Вернуться   Финляндия по-русски » Жизнь в Финляндии » Suomenkielinen keskustelupalsta
Логин
Пароль

Ответ
 
Опции темы Поиск в этой теме Оценить тему Опции просмотра
Old 13-03-2011, 10:08   #61
Seija
Registered User
 
Сообщений: 438
Проживание:
Регистрация: 17-07-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Nappi
а что делает välinehuoltaja - кто знает?

Описание любой профессии вы можете посмотреть на сайте mol.fi.
Välinehuoltaja huolehtii sairaanhoidossa käytettävien välineiden ja laitteiden pesusta, desinfioinnista, käyttövalmiudesta sekä pakkauksesta. Hän voi työskennellä mm. sairaaloiden ja terveyskeskusten välinehuoltokeskuksissa, leikkaussaleissa, laboratorioissa ja yksityisillä lääkäriasemilla. Työ vaatii järjestelykykyä sekä erityistä huolellisuutta ja pikkutarkkuutta.

Työtehtävät Välinehuoltaja huolehtii sairaanhoidon tutkimuksissa ja toimenpiteissä käytettävien välineiden ja laitteiden puhtaudesta ja käyttövalmiudesta. Hän pesee, desinfioi ja pakkaa sekä tarkastaa niiden kunnon ja toimivuuden sekä tarvittaessa toimittaa välineet huoltoon.
Sairaalan välinehuoltokeskuksessa toimivan välinehuoltajan työ on pääasiassa erilaisten yksittäisten instrumenttien ja välineiden käsittelyä sekä erilaisten leikkausvälinesarjojen kokoamista. Työ edellyttää laajaa välineiden ja instrumenttien nimikkeiden sekä välineiden toiminnan ja käyttötarkoituksen tuntemista.
Työskennellessään sairaalan eri osastoilla välinehuoltajan on tunnettava kyseisillä osastoilla käytettävien koneiden toimintaa. Hänen on osattava purkaa ja koota laitteet niiltä osin kuin puhdistamisessa on tarpeen ja varmistettava työnsä jälkeen, että ne ovat käyttövalmiita.
Välinehuoltaja huolehtii myös hoitovälineiden varastoinnista. Välinehuoltajan työhön voi myös kuulua erilaisten kertakäyttöisten sairaanhoitotarvikkeiden kuten ruiskujen, neulojen, katetrien ja vastaavien tuotteiden vastaanottaminen ja jakaminen osastoille.
Välinehuoltaja käyttää työssään erilaisia sterilointimenetelmiä ja -laitteita kuten esimerkiksi höyryautoklaavia. Välineiden sterilointiin kuuluu työn eri vaiheissa tehtävät laatutarkastukset. Sterilointitapahtumaa seurataan mm. erilaisilla mittareilla.
Välinehuoltokeskus on palveluyksikkö, jonka työrytmi myötäilee koko laitoksen työrytmiä. Välinehuoltajan tulee toimia yhteistyössä sairaalan muun henkilöstön kanssa. Työyksikössään välinehuoltaja tekee työtään sekä yksin että ryhmätyönä. Työ on pääasiassa päivä- ja iltatyötä.

Työpaikat Välinehuoltajia työskentelee mm. sairaaloiden ja terveyskeskusten välinehuoltokeskuksissa, leikkaussaleissa, teho- ja dialyysiyksiköissä, synnytyssaleissa, laboratorioissa, yksityisillä lääkäriasemilla, lääketehtaiden välinehuoltoyksiköissä sekä elintarvikelaboratorioissa.

Työn vaatimukset Välinehuoltajan työssä edellytetään kätevyyttä, järjestelykykyä ja kykyä hallita teknisiä laitteita. Työ vaatii erityistä huolellisuutta ja pikkutarkkuutta. Työtä on pystyttävä tekemään joutuisasti sairaalan rytmin mukaisesti.
Työ on vastuullista. Vaikka työ on ajoittain urakkaluonteista ja kiireistä, välinehuoltaja ei voi tinkiä hygieenisyydestä eikä tarkkuudesta. Virheellisesti kootut välineet tai puutteellisesti steriloidut instrumentit voivat aiheuttaa vakavia seurauksia.
Työympäristön kosteus, kuumuus ja vetoisuus voivat haitata. Myös raskaat nostot voivat rasittaa fyysisesti. Henkistä rasitusta voi aiheuttaa työn kiireys, urakkaluonteisuus sekä työyhteisön tiiviys.
Tuki- ja liikuntaelinten sairaudet sekä allergia voivat haitata alalla työskentelyä.

