiksi nuo Kiina ja Intia, jossa valmistetut korut ovat juuri hyviä naisen turvia, koska ovat hyvin kultapitoisia. Me, tai siis puolisoni, sai häälahjaksi hänen sukulaisiltaan kulta- ja hopeakoruja. Idean takana oli hänen vanha kiinalainen äitinsä. Kiinalainen nainen kantaa aina, päivin öin, yhtä korua, joka on yleensä paksu kultaketju kaulassa (ei näkyvissä välttämättä. Intialainen taitaa kantaa mukanaan koko koruvarastoa. Aikaisemmin nuo korut ja patsaat olivat pyhää aluetta, johon edes aviomies ei koskenut. Nykyään voisi olla toisin, ukko voisi hyvinkin repiä korut päältä ja kiikuttaa ne kaniin saadakseen rahat pariin tuoppiin.
En toki puhu itsestäni.
Цитата:
Miksi ei monikkoa? Suomen kielen rikkauksia... nääs...
Ei vielä. Ne ovat vasta jatkokurssin asioita ja häne on vielä alkeissa
Проживание: регулярно
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Luulisi, että nykypäivänä 50%:lla on kannettavat mukana... Me katsottiin aika paljon leffoja armeijassa. TV-tuvassa ja muutenkin omassa tuvassa.
Katsoin mm. koko Frendien tuotannon tylsinä päivinä.
juu, on meilläkin 2 telkkaria siellä, toiseen on pleikkäri kiinni, toinen on normaali käytössä. mut kun ei jaksa mennä muodollisuuksien läpi (iltakatselulistat yms), eikä oikein kiinnosta mikään näistä "uusinnoista".
Kiiitos viestistasi! Nyt voisin rauhoitua! Voimia aidillesi!
Olemme hänen kanssa!
Последнее редактирование от Black : 10-03-2006 в 21:28.
Huh, äsken telkussa valittiin Lordi Suomen euroviisuedustajaksi! Hehe, hyvä meininki.. Ei oo varmaan koskaan ollut Lordin tapaista örinää vielä Euroviisuissa....
Цитата:
Сообщение от По-душка
Montako vuotta sanoit olevanne naimisissa? Eikö näin tärkeään asiaan vielä päästy tutustumaan?
Vasta vähän vajaa neljä. Eipä sitä suomen kieltä ole kuin muutama sana opiskeltu. Minä en pidä lainkaan tärkeänä, että puolisoni osaisi suomea minun takiani. Monet suomalaiset kyllä kysyvät että enkö opeta hänelle suomea. Sanon, että en, koska meillä ei ole vakavaa aikomusta muuttaa Suomeen. Kaikki, mitä hän on oppinut suomea, hän on tehnyt omasta aloitteestaan vapaaehtoisesti. Se on lähinnä tervehdys ja muutama fraasi ilahduttamaan suomalaisia, joita hän satunnaisesti täällä tapaa.
Näin siis kielen kannalta, käytännöstä en puhu täällä mitään
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Ooksä Tampereelta?
Millonkas siä Tampereel on ruvettu sanomaan "sä" ? Kylä sen "ookssää" pitää olla!
Ja ällän jälkeen pitäisi oikeastaan kirjoittaa vielä pehmeä merkki kuten venäjässä
Vai onko mulla dementia vai tamperelaiset alkaneet hesalaistua?
Цитата:
Сообщение от maxa
Vasta vähän vajaa neljä. Eipä sitä suomen kieltä ole kuin muutama sana opiskeltu. Minä en pidä lainkaan tärkeänä, että puolisoni osaisi suomea minun takiani. Monet suomalaiset kyllä kysyvät että enkö opeta hänelle suomea. Sanon, että en, koska meillä ei ole vakavaa aikomusta muuttaa Suomeen. Kaikki, mitä hän on oppinut suomea, hän on tehnyt omasta aloitteestaan vapaaehtoisesti. Se on lähinnä tervehdys ja muutama fraasi ilahduttamaan suomalaisia, joita hän satunnaisesti täällä tapaa.
