EK ehdottaa silta-tunneliyhteyden rakentamisen selvittämistä Suomesta Ruotsiin.
Ehdotus sisältyy EK:n katsaukseen liikenneyhteyksistä, mukana Palta ja Rakennusteollisuus.
Häkämies korostaa vahvempien liikenneyhteyksien tarvetta talouden ja turvallisuuden vuoksi.
Kolme silta-tunnelivaihtoehtoa: Helsinki-Tukholma, Vaasa-Uumaja ja Helsinki-Tallinna.
Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) ehdottaa silta-tunneliyhteyden rakentamisen selvittämistä Suomesta Itämeren kautta Ruotsiin.
Ehdotus sisältyy EK:n torstaina julkistamaan katsauksen liikenneyhteyksistä. Raportin laatimisessa on ollut mukana palvelualojen työnantajaliitto Palta ja rakennusliikkeitä edustava Rakennusteollisuus.
EK ehdottaa tiedotteessaan, että selvitys silta-tunneliyhteydestä Tukholmaan on käynnistettävä jo tämän hallituskauden aikana.
Järjestön toimitusjohtaja Jyri Häkämies sanoo, että Suomen länsi-integraatio koskee myös liikennettä ja Nato-kumppaneihin täytyy rakentua ”vahva liikenneulottuvuus”.
”Tarvitsemme vahvemmat liikenneyhteydet muualle Eurooppaan ja maailmalle, jotta talous voi kasvaa ja ulkomaankauppa menestyä. Tätä edellyttää myös turvallisuustilanteen heikentyminen, mikä on jo konkretisoitunut Itämeren toistuvissa tuhotöissä”, Häkämies sanoo järjestön tiedotteessa.
Torstaina julkistetussa katsauksessa ehdotetaan kolmen silta-tunnelivaihtoehdon analysointia.
Hallituksen tulee EK:n mielestä pureutua kolmeen uuteen vaihtoehtoiseen yhteysväliin: silta-tunneliyhteyteen Helsingistä Tukholmaan, silta-tunneliyhteyteen Vaasasta Uumajaan ja tunneliin Helsingistä Tallinnaan.
Lisäksi EK ehdottaa EU-raideleveyden rakentamisen selvittämistä Haaparannasta Ouluun, Raaheen ja Rovaniemelle.
Häkämiehen mukaan uusien ulkomaanyhteyksien ja niiden eri vaihtoehtojen selvittäminen on nostettava liikennepolitiikan ”ykkösagendalle”.
Käytännössä EK:n ehdottamat suuret hankkeet olisivat monen hallituskauden kestäviä infrahankkeita. Häkämies sanoo, että Suomessa on varauduttava infrahakkeeseen, joka jatkuu vaiheittaisesti 2040- ja 2050-luvuille asti.
EK:n, Paltan ja Rakennusteollisuuden raportin on laatinut infrarakennusyhtiö Destia.