Koulutus Toisella asteella voi suorittaa näyttötutkintona välinehuoltajan ammattitutkinnon sekä välinehuoltajan erikoisammattitutkinnon.
Välinehuoltajan koulutusta järjestetään ammatillisissa oppilaitoksissa ja aikuiskoulutuskeskuksissa sekä oppisopimuskoulutuksena.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 13-03-2011, 12:34   #62
Nappi
Пользователь
 
Сообщений: 151
Проживание: Helsinki
Регистрация: 10-03-2007
Status: Offline
len4ik, Seija, спасибо!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 13-03-2011, 13:45   #63
Leyla
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от mls250
Всем привет!
Раз уж тут есть такая темка, не буду создавать новую и напишу здесь.
Хотелось бы попросить чтобы проверили и мое письмо к работодателю, кому не сложно.
заренее всем спасибо!

Terve!

Haluaisin hakea Teidän yrityksen tarjoamaan hoitoapulaisen virtaan.

Olen ollut 1 vuona huoltajana sairaalassa kotimaassani(Virossa) ja haluaisin jatkaa hoitoapulainen työtä myös Suomessa.

Opiskelen suomea aktiivisesti kotona ja kayn kursseilla. Olen nyt valmis työskentelemään suomen kielellä.Minulla on iloinen ja rauhallinen perusluonne. Mä pidän apua ihmisiä ja olen innokas oppimaan uutta.

Mä puhun hyvin venäjää ja viroa, melko hyvin englantia ja vähan suomea. Hallitsen tietokonetta hyvä taso.Tiedostaen itseään, olen vakuuttunut, että Teidän ehdottama työpaikka on vastaava minun kyvyille. Paljon kiitoksia!

Ystävällisin terveisin,

Liite: CV


а то я посылаю уже ето письмо вместе со своим CV, а там наверно ошибок море, так поэтому нет ответа никакого.


Вообще конечно тут не бюро переводов, но помочь в меру можно. Ответа нет потомучто 1)кризис 2)нужен блат.

По поводу письма. Имя и фамилию лучше писать в конце, а не в начале. Первое предложение удобнее заменить на стандартную "шапку". Terve оставить для дружеской переписки, но не для письма работодателю (также как и paljon kiitoksia). Последнее предложение неправильно сформулировано - лучше исходить не из того, что рабочее место соответствует Вашим способностям, а из того, что Вы и Ваши способности и умения соответствуют требованиям работодателя (можно уточнить какие именно напр. опыт работы, личные качества...). Все остальное ок, можно чуть-чуть украсить. Названия профессий уточните. Я бы написала так:

TYÖHAKEMUS

Hoitoapulainen

Olen xx-vuotias nainen/mies Virosta. Kotimaassani olen tehnyt huoltajan työtä yhden vuoden ajan sairaalassa. Nyt haluaisin jatkaa työtä Suomessa hoitoapulaisena.

Kehitän aktiivisesti suomen kielen taitoani kotona ja erilaisilla kielikursseilla, joten tunnen pärjääväni työssäni suomen kielellä. Luonteeltani olen iloinen ja rauhallinen. Autan toisia mielelläni ja väitän olevani siinä hyvä. Kun vastaan tulee jotakin uutta, olen aina valmis oppimaan ja kehittymään.

Osaan hyvin venäjää, viroa ja englantia, joten muut kielet ovat kanssa hyvin hallussa. Minulla on myös hyvät ATK-taidot. Osaan käyttää MS-Office ohjelmista Word, Excel, PowerPoint …jne. Toivon, että työkokemukseni ja henkilökohtaiset taidot vastaavat teidän tarpeitanne ja olen etsimänne henkilö.

Ystävällisin terveisin,
Nimi Sukunimi

Последнее редактирование от Leyla : 13-03-2011 в 13:59.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 13-03-2011, 15:44   #64
mls250
Пользователь
 
Сообщений: 119
Проживание:
Регистрация: 10-03-2011
Status: Offline
Leyla

Спасибо огромное!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Ответ


Опции темы Поиск в этой теме
Поиск в этой теме:

Расширенный поиск
Опции просмотра Оценка этой теме
Оценка этой теме:

Ваши права в разделе
Вы не можете создавать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете прикреплять файлы
Вы не можете редактировать сообщения

vB коды Вкл.
[IMG] код Вкл.
HTML код Выкл.



» Объявления на Doska.fi

» Галерея Финляндии

» Реклама на Doska.fi

» Реклама на Russian.fi


Часовой пояс GMT +3, время: 12:32.

Russian.fi - Финляндия по-русски © Suomitech Oy, 2002-2024 При использовании материалов с сайта указание ссылки на russian.fi обязательно