Näin siis kielen kannalta, käytännöstä en puhu täällä mitään
Oletko ollut yhtä aloitteikas kuin puolisosi? Millä fraaseilla ilahdutat kiinalisia, joita satunnaisesti tai vähemmän satunnaisesti tapaat siellä?
Цитата:
Сообщение от По-душка
Oletko ollut yhtä aloitteikas kuin puolisosi? Millä fraaseilla ilahdutat kiinalisia, joita satunnaisesti tai vähemmän satunnaisesti tapaat siellä?
Enpä juuri ole ollut ahkera. Osaan ainostaan toivottaa "Kong xi fa cai", mikä on yleinen onnentoivotus, jota käytetään erityisesti kiinalaisen uudenvuoden tervehdyksenä. Anoppi muuten tulossa käymään ensi viikolla. Tänä vuonna sattui ensimmäisen kerran, että hän antoi minulle Uutena Vuotena ang paon eli punaisen kirjekuoren, jonka sisällä on pikku summa rahaa. Se on kuulemma merkki siitä, että minut on täysin hyväksytty.
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Huh, äsken telkussa valittiin Lordi Suomen euroviisuedustajaksi! Hehe, hyvä meininki.. Ei oo varmaan koskaan ollut Lordin tapaista örinää vielä Euroviisuissa....
Hyvä hyvä! Minä luin iltalehdestä siitä, että he ovat ehdokkaina ja toivoin, että heidät valittaisiin, mutta ajattelin ettei kuitenkaan.
Toivottavasti äijät eivät vain siistiydy ennen kilpailua!
Eurovision laulukilpailut muuten näytetään myös Australiassa. Ne saavat täällä jopa yllättävän paljon huomiota. Johtuu varmaan siitä, että Eurooppa on useille täkäläisille varsin rakas, entinen kotimaa tai ainakin paikka, jossa on suvun juuret. Eikä sitä ole unohdettu niin kuin jenkeissä.
Muutama kuukausi sitten näytettiin se 50-vuotis juhlakonserttikin, se, missä esiintyi Mieskuoro Huutajat.
Цитата:
Сообщение от По-душка
Otan osaa.
Kiitos Nyt on työ minulle hyvin rakas. Onneksi voi keksiä ylitöitä illaksikin. Edes palkkaa en niistä halua.
Samaan aikaan on myös käymässä maan hallitsija eli Englannin kuningatar. Hän tosin ei majoitu meille, ei taida edes kahville keretä kun reissailee vain tuolla kaukana etelässä.
Meillä pohjoisessa on kunnon sateet. Osa kaupunkilaisista sai toissa yönä vettä taloihinsa. Ennusteen mukaan sateet jatkuvat eli taitaa se anoppi pysyä sisätiloissa.
Entäs teidän muiden anopit? Ralphie, onko sulla jo vai onko vasta hankinnassa? Näin olen ymmärtänyt, että ois vielä haku päällä.
Цитата:
Сообщение от maxa
Millonkas siä Tampereel on ruvettu sanomaan "sä" ? Kylä sen "ookssää" pitää olla! Vai onko mulla dementia vai tamperelaiset alkaneet hesalaistua?
Mä en puhu murteita, koska suomi ei ole mun äidinkieli ja Tampereellakin oon asunut vain vähän aikaa. Tykkään kovistella Hesan slangisanoilla, koska jotkut kuullostavat niin mielenkiintoisilta. Rakastan sitä slangia mitä Riku Rantala käyttää Madventures-ohjelmassa. Hän on mun idoli!
Enpä juuri ole ollut ahkera. Osaan ainostaan toivottaa "Kong xi fa cai", mikä on yleinen onnentoivotus, jota käytetään erityisesti kiinalaisen uudenvuoden tervehdyksenä.
