EK ehdottaa tunnelin rakentamista Suomesta Tukholmaan

EK:n mielestä selvitys silta-tunneliyhteydestä Tukholmaan on käynnistettävä jo tämän hallituskauden aikana.

Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämies.

Lue tiivistelmä
Tiivistelmä on tekoälyn tekemä ja ihmisen tarkistama.

EK ehdottaa silta-tunneliyhteyden rakentamisen selvittämistä Suomesta Ruotsiin.

Ehdotus sisältyy EK:n katsaukseen liikenneyhteyksistä, mukana Palta ja Rakennusteollisuus.

Häkämies korostaa vahvempien liikenneyhteyksien tarvetta talouden ja turvallisuuden vuoksi.

Kolme silta-tunnelivaihtoehtoa: Helsinki-Tukholma, Vaasa-Uumaja ja Helsinki-Tallinna.

Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) ehdottaa silta-tunneliyhteyden rakentamisen selvittämistä Suomesta Itämeren kautta Ruotsiin.

Ehdotus sisältyy EK:n torstaina julkistamaan katsauksen liikenneyhteyksistä. Raportin laatimisessa on ollut mukana palvelualojen työnantajaliitto Palta ja rakennusliikkeitä edustava Rakennusteollisuus.

EK ehdottaa tiedotteessaan, että selvitys silta-tunneliyhteydestä Tukholmaan on käynnistettävä jo tämän hallituskauden aikana.

Järjestön toimitusjohtaja Jyri Häkämies sanoo, että Suomen länsi-integraatio koskee myös liikennettä ja Nato-kumppaneihin täytyy rakentua ”vahva liikenneulottuvuus”.

”Tarvitsemme vahvemmat liikenneyhteydet muualle Eurooppaan ja maailmalle, jotta talous voi kasvaa ja ulkomaankauppa menestyä. Tätä edellyttää myös turvallisuus­tilanteen heikentyminen, mikä on jo konkretisoitunut Itämeren toistuvissa tuhotöissä”, Häkämies sanoo järjestön tiedotteessa.

Torstaina julkistetussa katsauksessa ehdotetaan kolmen silta-tunnelivaihtoehdon analysointia.

Hallituksen tulee EK:n mielestä pureutua kolmeen uuteen vaihtoehtoiseen yhteysväliin: silta-tunneliyhteyteen Helsingistä Tukholmaan, silta-tunneliyhteyteen Vaasasta Uumajaan ja tunneliin Helsingistä Tallinnaan.

Lisäksi EK ehdottaa EU-raideleveyden rakentamisen selvittämistä Haaparannasta Ouluun, Raaheen ja Rovaniemelle.

Häkämiehen mukaan uusien ulkomaanyhteyksien ja niiden eri vaihtoehtojen selvittäminen on nostettava liikennepolitiikan ”ykkösagendalle”.

Käytännössä EK:n ehdottamat suuret hankkeet olisivat monen hallituskauden kestäviä infrahankkeita. Häkämies sanoo, että Suomessa on varauduttava infrahakkeeseen, joka jatkuu vaiheittaisesti 2040- ja 2050-luvuille asti.

EK:n, Paltan ja Rakennusteollisuuden raportin on laatinut infrarakennusyhtiö Destia.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita