Цитата:
Сообщение от Twista
Мой сын тоже скрывает в школе, что у него русское происхождение. Потому, что в разговорах со сверстниками иногда слышит негативные отзывы про русских. Когда его друзья к нам домой приходят, чтобы не выяснять наши дела на русском языке, мы общаемся по только фински. Мы с сыном вообще кроме как на финском не разговариваем. А если кто-нибудь и заметит у меня акцент, то сын говорит, что я прихожу к ним убираться и мыть посуду, а его настоящая мама на работе.
|
Хоть я и отношусь к финской культуре и нации в целом с большим уважением ,
но меня вот этот пост так задел, мне вот это не-по-нят-но,
специально для Твисты и для вашей дочки, Лундквист, выложу одну длинную ссылку, пусть читают:
Missä on lakki?
21.2.2011
Mikähän siinä on, että kulttuurin täytyy verrata itseään toisiin kulttuureihin? Kilpailu, tietenkin. Se on yksi syy. Ihminen vaan on sellainen. Ja myös siksi, että vertailun kautta näkee kaikkein kätevimmin ja nopeimmin oman tasonsa. Tämä on ihan selvää.
Miksi meille sitten on tulossa Guggenheim-museo?
Minä arvostan suomalaista kulttuuria ja taidetta, mutta tunnustan avoimesti myös sen huonot puolet: yleinen yksinkertaisuus ja ajatuksettomuus kuvataiteessa, sisällöttömyys ja draamattomuus draamassa ja persoonattomuus kirjallisuudessa. Nykymusiikki sentään on sitä samaa kuin kaikkialla muuallakin eli sietämätöntä paskaa. Hyvä, Suomi!
Kaikkiin kulttuureihin kuuluu näköalattomuutta, itsetarkoituksellisia kokeiluja ja täysin tarpeetonta enemmänkin luovuuden puutteesta ja julkisuuden kaipuusta kieliviä taideteoksia. Kun kulttuuri vertaa itseään toiseen kulttuuriin (tai vaikkapa ihminen ihmiseen), se vertaa keskenään mieluummin kahden kulttuurin huonoja teoksia kuin hyviä. Silloin voi ajatella, että hitsi, ollaanpas me hyviä.
Jossain vaiheessa tätä itsesilittelyä unohtuu se tosiasia, että nyt puhutaan hyvin eri-ikäisistä kulttuureista. Verrataan vaikka Iso-Britanniaan, jossa eläneen Geoffrey Chaucerin sanotaan olleen ensimmäinen englanniksi kaunokirjallisuutta kirjoittanut kirjailija. Chaucer kuoli lokakuussa 1400 jättäen jälkeensä keskeneräisen Canterburyn tarinat. Vertailukohtana Agricolan ABCKiria “ilmestyi” vuonna 1543, puolitoista vuosisataa myöhemmin eikä sitäkään voi varsinaisesti kutsua kaunokirjalliseksi eepokseksi. Itse asiassa ensimmäinen suomalainen kaunokirjallinen teos ilmestyi vasta 1800-luvun puolivälissä, 1840, ja tämä kirja oli Fredrika Wilhelmina Carstensin Murgrönan. Eikä sekään suomenkielinen.
...