Mä osaan sanoa "Xie Xie" tai jotain sinnepäin.. Minulla on itse asiassa yksi kiinalainen kaveri (Shuang), jonka kanssa oon joutunut tekemään muutamia projekteja ja sitä kautta tutustunut kiinalaiseen kulttuuriin ja mm. tähän CSSA-järjestöön. Shuangilla on suomalainen poikakaveri ja oon mielenkiinnolla seuranut heidän elämää. Shuang on kertonut kaikkea jännää Kiinasta ja Pekingistä... mm. kiinalaiset kauneusihanteet ovat "hassuja". Shuang kertoi, että kiinalaiset miehet eivät deittaile eurooppalaisia tyttöjä, koska pitävät heitä liian karvaisina. Kiinassa taas, tytöt yrittävät olla pojille mieleen tekemällä mitä uskomattomia nenä- ja silmäleikkauksia, koska kiinalaiset miehet pitävät isosilmäisistä ja kapeanenäisistä tytöistä.. Ja mitä tärkeintä: kiinalainen tyttö ei koskaan jatka deittailua sellaisen miehen kanssa, jonka horoskooppimerkki ei ole sopiva! Pidän kiinalaisista, koska he ovat kohteliaita ja aika moni puhuu hyvää englantia. Jostain syystä kaikki Shuangin kaverit luulivat minua amerikkalaiseksi..
Mä en tiedä, ootko kuullut Amy Tanista? Hän on näitä jenkkikiinalaisia kirjailijoita. Kirjoittanut aivan mainion kirjan "The Joy Luck Club". Suosittelen lämpimästi, jos haluat tutustua kiinalaisiin kulttuurieroihin ja Amy Tanin mielenkiintoiseen lapsuuteen USA:ssa vanhanaikaisessa kiinalaisessa perheessä.
Jännitystä elämään
Teillä siellä jännätään ja pelätään lintuinfluessaa. Meillä ei niinkään sitä, mutta muita asioita. Lyhyellä tähtäimellä jännätään, että iskeeköhän tuo hirmumyrsky Larry meihin maanantai-aamuun mennessä (teidän aikaa sunnuntai-iltana). Tästä kartasta voi seurata myrskyn etenemistä (minun asuinpaikkani on Cairns). Jo toinen kerta tämän sadekauden aikana kun myrsky on tulossa kohti. Meillä niitä kutsutaan sykloneiksi, Japanissa taifuuneiksi ja Amerikassa hurrikaaneiksi. Koskaan en ole vielä sellaista kokenut, mutta sanovat se on kuin sata ukkosmyrskyä yhdessä. Kova tuuli ja vaakasuora sade, tulvat, sähköt poikki, vettä ei tule hanasta eikä viemärit toimi. Aika vähäisenä lohtuna varmaan se, että ei tarvitse mennä töihin (kun ei voi).
Teillä siellä jännätään ja pelätään lintuinfluessaa. Meillä ei niinkään sitä, mutta muita asioita. Lyhyellä tähtäimellä jännätään, että iskeeköhän tuo hirmumyrsky Larry meihin maanantai-aamuun mennessä (teidän aikaa sunnuntai-iltana). Tästä kartasta voi seurata myrskyn etenemistä (minun asuinpaikkani on Cairns). Jo toinen kerta tämän sadekauden aikana kun myrsky on tulossa kohti. Meillä niitä kutsutaan sykloneiksi, Japanissa taifuuneiksi ja Amerikassa hurrikaaneiksi. Koskaan en ole vielä sellaista kokenut, mutta sanovat se on kuin sata ukkosmyrskyä yhdessä. Kova tuuli ja vaakasuora sade, tulvat, sähköt poikki, vettä ei tule hanasta eikä viemärit toimi. Aika vähäisenä lohtuna varmaan se, että ei tarvitse mennä töihin (kun ei voi).
cairns/innisfail. Viranomaiset arvioivat, että Australian koillisrannikolla riehunut pyörremyrsky on aiheuttanut jopa miljardin Australian dollarin eli lähes 600 miljoonan euron tuhot.
Larryksi nimetty pyörremyrsky tuhosi satoja taloja ja jätti kymmenet tuhannet taloudet ilman sähköä. Tuhannet ihmiset joutuivat lähtemään kodeistaan, kun hirmumyrsky iski aikaisin maanantaina.
Kiitos huolehtimisesta, Aurora ja muut. Olen kunnossa, samoin vaimo ja anoppikin .. he he ...
Myrskyn keskus meni 100 kilometrin päästä ohi. Meidän alueella olivat vain kovat tuulet. Sähköt olivat poikki kotona noin 30 tuntia, mutta työpaikalla ne toimivat koko ajan. Ilman nettiä jouduin olemaan vain vuorokauden. Innisfailissa on todellakin pahaa jälkeä, kuin sodan jäljiltä.
Tämä myrsky, samoin kuin hait ja krokotiilit ovat hyvä osoitus siitä, että paratiisia ei ole olemassa, vaan joka paikassa ovat omat ongelmansa ja riskinsä. Ei se elämä täälläkään ole ainaista auringonpaistetta ja loikoilua palmun alla. No, me haluamme jäädä tänne riskeistä huolimatta, emmekä edes muuta talonostosuunnitelmia vaan etsimme sitä vähän etelämpää eli lähempää tuota myrskyn keskusta. Saapa vaan nähdä miten hinnat siellä päin kehittyvät.
Niin, ja banaanisadosta tuhoutui jopa 90%. Hallitus ei anna lupaa tuontibanaaneille, vaan pitää kiltisti odottaa seuraavan sadon kypsymistä. Siihen saakka banaanien hinta koko maassa tulee olemaan korkea.
Nyt muuten sitten jännätään, että tuleeko Harryn seuraaja Wati meidän päälle vai kääntyykö etelään vai takaisin merelle.
Kartta tässä: http://www.bom.gov.au/products/IDQ65004.shtml
Kiitos huolehtimisesta, Aurora ja muut. Olen kunnossa, samoin vaimo ja anoppikin .. he he ...
Mukava kuulla, että te olette kunnossa ja anoppinne he..he.
Vitsi anopista.
Mikä on perheellisen miehen paras lomakohde?
- Thaimaa. Siellä on kaikille jotakin. Isällä baareja. Äidille kauppoja. Lapsille hiekkarantoja ja anopille haita.
Цитата:
Сообщение от maxa
Tämä myrsky, samoin kuin hait ja krokotiilit ovat hyvä osoitus siitä, että paratiisia ei ole olemassa, vaan joka paikassa ovat omat ongelmansa ja riskinsä. Ei se elämä täälläkään ole ainaista auringonpaistetta ja loikoilua palmun alla. No, me haluamme jäädä tänne riskeistä huolimatta, emmekä edes muuta talonostosuunnitelmia vaan etsimme sitä vähän etelämpää eli lähempää tuota myrskyn keskusta. Saapa vaan nähdä miten hinnat siellä päin kehittyvät.
Pitää rakentaa iso kellari, jossa voi odottaa myrskyn raivoaa.
Цитата:
Сообщение от maxa
Niin, ja banaanisadosta tuhoutui jopa 90%. Hallitus ei anna lupaa tuontibanaaneille, vaan pitää kiltisti odottaa seuraavan sadon kypsymistä. Siihen saakka banaanien hinta koko maassa tulee olemaan korkea.
Harmi juttu, että banaanisado on melkein tuhottu. Äh, Chicita, Chicita.
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Pitää rakentaa iso kellari, jossa voi odottaa myrskyn raivoaa.
Kellaria ei voi rakentaa ainakaan maahan, koska täällä sataa niin paljon muulloinkin kuin myrskyn aikana.
Ehkä kallion kylkeen voisi jos asuisi vähän korkeammalla, mutta se vaatisi aika paljon rahaa rakentaa myrskynkestävä talo. Mutta aika paljon voi varmaan tehdä normaalissa tiilitalossakin, esim. rakentaa ikkunoiden eteen suojaluukut, ettei tuuli pääse rikkomaan ikkunoita ja sitä kautta sisälle nostamaan kattoa.
Цитата:
Harmi juttu, että banaanisado on melkein tuhottu. Äh, Chicita, Chicita.
Ei meillä ole Chiqitaa eikä Delm Montea. Nyt olisi aika paineet alkaa tuomaan banaaneja Thaimaasta tai muualta, mutta viljelijät eivät halua eikä maatalaousministeriökään. Pelkäävät, että tuontihedelmien mukana voisi tulla kasvitauteja ja tuholaisia, jotka tekisivät täällä suurta vahinkoa.
Anoppivitsejä on varmasti paljon joka maassa, yksi suomalaisista on sanonta "on hauskaa kuin anoppia naaratessa".